Kommunikationsmiss med SFRO/SBP

Modifieringar och tips
matzie
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: tor okt 12, 2006 8:08 pm
Ort: Falun

Inlägg av matzie »

Jag har en fråga till Gustaf!

Vi har byggt ihop en bil med utbytt motor, bytt bromssystem, bytt spårvidd.
Motorn har alla orginalkomponenter med katt och allt. papper på effekt från tillverkare (136), Bromssystemet är sprillans nytt från USA, förutom bromsservot. Bilen är en -89a, SFRO besiktad. Vad behövs mer för godkänd regbesiktning?

Hela historian började dock med orginalbromsar, vi var iväg till gävle för regbesiktning och där sa dom direkt att det var för mycket effekt i nya motorn (136hk, org ~110), så vi fick nummer till SFRO.
Vi for ner och testade bromsarna och fick godtjänt, så nu tänkte vi att det borde vara OK, bara att köra på!

Nej, när vi väl kom fram till besiktningsstationen och visade SFRO pappret för besiktningsgubben sa han att det inte kunde klassas som ombygt då det var orginalbromsar, så han rådde oss att byta bromsar eller kapa av taket. vi fick åka hem och byta bromsar. Specialtilverkade Heavy big duty shit från USA
Bromssystemet var inte direkt det billigaste som sitter på bilen.

Aja, då ringde vi ner till SFRO och där sades det att vi behövde ett nytt bromstest samt att först då kommer det fram att orginal katalysator ska på och att det ska göras ett bullerprov (hejdå 2.5" :doh: )

Denna gången när vi kom ner så fick vi beröm för gott arbete, han som bromstestade sa till och med "Såhär bra bromsar har inte många amatörbyggda fordon!"

Oroliga för Favorit (tragedi??) i repris så frågade vi om det var något mer som skulle göras eller om vi skulle klara en reg-besiktning som det var nu, då fick vi svaret "Det ska absolut inte vara något som hällst problem".

Glada i hågen satte vi oss och for hem och putsade till bilen det sissta innan reg besiktningen. När vi väl kommer till besiktningen för 3dje gången så kommer det ut en ganska ung kille (nybörjare?) som fick pappret från SFRO, stog och tittade, hummade lite, sprang in på stationen och pratade med en lite äldre herre, kom ut igen och frågade om växellådan var bytt. Nej, det är den ju inte, fick han som svar. Nej då kan bilen tydligen inte vara ombyggd.

Vafan!? :evil: ! Tycker att det är jävligt dålig information om vad man måste göra för att komma igenom regbesiktningen, i gävle säger dom att man ska SFRO besikta, sen säger dom byt bromsar.
När dessutom killarna på SFRO säger att man ska komma igenom utan problem, Då är det fel någonstans!
vad fan ska man göra för att få igenom bilskrället genom besiktningen? Kom inte och säg att lådan inte håller, för jag har sett killar som kör på samma låda med värre effekter än 136...


Sånna här saker får mig att aldrig vilja bygga om en bil igen... :thumbdown:


Mer hjälp åt oss glada 18åriga bilbyggare! (19 nu efter 8 månaders slagsmål med SvBP)
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

matzie: det har inte med att göra om växellådan håller eller inte, utan att hela drivlinan ska vara utbytt. Alltså motor/växellåda/bakaxel. Detta i kombination med utbytt bromssystem eller utbytt styrinrättning (ex. snäckstyrning till kuggstång eller vise versa) behövs göras för att fordonet ska klassas som ombyggt fordon.
Konstigt att inte SFRO-killarna påpekat det. Verkar vara nån slags kommunikationsmiss nånstans.
Sen kan visst vissa bilprovare godkänna att man har originallåda om dom tycker fordonet är tillräckligt ombyggt i övrigt. Men det är visst inget man ska räkna med.

Personligen skulle jag prova med nån annan bilprovning. Det brukar alltid ryktas om bilprovningar som är mindre "by the book" där man kan få igenom saker som är bra byggda, men kanske inte korrekt. Prova nåt sånt ställe, eller bara en annan besiktningsman.

Jag är ingen expert, men det här är vad jag förstått av mina efterforskningar i ämnet.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

C Upp har ju beskrivit saken rätt bra.

Kommunikationsmiss, jo, det kan man kanske säga men ett problem för SFRO är att vi inte alltid får fullständig info från kunden eller Bilprovningen.

Som exempel, om kunden varit inne på Bilprovningen, och de skickar hem kunden och säger att SFRO måste testa bromsarna, så kanske kunden ringer till SFRO och ber om ett bromsprov. Då gör vi just ett bromsprov, eftersom det är vad kunden "beställt" och eftersom vi får uppfattningen att det är vad Bilprovningen vill se för att bilen ska godkännas.

Kommer man då tillbaka igen och säger att "Bilprovningen säger att jag måste byta bromsarna också, sedan är det bra" så är det lätt för SFRO att tro att kunden kommit överens med Bilprovningen om att det räcker för att bilen ska kunna bedömas som ombyggt fordon. Då är det inte säkert att vi "gnäller" på att även lådan måste bytas.

Visst är det trist när du blir bollad fram och tillbaka, men samtidigt finns ju den här informationen ganska spridd. Det viktigaste är väl ändå att bilen blir godkänd? ;-)

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
TommyBrand
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån jan 02, 2006 3:02 am
Ort: Mora
Kontakt:

Inlägg av TommyBrand »

Följdfråga: Om jag byter hela drivlinan i min bil och vill regga som ombyggt, hur mycket av bromsarna måste jag då byta? bak är det ju nytt, men inte fram. Räcker det att byta huvudcylinder eller måste jag byta frambromsar också? eller kan jag tex bygga om mitt 1-krets system till ett 2-krets och få det godkännt utan att behöva byta bromsar fram? eller kan jag kanske byta skivor och belägg fram till något värre och få det att räcka?
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Om man med drivlina menar motor, låda och bakaxel, så måste man även se till att HELA bromssystemet är bytt.

Det betyder även bromsar fram samt huvudbromscylinder. Att byta bromsar fram betyder att man ska byta till andra skivor och ok än original, som ska ha annan (bättre) prestanda.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar