BMW 750 V12 Dubbelturbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Herman
Forumsberoende
Inlägg: 507
Blev medlem: sön jan 06, 2008 8:08 pm
Ort: Finnerödja

Inlägg av Herman »

Detta är ju lätt skönaste tråden på STS.

Vilken uppfinnar å felsökaranda alltså.

Å denna ständiga vägran att ge upp.

Bara såå härligt alltså :thumbright: :thumbright:

Var bara tvungen å skriva det, har ju smygläst å haft roligt åt/med er länge nu.

Mvh David
Rallyfinnen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: sön maj 10, 2009 8:43 am

Inlägg av Rallyfinnen »

Det går att behålla EML och köra eftermarknadssprut, men det är krångligt och du kommer antagligen att ha kvar problemet med spjällen.
Kan vara någon typ av momentbegränsning som gör att spjällen inte öppnar mer.
EML känner av varvtal och 'moment' från spridarutgångarna från motronic, en per cylinderbank (finns två utgångar, 3spridare/utgång, men EML kollar bara den ena om jag minns rätt).
Vet inte om det kan gå att lura den på något sätt..
Skulle ju vara att få den att tro att spridartiderna är kortare än dom egentligen är.. Men då kanske den ballar ur på låglast istället :doh:
Kanske går att komma över chip(kopia) till en Dinan turbo? Eller ha någon chip-guru att ändra lite i EML-programmet..?
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Inlägg av nicke.t »

går de inte bygga ett plenum med ett stort spjäll bara,kanske är omständigt?mvh
tel 0707149931
Rallyfinnen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: sön maj 10, 2009 8:43 am

Inlägg av Rallyfinnen »

Bygg om till två MS, kostar inte så farligt, och du har att göra hela vintern :)
Lite lurigt med automatlådan då kanske.. den behöver ju lastsignal & TPS..
Har inte rotat i detta med automat, så jag vet inte vad som krävs..

Du får väl bygga om automaten till paddlar i ratten, finns lite trådar om sånt på nätet också :)

Hur svårt kan det vara? Vad kan gå fel? ;)
Rallyfinnen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: sön maj 10, 2009 8:43 am

Inlägg av Rallyfinnen »

Hallå!!?
Du har väl inte ramlat in i ett djupt projekt-koma nu? ;)
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Vart många att besvara nu, men jag provar....

"j björk", nicke.t och "Super7":

Det har ju blivit lite av en principsak att få detta att funka med så mycket original som möjligt, åtminstone till synes original. Mekaniska spjäll är ju lite av en avvikelse men det går ju säkert att få till med ett orginalstuk. Jag kollade på en 320-motor jag har i garaget och spjället är i princip "bolt on" mot plenumet. Så blir det den vägen så är det ju enkelt rent mekaniskt, pedalställ och vajerdrivning skulle ju vara en baggis. Bara att plocka från en gammal 735.

Sitta i soffan är ju det jag är bäst på, men många dumma idéer såsom denna kommer ju därifrån.
Rallyfinnen skrev:Det går att behålla EML och köra eftermarknadssprut, men det är krångligt och du kommer antagligen att ha kvar problemet med spjällen.
Kan vara någon typ av momentbegränsning som gör att spjällen inte öppnar mer.
EML känner av varvtal och 'moment' från spridarutgångarna från motronic, en per cylinderbank (finns två utgångar, 3spridare/utgång, men EML kollar bara den ena om jag minns rätt).
Vet inte om det kan gå att lura den på något sätt..
Skulle ju vara att få den att tro att spridartiderna är kortare än dom egentligen är.. Men då kanske den ballar ur på låglast istället :doh:
Kanske går att komma över chip(kopia) till en Dinan turbo? Eller ha någon chip-guru att ändra lite i EML-programmet..?
Det är just i momentbegränsningen som problemet ligger, och det har vi har kommit fram till efter diverse övningar med laddtryckssstyrning. Det är momentbegränsningen som styr spjällen med högsta prioritet. Gaspedalen på en 750 är inte en direkt koppling till till gasspjällen, -gaspedalen är endast ett mått på önskad effekt på givet varvtal.

Håller man halvgas nu, oavsett varvtal så mäter luftmängdsmätarna en luftmängd som inte är rimlig för gaspedalpådraget och varvtalet. Detta på grund av att laddtrycket som kommer direkt gör att luftmängden blir för stor för det aktuella varvtalet och gaspådraget. Orginalmappningen är så gjord att vid mer än ca 30% av "sannolikt" värde under omständigheterna så är man "utanför mappen". Detta löser BMW genom att att gasspjällen stänger lite lagom tills rimliga värden uppnås. Vips så ser motorn bara det den borde se, -inte vad vi andra vill se....

