Audi 80 Turbo quattro -1985

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Audi 80 Turbo quattro -1985

Inlägg av Jckssn »

Då var det min tur att lägga upp bilen här på sts. Vi kan börja med en bild tagen av Richard Lindahl från blackrace i fällfors.
Bild

Bakgrundshistoria. (Lite mer bakgrund innan jag köpte bilen http://savarturbo.se/?sida=content/bilarna.php&bil=leif )
Byggde ett bra tag på min egen Audi 80 med Leifs bil som förebild, dock med en audi femma.
När det i princip "bara" var montering av delar kvar så sätter Leif ut bilen på annons.
Vid det här läget så hade jag ingen tanke på att köpa bilen, utan tyckte mer det var synd att Leif inte skulle ha kvar den.
Iaf så gick det några veckor och bilen var kvar, man blev ju mer och mer nyfiken så jag tänkte att jag skulle ringa, bara av ren nyfikenhet.
Efter ett trevligt samtal bestämde jag mig för att åka och titta på bilen, sagt och gjort. Tog bilen och styrde mot lycksele, väl där mötte jag Leif som bjöd på fika för att sedan bjuda in mig i garaget.
Fick gå runt och kika på alla finurliga lösningar på diverse saker men sen gjorde Leif något han inte skulle ha gjort...
Han startade bilen, det var liksom svårt att hålla masken då. Osäkerheten övergick till någon sorts egoism, inte skulle någon annan få köpa den här bilen! Den ska bli min!
Efter lite armbrytande (bildligt talat...) så skakade vi hand och jag lämnade lycksele för att komma tillbaka helgen därpå för att hämta pärlan!

Sen dess har det rullat på, första 5 veckorna var det rätt mycket skruvning.
Ett byte av växellåda
Ett motorlyft för att byta puckar på kopplingen
Ett motorbyte för ett vevlagersras

Men efter det har det varit ungefär lika mycket körning som mek vilket varit riktigt roligt!
Tyvärr har det inte riktigt stämt när det varit tidtagning så bästa tiden iår blev andra repan jag körde med tidtagning...
7.752/155km/h @ 201m
60fot 1.938
På blackrace i fällfors.
Men jag har haft en ruskigt rolig sommar iaf, träffat mycket nytt trevligt folk osv!

Men nog med bakgrundsinfo. Nu till vad som ska hända här framöver!
Bilen ställdes av förra helgen och ska nu besiktas, så motorbyte står närmast på schemat.
Men sen ska jag åtgärda dom två största svagheterna med bilen nu, kopplingen som slirar och bottendelen som är orginal.
Bottendelen hade jag tänkt bygga ihop enligt följande;

1,8liters block med oljesprut under kolvarna.
Smidda Kolbenschmidt kolvar (orginal Audi 20v turbo)
H-profil stakar av märket SCAT
Sen nya lager/ringar osv.

Kompet höjjs därmed från 7,x:1 till 9,2:1. Blir intressant och se hur det fungerar!

Sen kommer ett nytt grenrör byggas, inte för att det gamla fungerar dåligt utan för att det är helt slut, svetsat det två ggr i sommar men det fortsätter ändå att spricka.
Nytt singelspjäll insug.
Resten av motorns kringkomponenter kommer behållas som dom är idag.
Sen är det lite småpill som ska fixas, det lär visa sig med tiden.

Men inte nog med det, bilen ska hinnas luftas på isbanorna i vinter också!

Lite fler bilder
Bild
Motorn

Bild
Cockpiten

Provade även göra lite ringar... ;)
http://www.garaget.org/video/uksjzpb6p6y9

Mvh Jocke Eriksson
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Jckssn »

Sen så köpte jag mig ett rejält verktygsskåp också för att det ska bli ännu roligare att skruva!
Teng Tools 715n
Bild
Stoort 8)

Bild
En av lådorna. Även om jag hade massa verktyg sen innan så har jag aldrig kunnat hålla någon vidare ordning, hoppas det här kan lösa problemen!

Over and out!
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Måste man ha sådär mycke verktyg när man kör audi? ;)

Är allt lite avis på dig att du vågade sluta med egna projektet å köpa "färdigt", skulle jag också ha gjort för länge sen...
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
stefan j fd cab
Forumsberoende
Inlägg: 916
Blev medlem: fre jul 22, 2005 12:39 pm
Ort: surahammar

Inlägg av stefan j fd cab »

ha ha en jobbarkompis köpte det där skåpet för 26000:-
två veckor senare var det rea på det då kostade det 19000:-
otroligt med verktyg i dom
ja jag vill ha ett
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Jckssn »

Steve skrev:Måste man ha sådär mycke verktyg när man kör audi? ;)

Är allt lite avis på dig att du vågade sluta med egna projektet å köpa "färdigt", skulle jag också ha gjort för länge sen...
Njae men det är ju vissa delar från volvo och vw i bilen, därför blir det till att skruva.
Drivlinan är underhållsfri.... :wink:
Det andra projektet kommer säkert ut någon gång i annan skepnad, men det dröjjer ett par år skulle jag tro :)
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

den här bilen är så frän!

vilken isbana blir det du eventuellt kommer lufta den på? :)
hoires
Användarvisningsbild
Gustav N
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 306
Blev medlem: sön nov 14, 2004 4:26 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Gustav N »

Härligt med fler quattro bilar :thumbright:

Jo de ska sägas att man alltid varit småkär i den här bilen sen leif började få snurr på grejjorna.
Men med en stadigare bottendel luktar de högre laddtryck? 8)

Hur har drivaxlar å knutar hållit för dig i sommar?

