(AVGASTEMP TYP K 1.5MM)
Denna avgastempgivare är den bästa vi i Sävar kört med, den håller flera år om den är riktigt monterad och är mycket stryktålig och pålitlig (till skillnad från en smalbandslambda som ofta går sönder på lite vildare bilar). Den monteras på grenröret 30 mm från toppen med ett instick i grenröret på 2.8-3.2mm (se skiss 1). OBS! Detta är mycket viktigt både för givarens livslängd och för att temperaturerna ska vara jämförbara mellan olika bilar.
Fördelar och nackdelar med olika avgasanalyssystem!
Lambdasonder av smalbandstyp (0-1000mv) har som namnet säger ett smalt mätområde som mest lämpar sig på bilar med snälla kammar och vid justeringar nära lamda 14.7:1 (landsvägs körning mellan 50-120km/t). Vid feta blandningar påverkas den mycket av avgastempen. Fördelarna är ett hyfsat pris på givaren (ca 900kr för en förvärmd) och att den är mycket snabb.
Lambdasond av bredbandstyp har ett betydligt bredare mätområde och är på alla punkter bättre än vanlig smalbandslambda, en stor nackdel är förstås ett högre pris.
Avgastempmätning är här en bra livlina vid injustering av alla typer av motorer, den är inte mest exakt (speciellt vid låg last då den kan kombineras med en smalbandslamda) men den är bäst när det gäller full gas, speciellt med lite vassare kammar då man ser hur nära gränsen man är.
Avgastempen är påverkad av tändinställningen, tempen blir högre ju närmare tändpunkten hamnar avgasöppningen(senare).
Det finns nu också en mycket fin 2-4 kanals K temp omvandlare som man kan köra in på eftermarknads insprutnings ingångar (0-5v) perfekt om man vill logga alla 4 avgastempar i insprutningens datalogg.
Byggd av Anders Norberg!
läs mer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... c&start=30
Här är några ca temperaturer som man kan ha som grund när man grovjusterar (bensin).
Tomgång: 350- 500 grader
Landsvägskörning i jämn fart: 40-70 km/t 550-700 grader
Landsvägskörning i jämn fart: 80-140 km/t 650-900 grader
Full gas på ett par höga växlar 750-MAX 860 grader.
OBS! dra inte skruvarna som håller givarna så hårt, kablarna i det rostfria höljet kan skadas :!:

tuning dragrace film om dessa grejor http://www.streetlegaltv.com/index.php? ... playlist=3