Resultatet är att motorstyrningen drar igen gasspjällen oavsett hur hårt man pressar pedalen i botten. Läget på gaspedalen är bara ett önskemål om effekt/moment mao. Feed backen på att det är rimlig effekt i förhållande till gaspådrag/hastighet funkar är ju så klart via luftmängdsmätarna (med analog signal) och via spridarnas dutycycle.

Kontentan är att motorstyrningen som sitter på dessa motorer gör att det "tillåts" inte mer luftmängd (med andra ord, effekt) än vad det är tänkt för på det givna varvtalet.

Min enkla plan var ju att luftmängdsmätarna skulle maxa ut vid höga högavarvtal, sen skulle det bara mappas upp resterande bränsle när spjällen var öppna. Vart ju en överraskning att gasspjällen skulle aktivt motverka ett ökat flöde. Jag har provat att signalljuga luftmängdsmätarna med simpla potentiometrar, men det funkade inte.:?

-Tillbaka till skamvrån....
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Rallyfinnen skrev:Hallå!!?
Du har väl inte ramlat in i ett djupt projekt-koma nu? ;)
Jo, det har jag, förutom extrem höstdepression så är ju bilkoman total.
Vart t.o.m. sugen att starta upp Mitsubishi Starionen bara för att förskingra dubbelturbotankarna. Den känns så enkel att jobba med på något vis :?
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Vore lite synd att falla på automatlåde-styrningen.. Är det någon som vet om automat-lådan går att styra på något alternativt sätt?

Tänkte närmast på hur det gjorts i den här tråden:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=14184

http://www.youtube.com/watch?v=x8sT-I84ELY
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Men motorstyrningen styr väl inte lådan?
Handlar det inte bara om någon lastsignal till lådan från motorn?
Det borde ju gå att lösa isf.
(Sorry om jag missat om det stått en utförlig beskrivning tidigare :doh: )
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Automatlådestyrningen är från stenåldern så den är nog lättlurad. Tror den tar varvtal och gaspådrag bara.Gaspådraget tror jag bara är i form av kickdownbrytare också men det är jag lite osäker på.

Men självklart skall det slutföras med högre värdighet än detta! Nya fräna hightech-lösningar ligger i pipelinen. Blir ju givetvis billigt, udda, genialiskt, banbrytande, och ogenomtänkt, tveksamt och fatalt...
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Rallyfinnen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: sön maj 10, 2009 8:43 am

Inlägg av Rallyfinnen »

Låter bra!!
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Alltså en så fascinerande tråd med intressanta problem, fjärran från "Hur får jag dumpventilen att vissla" :wink:

Hoppas att lastindikeringen till automatlådan inte trasslar till det för er.

635or med aut. hade en annan TPS givare, troligen med någon form av "interface" mellan motorstyrning och aut. låda.
Detta borde ge lite mer info än bara kickdown.

Jag vet inte så mycket mer om det men har noterat den uppenbara skillnaden under huven....

Eller ja hmm, kanske bara uppenbar för inbitna stollar :wink:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Galant turbo skrev:Automatlådestyrningen är från stenåldern så den är nog lättlurad.
Underskatta inte automatlådestyrningen... En gammal volvo från -93 som jag händelsvis råkade demontera hade en rätt avancerad styrning...
TPS / Hastighet / rpm / vacum / oljetemp (lådan) / "kickdown" är väl huvuddragen...

Har du BMW's "adaptive transmission control" så verkar ju inte den riktigt så stenålderslik...

Ska bli intressant att se vad som ligger i pipelinen. :)
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Daniel-635 skrev:
635or med aut. hade en annan TPS givare, troligen med någon form av "interface" mellan motorstyrning och aut. låda.
Antagligen en extra pot. till lådan, tror det var ganska vanligt förr.
beepbeep
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: sön feb 17, 2008 3:34 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av beepbeep »

Hmm...klurigt problem.

potentiell åtgärd:

Behåll allt som det är och byt ut spjällen mot mekaniska spjäll. Skaffa en MSII:a och parallelkoppla den på varvtalssignalen till originalboxen. Installera tolv SAAB 9000 2.3t spridare (0280 155 431) och låt Megaskvätten styra dessa (den kan lätt trigga tolv högohmare i batch, du kan t.ex. koppla sex på ena kanalen och sex på andra). Dvs. låt tillsvidare originalsprutet och tändningen sitta kvar, men koppla bort spridarkontakter från sprutet.

Då kan du finmappa soppan som du vill utan att tomatlådan tappar kontakten med gamla styrboxen eller stryper spjällen. Dock måste du fortfarande koppla in gaspedalens givare så den triggas av din nya vajerlösning för att tomatlådan ska kunna växla som den ska.
Skriv svar