Audi 80 Turbo quattro -1985
Audi 80 Turbo quattro -1985
Då var det min tur att lägga upp bilen här på sts. Vi kan börja med en bild tagen av Richard Lindahl från blackrace i fällfors.
Bakgrundshistoria. (Lite mer bakgrund innan jag köpte bilen http://savarturbo.se/?sida=content/bilarna.php&bil=leif )
Byggde ett bra tag på min egen Audi 80 med Leifs bil som förebild, dock med en audi femma.
När det i princip "bara" var montering av delar kvar så sätter Leif ut bilen på annons.
Vid det här läget så hade jag ingen tanke på att köpa bilen, utan tyckte mer det var synd att Leif inte skulle ha kvar den.
Iaf så gick det några veckor och bilen var kvar, man blev ju mer och mer nyfiken så jag tänkte att jag skulle ringa, bara av ren nyfikenhet.
Efter ett trevligt samtal bestämde jag mig för att åka och titta på bilen, sagt och gjort. Tog bilen och styrde mot lycksele, väl där mötte jag Leif som bjöd på fika för att sedan bjuda in mig i garaget.
Fick gå runt och kika på alla finurliga lösningar på diverse saker men sen gjorde Leif något han inte skulle ha gjort...
Han startade bilen, det var liksom svårt att hålla masken då. Osäkerheten övergick till någon sorts egoism, inte skulle någon annan få köpa den här bilen! Den ska bli min!
Efter lite armbrytande (bildligt talat...) så skakade vi hand och jag lämnade lycksele för att komma tillbaka helgen därpå för att hämta pärlan!
Sen dess har det rullat på, första 5 veckorna var det rätt mycket skruvning.
Ett byte av växellåda
Ett motorlyft för att byta puckar på kopplingen
Ett motorbyte för ett vevlagersras
Men efter det har det varit ungefär lika mycket körning som mek vilket varit riktigt roligt!
Tyvärr har det inte riktigt stämt när det varit tidtagning så bästa tiden iår blev andra repan jag körde med tidtagning...
7.752/155km/h @ 201m
60fot 1.938
På blackrace i fällfors.
Men jag har haft en ruskigt rolig sommar iaf, träffat mycket nytt trevligt folk osv!
Men nog med bakgrundsinfo. Nu till vad som ska hända här framöver!
Bilen ställdes av förra helgen och ska nu besiktas, så motorbyte står närmast på schemat.
Men sen ska jag åtgärda dom två största svagheterna med bilen nu, kopplingen som slirar och bottendelen som är orginal.
Bottendelen hade jag tänkt bygga ihop enligt följande;
1,8liters block med oljesprut under kolvarna.
Smidda Kolbenschmidt kolvar (orginal Audi 20v turbo)
H-profil stakar av märket SCAT
Sen nya lager/ringar osv.
Kompet höjjs därmed från 7,x:1 till 9,2:1. Blir intressant och se hur det fungerar!
Sen kommer ett nytt grenrör byggas, inte för att det gamla fungerar dåligt utan för att det är helt slut, svetsat det två ggr i sommar men det fortsätter ändå att spricka.
Nytt singelspjäll insug.
Resten av motorns kringkomponenter kommer behållas som dom är idag.
Sen är det lite småpill som ska fixas, det lär visa sig med tiden.
Men inte nog med det, bilen ska hinnas luftas på isbanorna i vinter också!
Lite fler bilder
Motorn
Cockpiten
Provade även göra lite ringar...
http://www.garaget.org/video/uksjzpb6p6y9
Mvh Jocke Eriksson
Bakgrundshistoria. (Lite mer bakgrund innan jag köpte bilen http://savarturbo.se/?sida=content/bilarna.php&bil=leif )
Byggde ett bra tag på min egen Audi 80 med Leifs bil som förebild, dock med en audi femma.
När det i princip "bara" var montering av delar kvar så sätter Leif ut bilen på annons.
Vid det här läget så hade jag ingen tanke på att köpa bilen, utan tyckte mer det var synd att Leif inte skulle ha kvar den.
Iaf så gick det några veckor och bilen var kvar, man blev ju mer och mer nyfiken så jag tänkte att jag skulle ringa, bara av ren nyfikenhet.
Efter ett trevligt samtal bestämde jag mig för att åka och titta på bilen, sagt och gjort. Tog bilen och styrde mot lycksele, väl där mötte jag Leif som bjöd på fika för att sedan bjuda in mig i garaget.
Fick gå runt och kika på alla finurliga lösningar på diverse saker men sen gjorde Leif något han inte skulle ha gjort...
Han startade bilen, det var liksom svårt att hålla masken då. Osäkerheten övergick till någon sorts egoism, inte skulle någon annan få köpa den här bilen! Den ska bli min!
Efter lite armbrytande (bildligt talat...) så skakade vi hand och jag lämnade lycksele för att komma tillbaka helgen därpå för att hämta pärlan!
Sen dess har det rullat på, första 5 veckorna var det rätt mycket skruvning.
Ett byte av växellåda
Ett motorlyft för att byta puckar på kopplingen
Ett motorbyte för ett vevlagersras
Men efter det har det varit ungefär lika mycket körning som mek vilket varit riktigt roligt!
