Lägger in en ny tråd istället för att fylla min andra...
Jag är snart färdig med min nya rostfria wastegate..
Nya rostfria insexbult är fixade, sen ska den bara slipas och poleras..
53mm ventil, 80mm kolv och 25mm lyft!
Senast redigerad av marmander den mån nov 15, 2004 9:15 pm, redigerad totalt 4 gång.
marmander: Intressant! Men skulle sitta bra med en större bild.
(Du kanske tänkt på att BMP-format tar upp otroligt mycket mer plats än t.ex. PNG och JPG ?)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Vad tror ni nu om min wastegate och styrningen av den????
Skulle va kul med lite tankar och funderingar.. kanske finns ngt att förbättra??? funderar mkt på värmeavledningen, tror ni den räcker, eller ska jag satsa på att vattenkyla bussningen/ventilstyrningen?
Om en e-tuna klarar tempen,så borde ju denna oxå göra det.. e-tuna har väl haft problem dom också iofs..
O-ringarna ska tåla 250grader.
Spelet mellan kolv och cylinder är 4mm, så den ska nog inte nypa...
Vad jag vet, så finns det inga vattenkylda wastegates, men det kanske det gör snart
På min bil så kör jag med en grundfjäder som håller laddtrycket på 1.2 bar. Sen så kör jag mottryck på andra sidan membranet på wastegaten som regleras av en 3/2 magnetventil med solenoid. Den är öppen när man blåser i den men kopplar man ström på den så tätar den 1 hål och öppnar ett annat/pyser ut luften på mottrycksidan. Magnetventilen styrs av en oljetryckskontakt som slår till jord vid 0.9 bar. Wastegaten är alltså helt stängd till 0,9 bar, börjar sen läka något och öppnar helt fullt vid 1.2 bar. Jag fick mycket bättre respons i motorn med det här systemet och jag provade koppla ur det och det kändes som en helt annan bil pga wastegaten tjuvöppnar innan förinställt laddtryck. Man måste koppla ur elektroniken lite under önskat laddtryck annars så får man en peak i laddtrycket.
Det är vanligt rostfritt stål.. (den är egentillverkad)
Boström:
Hur menar du med att koppla ur elektroniken innan önskat ladd? du menar inte att tryckkontakten skall koppla in lite innan önskat ladd då?? eller?
Jag har som sagt en förklaring till hela min stryning, som jag skrev i word, kanske skulle lägga in den i tråden? bara en A4..