Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

när jag och pelle w tjuvöppnade msd 10 i våras före första strömsätningen så hitta pelle en avknipsat ben från en komponent som va klarlackad fast mitt i kretskortet :doh: hadde den strömsats före vi tittat in hadde den brunnit direkt så det ligger nog nått i att kvaliten har sjunkigt, säkert tillvärkad i kina eller ännu värre mexiko :)

jag har sneglat en del på nya systemet som heter ICE från australien värkar va fina grejor som många proffs använder i usa nuförtiden kanse får ta hem nåra sånna som vi får hård testa.
iron_man
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: mån mar 17, 2008 5:53 pm
Ort: ske-å

Inlägg av iron_man »

Jens Gustavsson skrev:brytaren är monterad och insjusterad enligt konstens regler, fungerar bra till 7500rpm minst.

jag hadde nog otur eller så va det nån störning i elsystemet?

tror du inte brytarn börja hoppa vid dom varven? du har väl vizard`s pinto bok? han kom väl fram till att den klara bara runt 6000 rpm har jag för mig och det är samma brytare i pinto som b20. eller kör du dubbla fjädrar?
You Can Never Go Fast Enough
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

varför vill du köra med brytare och justera tändningen med fjädrar??
går inte ihop i mitt huvud när du har sprut..

eller är det bara en fix idé??
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

72 hk/4000rpm och första sprängningen med eldsvåda, pulver släkning, olje sanerig :twisted:

lagat nu och en ny bromsning efter kaffet, hoppas på + 82 hk :)
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Jens Gustavsson skrev:72 hk/4000rpm och första sprängningen med eldsvåda, pulver släkning, olje sanerig :twisted:

lagat nu och en ny bromsning efter kaffet, hoppas på + 82 hk :)

Hehe ;) härligt!
Jag orskada fyra saneringar med min B27 vill jag minnas.
Turligt nog behövdes aldrig pulversläckaren :hihi:
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Jens Gustavsson skrev:72 hk/4000rpm och första sprängningen med eldsvåda, pulver släkning, olje sanerig :twisted:

lagat nu och en ny bromsning efter kaffet, hoppas på + 82 hk :)
Sprängning? Vad innebär det?

Ska bli spännande att följa. Ser fram emot 82 virila hästar :D
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Dags att skaffa en ny DV-kamera, jag hade hela händelsen på film men det blev bara skräp av bild och ljud - halva bilden var från en gammal inspelning. Kan vara nå skit på huvudena men jag orkar nog inte bry mig - skulle vara smutt med en kamera som tar SD-kort och bara fungerar. Blir till att forska lite. :roll:

Det blir kul att höra en rapport från kvällens bromsningar sen, maskinen lät som den piska igång turbon lätt. :thumbright:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Peter L
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: lör okt 06, 2007 6:40 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Peter L »

Funkar kardanen bra? Vare nån bensinslang som släppte?
Peter Lindberg
0768032059
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

en olje slang sprayade på grenröret men det brann bara lite.

120hk/5500rpm nu med ett par hekto i ladd ungefär har inte hunnit montera en sån än :wink:

kardanen fungerar fint värka det som på 5500rpm iallafall (chippet på 6000rpm bara)
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

kul att du kommit igång med bromsningarna jens :thumbright: hänger inte riktigt med i svängarna nu men är det en helt org b20 du har där nu?
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Martin H skrev:kul att du kommit igång med bromsningarna jens :thumbright: hänger inte riktigt med i svängarna nu men är det en helt org b20 du har där nu?
det är mest bänken som testas än.

lite övnings körning behövs också för att få reflexerna att snurra ratten och gasen rätt men det kommer rätt fort känner jag, man får gå ut och dyna lite var kväll på det hära super låga laddtrycket tills man har bättre känsla innan det vrids på mer laddtryck :wink:

mest lek och ploj nu som inte hör hemma här på avanserade delen men vi ska skärpa till oss och komma med nå seriösa dyno siffror om nåra dagar :hihi:

jag kan iallafall konstatera att vridet sjunker över ca 4800rpm och det ska det inte göra tycker jag.

motor konseptet på denna verision 4.1 är för dagen.....

bottendel B20 oborrad med KS turbo kolvar (ca 20cc grop) och 2.0mm toppackning och standard förbränibgs rum ca 6.2:1 i kompa :shock:

topp 44x38 med ca 185cfm in över 11mm utan att tappa på 14mm lyft ,ca 150cfm ut.

kam F kopia kam 245grader/0.05" 111nock

insug och gren rör ser man på bilderna.

turbo BW 200 med ca 55 in och 56mm ut med delad avgasturbin.

standard 330cc turbo spridare (borde bottna vid a 200hk med denna kompa)

haltec F3 som får rpm signal från en orginal fördelare med brytar spets.


lite sotigare och mer pulver på nu bara, tur att man inte hadde lyxat på med allt för mycket färg mm :hihi:

Bild
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Inlägg av T-27 »

Jens Tror du har Missuppfattat detta lite grann :?
Man skall ha Pulver I motorn inte PÅ motorn :lol:
Det blev iallafall lite spektakulärt med lite rök och Eld

MVH Mats
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

T-27 skrev:Jens Tror du har Missuppfattat detta lite grann :?
Man skall ha Pulver I motorn inte PÅ motorn :lol:
Det blev iallafall lite spektakulärt med lite rök och Eld

MVH Mats
ja minst sagt :)
det ät ju mer action att bromsa en motor än att köra ett race, hade både lite ont i fingret som jag slet av min hemma gjorda låsning till släckar-handtaget (fingerkroka av ett buntband) och och i kroppen efter vurpan jag gjorde då jag sprang fram med släckaren och halka i oljan som sprutat ut på golvet, en sån där vurpa där nästan trädojorna nådde innertaket :hihi:
synd att inte mattias fick med det med kameran. vi skulle haft webbkamera där, bättre teve än de vanliga dokusåporna :thumbright:

synd att inte stövarn va där han bruka gilla eld och sprängningar.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tor okt 15, 2009 3:00 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
rebell82
För mycket laddtryck
Inlägg: 418
Blev medlem: tis nov 22, 2005 10:14 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av rebell82 »

Det här är nog min favorittråd of all times. =) alltid spännande att se dom stora pojkarna härja. :thumbright:
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Inlägg av Kristoffer Helle »

Men vi vil se film och mer bilder :thumbright:
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
Skriv svar