Batboat 23 - Volvo 16v N/A 2000cc
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Batboat 23 - Volvo 16v N/A 2000cc
Im back!
Mannen med 14 forumtrådar, 17 projekt, 19st avstannade och kanske 1 halvklart.
2007 har helt klart varit mitt velar år.
Började med att vi blev klar med Oranga E30in och åkte med den i Piteå. Mycket snack och även lite verkstad åkte 11.00sek / 206km/h på M&H 235 däck samt 1.2- 1.3kg laddtryck.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=2899
Då ville man ju genast ha mera, orginal motorn dog i Piteå tackvare en strulande trigger signal.
Mer motor, mer chassie? Den oranga åkte på semester och en 318 införskaffades.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... highlight=
Denna är det inte så mycket jobb kvar på, men jag blev less på jobba och ville ta sabbats år. Det gjorde jag.
Men vad händer, Bäckis lurar på mig hans Mustang 66:a. Till tänkta motorn till den vita säljs, hammnar i Norge. Fin maskin bra prylar. Hoppas den går bra.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... highlight=
Men jag ville ju ha sabbats år? Nu står jag här med en Mustang som ska ha baouta turbo och Lenco CS1 låda. Fast inners inne vill jag inte skruva, jag vill inte göra något.
Ja, här trodde jag att det skulle stanna. Bilen blir klar då jag vill. Men farsan tjatade att jag skulle köpa båt. Kentas race B23:a. Mja sade jag. Var i sommras och kikade på den. Sicken jävla båt, det slutade ju självklart med att jag köpte den i höstas. ( Tack pappa för att du tjatade )
Och här stannar det nog ett tag, den vita E30in finns kvar då det mest troligt kommer bli mitt livsverk då den är klar. Men nu är det båten som gäller och sugmotor trimming som för mig är rätt "nytt" om man bortser från V8:a.
Vit E30 Livsverk -> Mustang (once in a life time ) -> Båt ( once in a life time ). Blev riktigt svårt där för mig ett tag men nu är bestlutet taget. Bilen och lådan är till salu btw
Nåja, där har ni förklarningen i stora drag. Folk måste ju tro / trott att jag hade blivit knäpp i huvve.
BÅTEN
Loa: 7,25m
Beam: 2,50m
Weight: 330kg (without engine)
Engine: 200hp outboard
Top speed: 75 knots
Design year : 1996
Båten byggdes 2003 och modifierades kraftigt inte minst för att rymma en Volvo snurra med drev i aktern utan efter Kenta Och Antes önskan.
Finns inte så mycket att säga förutom att den är designad av Ocke (http://www.ocke.se)
Storebror till denna båt är riktigt häftig, en entyps båt. Där alla kör med samma utrustning och regler, thight och häftig klass:
http://www.youtube.com/watch?v=7jJr_0N3 ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=CQJe4qeonQU
Visst, V-24 är tuffare med cockpit och allt men min är snabbare
Finns inte så mycket att säga, förutom att det är en hemsk skapelse och ännu hemskare att dra på släpet då ekipaget blir långt men framför allt WIDE LOAD.
MOTOR
16v topp portad av Antes Motor Racing.
B230 block marin ombyggt.
Flata kolvar med ventilurtag.
Polerade orginal stakar.
Enem kamaxlar.
Weber 48:or.
Hemma byggt extraktor grenrör.
Ja i grund och botten ingen hightech motor som vi är vana att läsa om på STS. Men jag och Jens ska nog spåna vidare på en vinnar motor 2009, den kan nog bli lite mer intressant.
Det är fri trimmning sålänge man håller sig till 2 liter. Ska man åka överladdat åker man på maxvolym 1.4 liter.
Var väll allt antar jag, ville mest bara presentera mitt projekt och vad jag håller på med nu, sjörövare som man är.
Bilder kommer, bror håller på skicka.
Mvh
PS. Christell, jag utmanar gärna din Arrow till sommaren
Mannen med 14 forumtrådar, 17 projekt, 19st avstannade och kanske 1 halvklart.
2007 har helt klart varit mitt velar år.
