Batboat 23 - Volvo 16v N/A 2000cc

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Nu är det slut för iår!

SM avslutningen hölls i Uppsala på deras stora fina sjö. Vädret som bjöds på var så stilla lungt att man inte kunde ana en våg, och solen sken.

Jag börjar morgonen med att frösöka köra en 3 cylindrig motor, gick jävligt dåligt så jag och fredrock ink pappa och eva byter stift och sedan åker jag och freddan och kollar av lambdan. Såg sketa bra ut.

8st K ekipage var anmälda, 5 kom till start, varav 3 kom i mål. Jag drog längsta strået och kammade hem guldet. Även fast vädret var lite väl mycket katamaran vänligt så åkte jag och Eva sjukt fort och stabilt.

Det var 4 st kurvor på banan, 4 varv, 70 distans. Jag höll mackaron från början till slut. Fan, att motor jäveln håller över 1000 distans nu utan problem. Kul :)

Så nu får vi se vad som händer i vinter, mest troligt inte så mycket eftersom att jag vill vara med och köra om RM guldet nästa år, så jag tror det blir svårt med några ombyggnationer faktiskt :(

Vill tacka farsan och freddan som hängde med och avrundade Offshore säsognen.

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

grattis :thumbright:

jo den motorn värkar va ricktigt seg och nära nog odödlig :)
Användarvisningsbild
ximon
Impellerhead

Inlägg av ximon »

Grattis Peppe!
Kul att det går så bra för dig!
Simon Markström 072-233 04 11

7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Tackar grabbar!

Jo maskinen är helt otrolig. Såg nu att det var lite olja under huven, en halv deciliter kanske men det är nog acceptabelt efter 60 minuter full gas. Kan vara olja från powertrimmen också.

Känns grymt skönt, nu ska jag hänga ur motorn och ta loss drevet så jag kan börja göra nya bussningar och sånt där. Motor får stå och vila i garaget, den kanske får service, vi får se? :)
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

grattulerar till framgång i vinst :thumbright: ang lashcapsen du hade problem med fick du tag på härdade (i såfall var) eller gjorde ni egna?
själv kör jag med parners i sliverstål som inte håller så bra.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Kör forfrarande dom där i silver, dom har lugnat ner sig nu men har gått upp 10 - 15 tiondelar så det blir nya härdade i vinter för att hålla nere spelet lite.

Tackar :)
sleeper pv
Skärgårds-trimmare

Inlägg av sleeper pv »

Grattis Peppe till seger i Uppsala och till RM Guld 2009 :thumbright: Mkt fina resultat under både 2008 och 2009, en klart värdig vinnare. Tackar även för åkturen som äntligen ägde rum innan racet i Lördags, var riktigt skoj och intygar att skutan går riktigt snabbt och fint. Tror jag får ladda sjukt hårt med min turbomaskin för att överhuvudtaget ha en chans, hehe.

Nu ser jag framemot säsongen 2010 och hoppas vi då kan samåka som "norrlandsteam" neröver och tampas på banorna.

//Freddan.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Team Norrland going for Gold, låter bra Freddan, och tackar ;)
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Vad göra nu då? Imorgon tänker jag åka en sväng innan maskin ska rivas ur.

Tänkte försöka bjuda lite folk på någerst med åkturer, Jens brukar vara svår att locka ner i skutan, och då han väl kommer brukar det bli trasigt innan han får en tur :)

Tänkte även låta bror köra av sig lite om han känner för det, självklart farsan också.

Men som sagt, vad göra? Sätta ihop en värre smälla, med Jens nya topp och allt?

Börja spara pengar för att bygga en säkerhets cockpit? Det blir isf aktuellt efter 2010 iom att det tar ett tag att spara och man vill ju rejsa under sommaren också isf. Och leveranstiden är ganska lång också har jag för mig?

Konvertera bort 48:orna och åka insprut?

Frågorna är många.

Dock vet jag att jag kommer att plocka isär värsting 4 bangern och se över hon.

Ska även börja snegla på en ny hjälm (BÄTTRE) för den jag har nu är för tung och tar för mycket vind.

Jo, göra klart motorhuven och lacka den samt båten. Och även vaxa den tills nästa säsong, det borde jag hinna finns nog någon knop där.

Spelade faktiskt på lotto i veckan, så mina frågor kanske kan vara överflödiga imorgon :)

Mvh
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Stort grattis till den lyckade säsongen :thumbright:

Är det inte en idé att prova ut sprutet på den nuvarande motorn som bevisligen fungerar klockrent ?

Så man slipper eventuella barnsjukdomar på både en ny motor och eventuell ny insprutning samtidigt.

Och återigen GRYMT fina actionbilder :thumbright:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Tackar Daniel!

Jag är lite osäker på det där med insprutning just nu. Jag har ju ett VEMS som ligger, en härva iaf, och boxen tror jag är hos Mattias.

Men samtidigt är jag lite osäker på om man ska börja mecka med något som bevisligen funkar "ganska" bra, än om det kräver lite engagemang från min sida så att säga.

Min vision har i sommar varit att påbörja ett cockpit bygge. Men första delen jag behöver för att ens kunna börja kapa och fundera går lös på ~ 30.000kr, och spara pengar medans man rejsar går inte.

Så där står jag, och drömmer fortfarande. Jag kan ju stå på land nästa sommar och spara och kanske göra en beställning till våren. Men vem vill stå på land på sommaren, samt plasta och slipa i garaget?

Jag vill heller inte, om sanningen ska fram sätta ihop en ny puffra för det kommer säkert att betyda mer fart (annars är ju något galet) och att åka 70 knop utan cockpit är rena vansinne, alltså det vi nu gör varje tävling.

Så lite krångel är det, jag håller tummarna på lottovinsten!

Mvh
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Urban Lindström »

Har betat igenom team58 bloggen *phew* och måste säga att jag är imponerad över hur mkt slit svett och tårar ni har lagt ner, men i slutänden fått utdelning för mödan. Ska bli kul att följa er framfart framöver.
Starkt jobbat :thumbright:
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Tack Urban :lol:

Idag åkte motorn ut. Verkar som att det gick på sista andetaget i Uppsala.

Motorfästet som hade en liten spricka, hade fått jätte stor spricka, 2 liter olja kvar i motorn, litet läkage i bakre tätningen på veven men resten verkar ha blåst ut i vevhusventen eller det numera rostiga grenröret.

Dock så tycker jag vevaxeln vandrar väldigt mycket om man gasar och strobbar hubben på veven så kliver den fram ganska mycket. Axial kanske har kastat in, och hubben vobblar lite också.

Dags för en stor service av maskinen alltså. Nya ringar, nya lashcaps i nytt material, nya lager om det behövs o.s.v.

Har bara rödlampat oljetrycket en gång vad jag vet och det var i Uppsala, mao den nya plåten i tråget gör sitt jobb, hoppas lagren klarat sig. Dom blir ju ganska fula då pumpen får tugga luft och skumma oljan.

Men med mer än 1000 sjömil på höga varv så är jag inte besviken mest troligt "noarmala" slitage.

Ringarna kanske börjar bli lite trötta, eller om jag blåst hål på någon kolv i ventilurtagen där det är lite gods kvar ~ 0.3 mm.

Får riva och kika, men den gick som ett jaevla skållat i Uppsala ialla fall så jag tror nog bara hon är lite trött.

Och jag och freddan kollade ju lambdan innan start. :thumbright:

Känns kul att få riva och piffa upp puffran faktiskt, den har ju ändå bringat hem 8st guld varav en totalseger, 1 hederspris, 1 st RM guld och 2:a plats i K-cupen.
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Gytt Peppe! Man kan ju fråga sig hur många motorer som orkar med den påfrestningen din får stå ut med?! :roll:

Imponerande i vilket fall! :thumbright:
Renovera motorn i vintern o vinn likadant nästa sommar nu o spara, spara och åter spara, sen gullar du med sponsorer om pengar till cockpit. Än om de är sjuka pengar de handlar om!

// N.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Verkar som att det kan bli fullt kring om RM/SM titel nästa år.

Jag skulle vilja ha en miljon på banken, sedan mycket fritid. Men konceptet blir 1000 distansarn genomgången och det som görs blir det som krävs för att den ska vara frisk, kanske en vaxning av båten. Sedan tuta och köra...

Jo just, drevet ska renoveras på insidan i vinter :thumbright:

Sedan ska det krigas, får hoppas att det räcker med 70 knops toppfart, än om åbäket ibland eskar sig till ~72 knop ibland.

PS. Mohells åkte 75 knop med sin katta då jag var och vilade mig i Turkey så det kan ju bli svettingt nästa år, Mr.M kommer väl med sin special batboat också, även några andra giftiga båtar i lineupen.

Man får väll hålla mer stumt och gena i kurvorna om man inte har prestandan :twisted: :thumbright: :hihi:
Skriv svar