BMW E30 DRAG - "BSR - Bra Snyt Racing"

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

BMW E30 DRAG - "BSR - Bra Snyt Racing"

Inlägg av peppe »

HISTORIA

Efter ca 2 års slit och mycket rappel så kom 'Old dirty' oranga faran till Piteå för att göra premiär.

Bilen var testat på oklistrat under BlackRace i Åmsele. 1kg laddtryck och tider som liknade, ja vad ska man säga? Skit.

En film från eventet, vi hade kul men inga tider: http://media.savarturbo.se/mats/peppe.avi

Med det i bagaget så hade vi förhoppningar på att åka lite snabbare men först och främst lösa dragrace licens.

Men bilen var preppad så gott det gick, med enkla medel:

1.3kg laddtryck.
M&H 235/60-14.
FK 40 dämpare och fjädrar bak.
Lite slappare 40 dämpare av okänt märke fram.

Framför allt så hade vi ju lastat med ett gött humör, vi skulle ju umgås med Pite pojka Micke & Worre m.f.

Helgen kunde inte misslyckas kort sagt.


Efter att ha upprättat en depå platts med obligatoriskt party tält och stolar med parasol:

Bild

Så var det time för förarmöte, kanske inte så intressant med tanke på att det regnade och vi hade kört en bra bit för att få snyta på riktigt.

Men glad i hågen så var det teori. Teorin gick smidigt kan man gott säga. Efter det så var det dags att börja köra upp.

Eftersom att jag anmält mig i Bracket klassen för att vara med i tävlingen direkt efter uppkörningen så fick jag hoppa direkt in i tävlingen.

"Hur fort får jag köra då, det är väll ändå uppkörning?"

"Vad är det för bil, hur fort går den?"

"BMW E30, jag vet inte hur fort men aldrig en 10:a"

"Kör fullt ut då"


Efter att vi väntat i en evighet så upphörde regnet och det våran tur . Som vanligt så var jag skrajj för att pajja något så jag rullade bara igenom vattnet, var nervös och skitnödig då efter jag rullat in i stage.

Det blev grönt och mördar instinkterna lirkade sig fram. Förutom att det var halkigt ända upp till 3:an så var det väll spännande. Det sköt på fint.

( Halkigt? Ja rulla inte igenom vattnet nästa gång iddi )

Åkte till depån för att snacka med min Chefs tuner Mattias över telefon. Slutfarten skvallrade om lite pulver iaf, 208km/t.

Får senare SMS från läktaren att Micke (flp) åkt 11.38 sec första repan ut. Det kan inte vara sant tänker jag? Samtidigt som det inträffar får jag veta att vi inte skulle hinna mer än 1 repa till innan det var dags för kvälla.

Med Mickes 11.38 surrandes i huvve så drog jag på mig min drag race out fit. Svarta jeans och en långärmad t-shirt. Och rullade mot lineupen.

Hade någon jänk bredvid mig och solen i ögonen så jag inte kunde se g-techen som agerade shift light då sådant hightech saknades, varvräkare ägde jag ingen.

Med dom två faktorerna + Mickes fina tid surrandes i huvudet så var det bara att rulla mot vattnet, smeka i 2:an och bjuda pungen. Och värmdes gjorde det.

Rullade in i stage och började hammra på launchen rätt tidigt, fick grönt. Eftersom att jag har reaktions tid som en gubbe så ser jag att camaron är på väg bort som ett skott.

Kliver av... Det spinner? Jag short shiftar 2:an och ångar ut. 3:an nu banan börjar det gå undan. 4:an satan vad fort..... Mål.

Möter upp min Chefs mekaniker Ecke och PR ansvariga lillebror Mikael i depån.

Ecke bjuder på världens största smajl. "En blank 11:a..."

Jag vet inte vad jag svarar men jag är rätt mål lös. Trodde inte det skulle vara möjligt med tanke på förutsättningarna. Men det hände. Att vi sedan var så säkra på att knipa 10:an efter lite mappning på natten dagen efter fick vi äta upp.

Film från Piteå, i slutet på filmen finns våran 11sec repa. Ser ut som att det ska gå en hög 12:a men det ångar på bra på slutet:
http://media.savarturbo.se/peppe/peppe_ ... tea_06.avi

Vill passa på och säga miljoners tack till alla inblandade. Utan er hade denna sommar ALDRIG varit så här rolig och så här pass snabb.

Mattias Sandgren , Ecke, Micke, Pappa, Micke (flp) , Worre, André, Tomas på Bil och Trim, PPF, Hela www.savarturbo.se gänget och resten av alla eldsjälar där ute.

Men det är väll där det började antar jag? Blev så sjukt inbiten på att åka drag race så att jag skrotade planerna för 'Old Dirty' och började spawna på nya saker.

Detta är väll vad vi har listat ut hitils:

BILEN: BMW E30 318i '88

Interiör / Säkerhet:

# Full dragrace bur från Svets & Smide + 7 meter rör extra.
# Sparco EVO stolar.
# Sabelt 4-punkts bälten.
# Flockad instrumentpanel.

Exteriör:

# Glasfiber: Huv, framskärmar, baklucka & tak.
# Tonade lexan rutor.
# Färg.
# Fälgar.
# "Special breddad" - Bred på riktigt :)
# Alpina fronten från helvetet.

Framvagn:

# Special från en kompis företag i Estland, yes ni läste rätt.

Bakvagn / drivlina:

# Egen tillverkad bakvagnsbrygga.
# M5 bärarmar som fått länklager och en aborrning samt fullt justerbar.
# M5 kardan som blir kortad.
# M5 drivaxlar & knutar.
# TDS / M3 växelåda.
# 4 puckad sinter.
# Sacsh 618 tryckplatta.
# Kardan ring.

