Det sägs att det skall finnas hyfsat billiga "kina" IC med bättre utformade gavlar än vad dessa modellar som säljs överallt har (se bild nedan), men jag har inte hittat vart dessa säljs, någon som vet?
Alltså inte med gavlar som på bilden utan med längre brantare gavlar och med anslutningar placerade i mitten.
Visst har du rätt,men grejen e väl lite att om du vill ha vettigt flödande gavlar(som gör att lite mer än toppen av elementet används)så e nog det vettigaste att göra dem själv i vanlig aluminium plåt.
Att forma aluminium e mkt lätt.
Dessutom får du på det viset en cooler som stämmer i din bil.
Anslutningarna svarvar man ur vanligt 4212 ämnesrör.
Varken svarvning eller TIG svetsning av coolern bör kosta dig en förmögenhet i jämförelse med utfallet.
Skillnaden emot kina gavlade bitar e väl liksom inte på samma karta,men deras bar&plate element e faktiskt riktigt hyfsade,å e som jag ser det en bra utgångspunkt för ett bygge.
Just det med flöde e det många som missar,å kina bitarna e väl kanske inget man ringer hem om i det läget rent praktiskt.
Att sen tillverka en kylare med tankar i 6-10mm gjutgods...mmmm....eller hur...värmestrålningen alena gör ju att det liksom inte e den vettigaste lösningen i alla fall.
Mitt råd.
Klappa till en omgång gavlar.Sätt ihop det med gaffa tejp o tusch streck.
Ta med det till ngn som näster det för dig.
Provmontera.Stämmer det,så e det bara att helsvetsa.
Fö.
När du ändå e igång e det en god ide att be den som svarvar stosarna till dig att svarva en omgång 20mm aluminium stav med ett 6,5mm hål i.
Då har du råämne för att kapa till,rakt,med en vanlig rörkap av mindre modell.6 å en halv hålet gängar du med en M8 tapp.
Måttsytt,på plats,å prydligt.
Ett par tips i sammanhanget.
Plåt tar du 2mm upp till drygt 1 bar.
3mm om du skall ladda bortemot 2 eller över.Plåten skall vara obehandlad.(Eloxerad plåt mm e mkt svårare att både svetsa å forma)
Forma huvudelen av gavlarna gör du över ett rör.Ett 2,5" för ett 60mm paket å ett 4" för ett 100.
Finessen med att använda kurvad form e att konstruktionen blir starkare.
Forma med en vanlig klubba å ett mothåll.Aluminium driver man MYCKET lätt,å principen många å lätta slag e det som gäller.En sandsäck som mothåll e en bra grej.
Kapa gör du med en vanlig,billig,nibblingsmaskin snabbast.(Jula-400:- tex)
Slutjustering av falsar mm gör du med en vanlig pansarfil eller liknande.
Hål in å ut...hålsåg i rätt diameter.
Till filen å hålsågen "smörjer" du med en sprayflaska full med sprit.Fönsterputs räcker bra till det.
en fundering ang massa i laddkylaren,kan inte massan va en bra buffert
typ dom vattenfyllda kylarna? hur mycket kyls bort egentligen under
10-15 sek som det oftast handlar om, och hur mycket samlas för
att kylas senare?.givetvis skulle man ju föredra ett superduper cellpaket
men gör det så stor skillnad på en motor som gasas korta stunder?
Fina konstruktions tips Jesper! Dom tackar vi för!
Ska själv ligga i och bearbeta gavlar framöver. Jag tänkte inte vara så här extrem men åt rätt håll iaf :
(garagebild på en viss PV här i Sävar)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
De allra flesta kikar mkt på det med temperaturer i samband med ICs.
Problemet e att just värme fram å tebax e mkt dynamiskt över en given IC eftersom värmeavledningen e en funktion av massflödet den skall hantera.
Inte bara det,utan det e dessutom så att flöde å tryck hänger ihop.
Dvs,att en cooler som funkar bra till ett massflöde av tex 300 häst kan mkt väl gå i väggen vid 400 rent flödesmässigt.
