spridarfråga

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Mr.Buster
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: fre jul 01, 2005 10:50 pm
Ort: Växjö

spridarfråga

Inlägg av Mr.Buster »

håller på att grejja lite med flamethrower,
tänkte fråga om man kan styra spridarens flöde på nått sätt?
för de är så att ja får för fet blandning , får bara en stråle så stiftet dränks direkt med bränsle. Vill ju ist ha som en dusch...

tänkte om de går ha nått motstånd innan,. eller går de att reglera nålen med mindre spänning eller finns de bara ett på/av läge?
Användarvisningsbild
Hanky
För mycket laddtryck
Inlägg: 422
Blev medlem: tor dec 18, 2003 10:31 am
Ort: Vagnhärad

Inlägg av Hanky »

Spridaren är en spole, den kan bara öppna eller stänga. Inte mjuk öppna tyvärr. därimot så kan man ju styra den med en pulsbredsmodulerare :wink:
Hur en sån funkar vet jag dock inte riktigt.
Egrom
För mycket laddtryck
Inlägg: 140
Blev medlem: tor okt 21, 2004 11:18 pm
Kontakt:

Inlägg av Egrom »

Du kan ju öka bränsletrycket så blir det mer som en dusch
Mr.Buster
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: fre jul 01, 2005 10:50 pm
Ort: Växjö

Inlägg av Mr.Buster »

bränsletrycket är nog redan skyhögt :P

har ju ingen returledning utan bara pump till spridare direkt. men kanske är så att ja måste bygga på en regulator :roll:
Mattias wikberg
Forumsberoende
Inlägg: 712
Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
Ort: Arvidsjaur

Inlägg av Mattias wikberg »

vet ju inte hur du har byggt, men går det inte göra så att spridaren sprutar i avgasröret en bit innan tändstiftet så att bensinen hinner bli ånga innan den når stiftet. borde ju funka bara avgasröret är varmt. om det nu är en sån flamethrower du menar
Mr.Buster
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: fre jul 01, 2005 10:50 pm
Ort: Växjö

Inlägg av Mr.Buster »

jo satt o funderade på det med om man inte skulle ha insprutaren efter grenröret. men är lite fundersam på vad som händer om bensinångan "fastnar" i ljuddämparen och sen att de bli bakeld typ vid gas släpp. blir nog ett kanska stort "poff" :roll:


uppbyggnaden ja har nu är en strömbrytare för + på bensinpump o tändspole sen en strömbrytare som aktivera ett relä som styrs av brytarna, och det triggar insprutaren & tändspolen.

allt sitter i slutet av avgasröret först insprutaren sen 40cm efter tändstiftet. och det är tydligen för lite avstånd där.

får väl ta och bygga om så att de sitter en ljuddämpare tätt efter grenröret sen instrutare direkt och sen stiftet i slutet, borde ju kunna bli bara fina bensinångor i slutet isf.
Mattias wikberg
Forumsberoende
Inlägg: 712
Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
Ort: Arvidsjaur

Inlägg av Mattias wikberg »

på våran 245a hade vi som du, tändstiftet längst bak på avgasröret. men vi hade en förgasarbil så vi drog bara ut choken och vred av tändningen. motorn pumpade ju då soppan genom grenröret och hela avgasröret. det blev i alla fall bra, en svetsblå eldslåga nästan 1m lång i äkta Fast and Furious stil.
Lunkan
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: tor nov 11, 2004 12:19 pm
Ort: Venjan, men ofta i garaget i Orsa

Inlägg av Lunkan »

Mr.Buster skrev:jo satt o funderade på det med om man inte skulle ha insprutaren efter grenröret. men är lite fundersam på vad som händer om bensinångan "fastnar" i ljuddämparen och sen att de bli bakeld typ vid gas släpp. blir nog ett kanska stort "poff" :roll:


uppbyggnaden ja har nu är en strömbrytare för + på bensinpump o tändspole sen en strömbrytare som aktivera ett relä som styrs av brytarna, och det triggar insprutaren & tändspolen.

allt sitter i slutet av avgasröret först insprutaren sen 40cm efter tändstiftet. och det är tydligen för lite avstånd där.

får väl ta och bygga om så att de sitter en ljuddämpare tätt efter grenröret sen instrutare direkt och sen stiftet i slutet, borde ju kunna bli bara fina bensinångor i slutet isf.
Hur får du gnista från tändspolen då??
är lite nyfiken då det ju blir gnista först när man plockar bort spänningen från tändspolen!

mvh Jonas
Mr.Buster
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: fre jul 01, 2005 10:50 pm
Ort: Växjö

Inlägg av Mr.Buster »

de sköter ju reläet.

30 +
86 +
85 - från brytare
87 + till slutsteget

har ju inte en vanlig tändspole utan en tändspole ihopbyggd med ett slutsteg. (från en skruttig 440)


har iaf idag svetsat om så att insprutaren sitter efter grenröret. har inte provat med ren bensin än (hade ingen just då) så ja tog lite diesel bara för att kolla så allt fungerade. och ist för flamethrower så fick man ju en mäktig rökmaskin, rätt kul och jävlas med bilarna bakom som inte ville stänga av hel lyset :twisted:
Lunkan
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: tor nov 11, 2004 12:19 pm
Ort: Venjan, men ofta i garaget i Orsa

Inlägg av Lunkan »

Mr.Buster skrev:de sköter ju reläet.

30 +
86 +
85 - från brytare
87 + till slutsteget

har ju inte en vanlig tändspole utan en tändspole ihopbyggd med ett slutsteg. (från en skruttig 440)


har iaf idag svetsat om så att insprutaren sitter efter grenröret. har inte provat med ren bensin än (hade ingen just då) så ja tog lite diesel bara för att kolla så allt fungerade. och ist för flamethrower så fick man ju en mäktig rökmaskin, rätt kul och jävlas med bilarna bakom som inte ville stänga av hel lyset :twisted:
Ok, kan du förklara lite mer hur du gör? jag tror inte ditt relä hinner slå om, eller om den gör det så kommer den inte att hålla så länge.

Har ni kollat så ni får gnista på stiftet?

mvh Jonas
Mr.Buster
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: fre jul 01, 2005 10:50 pm
Ort: Växjö

Inlägg av Mr.Buster »

aja de är fin blå gnista. ja har byggt på en returslag nu så trycket ligger på ca 1bar och de är precis lagom nu.

innan räckte 1l ca 30-50sek men nu med returen känns de som de räcker för evigt:P och pga det så har jag inte fått fram ren bensin än så de har inte kommit ren eld än, men det börjar ta sej är lite blandad eld o rök nu.


återkommer med bilder när de väl brinner
Skriv svar