Svetsa grenrör

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Svetsa grenrör

Inlägg av elajl »

Vilken typ av svets är bäst att använda???

Det är väl TIG men jag har bara tillgång till Gas svets och MIG...Vilekn av dom är bäst???
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag svetsar allt med migen, men gasen blir nog hållbarare ,synd att det slår sig så mycket med gasen.
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Jag kör också med migen funkar sketbra tycker jag :) .
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Jimmy
Forumsberoende
Inlägg: 560
Blev medlem: fre nov 14, 2003 6:40 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av Jimmy »

Vilket är bäst ett "kort" insug eller ett "långt" ursäkta ordvalet....
Måste det vara exakt lika, alla rören menar jag...?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

det där beror på vilket varvtal man ska utnyttja motorn, korta rör = höga varv & långa för låga varvtal, finns formler & alla bör vara lika långa precis som i grenröret för att det ska bli samma för alla cylindrar
Användarvisningsbild
Lärka
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: tor okt 30, 2003 6:09 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Lärka »

brukar ni bearbeta insidan av ett custom grenrör när ni svetsar dom?
P2300T5 -65 (under konstruktion)
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

slipa

Inlägg av Simon Jonsson »

Man kan ju slipa där man kommer åt typ vid flänsar och i kolektorn.
Sedan brukar vi blästra grenrören invändigt .
Bild
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Jag brukar ta isär grenröret efter ihoppunktning och svetsa rören lösa och slipa invändigt där man kommer åt, brukar även punkta ihop rören ordentligt först och se till så inga glep finns där svetsen kan bränna hål sen slipar jag ner punkterna och sen svetsar jag ihop rören ordentligt. När allt är färdigsvetsat och slipat så lämnar jag iväg grenröret till en ordentlig genomblästring. och naturligtvis har jag allt fastspänt i en jigg när jag svetsar så det inte slår sig.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Inlägg av Daniel Bjälevik »

Hm intresant,jag trodde det skulle spricka väldigt lätt när man MIG svetsar det?kanske skulle miga endå,det kan jag ju iaf,istället för o ge sig på TIG där man inte e så händig??
Bild
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Tig är ju att föredra om du har tillgång och kan hantera den. Men för mig personligen så "räcker" miggen
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Chilli
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: tor apr 07, 2005 3:38 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Chilli »

Är lite nyfiken på dehär med att svetsa turbogrenrör... Vad jag förstår så kan man använda en vanlig mig svets som många har?? Sen då? Är det bara å köpa lite rörbitar(läs riktigt många=)) och börja exprimentera?? måste dom ha mycket böjar å så eller kan dom vara hyffsat raka?? Har sett många olika modeller men alla verkar ju funka på ett eller annat sätt... Någon som kan berika mig med lite kunskap??

/Johan
Christoffer N
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: fre sep 24, 2004 3:29 pm
Ort: vännäs

Inlägg av Christoffer N »

lämnar ni in rören på bockning elr är det nån i sävar som har en bockningsmaskin???
Christoffer Nygren

vw freak !
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

krukan skrev:lämnar ni in rören på bockning elr är det nån i sävar som har en bockningsmaskin???
Du kan ju handla kort & långradie böjjar. Tror inte det är någon som bockar rören själv, eller i sävar kan väll allt hända antar jag?

En fråga ang. detta.

Hur långa rör borde blir bra på 2,5 liter 6:a, som inte kommer varva mer än 7.000rpm?

Hade tänkt försöka klämma in så långt jag kan, men det är ju inte bäst med utrymme.

En annan fråga är ju hur "snäva" böjjar man igentligen får ha, typ vid flänsen bör man väll inte snäva av direkt, jag hade tänkt köra 5 - 10cm rakt rör där innan jag började med någon av böjjarna, eller går det med kortare avsånd ?

- Migen kommer jag och svetsa med.

Vart köper ni rören by the way? Var på kousa förra veckan och gubben sade att det bruka säljas tryckärlsrör där till ett par motor åkare.

Mvh PJ

EDIT: Med flänsen menar jag givetvis flänsen mot toppen :)
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

peppe skrev:
Vart köper ni rören by the way? Var på kousa förra veckan och gubben sade att det bruka säljas tryckärlsrör där till ett par motor åkare.
Rinkabyrör
http://www.rinkabyror.se/
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

mAySon skrev:
peppe skrev:
Vart köper ni rören by the way? Var på kousa förra veckan och gubben sade att det bruka säljas tryckärlsrör där till ett par motor åkare.
Rinkabyrör
http://www.rinkabyror.se/
Jag har varigt och harvat på den sidan förr, då jag sett länken här. Men aldrig hittat till dom rör man ska ha, är jag blind?
Skriv svar