# 26.0/10.5x15" ET STREET för gata och EDPS.
# 26.0/10.0x15" ET DRAG för strippen.

M5 bakvagnen är tillverkad av http://www.wolverineracing.com , dom bygger efter nya ideér så jag fick "ärva".

Detta är väll i stora drag, antar att planerna lär väll ändras och delar kommer väll som vanligt att ändras också :)

MOTORN: M20B27 '88

Toppen:

# PPF svetsad 320i topp.
# 325 ventiler special mirning av Tomas Karlsson.
# Amatör portad av mig, final toutch av Antes Motor Racing.
# BMW orginal vippor.
# Z58 kamaxel.
# Värre ventilfjädrar & titan retrainers.
# Justerbart kamdrev.
# ARP bultar.
# O-ringat här också.

Bottendelen:

# Balanserad diesel vevaxel.
# Deckat med o-ringar.
# Borrat.
# Balancerade & vägda H-profils stakar.
# Wiseco smidda kolvar.


Bränsle / Turbo / Motorstyr system e.t.c:

# Johan Kihl's gammla soppa system.
# 720 cc spridare.
# PPF fuelrail.
# Hemma pysslat monster grenrör.
# PPF 60mm wg.
# HX50 16cm^2 / 20cm^2
# V.E.M.S V3.2
# Wastefire med MSD spolar och AEM tänsteg.
# Davies Craig elektrisk vattenpump.
# Griffin kylare.
# Oljekylare.

Ptja, listan kan säkert göras längre. Men det dyker väll upp i tråden eftersom. Nu ska jag sluta svammla, räckte väll med historian antar jag? Hehe.

Har ett par bilder, inte mycket att hänga i granen:



Bild
Denna bilen skulle ha gått Fyndbörsen BMW cup, men ägaren rostlagade allt och sålde vidare, jag hade tur som fick tag på denna. Dock inte utav ägaren utan en vänlig själ :)

Bild
Det mesta är riktigt fräscht på detta karossen.

Bild

Bild

Bild
Old dirty som ska få en smärre updatering och en lagning efter kolvhaveriet i Piteå.

Kommer stå still i någon vecka till, väntar på att få börja kapa. Ska laga och sälja en E30 325 4 dörrars nu först.

Om detta nu kvalar som en raktfram åkar bil vet jag inte? Tanken med att behålla delad bakvagn är väll för att det är lite små kul samtidigt så blev det väll "rätt" smidigt då jag fick ärva av Micke och hans team.

Nu ska jag, min chefs mek Ecke & lillebror och givetvis chefs tunern Mattias smida vidare. Ses sommaren 2020 om allt går som det ska ;)

På återseende, om någon vill köpa den finaste E30 325:an som jag sett hör av er.

Mvh PJ
Senast redigerad av peppe den lör feb 24, 2007 7:48 pm, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Jag och Mattias pratade lite snabbt om tändning idag.

Frågan är om det är någon som testat köra CDI tändning på Biltema spolarna, hur dom lever och mår?

Planen är att kam synka nu i år och köra med något prisvärt tändsteg.

Dom som kört biltema spolar, har det funkat?
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

mina och andras biltema spolar har funkat bra.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Magnus »

jag förstod nästan att det var nåt nytt kul bygge på g.lycka till grabbar.jag ska lägga ut lite bilder på mitt nya lågbudgetprojekt framöver.
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Phredde:

Kanon bra, då är det ju bara och testa och se om det vill funka sig för mig med, aningen billigare att behålla Biltema spolarna än att måste köpa något liknande. Ex. MSD dubbel spole 6st = 3600kr, huvva.

Magnus:

Ja, vi får väll se om det hinner bli klart innan jag går i pension, du måste ju göra en tråd :)
emil
För mycket laddtryck
Inlägg: 486
Blev medlem: tor dec 11, 2003 10:32 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av emil »

Man kan även serie(!)koppla tändspolar och köra waste fire med biltemaspolar + en MSD DIS-4.
JK
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 78
Blev medlem: lör sep 17, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av JK »

Vi använder biltemas spolar med Autronics CDI 500R och det funkar mycket bra.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

emil: Det är så vi kör nu fast utan DIS4:a.

JK: Okej det låter ju lovande.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det låter bra det här, men jag funderar själv på om det inte finns andra enheter på marknaden som löser problemet.. T.ex. AEM C2DI med 8 kanaler, den kostar ungefär lika mycket som en MSD DIS-4 som har hälften så många kanaler. Det beror alltså på om man vill ha waste-fire eller direct-fire.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

AEM C2DI låter ju som det vettigare alternativet om man ska investera. Lika bra att köra direct fire nu då man liks bygger och river i allt annat.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

AEM C2DI kostar jämförbart med MSD DIS-4 i staterna, dvs ca $450.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Okej!

Ska du shoppa Mattias? När ? Vi kanske skulle samköra isf, jag är inte så "high" på shoppa delar från staterna.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Tänkte vänta in i det allra sista tills jag behöver grejerna.. ;)
Föreslår detsamma för dig.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Självklart så väntar vi!

Våga andvända msn någon gång btw :)
Användarvisningsbild
Ecke
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 764
Blev medlem: tis sep 28, 2004 9:38 pm
Ort: Umeå / Skärgården

Inlägg av Ecke »

WööööW EN ny tråd :P SWEEET

Detta blir bulla :twisted:
Skriv svar