Vilket AFR/lambda vid mappning av sugmotor
Moderator: backeliten
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: ons nov 09, 2005 7:53 pm
Vilket AFR/lambda vid mappning av sugmotor
Har precis börjat mappa min 242.
Motorn är en b23 sug. Renoverad botten, 631 topp med upptagna förbränningsrum ca 12,8 i komp. KK 3-4 kam, Vet inte exakta värden, men tror att lyftet va 12,7 ut och 13,5 in. Extraktor 2,5" avgas. Megasquirt II v3.0, med LC-1. b230f insug. Tändnigen stummad på ca 30 grader.
Vet att insuget inte är riktigt opptimalt.
Vilket AFR ska man sträva efter på fullast, dellast, låglast och tomgång?
Mvh/Johan
Motorn är en b23 sug. Renoverad botten, 631 topp med upptagna förbränningsrum ca 12,8 i komp. KK 3-4 kam, Vet inte exakta värden, men tror att lyftet va 12,7 ut och 13,5 in. Extraktor 2,5" avgas. Megasquirt II v3.0, med LC-1. b230f insug. Tändnigen stummad på ca 30 grader.
Vet att insuget inte är riktigt opptimalt.
Vilket AFR ska man sträva efter på fullast, dellast, låglast och tomgång?
Mvh/Johan
Läste en fin rekommendation av Jörgen (hårdvaruutvecklare av VEMS Genboard) som hållt på en del.
På en vass sugmotor för banbruk så kan det inte bli enklare att bygga en startmap. Om du skriver i lambda 0.88 eller så i alla lastpunkter så är du inte så långt från sanningen. Kanske lite rikare runt max vrid och kanske lite magrare mot högre varv. Men lambda 0.88 är ganska nära sanningen över hela registret.
Att lägga lika fet blandning på låglast som på högre last gör att motorn kommer att bli lite mer responsiv då man slipper börja med att kompensera för den magra blandningen och de torra väggarna i insuget.
Jörgen
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: ons nov 09, 2005 7:53 pm
- blownharley
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 141
- Blev medlem: tor jan 27, 2005 11:54 am
- Ort: Insjön, Dalarna
Här kommer tabellen:
Mvh Peter
Kod: Markera allt
Air/Fuel Ratio Equivalents
Lambda Gasoline Propane Methanol Ethanol Diesel
0.70 10.3 11.0 4.5 6.3 10.2
0.75 11.0 11.8 4.9 6.8 10.9
0.80 11.8 12.5 5.2 7.2 11.6
0.85 12.5 13.3 5.5 7.7 12.3
0.90 13.2 14.1 5.8 8.1 13.1
0.95 14.0 14.9 6.1 8.6 13.8
1.00 14.7 15.7 6.5 9.0 14.5
1.05 15.4 16.5 6.8 9.5 15.2
1.10 16.2 17.2 7.1 9.9 16.0
1.15 16.9 18.0 7.4 10.4 16.7
1.20 17.6 18.8 7.8 10.8 17.4
1.25 18.4 19.6 8.1 11.3 18.1
1.30 19.1 20.4 8.4 11.7 18.9
- TheDagger
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 403
- Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
- Ort: V.Torup, Skåne
Hade varit riktigt trevligt om etanol varit ifyllt med!blownharley skrev:Här kommer tabellen:
Mvh PeterKod: Markera allt
Air/Fuel Ratio Equivalents Lambda Gasoline Propane Methanol Ethanol Diesel 0.70 10.3 11.0 4.5 6.3 10.2 0.75 11.0 11.8 4.9 6.8 10.9 0.80 11.8 12.5 5.2 7.2 11.6 0.85 12.5 13.3 5.5 7.7 12.3 0.90 13.2 14.1 5.8 8.1 13.1 0.95 14.0 14.9 6.1 8.6 13.8 1.00 14.7 15.7 6.5 9.0 14.5 1.05 15.4 16.5 6.8 9.5 15.2 1.10 16.2 17.2 7.1 9.9 16.0 1.15 16.9 18.0 7.4 10.4 16.7 1.20 17.6 18.8 7.8 10.8 17.4 1.25 18.4 19.6 8.1 11.3 18.1 1.30 19.1 20.4 8.4 11.7 18.9
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
etanol?? mest troligt ren etanol inte e85.
tips! konvertera till lamnda direkt så slipper man räkna så mycket.
tips! konvertera till lamnda direkt så slipper man räkna så mycket.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
om man har sonden i luften hamnar den utanför området vad den är
konstruerad för att ge stabila värden,alltså ingen bra referens.
men om nån polare har bb-lamda kan det gå att jämföra med ciggtändargas
jag vill minnas att den visar på feta sidan typ 9.0 afr(lamda drygt 0.6)
se till att andvända samma tändare bara,kan ju va olika gas annars?! .
det finns nåt prog för techedge bb-lamda som heter friluftskalibrering
men det verkar va modellspecifikt och inte baserat på lamdavärde!
här finns massa tekniskt mumbo-jumbo!
http://wbo2.com/sw/conf.htm
/F
konstruerad för att ge stabila värden,alltså ingen bra referens.
men om nån polare har bb-lamda kan det gå att jämföra med ciggtändargas
jag vill minnas att den visar på feta sidan typ 9.0 afr(lamda drygt 0.6)
se till att andvända samma tändare bara,kan ju va olika gas annars?! .
det finns nåt prog för techedge bb-lamda som heter friluftskalibrering
men det verkar va modellspecifikt och inte baserat på lamdavärde!
här finns massa tekniskt mumbo-jumbo!
http://wbo2.com/sw/conf.htm
/F