Började med att vi blev klar med Oranga E30in och åkte med den i Piteå. Mycket snack och även lite verkstad åkte 11.00sek / 206km/h på M&H 235 däck samt 1.2- 1.3kg laddtryck.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=2899
Då ville man ju genast ha mera, orginal motorn dog i Piteå tackvare en strulande trigger signal.
Mer motor, mer chassie? Den oranga åkte på semester och en 318 införskaffades.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... highlight=
Denna är det inte så mycket jobb kvar på, men jag blev less på jobba och ville ta sabbats år. Det gjorde jag.
Men vad händer, Bäckis lurar på mig hans Mustang 66:a. Till tänkta motorn till den vita säljs, hammnar i Norge. Fin maskin bra prylar. Hoppas den går bra.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... highlight=
Men jag ville ju ha sabbats år? Nu står jag här med en Mustang som ska ha baouta turbo och Lenco CS1 låda. Fast inners inne vill jag inte skruva, jag vill inte göra något.
Ja, här trodde jag att det skulle stanna. Bilen blir klar då jag vill. Men farsan tjatade att jag skulle köpa båt. Kentas race B23:a. Mja sade jag. Var i sommras och kikade på den. Sicken jävla båt, det slutade ju självklart med att jag köpte den i höstas. ( Tack pappa för att du tjatade )
Och här stannar det nog ett tag, den vita E30in finns kvar då det mest troligt kommer bli mitt livsverk då den är klar. Men nu är det båten som gäller och sugmotor trimming som för mig är rätt "nytt" om man bortser från V8:a.
Vit E30 Livsverk -> Mustang (once in a life time ) -> Båt ( once in a life time ). Blev riktigt svårt där för mig ett tag men nu är bestlutet taget. Bilen och lådan är till salu btw
Nåja, där har ni förklarningen i stora drag. Folk måste ju tro / trott att jag hade blivit knäpp i huvve.
BÅTEN
Loa: 7,25m
Beam: 2,50m
Weight: 330kg (without engine)
Engine: 200hp outboard
Top speed: 75 knots
Design year : 1996
Båten byggdes 2003 och modifierades kraftigt inte minst för att rymma en Volvo snurra med drev i aktern utan efter Kenta Och Antes önskan.
Finns inte så mycket att säga förutom att den är designad av Ocke (http://www.ocke.se)
Storebror till denna båt är riktigt häftig, en entyps båt. Där alla kör med samma utrustning och regler, thight och häftig klass:
http://www.youtube.com/watch?v=7jJr_0N3 ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=CQJe4qeonQU
Visst, V-24 är tuffare med cockpit och allt men min är snabbare
Finns inte så mycket att säga, förutom att det är en hemsk skapelse och ännu hemskare att dra på släpet då ekipaget blir långt men framför allt WIDE LOAD.
MOTOR
16v topp portad av Antes Motor Racing.
B230 block marin ombyggt.
Flata kolvar med ventilurtag.
Polerade orginal stakar.
Enem kamaxlar.
Weber 48:or.
Hemma byggt extraktor grenrör.
Ja i grund och botten ingen hightech motor som vi är vana att läsa om på STS. Men jag och Jens ska nog spåna vidare på en vinnar motor 2009, den kan nog bli lite mer intressant.
Det är fri trimmning sålänge man håller sig till 2 liter. Ska man åka överladdat åker man på maxvolym 1.4 liter.
Var väll allt antar jag, ville mest bara presentera mitt projekt och vad jag håller på med nu, sjörövare som man är.
Bilder kommer, bror håller på skicka.
Mvh
PS. Christell, jag utmanar gärna din Arrow till sommaren
Senast redigerad av peppe den fre dec 05, 2008 10:06 am, redigerad totalt 1 gånger.
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Lite bilder.
BÅTEN
MOTOR BYGGET
Micke klämmde iväg en bild då farsan mäter cylinder loppen. Är evigt tacksam då han jobbat riktigt mycket med motorn då jag varit på jobbet och varit och slamsat runt.
Kolv & stake.
