spridarfråga
Moderator: backeliten
spridarfråga
håller på att grejja lite med flamethrower,
tänkte fråga om man kan styra spridarens flöde på nått sätt?
för de är så att ja får för fet blandning , får bara en stråle så stiftet dränks direkt med bränsle. Vill ju ist ha som en dusch...
tänkte om de går ha nått motstånd innan,. eller går de att reglera nålen med mindre spänning eller finns de bara ett på/av läge?
tänkte fråga om man kan styra spridarens flöde på nått sätt?
för de är så att ja får för fet blandning , får bara en stråle så stiftet dränks direkt med bränsle. Vill ju ist ha som en dusch...
tänkte om de går ha nått motstånd innan,. eller går de att reglera nålen med mindre spänning eller finns de bara ett på/av läge?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 712
- Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
- Ort: Arvidsjaur
jo satt o funderade på det med om man inte skulle ha insprutaren efter grenröret. men är lite fundersam på vad som händer om bensinångan "fastnar" i ljuddämparen och sen att de bli bakeld typ vid gas släpp. blir nog ett kanska stort "poff"
uppbyggnaden ja har nu är en strömbrytare för + på bensinpump o tändspole sen en strömbrytare som aktivera ett relä som styrs av brytarna, och det triggar insprutaren & tändspolen.
allt sitter i slutet av avgasröret först insprutaren sen 40cm efter tändstiftet. och det är tydligen för lite avstånd där.
får väl ta och bygga om så att de sitter en ljuddämpare tätt efter grenröret sen instrutare direkt och sen stiftet i slutet, borde ju kunna bli bara fina bensinångor i slutet isf.
uppbyggnaden ja har nu är en strömbrytare för + på bensinpump o tändspole sen en strömbrytare som aktivera ett relä som styrs av brytarna, och det triggar insprutaren & tändspolen.
allt sitter i slutet av avgasröret först insprutaren sen 40cm efter tändstiftet. och det är tydligen för lite avstånd där.
får väl ta och bygga om så att de sitter en ljuddämpare tätt efter grenröret sen instrutare direkt och sen stiftet i slutet, borde ju kunna bli bara fina bensinångor i slutet isf.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 712
- Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
- Ort: Arvidsjaur
på våran 245a hade vi som du, tändstiftet längst bak på avgasröret. men vi hade en förgasarbil så vi drog bara ut choken och vred av tändningen. motorn pumpade ju då soppan genom grenröret och hela avgasröret. det blev i alla fall bra, en svetsblå eldslåga nästan 1m lång i äkta Fast and Furious stil.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 338
- Blev medlem: tor nov 11, 2004 12:19 pm
- Ort: Venjan, men ofta i garaget i Orsa
Hur får du gnista från tändspolen då??Mr.Buster skrev:jo satt o funderade på det med om man inte skulle ha insprutaren efter grenröret. men är lite fundersam på vad som händer om bensinångan "fastnar" i ljuddämparen och sen att de bli bakeld typ vid gas släpp. blir nog ett kanska stort "poff"
uppbyggnaden ja har nu är en strömbrytare för + på bensinpump o tändspole sen en strömbrytare som aktivera ett relä som styrs av brytarna, och det triggar insprutaren & tändspolen.
allt sitter i slutet av avgasröret först insprutaren sen 40cm efter tändstiftet. och det är tydligen för lite avstånd där.
får väl ta och bygga om så att de sitter en ljuddämpare tätt efter grenröret sen instrutare direkt och sen stiftet i slutet, borde ju kunna bli bara fina bensinångor i slutet isf.
är lite nyfiken då det ju blir gnista först när man plockar bort spänningen från tändspolen!
mvh Jonas
de sköter ju reläet.
30 +
86 +
85 - från brytare
87 + till slutsteget
har ju inte en vanlig tändspole utan en tändspole ihopbyggd med ett slutsteg. (från en skruttig 440)
har iaf idag svetsat om så att insprutaren sitter efter grenröret. har inte provat med ren bensin än (hade ingen just då) så ja tog lite diesel bara för att kolla så allt fungerade. och ist för flamethrower så fick man ju en mäktig rökmaskin, rätt kul och jävlas med bilarna bakom som inte ville stänga av hel lyset
30 +
86 +
85 - från brytare
87 + till slutsteget
har ju inte en vanlig tändspole utan en tändspole ihopbyggd med ett slutsteg. (från en skruttig 440)
har iaf idag svetsat om så att insprutaren sitter efter grenröret. har inte provat med ren bensin än (hade ingen just då) så ja tog lite diesel bara för att kolla så allt fungerade. och ist för flamethrower så fick man ju en mäktig rökmaskin, rätt kul och jävlas med bilarna bakom som inte ville stänga av hel lyset
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 338
- Blev medlem: tor nov 11, 2004 12:19 pm
- Ort: Venjan, men ofta i garaget i Orsa
Ok, kan du förklara lite mer hur du gör? jag tror inte ditt relä hinner slå om, eller om den gör det så kommer den inte att hålla så länge.Mr.Buster skrev:de sköter ju reläet.
30 +
86 +
85 - från brytare
87 + till slutsteget
har ju inte en vanlig tändspole utan en tändspole ihopbyggd med ett slutsteg. (från en skruttig 440)
har iaf idag svetsat om så att insprutaren sitter efter grenröret. har inte provat med ren bensin än (hade ingen just då) så ja tog lite diesel bara för att kolla så allt fungerade. och ist för flamethrower så fick man ju en mäktig rökmaskin, rätt kul och jävlas med bilarna bakom som inte ville stänga av hel lyset
Har ni kollat så ni får gnista på stiftet?
mvh Jonas
aja de är fin blå gnista. ja har byggt på en returslag nu så trycket ligger på ca 1bar och de är precis lagom nu.
innan räckte 1l ca 30-50sek men nu med returen känns de som de räcker för evigt:P och pga det så har jag inte fått fram ren bensin än så de har inte kommit ren eld än, men det börjar ta sej är lite blandad eld o rök nu.
återkommer med bilder när de väl brinner
innan räckte 1l ca 30-50sek men nu med returen känns de som de räcker för evigt:P och pga det så har jag inte fått fram ren bensin än så de har inte kommit ren eld än, men det börjar ta sej är lite blandad eld o rök nu.
återkommer med bilder när de väl brinner