Jag vred av en framknut ute vid splinsen i veckan men de skyller jag på 17" och lågprofil som jag har på nu, blir lite studs ibland.

/Gustav
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Jckssn »

T Fahlgren skrev:den här bilen är så frän!

vilken isbana blir det du eventuellt kommer lufta den på? :)
Så många jag har tid med förhoppningsvis!
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Jckssn »

Gustav N skrev:Härligt med fler quattro bilar :thumbright:

Jo de ska sägas att man alltid varit småkär i den här bilen sen leif började få snurr på grejjorna.
Men med en stadigare bottendel luktar de högre laddtryck? 8)

Hur har drivaxlar å knutar hållit för dig i sommar?

Jag vred av en framknut ute vid splinsen i veckan men de skyller jag på 17" och lågprofil som jag har på nu, blir lite studs ibland.

/Gustav
Jag har inte kollat på dom bakre axlarna men jag har iaf inte märkt något krokigt ännu, antar att jag har haft för lite mos :)
Har 6-7st extra axlar liggandes så förhoppningsvis klarar jag även nästa säsong.

Det blir inte att bygga någon ny bottendel, jag har bestämt mig att köpa motorn Leif har ståendes i garaget. Så äntligen ska motor och bil återförenas igen! :thumbright:

Här är en liten filmsnutt med motorn i action!
http://youtube.com/watch?v=vPk_nQ-Lz0I

Motorn som suttit i bilen i sommar kommer att användas på vinterns isbanor och seat-motorn på sommarn. Precis som det ska vara!

Blir nog en rolig sommar nästa år! :lakrits:

Blir att börja med nytt grenrör till helgen, har nämligen beställt rör och böjjar så det står härliga till!
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Användarvisningsbild
SnoWFreaK
Forumsberoende
Inlägg: 712
Blev medlem: tis mar 30, 2004 12:34 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av SnoWFreaK »

nice, haha snyggaste att han kör me svetshandskar xD
Min hemsida klicka bilden!
Bild
I'm a streetracer cuz' there's more rubber up my street then on my vehicle!
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Jckssn »

Jahopp, då var helgen över. Hunnit med några timmar i garaget iaf!

Bild
Började lite lätt med att skruva bort fronten / wastegaten / turbon och downpipen.

Bild
Lite böj, rejält tilltaget så man kan varga lite ;)

Bild
Gamla grenröret som gjort sitt, sprickor överallt osv.

Bild
Måttar ut vars jag vill ha turbon, använder gamla grenrörsflänsen då jag inte har någon ny för tillfället, kommer naturligtvis bytas ut innan helsvetsning.

Bild
Någon timme senare.

Bild
Framifrån...

Bild
Kollar så det verkligen får plats i bilen, vilket det gjorde utan problem! :thumbright:

Bild
En sista bild...

Tycker jag lyckats rätt hyffsat ändå, är ju trots allt första grenröret man försöker sig på.
Lite bökigt är det när man måste tänka på alla grejjer som är ivägen i bilen.
Jag blev däremot inte riktigt nöjd med kollektorn, passformen mot flänsen är inte helt 100% så det ska jag göra om, sen som ni ser på bilderna så har jag bara dragit rör till 3 av cylindrarna, var tvungen att lämna en som får punktas på plats. Det blir rätt nära rambalken, det är dock det enklaste röret att dra så det bör gå rätt fort.

620mm blev rören, rören diffar nog max 10mm mellan varandra.

Nästa sväng blir det planera för wastegaten, kommer bli fint med utrymme för den samt att jag ska börja måtta på den nya downpipen!


Mvh Jocke
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Jckssn »

Nu är grenröret färdigpunktat (förutom wastegate-uttagen.)
Ska TIG-svetsa det imorgon hade jag tänkt, om jag hinner.

Bild
Det blev rätt tight mot rambalken, första försöket tog det faktiskt i. :doh:
Bara göra om och göra rätt :)

Bild
Gott om plats...

Bild
Här ser man att det faktiskt finns hyggligt med utrymme, ett finger går in överallt mellan rör och ram. (Var mindre plats förut, men efter smideshammarn fick göra sig hörd var det inget snack om saken längre....)

Bild
En av kollektorerna.

Bild
Helhetsbild

Bild
Huven går att stänga :thumbright:

Bild
Ungefär här kommer jag sätta wastegaten. Bra med utrymme runt om så det ska inte vara några problem att skruva bort den ifall man måste panikmecka någon gång.

Bild
Voila!

Bild
Downpipe-material.
Detta görs i rostfritt, 80mm innerdiameter. Alltså dryga 3"

Allt för idag, det roliga kvar på grenröret nu, nämligen TIG-svetsningen 8)

Här är längderna på rörena.

1an - 640mm
4an - 640mm
2an - 650mm
3an - 670mm
Fläns till fläns.

Vad tror ni om dom längderna?
Några kommentarer?

Mvh Jocke
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
John Rönnbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: mån mar 19, 2007 6:50 pm
Ort: Piteå

Inlägg av John Rönnbäck »

Mycket vackert! Se nu till att få ihop bilen så den får visa sig i sin bästa form på isbanan!
Bild
Fd GOLiO
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Bra jobbat, grenröret såg ju hur bra ut som helst.
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

Snyggt bygge :thumbright:
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Skriv svar