jag har portat och flödat rätt många "gat/street stripp" toppar på slutet bland annat till hahlinarnas 9.43/243km/t super seven samt till tjoffes super seven sen till en kille söderut. jag ville nu fantisera iväg lite nu och prova större ventiler och lite mer vilda portningar som på en riktigt frän sugmotor, men jag har inte laggt till nått i förbräningsrummet och den är bara plastad i golvet på canalen+ på ett ställe där det gick hål.. försökte lägga tillbaka så mycket så det skulle kunna gå att porta likdant i en riktig topp. sen är inte toppen flyttad i sidled mer än vart original sot-kanten va iallafall.
men jag skulle nog inte våga porta lika mycket om jag gjorde den till en kund och ingen skulle nog va intresserad av den heller då timmarna skulle bli sjuka för en komplett sån motor.
jag håller sen med dig i alla kommentarer under erland om att 48-49mm ventil blir för stort på många vis - men som sagt det är en test topp så det är mer expriment som gäller
Erland Cox skrev:Det är väl skönt att vara sjuk så man kan vara hemma och leka, nästan som när man gick i grundskolan. Jag ska också göra ett ryck med en 531 topp när jag hinner. Fast den ska inte vara en racing special utan mera gatanpassad och flöda så mycket som möjligt upp till 12mm:s lyft samt passa till originalinsug. Jag ska nog behålla 44mm:s ventilen för jag tror diametern på insuget gör att man förlorar effekt med större ventil. Inloppet på runnern ska helst vara större än diametern under ventilen. Det märker jag sen när jag testar. Jag hade nog inte gått upp till 48mm på insug utan att flytta toppen. Problemet är att det inte finns gods i korta radien till att göra en bra kanal med stora ventiler. Eftersom det gick att få till så bra flöde med 42mm:s ventil på min B18 topp så vill jag se vad jag kan få till med 44mm på en 531. Korta radien är ofta nyckeln till flöde och ju större ventil desto sämre blir den eller så går det hål. Erland.