ventilfjädrar vs laddtryck
ventilfjädrar vs laddtryck
hur blir det när man har laddtryck på insugs ventilen man bör väl öka ventilfjäders trycket
exempel på pinto motorn ska man ha ca 45kg på sättet och 120kg vid max lyft (ska klara runt 8500rpm) men hur mycket bör man öka om man ska ladda ca 1,5?
vi behöver ju inte just prata om pinton motorn men vill veta om det går att räkna ut på nåt sätt
/Jimmy
exempel på pinto motorn ska man ha ca 45kg på sättet och 120kg vid max lyft (ska klara runt 8500rpm) men hur mycket bör man öka om man ska ladda ca 1,5?
vi behöver ju inte just prata om pinton motorn men vill veta om det går att räkna ut på nåt sätt
/Jimmy
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
det är en svårare fråga än många tror.
vissa säger att man räknar ut arean och trycket mot ventilen och lägger till det sen på fjädern, men då blir det ruskigt höga tryck om man laddar 2 bar tex.
jag säger att det är betydligt mer invecklat då trycket i insuget ökar så ökar trycket i motorn också men det är individuellt på olika motorer.
som tur är så blir det mindre våldsamma fjädertryck i allafall men det är svårt att säga nått exakt.
tex på min B20 så rekommenderar sugmotor-åkarna ca 50kg säte och 115kg öppen på den typ av kam mm som jag åker.
jag brukar i stället öka trycken till 65kg säte och 125-130kg max lyft, och det har fungerat bra för mig i allafall på 1.8bar.
men när jag laddade +2 bar i bänken hos motornord så tappade jag varvvillighet och lambdan vart konstig, vad det berodde på exakt vet jag inte men mest troligt var det för klen gnista eller stötstänger/vippaxel svikt men det kan ha varit problem med ventilfjädrarna också
man bruka få en uppfatning om vad som händer då man plockar isär toppen om det varit ventilsläpp.
tecknen är....
knaster-spår som växt och ventilen behöver putsas vid demontering.
sprickor i retainers.
sönder-bankade säten (specielt om de är typ 1mm breda från början)
på sugmotorer kan man även i bromsbänken se bränsle dimma vid trattarna på vissa varvtal.
ventiljuster brickor som ramlar loss.
stötstänger som hoppar loss
ventilskafts-hattar som ramlar loss
jag har varit med om samtliga fenomen genom tiderna tror jag
ventil släpp är svåra saker som inte nödvändigtvis behöver va på högsta varvtalet, har man tex en dipp i vrid kurvan 1500-2000rpm från max rpm kan det va egenfrekvens i fjädern där men på högre rpm så fungerar det igen
vissa säger att man räknar ut arean och trycket mot ventilen och lägger till det sen på fjädern, men då blir det ruskigt höga tryck om man laddar 2 bar tex.
jag säger att det är betydligt mer invecklat då trycket i insuget ökar så ökar trycket i motorn också men det är individuellt på olika motorer.
som tur är så blir det mindre våldsamma fjädertryck i allafall men det är svårt att säga nått exakt.
tex på min B20 så rekommenderar sugmotor-åkarna ca 50kg säte och 115kg öppen på den typ av kam mm som jag åker.
jag brukar i stället öka trycken till 65kg säte och 125-130kg max lyft, och det har fungerat bra för mig i allafall på 1.8bar.
men när jag laddade +2 bar i bänken hos motornord så tappade jag varvvillighet och lambdan vart konstig, vad det berodde på exakt vet jag inte men mest troligt var det för klen gnista eller stötstänger/vippaxel svikt men det kan ha varit problem med ventilfjädrarna också

man bruka få en uppfatning om vad som händer då man plockar isär toppen om det varit ventilsläpp.
tecknen är....
knaster-spår som växt och ventilen behöver putsas vid demontering.
sprickor i retainers.
sönder-bankade säten (specielt om de är typ 1mm breda från början)
på sugmotorer kan man även i bromsbänken se bränsle dimma vid trattarna på vissa varvtal.
ventiljuster brickor som ramlar loss.
stötstänger som hoppar loss
ventilskafts-hattar som ramlar loss
jag har varit med om samtliga fenomen genom tiderna tror jag

ventil släpp är svåra saker som inte nödvändigtvis behöver va på högsta varvtalet, har man tex en dipp i vrid kurvan 1500-2000rpm från max rpm kan det va egenfrekvens i fjädern där men på högre rpm så fungerar det igen

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Det beror också på hur elaka ramper man har på kamaxeln.
Jag har varit med om att ventiler släpper med en std kam men med en elak trimkam så funka det perfekt.
Jag har varit med om att ventiler släpper med en std kam men med en elak trimkam så funka det perfekt.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
jo en del av dom har jag också lyckat sett och hade tänkt undvika dom inte kul när ventilen går av och gör hål i topp,block och kolv
men då vet jag ungefär hur mycket ni ökar på en b20 bör väl vara ganska nära en pinto
fast kammen som jag har tänkt att köra med lyfter 14mm och 323 i duration fast det är nog i nollspel så det säger ju inte hela saningen
men då vet jag ungefär hur mycket ni ökar på en b20 bör väl vara ganska nära en pinto
fast kammen som jag har tänkt att köra med lyfter 14mm och 323 i duration fast det är nog i nollspel så det säger ju inte hela saningen
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 150
- Blev medlem: lör nov 25, 2006 4:15 pm
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Om man nu antar att man har stenkoll på hur mycket fjäder man behöver för kammen och motorn så finns det här en "naturvetenskaplig beskrivning" på hur mycket tryck man tappar vid ett visst laddtryck.
http://www.shoptalkforums.com/viewtopic ... 124#839124
Naturligtvis är det en väldigt enkel "modell" och skall tas med en nypa salt
http://www.shoptalkforums.com/viewtopic ... 124#839124
Naturligtvis är det en väldigt enkel "modell" och skall tas med en nypa salt
www.trepix.net - I'm not driving fast, I'm flying low...
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
som jag skrev i mitt förra inlägg så blir det inte så (som tur ärjonas_linder skrev:Om man nu antar att man har stenkoll på hur mycket fjäder man behöver för kammen och motorn så finns det här en "naturvetenskaplig beskrivning" på hur mycket tryck man tappar vid ett visst laddtryck.
http://www.shoptalkforums.com/viewtopic ... 124#839124
Naturligtvis är det en väldigt enkel "modell" och skall tas med en nypa salt

