"WASTE GATE"-bygge i 164:an (+skiss på styrning)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1570
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

"WASTE GATE"-bygge i 164:an (+skiss på styrning)

Inlägg av marmander »

Lägger in en ny tråd istället för att fylla min andra...

Jag är snart färdig med min nya rostfria wastegate..
Nya rostfria insexbult är fixade, sen ska den bara slipas och poleras..
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
53mm ventil, 80mm kolv och 25mm lyft!
Senast redigerad av marmander den mån nov 15, 2004 9:15 pm, redigerad totalt 4 gång.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Se där :!:

Snyggt bygge :supz: :supz:
Användarvisningsbild
Ecke
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 764
Blev medlem: tis sep 28, 2004 9:38 pm
Ort: Umeå / Skärgården

Inlägg av Ecke »

Ehh gåatt göra av en petflaska med ;-) hehe skojjade bara fan jävlit bra smidet :P
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Är det typ nåt sånt här du byggt överdelen av?

Bild
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1570
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Ja, Jag skulle ha tag i en bit alurör på skroten, och hittade en skadad tryckluftscylinder. Perfekt!

Kolven har jag svarvat själv, så det är bara själva cylindern som är halvfabrikat.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
KackNalle
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 20, 2004 3:48 am
Ort: Kvissleby
Kontakt:

Inlägg av KackNalle »

En sådan cylinder lyfter ca 480 kg vid 8 bars tryck har sådanna på jobbet :-D
En sådan under vardera domkraftsfäste :-D
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

marmander: Intressant! Men skulle sitta bra med en större bild.
(Du kanske tänkt på att BMP-format tar upp otroligt mycket mer plats än t.ex. PNG och JPG ?)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Uppdaterad version:

Bild
Axel Wall
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1570
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Vad tror ni nu om min wastegate och styrningen av den????

Skulle va kul med lite tankar och funderingar.. kanske finns ngt att förbättra??? funderar mkt på värmeavledningen, tror ni den räcker, eller ska jag satsa på att vattenkyla bussningen/ventilstyrningen?

Om en e-tuna klarar tempen,så borde ju denna oxå göra det.. e-tuna har väl haft problem dom också iofs..
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

hur många grader pallar o-ringarna till kolven?

finns det vattenkylda wastegates att köpa?

(måste dock hålla med, helt klart sveriges snyggaste 164 .. själv hoppas jag att man kanske kan skriva "sveriges piggaste Express" om nått halvår... :wink: )
Older and YZer ....
Användarvisningsbild
r.friborg
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: mån mar 22, 2004 10:01 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av r.friborg »

Hejsan

Du tror inte att kolven till gaten Kommer att värme nypa.
Bara en fundering.

Mvh Robert
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1570
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

O-ringarna ska tåla 250grader.
Spelet mellan kolv och cylinder är 4mm, så den ska nog inte nypa...
Vad jag vet, så finns det inga vattenkylda wastegates, men det kanske det gör snart ;)
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
q7even
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: lör dec 11, 2004 9:24 pm
Ort: Närke
Kontakt:

Inlägg av q7even »

Matrial i ventilen?
Volvo forever, ---spikar det, öka laddet lite till---
Även gått under namnet Qula
http://w1.583.telia.com/~u58304000/
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

wastegatestyrning

Inlägg av Magnus »

På min bil så kör jag med en grundfjäder som håller laddtrycket på 1.2 bar. Sen så kör jag mottryck på andra sidan membranet på wastegaten som regleras av en 3/2 magnetventil med solenoid. Den är öppen när man blåser i den men kopplar man ström på den så tätar den 1 hål och öppnar ett annat/pyser ut luften på mottrycksidan. Magnetventilen styrs av en oljetryckskontakt som slår till jord vid 0.9 bar. Wastegaten är alltså helt stängd till 0,9 bar, börjar sen läka något och öppnar helt fullt vid 1.2 bar. Jag fick mycket bättre respons i motorn med det här systemet och jag provade koppla ur det och det kändes som en helt annan bil pga wastegaten tjuvöppnar innan förinställt laddtryck. Man måste koppla ur elektroniken lite under önskat laddtryck annars så får man en peak i laddtrycket.
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1570
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

q7even skrev:Matrial i ventilen?
Det är vanligt rostfritt stål.. (den är egentillverkad)

Boström:
Hur menar du med att koppla ur elektroniken innan önskat ladd? du menar inte att tryckkontakten skall koppla in lite innan önskat ladd då?? eller?

Jag har som sagt en förklaring till hela min stryning, som jag skrev i word, kanske skulle lägga in den i tråden? bara en A4..
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Skriv svar