dellorto tryckförgasare 40,45 eller 48or
dellorto tryckförgasare 40,45 eller 48or
har sett att vissa har 40or fast dom har b23 samt mycket effekt 300hk+
när ska man ha 45or?
är den stor skilldnad i respons? alltså 40or och 45or?
lundqvist 745 körde ju 9,92 med 48or så varför inte välja dom?
när ska man ha 45or?
är den stor skilldnad i respons? alltså 40or och 45or?
lundqvist 745 körde ju 9,92 med 48or så varför inte välja dom?
- Hissjö Racing
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 81
- Blev medlem: mån okt 27, 2003 8:04 pm
- Ort: Umeå
dellorto tryckförgasare 40,45 eller 48or
Priset på 48:or är ett helt annat än på 40:or. Man får en kasse 40:or till piset av en 48:a, så det kan ju vara en anledning att köra med klassiska 40:or.
- Hissjö Racing
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 81
- Blev medlem: mån okt 27, 2003 8:04 pm
- Ort: Umeå
dellorto tryckförgasare 40,45 eller 48or
40:or är ju så mycket lättare att få tag i. Sitter ju standardmonterade på några Alfa Romeo modeller. Köpte mina av någon Alfa nisse för 300kr och det är ju rätt billigt tycker jag. Själv har jag maxsvarvade halsringar men vet att det går att köra med 32mm halsring som ofta sitter i utan problem. Sen hur långt 40:or räcker vet väl ingen ännu men 500hk verkar de ju leverera soppa för. Här snackar vi då sk "dopade" förgasare. Såg att Magnus hade förklarat detta fenomen tidigare.
- Hissjö Racing
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 81
- Blev medlem: mån okt 27, 2003 8:04 pm
- Ort: Umeå
det lät så svårt att få rätt tryck och så var man tvungen att bestycka om dom helt o hålletHissjö Racing skrev:Svårt att svara på, men upp mot 300hk med 40:or tror jag och så lite till med de större. Men varför ska man inte dopa förgasarna. Bara fördelar i och med att man kan använda sig av mindre munstycken. Mindre munstycken brukar betyda bättre känslighet när du ska bestycka.
dopning
min erfarenhet är att det man behöver byta vid dopning är huvudmunstycke och ev e-rör.så var det på min bil iallafall.fick byta ned från 210 till 180 med samma avgastemp/färg på stiften.fick byta från e-rör f2 till f9 på webrarna.det går ju att börja med att göra en mild dopning dvs ta ut ett rör ganska nära plenum där trycket är bara lite högre.sen kan man prova att vinkla röret mer eller mindre mot flödet.vill man göra en riktig össtysk dopning så kan man göra en kon som fångar upp en större del av flödet på röret och få en ruskigt fet blandning på full gas.
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
- Hissjö Racing
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 81
- Blev medlem: mån okt 27, 2003 8:04 pm
- Ort: Umeå
Om man dopar direkt så behöver man ju inte bestycka mer än man annars skulle ha behövt. Jag betvivlar ju att det bara skulle vara att hänga på 2st gasare och fälla full makaron utan att behöva bestycka om. I allafall inte om man som jag köpt Alfa förgasare. Bränslemunstycket som sitter i där (145) brukar just så pass räcka till tomgångskörning.
- Hissjö Racing
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 81
- Blev medlem: mån okt 27, 2003 8:04 pm
- Ort: Umeå
Fördelar:Kraftig skäggväxt. Nackdelar:Man blir knäpp. Nej, allvarligt talat är en östtysk dopning helt oanvändbar. Motorn får så mycket soppa så att det kommer stora fotbollar av rök ur avgasröret. Det blir så när man tar trycket direkt efter turbon, man får helt enkelt ett alldeles för högt tryck i flottörhuset jämfört med det som kommer den normala vägen, dvs förbi spjällen. Det resulterar i en våldsam bränsletillförsel. Man får prova sig fram men tryckröret efter intercoolern brukar vara gällande för uttag.
ok men motorn lär ju inte spika med denna dopingHissjö Racing skrev:Fördelar:Kraftig skäggväxt. Nackdelar:Man blir knäpp. Nej, allvarligt talat är en östtysk dopning helt oanvändbar. Motorn får så mycket soppa så att det kommer stora fotbollar av rök ur avgasröret. Det blir så när man tar trycket direkt efter turbon, man får helt enkelt ett alldeles för högt tryck i flottörhuset jämfört med det som kommer den normala vägen, dvs förbi spjällen. Det resulterar i en våldsam bränsletillförsel. Man får prova sig fram men tryckröret efter intercoolern brukar vara gällande för uttag.