Hur dra twin entry rören i kollektorn?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
volvokalle1
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 59
Blev medlem: sön feb 24, 2008 7:39 pm

Hur dra twin entry rören i kollektorn?

Inlägg av volvokalle1 »

Tändföljden är 1-3-4-2
Cylindernummer är 4-3-2-1

Hur ska jag dra rören enligt tändföljden?
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Hur dra twin entry rören i kollektorn?

Inlägg av Dennis Öhman »

volvokalle1 skrev:Tändföljden är 1-3-4-2
Cylindernummer är 4-3-2-1

Hur ska jag dra rören enligt tändföljden?
1an och 4an i samma.. 2an och 3an i samma..
Dänniz 073-8447664
volvokalle1
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 59
Blev medlem: sön feb 24, 2008 7:39 pm

Inlägg av volvokalle1 »

Tack för hjälpen. Då kan man säga att man ska para ihop varannan cylinder med varandra.


Om jag nu har en 6 cylindring M30 motor, blir det samma princip som ovan, alltså varannan cylinder ska paras ihop med varandra?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Nej, på en rak 6a blir det 1+2+3 i ena och 4+5+6 i den andra.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
volvokalle1
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 59
Blev medlem: sön feb 24, 2008 7:39 pm

Inlägg av volvokalle1 »

Tack för det snabba svaret!
Användarvisningsbild
Erik Svensson
För mycket laddtryck
Inlägg: 336
Blev medlem: lör jun 10, 2006 4:38 pm
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Erik Svensson »

hur blir det på en 5 cylindrig?
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

volvokalle1 skrev:Tack för hjälpen. Då kan man säga att man ska para ihop varannan cylinder med varandra.


Om jag nu har en 6 cylindring M30 motor, blir det samma princip som ovan, alltså varannan cylinder ska paras ihop med varandra?

Det blir typ varannan cylinder från tändföljden.

6:an som mattias tar upp gissar jag har tändföljd 1 5 3 6 2 4
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

5-cylindrig blir lite knepig, för det går inte att jämnt dela upp pulserna.. men man vinner vad jag _hört_ en del på att ändå dela upp pulserna. Vilka cylindrar som kombineras blir kanske inte viktigt men det blir ju 3 cyl i ett inlopp, 2 i det andra. Nu spekulerar jag men i det inlopp där det bara blir 2 cylindrar tänker jag mig att det blir en vinst av attt se till att dom inte är direkt efter varandra i tändordningen så att det kommer pulser med ett så långt intervall mellan varje puls som möjligt.

Det kan ju vara intressant att då också mäta avgas-mottrycket i båda kollektorerna, men med en wastegate som sitter nära kollektorn så bör avgastrycket inte bli långt från varandra, turbinen i sig har kanske en utjämnande faktor. Varför det är intressant är beroende på hur vass sugmotorn är, med riktigt vassa kamaxlar blir det känsligt för hur man drar rör och böjar..

Någon som provat får gärna yttra sig! :thumbright:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
volvokalle1
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 59
Blev medlem: sön feb 24, 2008 7:39 pm

Inlägg av volvokalle1 »

Gustav skrev:Det blir typ varannan cylinder från tändföljden.

6:an som mattias tar upp gissar jag har tändföljd 1 5 3 6 2 4
Kommit underfund med detta också.
Finns miljoner trådar som tar upp detta, MEN folket blandar ihop om man snackar cylinder eller tändning precis som här.........
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag tror inte folk blandar ihop något här (var?) men det är tyvärr över mångas förstånds-nivå att hajja det här med hur tändföljden styr över vilka cylindrar som paras ihop.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Om man tar en vanlig cheva V8 blir det mer att fundera på.

Bild

Twin entry med singelturbo borde alltså använda
1+4+6+7 och 2+3+5+8. Samma gäller naturligtvis twin turbo utan twin entry.

Det vanligaste och enklaste är 1+3+5+7 och 2+4+6+8.

Twin entry dubbelturbo borde använda
1+6 och 4+7 i ena turbon samt 2+3 och 5+5 i den andra, men det blir mycket rördragning.

Enklare och nästan lika bra är 1+5 och 3+7 i ena turbon samt 2+4 och 6+8 i andra turbon.
Jonas Bylund
Bild
volvokalle1
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 59
Blev medlem: sön feb 24, 2008 7:39 pm

Inlägg av volvokalle1 »

mattias skrev:Jag tror inte folk blandar ihop något här (var?) men det är tyvärr över mångas förstånds-nivå att hajja det här med hur tändföljden styr över vilka cylindrar som paras ihop.
Du skrev nej på min fråga om man ska para ihop varannan cylinder med varandra (på en rak 6a blir det 3+3 rör) men det blir ju ja...
Sen va det ju cylinder jag snackade om inte tändföljd, som jag fick som svar.

Kan somsagt snurras ihop bra om den ena snackar tändning och den andra snackar cylinder.

Men tack för hjälpen Mattias, nästa gång ska jag snacka tändföljd som man ska har jag förstått så blir det lättare från allas sida :)
Holme
För mycket laddtryck
Inlägg: 107
Blev medlem: mån dec 15, 2008 10:19 pm

Inlägg av Holme »

Att han skrev nej på din fråga om varannan måste vara för att det inte alltid är varannan på en sexa. Eller går det verkligen att hårddra det så?
Vilka cylindrar du har samma puls spelar ju ingen roll om inte tändföljden är intressant.
Om du har 4 cylindrar, så bör väl dom 2 första gå in i samma puls, och de andra i den andra öppningen. Lika med sexor. De 3 första i en, och resten i den andra.
Eller är jag helt väck där?
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

tanken är väl att det ska tända varannangång i vardera ingång på turbon.

På en volvofemma brukar man dra in 1,3,4 på ena sidan 2,5 på andra sidan, troligtvis samma på audi.
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

volvokalle1 skrev:Du skrev nej på min fråga om man ska para ihop varannan cylinder med varandra (på en rak 6a blir det 3+3 rör) men det blir ju ja...
Sen va det ju cylinder jag snackade om inte tändföljd, som jag fick som svar.
Jo, man bör ha tändföljden i första rummet, så att diskussionen börjar där men då borde du poängterat .. eller jag, att det är varannan cylinder i tändföljden på en rak 6 cyl. Förstår man inte att det är där skillnaden ligger så kommer man nog inte förstå vad det handlar om heller.. :wink:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar