Vi har byggt ihop en bil med utbytt motor, bytt bromssystem, bytt spårvidd.
Motorn har alla orginalkomponenter med katt och allt. papper på effekt från tillverkare (136), Bromssystemet är sprillans nytt från USA, förutom bromsservot. Bilen är en -89a, SFRO besiktad. Vad behövs mer för godkänd regbesiktning?
Hela historian började dock med orginalbromsar, vi var iväg till gävle för regbesiktning och där sa dom direkt att det var för mycket effekt i nya motorn (136hk, org ~110), så vi fick nummer till SFRO.
Vi for ner och testade bromsarna och fick godtjänt, så nu tänkte vi att det borde vara OK, bara att köra på!
Nej, när vi väl kom fram till besiktningsstationen och visade SFRO pappret för besiktningsgubben sa han att det inte kunde klassas som ombygt då det var orginalbromsar, så han rådde oss att byta bromsar eller kapa av taket. vi fick åka hem och byta bromsar. Specialtilverkade Heavy big duty shit från USA
Bromssystemet var inte direkt det billigaste som sitter på bilen.
Aja, då ringde vi ner till SFRO och där sades det att vi behövde ett nytt bromstest samt att först då kommer det fram att orginal katalysator ska på och att det ska göras ett bullerprov (hejdå 2.5"

Denna gången när vi kom ner så fick vi beröm för gott arbete, han som bromstestade sa till och med "Såhär bra bromsar har inte många amatörbyggda fordon!"
Oroliga för Favorit (tragedi??) i repris så frågade vi om det var något mer som skulle göras eller om vi skulle klara en reg-besiktning som det var nu, då fick vi svaret "Det ska absolut inte vara något som hällst problem".
Glada i hågen satte vi oss och for hem och putsade till bilen det sissta innan reg besiktningen. När vi väl kommer till besiktningen för 3dje gången så kommer det ut en ganska ung kille (nybörjare?) som fick pappret från SFRO, stog och tittade, hummade lite, sprang in på stationen och pratade med en lite äldre herre, kom ut igen och frågade om växellådan var bytt. Nej, det är den ju inte, fick han som svar. Nej då kan bilen tydligen inte vara ombyggd.
Vafan!?

När dessutom killarna på SFRO säger att man ska komma igenom utan problem, Då är det fel någonstans!
vad fan ska man göra för att få igenom bilskrället genom besiktningen? Kom inte och säg att lådan inte håller, för jag har sett killar som kör på samma låda med värre effekter än 136...
Sånna här saker får mig att aldrig vilja bygga om en bil igen...

Mer hjälp åt oss glada 18åriga bilbyggare! (19 nu efter 8 månaders slagsmål med SvBP)