Tyvärr har det inte riktigt stämt när det varit tidtagning så bästa tiden iår blev andra repan jag körde med tidtagning...
7.752/155km/h @ 201m
60fot 1.938
På blackrace i fällfors.
Men jag har haft en ruskigt rolig sommar iaf, träffat mycket nytt trevligt folk osv!
Men nog med bakgrundsinfo. Nu till vad som ska hända här framöver!
Bilen ställdes av förra helgen och ska nu besiktas, så motorbyte står närmast på schemat.
Men sen ska jag åtgärda dom två största svagheterna med bilen nu, kopplingen som slirar och bottendelen som är orginal.
Bottendelen hade jag tänkt bygga ihop enligt följande;
1,8liters block med oljesprut under kolvarna.
Smidda Kolbenschmidt kolvar (orginal Audi 20v turbo)
H-profil stakar av märket SCAT
Sen nya lager/ringar osv.
Kompet höjjs därmed från 7,x:1 till 9,2:1. Blir intressant och se hur det fungerar!
Sen kommer ett nytt grenrör byggas, inte för att det gamla fungerar dåligt utan för att det är helt slut, svetsat det två ggr i sommar men det fortsätter ändå att spricka.
Nytt singelspjäll insug.
Resten av motorns kringkomponenter kommer behållas som dom är idag.
Sen är det lite småpill som ska fixas, det lär visa sig med tiden.
Men inte nog med det, bilen ska hinnas luftas på isbanorna i vinter också!
Lite fler bilder
Motorn
Cockpiten
Provade även göra lite ringar...
http://www.garaget.org/video/uksjzpb6p6y9
Mvh Jocke Eriksson
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Sen så köpte jag mig ett rejält verktygsskåp också för att det ska bli ännu roligare att skruva!
Teng Tools 715n
Stoort
En av lådorna. Även om jag hade massa verktyg sen innan så har jag aldrig kunnat hålla någon vidare ordning, hoppas det här kan lösa problemen!
Over and out!
Teng Tools 715n
Stoort
En av lådorna. Även om jag hade massa verktyg sen innan så har jag aldrig kunnat hålla någon vidare ordning, hoppas det här kan lösa problemen!
Over and out!
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 916
- Blev medlem: fre jul 22, 2005 12:39 pm
- Ort: surahammar
Njae men det är ju vissa delar från volvo och vw i bilen, därför blir det till att skruva.Steve skrev:Måste man ha sådär mycke verktyg när man kör audi?
Är allt lite avis på dig att du vågade sluta med egna projektet å köpa "färdigt", skulle jag också ha gjort för länge sen...
Drivlinan är underhållsfri....
Det andra projektet kommer säkert ut någon gång i annan skepnad, men det dröjjer ett par år skulle jag tro
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
- T Fahlgren
- B20-trimmare
- Inlägg: 389
- Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
- Ort: piteå
Härligt med fler quattro bilar
Jo de ska sägas att man alltid varit småkär i den här bilen sen leif började få snurr på grejjorna.
Men med en stadigare bottendel luktar de högre laddtryck?
Hur har drivaxlar å knutar hållit för dig i sommar?
Jag vred av en framknut ute vid splinsen i veckan men de skyller jag på 17" och lågprofil som jag har på nu, blir lite studs ibland.
/Gustav
Jo de ska sägas att man alltid varit småkär i den här bilen sen leif började få snurr på grejjorna.
Men med en stadigare bottendel luktar de högre laddtryck?
Hur har drivaxlar å knutar hållit för dig i sommar?
Jag vred av en framknut ute vid splinsen i veckan men de skyller jag på 17" och lågprofil som jag har på nu, blir lite studs ibland.
/Gustav
Jag har inte kollat på dom bakre axlarna men jag har iaf inte märkt något krokigt ännu, antar att jag har haft för lite mosGustav N skrev:Härligt med fler quattro bilar
Jo de ska sägas att man alltid varit småkär i den här bilen sen leif började få snurr på grejjorna.
Men med en stadigare bottendel luktar de högre laddtryck?
Hur har drivaxlar å knutar hållit för dig i sommar?
Jag vred av en framknut ute vid splinsen i veckan men de skyller jag på 17" och lågprofil som jag har på nu, blir lite studs ibland.
/Gustav
Har 6-7st extra axlar liggandes så förhoppningsvis klarar jag även nästa säsong.
Det blir inte att bygga någon ny bottendel, jag har bestämt mig att köpa motorn Leif har ståendes i garaget. Så äntligen ska motor och bil återförenas igen!
Här är en liten filmsnutt med motorn i action!
http://youtube.com/watch?v=vPk_nQ-Lz0I
Motorn som suttit i bilen i sommar kommer att användas på vinterns isbanor och seat-motorn på sommarn. Precis som det ska vara!
Blir nog en rolig sommar nästa år!
Blir att börja med nytt grenrör till helgen, har nämligen beställt rör och böjjar så det står härliga till!
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Jahopp, då var helgen över. Hunnit med några timmar i garaget iaf!
Började lite lätt med att skruva bort fronten / wastegaten / turbon och downpipen.
Lite böj, rejält tilltaget så man kan varga lite
Gamla grenröret som gjort sitt, sprickor överallt osv.
Måttar ut vars jag vill ha turbon, använder gamla grenrörsflänsen då jag inte har någon ny för tillfället, kommer naturligtvis bytas ut innan helsvetsning.
Någon timme senare.
Framifrån...
Kollar så det verkligen får plats i bilen, vilket det gjorde utan problem!
En sista bild...
Tycker jag lyckats rätt hyffsat ändå, är ju trots allt första grenröret man försöker sig på.
Lite bökigt är det när man måste tänka på alla grejjer som är ivägen i bilen.
Jag blev däremot inte riktigt nöjd med kollektorn, passformen mot flänsen är inte helt 100% så det ska jag göra om, sen som ni ser på bilderna så har jag bara dragit rör till 3 av cylindrarna, var tvungen att lämna en som får punktas på plats. Det blir rätt nära rambalken, det är dock det enklaste röret att dra så det bör gå rätt fort.
620mm blev rören, rören diffar nog max 10mm mellan varandra.
Nästa sväng blir det planera för wastegaten, kommer bli fint med utrymme för den samt att jag ska börja måtta på den nya downpipen!
Mvh Jocke
Började lite lätt med att skruva bort fronten / wastegaten / turbon och downpipen.
Lite böj, rejält tilltaget så man kan varga lite
Gamla grenröret som gjort sitt, sprickor överallt osv.
Måttar ut vars jag vill ha turbon, använder gamla grenrörsflänsen då jag inte har någon ny för tillfället, kommer naturligtvis bytas ut innan helsvetsning.
Någon timme senare.
Framifrån...
Kollar så det verkligen får plats i bilen, vilket det gjorde utan problem!
En sista bild...
Tycker jag lyckats rätt hyffsat ändå, är ju trots allt första grenröret man försöker sig på.
Lite bökigt är det när man måste tänka på alla grejjer som är ivägen i bilen.
Jag blev däremot inte riktigt nöjd med kollektorn, passformen mot flänsen är inte helt 100% så det ska jag göra om, sen som ni ser på bilderna så har jag bara dragit rör till 3 av cylindrarna, var tvungen att lämna en som får punktas på plats. Det blir rätt nära rambalken, det är dock det enklaste röret att dra så det bör gå rätt fort.
620mm blev rören, rören diffar nog max 10mm mellan varandra.
Nästa sväng blir det planera för wastegaten, kommer bli fint med utrymme för den samt att jag ska börja måtta på den nya downpipen!
Mvh Jocke
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Nu är grenröret färdigpunktat (förutom wastegate-uttagen.)
Ska TIG-svetsa det imorgon hade jag tänkt, om jag hinner.
Det blev rätt tight mot rambalken, första försöket tog det faktiskt i.
Bara göra om och göra rätt
Gott om plats...
Här ser man att det faktiskt finns hyggligt med utrymme, ett finger går in överallt mellan rör och ram. (Var mindre plats förut, men efter smideshammarn fick göra sig hörd var det inget snack om saken längre....)
En av kollektorerna.
Helhetsbild
Huven går att stänga
Ungefär här kommer jag sätta wastegaten. Bra med utrymme runt om så det ska inte vara några problem att skruva bort den ifall man måste panikmecka någon gång.
Voila!
Downpipe-material.
Detta görs i rostfritt, 80mm innerdiameter. Alltså dryga 3"
Allt för idag, det roliga kvar på grenröret nu, nämligen TIG-svetsningen
Här är längderna på rörena.
1an - 640mm
4an - 640mm
2an - 650mm
3an - 670mm
Fläns till fläns.
Vad tror ni om dom längderna?
Några kommentarer?
Mvh Jocke
Ska TIG-svetsa det imorgon hade jag tänkt, om jag hinner.
Det blev rätt tight mot rambalken, första försöket tog det faktiskt i.
Bara göra om och göra rätt
Gott om plats...
Här ser man att det faktiskt finns hyggligt med utrymme, ett finger går in överallt mellan rör och ram. (Var mindre plats förut, men efter smideshammarn fick göra sig hörd var det inget snack om saken längre....)
En av kollektorerna.
Helhetsbild
Huven går att stänga
Ungefär här kommer jag sätta wastegaten. Bra med utrymme runt om så det ska inte vara några problem att skruva bort den ifall man måste panikmecka någon gång.
Voila!
Downpipe-material.
Detta görs i rostfritt, 80mm innerdiameter. Alltså dryga 3"
Allt för idag, det roliga kvar på grenröret nu, nämligen TIG-svetsningen
Här är längderna på rörena.
1an - 640mm
4an - 640mm
2an - 650mm
3an - 670mm
Fläns till fläns.
Vad tror ni om dom längderna?
Några kommentarer?
Mvh Jocke
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 320
- Blev medlem: mån mar 19, 2007 6:50 pm
- Ort: Piteå
- Sleeper_86
- Forumsberoende
- Inlägg: 896
- Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
- Ort: Kalmar