Batboat 23 - Volvo 16v N/A 2000cc

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Batboat 23 - Volvo 16v N/A 2000cc

Inlägg av peppe »

Im back!

Mannen med 14 forumtrådar, 17 projekt, 19st avstannade och kanske 1 halvklart.

2007 har helt klart varit mitt velar år.

Började med att vi blev klar med Oranga E30in och åkte med den i Piteå. Mycket snack och även lite verkstad åkte 11.00sek / 206km/h på M&H 235 däck samt 1.2- 1.3kg laddtryck.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=2899

Då ville man ju genast ha mera, orginal motorn dog i Piteå tackvare en strulande trigger signal.

Mer motor, mer chassie? Den oranga åkte på semester och en 318 införskaffades.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... highlight=

Denna är det inte så mycket jobb kvar på, men jag blev less på jobba och ville ta sabbats år. Det gjorde jag.

Men vad händer, Bäckis lurar på mig hans Mustang 66:a. Till tänkta motorn till den vita säljs, hammnar i Norge. Fin maskin bra prylar. Hoppas den går bra.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... highlight=

Men jag ville ju ha sabbats år? Nu står jag här med en Mustang som ska ha baouta turbo och Lenco CS1 låda. Fast inners inne vill jag inte skruva, jag vill inte göra något.

Ja, här trodde jag att det skulle stanna. Bilen blir klar då jag vill. Men farsan tjatade att jag skulle köpa båt. Kentas race B23:a. Mja sade jag. Var i sommras och kikade på den. Sicken jävla båt, det slutade ju självklart med att jag köpte den i höstas. ( Tack pappa för att du tjatade )

Och här stannar det nog ett tag, den vita E30in finns kvar då det mest troligt kommer bli mitt livsverk då den är klar. Men nu är det båten som gäller och sugmotor trimming som för mig är rätt "nytt" om man bortser från V8:a.

Vit E30 Livsverk -> Mustang (once in a life time ) -> Båt ( once in a life time ). Blev riktigt svårt där för mig ett tag men nu är bestlutet taget. Bilen och lådan är till salu btw :)

Nåja, där har ni förklarningen i stora drag. Folk måste ju tro / trott att jag hade blivit knäpp i huvve.

BÅTEN

Loa: 7,25m
Beam: 2,50m
Weight: 330kg (without engine)
Engine: 200hp outboard
Top speed: 75 knots
Design year : 1996

Båten byggdes 2003 och modifierades kraftigt inte minst för att rymma en Volvo snurra med drev i aktern utan efter Kenta Och Antes önskan.

Finns inte så mycket att säga förutom att den är designad av Ocke (http://www.ocke.se)

Storebror till denna båt är riktigt häftig, en entyps båt. Där alla kör med samma utrustning och regler, thight och häftig klass:


http://www.youtube.com/watch?v=7jJr_0N3 ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=CQJe4qeonQU

Visst, V-24 är tuffare med cockpit och allt men min är snabbare :P

Finns inte så mycket att säga, förutom att det är en hemsk skapelse och ännu hemskare att dra på släpet då ekipaget blir långt men framför allt WIDE LOAD.

MOTOR

16v topp portad av Antes Motor Racing.
B230 block marin ombyggt.
Flata kolvar med ventilurtag.
Polerade orginal stakar.
Enem kamaxlar.
Weber 48:or.
Hemma byggt extraktor grenrör.

Ja i grund och botten ingen hightech motor som vi är vana att läsa om på STS. Men jag och Jens ska nog spåna vidare på en vinnar motor 2009, den kan nog bli lite mer intressant.

Det är fri trimmning sålänge man håller sig till 2 liter. Ska man åka överladdat åker man på maxvolym 1.4 liter.

Var väll allt antar jag, ville mest bara presentera mitt projekt och vad jag håller på med nu, sjörövare som man är.

Bilder kommer, bror håller på skicka.

Mvh

PS. Christell, jag utmanar gärna din Arrow till sommaren :)
Senast redigerad av peppe den fre dec 05, 2008 10:06 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Lite bilder.

BÅTEN

Bild

Bild

Bild

Bild


MOTOR BYGGET

Bild
Micke klämmde iväg en bild då farsan mäter cylinder loppen. Är evigt tacksam då han jobbat riktigt mycket med motorn då jag varit på jobbet och varit och slamsat runt.

Bild
Kolv & stake.

Bild
En bild på toppen. Undra hur länge dom lever med sötvattenkylning? Det lär ju slita tycker jag?

Bild
En bild på insug. Har ingen på avgas, vet ej varför.

Bild
Det mycket fina sätes jobbet Mickes Motor utförde åt mig.

Bild
Mäta och väga blir det mycket av. Gunnar har tagit fram teoretiska värden på inspänningstryck åt oss.

Bild
Sture körde fram schims till ventilerna åt mig. TUUUSEN tack.

Bild
Den skyldige.

Bild
Blocket, nu syns tyvärr inte så mycket av marinkonverteringen men jag ska återkomma med en bättre bild.

Bild
En helhets bild på toppen, fb rum e.t.c.


Mvh
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Så, nu finns det också bilder på båten.
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3694
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Richard »

Som den landkrabba man är så undrar man givetvis vad det är som måste göras för att marinkonvertera ?
Blir det typ cachetankar för kylvatten eller är jag bara ute å cyklar ? ;)
Och borde inte sötvatten vara förhållandevis snällt jmf saltvatten ?