En bild på toppen. Undra hur länge dom lever med sötvattenkylning? Det lär ju slita tycker jag?
En bild på insug. Har ingen på avgas, vet ej varför.
Det mycket fina sätes jobbet Mickes Motor utförde åt mig.
Mäta och väga blir det mycket av. Gunnar har tagit fram teoretiska värden på inspänningstryck åt oss.
Sture körde fram schims till ventilerna åt mig. TUUUSEN tack.
Den skyldige.
Blocket, nu syns tyvärr inte så mycket av marinkonverteringen men jag ska återkomma med en bättre bild.
En helhets bild på toppen, fb rum e.t.c.
Mvh
BÅTEN
MOTOR BYGGET
Micke klämmde iväg en bild då farsan mäter cylinder loppen. Är evigt tacksam då han jobbat riktigt mycket med motorn då jag varit på jobbet och varit och slamsat runt.
Kolv & stake.
En bild på toppen. Undra hur länge dom lever med sötvattenkylning? Det lär ju slita tycker jag?
En bild på insug. Har ingen på avgas, vet ej varför.
Det mycket fina sätes jobbet Mickes Motor utförde åt mig.
Mäta och väga blir det mycket av. Gunnar har tagit fram teoretiska värden på inspänningstryck åt oss.
Sture körde fram schims till ventilerna åt mig. TUUUSEN tack.
Den skyldige.
Blocket, nu syns tyvärr inte så mycket av marinkonverteringen men jag ska återkomma med en bättre bild.
En helhets bild på toppen, fb rum e.t.c.
Mvh
Som den landkrabba man är så undrar man givetvis vad det är som måste göras för att marinkonvertera ?
Blir det typ cachetankar för kylvatten eller är jag bara ute å cyklar ?
Och borde inte sötvatten vara förhållandevis snällt jmf saltvatten ?
Hursomhelst så såg det ut att vara en riktigt frän båt
Den där kan man ha mycket skoj med.
Blir det typ cachetankar för kylvatten eller är jag bara ute å cyklar ?
Och borde inte sötvatten vara förhållandevis snällt jmf saltvatten ?
Hursomhelst så såg det ut att vara en riktigt frän båt
Den där kan man ha mycket skoj med.
- johanedstrom
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 231
- Blev medlem: mån okt 31, 2005 11:45 am
- Ort: Piteå
jag kan ju ingenting om båtar men brukar man inte ha en värmeväxlare och ett glykolfyllt system?
E21 Turbo
Min bil!
Min bil!
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Frän:)
Har du sett att umeå rc hobby säljer en exakt modell av den båten?
En lite ballare modell med oljeblandad bensin som drivmedel.
Kul med imonbordare:) då kan man ju trimma med lite mer vanliga prylar:)
Jag och Ante - Arvika hade en frode 21 med mercury 150hk.
Den gick runt 50knop med ett vanligt drev på motorn.
en quicksilver propeller med några värden som jag inte kommer ihåg.
Den orkade inte varva dom sista 500rpm iaf.
Hoppas du får bra sång i motorn nu
Ta med en blöja i båten om du skall åka 75knop i hög sjö, det är lätt att få spänningshuvudvärk efter en sådan resa hehe..
Är det barlasttankar fram i den?
Har du sett att umeå rc hobby säljer en exakt modell av den båten?
En lite ballare modell med oljeblandad bensin som drivmedel.
Kul med imonbordare:) då kan man ju trimma med lite mer vanliga prylar:)
Jag och Ante - Arvika hade en frode 21 med mercury 150hk.
Den gick runt 50knop med ett vanligt drev på motorn.
en quicksilver propeller med några värden som jag inte kommer ihåg.
Den orkade inte varva dom sista 500rpm iaf.
Hoppas du får bra sång i motorn nu
Ta med en blöja i båten om du skall åka 75knop i hög sjö, det är lätt att få spänningshuvudvärk efter en sådan resa hehe..
Är det barlasttankar fram i den?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Vi har bräckt vatten här uppe men längre Söder ut så är det faktiskt ganska salt.Richard skrev:Som den landkrabba man är så undrar man givetvis vad det är som måste göras för att marinkonvertera ?
Blir det typ cachetankar för kylvatten eller är jag bara ute å cyklar ?
Och borde inte sötvatten vara förhållandevis snällt jmf saltvatten ?
Hursomhelst så såg det ut att vara en riktigt frän båt
Den där kan man ha mycket skoj med.
Det som är gjort på denna motor är väll igentligen inge speciellt en annan vattenpump med riktig impeller, vatten oljekylare, ingen termostat e.t.c.
Annars så är det inte helt vanligt att man gör som Edström beskriver här i tråden med separat kylsystem, men inget för en sådan trång och liten båt som denna.
Scrazher: Ja det är väll mer ett flygplan kanske, men grymma är dom.
Rogge: Ja men velar man inte så får man ju aldrig den ultimata prylen heller.
johanedstrom: Ja det är en variant, denna är dock sötvattenkyld.
invader: Ja det kommer att tävlas i sommar, om nu maskin funkar som den ska.
Tommy Luhr: Jasså det låter ju som en ganska trevlig båt. Frodé skutorna är rätt balla.
Har åkt fort på vattnet rätt länge nu så åka 75knop i denna är väll som vardagsmat om jag ska vara ärlig.
Vi brukar åka rätt så hårt med Arrowen då det blåser, och javisst man blir fan lite groggy efter ett tag.
Jag vill mest ha sommar jag
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Jo, det är gött om utrymme där fram. Om man tar sig dit. Trimtanken sedan tomrum..
Men jag saknar köket, hehe
- Ikväll har vi fortsatt på ventilspelet, är en cap som måste svarvas ny då ena blev för kort på något mystiskt sätt.
Näe, allas om gnäller på M20ins vippor borde ställa sig och slipa in detta totalt värdelösa skit som sitter på denna motor. Ursch.
Meeen bara en kvar sedan kan man väll vara glad kanske.
Men jag saknar köket, hehe
- Ikväll har vi fortsatt på ventilspelet, är en cap som måste svarvas ny då ena blev för kort på något mystiskt sätt.
Näe, allas om gnäller på M20ins vippor borde ställa sig och slipa in detta totalt värdelösa skit som sitter på denna motor. Ursch.
Meeen bara en kvar sedan kan man väll vara glad kanske.
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
ombyggda std tryckare?peppe skrev:Jo, det är gött om utrymme där fram. Om man tar sig dit. Trimtanken sedan tomrum..
Men jag saknar köket, hehe
- Ikväll har vi fortsatt på ventilspelet, är en cap som måste svarvas ny då ena blev för kort på något mystiskt sätt.
Näe, allas om gnäller på M20ins vippor borde ställa sig och slipa in detta totalt värdelösa skit som sitter på denna motor. Ursch.
Meeen bara en kvar sedan kan man väll vara glad kanske.
Det är ju för män att greja med det:)
Tänk på att göra dom satans så hårda, annars går dom upp sig direkt, eller bnja efter någob timmes körning
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Jo dom är ombyggda
Var bara en som var för kort, resten var faktiskt för långa. Så vi har bara tillverkat en, och jag tror det vart silverstål 14mm diameter.
Hoppas det funkar, men vi ska dock göra en ny imorgon och testa en sak och jag hoppas att dom har något hårt material på det andra stället dom ska köra fram en.
Ja visst är det manligt men jag ser hellre på Desperat än att nöta ut två kamaxlar, överfall och bultar där till
Var bara en som var för kort, resten var faktiskt för långa. Så vi har bara tillverkat en, och jag tror det vart silverstål 14mm diameter.
Hoppas det funkar, men vi ska dock göra en ny imorgon och testa en sak och jag hoppas att dom har något hårt material på det andra stället dom ska köra fram en.
Ja visst är det manligt men jag ser hellre på Desperat än att nöta ut två kamaxlar, överfall och bultar där till
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
jag har kört en sommar på silverstål, det vart ett jädrans spel på slutet. men den motorn var en gatmotor.
Men en båt får jobba styggt.
Men en båt får jobba styggt.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169