Ser man då de korta stunder som maskin går på full mutter(som Fredde e inne på)så e det långt ifrån säkert att man "ser" det verkliga problemet i en temp angivelse i ett log program.
När man börjar kika på saken lite närmare kan vi konstatera följande.
Effekt ur en turbo motor e en funktion av totalt systemflöde.
Dvs,att ju "lättare" vi gör för luften att gå dit vi vill ha den,detso mindre arbete går det åt ifrån bla turbon.
Det gör åxå att för varje liten grej vi lägger ett vettigt tanke arbete bakom kommer turbon att behöva belastas mindre för en given effekt ökning på maskin.
Detta blir viktigare ju mer högflödande utgångsmotor man har,eftersom högflödande motorer har lättare att "ta till sig" det vi e efter här utan en massa portande å gud vet vad.
Summerar vi lite e det alltså viktigt att skilja på flödeskapacitet å kylegenskaper på ett element,även om de till del går hand i hand.
Bar&plate element generellt har ju mer mantel area än motsvarande tube&fin tex å samtidigt generellt sämre kylegenskaper.
Så..vad e det då VI som räser behöver betona?
De flesta som pysslat med detta lite mer ingående har garanterat läst ett kompressor diagram.
Vad de flesta nog inte tar i beaktan e att luft väger ung 0,0125g/lit vid nominell SL angivelse(SL=sea level=15grad,1013,25mBar osv)
Det ger ÅXÅ att den relativa vikten på luften vi skyfflar in e en funktion av bla laddtrycket som går åt PÅ DEN SPECIFIKA motorn för att nå en given effekt.
Nu blir det ganska enkelt att se "behovet" av flöde,eftersom ju lättare vi gör för luften att passera,desto mindre arbete går det åt för att nå den sökra effekten/momentet.
Tex 60lbs luft....e en JÄVLA massa luft rent volym mässigt.Kanske blir enklare att "se" det när man har en aning om vad luft väger.
Då blir det heller inte speciellt svårt att inse att all den luften i dynamisk rörelse ut ur ett hål på tex 60mm...jo...krökar,väggar å skit hindrar luftens rörelse styggt.Riktigt styggt rent av,å att ägna ngn timma åt att göra det minst SKADLIGA i din givna bil e "enkel" effekt.Kräver mest tanke...å kaffe å cigg liksom.
Jag vill påstå att sånt som tryckrör,intercooler design mm e viktigt som att porta toppar mm.
man ser folk lägga tusentals kronor i portning-vilket iofs e rätt i min mening-för att i nästa stund leda luften till HELA motorn genom ett 2.5" rör med 16st 90gradare på.
Blir la "sådär"....som bäst.
Resonemanget gäller fö avgas system åxå.
Kikar vi tex på min lille merca motor då...så flödar toppen 354CFM vid 14mm lyft och 28" vattenpelare in.Det e flöde som e helt sinnesvagt för en så "liten" motor,å i sugform kan maskin inte tillgodo göra sig detta.Inte en chans.
Men..
Nu adderar vi en snigel..som fixar att "mätta" maskin på ett annat sätt,å i jmfrl med tex en 8V svanhals Volvo så gör motorns enorma flöde att samma laddtryck inte behövs för att mätta maskin för en given effekt.
Ren logik.
Så..ser man då massbehovet kommer tex intecoolern helt plötsligt att bli MER väsentlig på merca motorn än på motsvarande 8V Volvo ur FLÖDESbegrepp,medan Volvo motorn har ett större behov att intercoolerns KYLförmåga för att kompensera för det ökade laddtryck Volvo motorn behöver för samma effekt.
Mkt följer i spåret av detta.
Med inducern sätter vi ju den effekt kapacitet vi jagar,å med exducern det tänkta laddtrycksområdet.
Följdriktigt ser vi att Volvo motorn(alt Audi å liknande) har behov av en snigel med större exducer för samma effektläge.
Intercoolern blir kort å gott svårare att utforma vettigt för motorer som behöver DELS massflödet för den givna effekten å DELS kylkapaciteten för det högre laddtrycket.
Intercooler gavlar inser man då med lite logik handlar om lite mer än bara "mata in här å ta ut där".
Kylkapacitet kan mkt väl förbättras med tex plåtar som styr luften över coolern vid behov,men man skall nog samtidigt rent praktiskt ha klart för sig att detta med behovet av massflöde presenterar sig själv "på riktigt" först när man passerar 300 ärliga med lite marginal vill jag tro med de dimensioner som oftast e inblandade på tryckanslutningar.
Efter detta blir det svårt.På riktigt.
För tanken e ju att änd tankarna samt tryckrören skall vara vettigt utformade,men samtidigt klara att "styra" luften på ett vettigt sätt in i coolern.
Där tror jag rent generellt att leka "gungor å karusell" med lite diffusor plåtar i änd tankarna kan ge resultat.
Poängen e ju att vi e begränsade av vad som e praktiskt möjligt,å hur fan vi än vänder å vrider på det skall vi rikta om en enorm luftström 90 grader 2 ggr.
Som bekant e det svårt att inte skapa turbulens(vilket ger tryckökning) om vi kröker en laminär stömning av luft mer än 8 grader,så på ngt vis har vi röva bak vad vi än gör.
Så...mkt handlar nog om att minimera skadan vill jag tro.
Håller som bäst på att labba en del med detta med en nya cooler till mercan,å det skall bli MYCKET intressant att se det praktiska utfallet av detta.
Har fått god hjälp av folk som sysslar med just intercooler design inom Volvo mm.
Men..den som lever får se.
Senast redigerad av 2.3-16 den sön apr 08, 2007 11:21 am, redigerad totalt 1 gånger.
PV:n på bilden.
Syns att ngn suttit med kaffekoppen å lurat lite.
Tror att iden att ta tillvara "plenum" resonemanget med "konanade" änd tankar e mkt bra.
E bara att resonera kring det med tryckfallen...vilket hänger ihop kraftigt med hur en cooler flödar.
Coolern på PV;n vill jag påstå e mkt vettig.
Ser vi sen "kina" coolers med färdiga tankar....
Finns inte en chans att man har ngn som helst kontroll på hur tankarna styr flödet på dem med så lite volym å med in å utgång på samma höjd.
Men....de säljer säkert bra ,å de e ju blanka å polerade
Självklart är det bättre och göra egna gavlar själv, men jag har inte tid med det nu i vår, och med tanke på att gavlarna på IC'n jag har nu är sämmre än sämst så borde då en "kina" IC med mittmonterade gavlar vara betydligt bättre än det jag har nu men självklart inte lika bra som en egentillverkad.
Skall tillverka en egen IC till hösten, med gavlar som jag tillverkat från ett solit alublock i NC fräsen, men som sagt, har inte tid med det nu i vår.
Den bakre på bilden är den jag har monterad nu så ni kanske förstår varför jag vill ha en tillfälligt ny billig "kina" IC, den främre är en kompis IC från KL-Racing.
Senast redigerad av ToAx den sön apr 08, 2007 2:48 pm, redigerad totalt 2 gång.
Inte för å vara messerschmidt,men e det inte en både billigare å vettigare lösning att kapa loss stosarna på coolern du har,vända ena gaveln upp å ner å svetsa ihop eländet igen isf tills vidare iaf?
Sant, inte tänkt på det, jag får ju ett "gratis" element av den, dock ser det ju lite tråkigt ut så det blir ett nytt element när jag bygger gavlar till hösten.
Men nu är det ju mina pengar och min tid, så vart finns dessa "kina" IC's med vettigare gavlar så jag snabbt får igång bilen i vår.
Tack.
Tycker nog själv att sånt här handlar mest om ren logik-om man bara tar sig tid att tänka efter.
*Tar på mig mössan å vankar av å an som professor kalkyl*