Hursomhelst så såg det ut att vara en riktigt frän båt :)
Den där kan man ha mycket skoj med.
Användarvisningsbild
Scrazher
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön aug 06, 2006 12:50 am
Ort: Lycksele

Inlägg av Scrazher »

Hmm båt och båt... tycker det ser mer ut som ett lågt-flygande plan! :lol:

Annars måste jag säga att det verkar läckert som tusan... att åka fort på vattnet är verkligen en grymm kännsla! :thumbright:
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

det där med många projekt o velande känner jag igen ;) fast jag håller mej på torra land jag :)

lycka till med skutan! :)
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
johanedstrom
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån okt 31, 2005 11:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av johanedstrom »

jag kan ju ingenting om båtar men brukar man inte ha en värmeväxlare och ett glykolfyllt system?
E21 Turbo
Min bil!
Användarvisningsbild
invader
För mycket laddtryck
Inlägg: 248
Blev medlem: mån jul 09, 2007 12:07 pm
Ort: Norrtälje

Inlägg av invader »

Kommer det tävlas något i sommar?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Frän:)

Har du sett att umeå rc hobby säljer en exakt modell av den båten?

En lite ballare modell med oljeblandad bensin som drivmedel.


Kul med imonbordare:) då kan man ju trimma med lite mer vanliga prylar:)

Jag och Ante - Arvika hade en frode 21 med mercury 150hk.
Den gick runt 50knop med ett vanligt drev på motorn.
en quicksilver propeller med några värden som jag inte kommer ihåg.
Den orkade inte varva dom sista 500rpm iaf.

Hoppas du får bra sång i motorn nu :)

Ta med en blöja i båten om du skall åka 75knop i hög sjö, det är lätt att få spänningshuvudvärk efter en sådan resa hehe..

Är det barlasttankar fram i den?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Richard skrev:Som den landkrabba man är så undrar man givetvis vad det är som måste göras för att marinkonvertera ?
Blir det typ cachetankar för kylvatten eller är jag bara ute å cyklar ? ;)
Och borde inte sötvatten vara förhållandevis snällt jmf saltvatten ?

Hursomhelst så såg det ut att vara en riktigt frän båt :)
Den där kan man ha mycket skoj med.
Vi har bräckt vatten här uppe men längre Söder ut så är det faktiskt ganska salt.

Det som är gjort på denna motor är väll igentligen inge speciellt en annan vattenpump med riktig impeller, vatten oljekylare, ingen termostat e.t.c.

Annars så är det inte helt vanligt att man gör som Edström beskriver här i tråden med separat kylsystem, men inget för en sådan trång och liten båt som denna.

Scrazher: Ja det är väll mer ett flygplan kanske, men grymma är dom.

Rogge: Ja men velar man inte så får man ju aldrig den ultimata prylen heller.

johanedstrom: Ja det är en variant, denna är dock sötvattenkyld.

invader: Ja det kommer att tävlas i sommar, om nu maskin funkar som den ska.

Tommy Luhr: Jasså det låter ju som en ganska trevlig båt. Frodé skutorna är rätt balla.

Har åkt fort på vattnet rätt länge nu så åka 75knop i denna är väll som vardagsmat om jag ska vara ärlig.

Vi brukar åka rätt så hårt med Arrowen då det blåser, och javisst man blir fan lite groggy efter ett tag.

Jag vill mest ha sommar jag :D
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Jckssn »

Fränt!
Sovruff och portapotti längst fram antar jag? :lol:
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Jo, det är gött om utrymme där fram. Om man tar sig dit. Trimtanken sedan tomrum..

Men jag saknar köket, hehe :)



- Ikväll har vi fortsatt på ventilspelet, är en cap som måste svarvas ny då ena blev för kort på något mystiskt sätt.

Näe, allas om gnäller på M20ins vippor borde ställa sig och slipa in detta totalt värdelösa skit som sitter på denna motor. Ursch.

Meeen bara en kvar sedan kan man väll vara glad kanske.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

peppe skrev:Jo, det är gött om utrymme där fram. Om man tar sig dit. Trimtanken sedan tomrum..

Men jag saknar köket, hehe :)



- Ikväll har vi fortsatt på ventilspelet, är en cap som måste svarvas ny då ena blev för kort på något mystiskt sätt.

Näe, allas om gnäller på M20ins vippor borde ställa sig och slipa in detta totalt värdelösa skit som sitter på denna motor. Ursch.

Meeen bara en kvar sedan kan man väll vara glad kanske.
ombyggda std tryckare?
Det är ju för män att greja med det:)

Tänk på att göra dom satans så hårda, annars går dom upp sig direkt, eller bnja efter någob timmes körning
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Jo dom är ombyggda :)

Var bara en som var för kort, resten var faktiskt för långa. Så vi har bara tillverkat en, och jag tror det vart silverstål 14mm diameter.

Hoppas det funkar, men vi ska dock göra en ny imorgon och testa en sak och jag hoppas att dom har något hårt material på det andra stället dom ska köra fram en.

Ja visst är det manligt men jag ser hellre på Desperat än att nöta ut två kamaxlar, överfall och bultar där till :D
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

jag har kört en sommar på silverstål, det vart ett jädrans spel på slutet. men den motorn var en gatmotor.

Men en båt får jobba styggt.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar