Avgastempgivare (EGT), lambda mätare (tuning film inlägg 1)

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Avgastempgivare (EGT), lambda mätare (tuning film inlägg 1)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Här är lite info om avgstemp-givare, lambdasonder mm som jag kommer att sälja i min lilla hobby speed-shop.

(AVGASTEMP TYP K 1.5MM)

Denna avgastempgivare är den bästa vi i Sävar kört med, den håller flera år om den är riktigt monterad och är mycket stryktålig och pålitlig (till skillnad från en smalbandslambda som ofta går sönder på lite vildare bilar). Den monteras på grenröret 30 mm från toppen med ett instick i grenröret på 2.8-3.2mm (se skiss 1). OBS! Detta är mycket viktigt både för givarens livslängd och för att temperaturerna ska vara jämförbara mellan olika bilar.

Fördelar och nackdelar med olika avgasanalyssystem!

Lambdasonder av smalbandstyp (0-1000mv) har som namnet säger ett smalt mätområde som mest lämpar sig på bilar med snälla kammar och vid justeringar nära lamda 14.7:1 (landsvägs körning mellan 50-120km/t). Vid feta blandningar påverkas den mycket av avgastempen. Fördelarna är ett hyfsat pris på givaren (ca 900kr för en förvärmd) och att den är mycket snabb.

Lambdasond av bredbandstyp har ett betydligt bredare mätområde och är på alla punkter bättre än vanlig smalbandslambda, en stor nackdel är förstås ett högre pris.

Avgastempmätning är här en bra livlina vid injustering av alla typer av motorer, den är inte mest exakt (speciellt vid låg last då den kan kombineras med en smalbandslamda) men den är bäst när det gäller full gas, speciellt med lite vassare kammar då man ser hur nära gränsen man är.
Avgastempen är påverkad av tändinställningen, tempen blir högre ju närmare tändpunkten hamnar avgasöppningen(senare).

Det finns nu också en mycket fin 2-4 kanals K temp omvandlare som man kan köra in på eftermarknads insprutnings ingångar (0-5v) perfekt om man vill logga alla 4 avgastempar i insprutningens datalogg.

Byggd av Anders Norberg!
läs mer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... c&start=30

Här är några ca temperaturer som man kan ha som grund när man grovjusterar (bensin).

Tomgång: 350- 500 grader

Landsvägskörning i jämn fart: 40-70 km/t 550-700 grader

Landsvägskörning i jämn fart: 80-140 km/t 650-900 grader

Full gas på ett par höga växlar 750-MAX 860 grader.

OBS! dra inte skruvarna som håller givarna så hårt, kablarna i det rostfria höljet kan skadas :!:

Bild

tuning dragrace film om dessa grejor http://www.streetlegaltv.com/index.php? ... playlist=3
Senast redigerad av Jens Gustavsson den ons jan 28, 2009 8:00 pm, redigerad totalt 11 gång.
Användarvisningsbild
Lärka
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Lärka »

tjena. jag har en liten fråga angående avgas temp mätarn.
går det att få användbara mätvärden om man monterar den efter turbon. jag har nämligen inte möjlighet att ta ut grenröret
P2300T5 -65 (under konstruktion)
matte119
För mycket laddtryck

Inlägg av matte119 »

på min motor (B204ft 16v turbo) sitter det en avgastemp givare efter turbon orginal.... skulle man kunna koppla på en mätare där?
Old Customs Never Die, They Just Get Restored!
http://teamstrike57.blogspot.com/
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Kontakt:

Inlägg av Axel »

matte119 skrev:på min motor (B204ft 16v turbo) sitter det en avgastemp givare efter turbon orginal.... skulle man kunna koppla på en mätare där?
Är det inte en Lamda-sond?
Axel Wall
matte119
För mycket laddtryck

Inlägg av matte119 »

nej den sitter längre ner :wink:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

tempraturen efter turbon säger inte så mycket om bränsle blandningen. men ofta går det att borra 1.5mm utan att demontera grenröret.
Lunkan
För mycket laddtryck

Inlägg av Lunkan »

matte119: Sitter uttaget precis innan katten? jag tror det var ett uttag för att kunna kontroller avgasvärderna på motorn.
Felsökningshjälp helt enkelt, så man slipper plocka bort hela avgassystemet om man ska kolla värderna för katten.

/jonas
Användarvisningsbild
Axel
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Jag har läst om det där nu...

volvo hade en avgastempgivare på dom motorerna för att öka bränslemängden när avgastempen steg, för att kyla...
Axel Wall
matte119
För mycket laddtryck

Inlägg av matte119 »

Ja har kollat lite nogare nu och det är ett utag för tempmätaren på grenröret (fel av mej förut :) ) före turbon!
matte119
För mycket laddtryck

Inlägg av matte119 »

tror ni man kan "låna" signalen från min orginal givare (egtc) eller får sprutet spel då (troligtvis :lol: )? och i så fall vad ska man koppla in för och se värdena?
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

matte119 skrev:tror ni man kan "låna" signalen från min orginal givare (egtc) eller får sprutet spel då (troligtvis :lol: )? och i så fall vad ska man koppla in för och se värdena?
Det är ju ingen standardgivare vad jag vet, du har väl dessutom en signalomvandlare som sitter direkt på givare?

allt är ju möjligt att ordna, men du måste ju mäta upp en del och säkerligen ha bra koll på elektronik.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
matte119
För mycket laddtryck

Inlägg av matte119 »

marmander skrev:
matte119 skrev:tror ni man kan "låna" signalen från min orginal givare (egtc) eller får sprutet spel då (troligtvis :lol: )? och i så fall vad ska man koppla in för och se värdena?
Det är ju ingen standardgivare vad jag vet, du har väl dessutom en signalomvandlare som sitter direkt på givare?

allt är ju möjligt att ordna, men du måste ju mäta upp en del och säkerligen ha bra koll på elektronik.
jopp är nog lika bra å inte mixtra med de :wink:
Användarvisningsbild
ANorberg
För mycket laddtryck

Inlägg av ANorberg »

Har bild på denna avgastemp mätare som satt på Turbo motorn
.....sitter före turbon...Ökar bränsle mängden över 950 grader C
heter 3 514 565-5 i volvos katalog har med säkerhet en 0-5 volts utsignal
Reparation av motorstyrboxar och MSD tändning
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

jens beställde 10st sensorer idag...antar att nån/några av dessa är till salu :)
Användarvisningsbild
Axel
Kontakt:

Inlägg av Axel »

mAySon skrev:jens beställde 10st sensorer idag...antar att nån/några av dessa är till salu :)

vanliga K-givare? (jag kör VEMS)
Till vilket pris?
Axel Wall
Skriv svar