Recept på b20 turbo 300-400 hk

Diskussioner för erfaret folk
Lången
Forumsberoende
Inlägg: 1015
Blev medlem: ons nov 17, 2004 6:19 pm
Ort: Östersund

Recept på b20 turbo 300-400 hk

Inlägg av Lången »

Nån som har någon koll på vad det behövs för komponenter...Har ett b20 block med 6 bultad axel som jag tänkte utgå i från, och jag ska trycka genom förgasare. Tips och trix tas gladeligen emot.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=1952

kamval och såna saker har nog jens koll på
Lången
Forumsberoende
Inlägg: 1015
Blev medlem: ons nov 17, 2004 6:19 pm
Ort: Östersund

Inlägg av Lången »

Okej..tack ska du ha.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Du behöver ett riktigt fint grenrör och en fin topp (46x38) och en kam med ca 305 grader in 315 grader ut med ca 8.5 mm lyft 110-112 nock. läs och se på mitt grenrör på www.savarturbo.se om min Silent Thunder motor som ger ca +450hk/1.8bar.
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Jens borde inte du ligga över 500hp vid 1.8bar? Din maskin har väll runt 200hp i NA utförande? Eller?
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Nä, jag ligger inte över 500hk/1.8bar. B20 har lite för dåligt avgasflöde för att komma dit (det blir problem över 7200rpm). Sen har jag nog inte 200hk heller sugmotor. Ca 180 skulle jag tro men det beror lite på hur man menar med sugmotor, skulle jag ha 13:1 i kompa och en annan kam & grenrör som är gjort för sugmotor skulle den ge +200hk. Ska man bygga en motor som går bra och som ska hålla för 450+hk så måste man kompromissa lite på sugeffekten.
Skriv svar