tänk så här så förstår du mig kanse.
när insuget öppnar så trycks ventilen upp mekaniskt och vikten i grejorna jobbar inte mot fjädrarna så här är risken för släpp mycket liten överhuvudtaget.
sen när vi närmar oss max lyft och ventilen börjar sakta in så fins risken att laddtrycket påvärkar ventilen lite men inte på det sätt du räknar då cylindern är hyffsat fylld redan och tryck differensen mellan insugnings canal och cylinder bara är marginelt mycke större än om det vore en sugmotor utan laddtryck.
sen när ventilen börjar stänga så kan det också bli liiite mer diff men bara lite mer då nu cylindern är fyld med samma tryck som insuget= ingen större skilnad.
kom ihåg att även sugmotorer har samma typ av tryck diff då det är 1bar på jordens yta och lite lägre tryck i motorn ibland som på den överladdade motorn.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
volvos gulmærkte er vel ca 65kg v ca 12mm ventilløft, men ja hadde noen som hadde 95kg v 12mm løft??
nåh: vw/ audi har da doble ventilfjærer å 3 spors( 7gr) lås, så det burde være ett alternativ kansje
støpjernstopplokk, bør vel inte ha så vældig mycket høyere trykk enn dom 95kg, da det nøter ut sætet , om en har smale sæter...
forresten har kjørt med blyfritt siden 93( traktor bensin) med støpejernstopplokk, uten problemer.
hvordan turbotrykket skulle påvirke ventilfjærtrykket vet ja inte: har hatt sikkert 9000+rpm uten problemer.
ventilflyt; hva er det??? har kastet viklinger i genratorn før motorn gav opp

nåh: vw/ audi har da doble ventilfjærer å 3 spors( 7gr) lås, så det burde være ett alternativ kansje
støpjernstopplokk, bør vel inte ha så vældig mycket høyere trykk enn dom 95kg, da det nøter ut sætet , om en har smale sæter...


forresten har kjørt med blyfritt siden 93( traktor bensin) med støpejernstopplokk, uten problemer.
hvordan turbotrykket skulle påvirke ventilfjærtrykket vet ja inte: har hatt sikkert 9000+rpm uten problemer.
ventilflyt; hva er det??? har kastet viklinger i genratorn før motorn gav opp

caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
- Robert Ågren
- Impellerhead
- Inlägg: 146
- Blev medlem: tis sep 23, 2003 8:06 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
När jag körde motorn i bänk hos Erik/Mc Express för en del år sen så hade jag problem med (alldeles) för svaga fjädrar. Erik pratade då om att Enem hade ett program som räknade ut hur starka fjädrar man behövde, detta program skulle tydligen ta med rätt mycke i beräkningarna.
Nån som vet mer om detta kanske?
Nån som vet mer om detta kanske?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag skulle tro att det räknade på ventilhastigheter och vikter för att förutspå varvsläpp på en viss kamprofil.Robert Ågren skrev:När jag körde motorn i bänk hos Erik/Mc Express för en del år sen så hade jag problem med (alldeles) för svaga fjädrar. Erik pratade då om att Enem hade ett program som räknade ut hur starka fjädrar man behövde, detta program skulle tydligen ta med rätt mycke i beräkningarna.
Nån som vet mer om detta kanske?
skulle tro att det behövs program i klass som GT power för att få ett ärligt svar när man funderar vad som händer med olka tryck i motorn på olika ställen i kombunation med hur ventilens vikt och fjädrars egenfrekvenser mm påvärkar. svåra grejor

vet att gunnar lunström är bra på beräkna ventilsläpp utan turbo iallafall här i umeå.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 150
- Blev medlem: lör nov 25, 2006 4:15 pm
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Vad ska man säga.. man ska nog inte posta svar när man är tröttJens Gustavsson skrev:som jag skrev i mitt förra inlägg så blir det inte så (som tur ärjonas_linder skrev:Om man nu antar att man har stenkoll på hur mycket fjäder man behöver för kammen och motorn så finns det här en "naturvetenskaplig beskrivning" på hur mycket tryck man tappar vid ett visst laddtryck.
http://www.shoptalkforums.com/viewtopic ... 124#839124
Naturligtvis är det en väldigt enkel "modell" och skall tas med en nypa salt).
tänk så här så förstår du mig kanse.
när insuget öppnar så trycks ventilen upp mekaniskt och vikten i grejorna jobbar inte mot fjädrarna så här är risken för släpp mycket liten överhuvudtaget.
sen när vi närmar oss max lyft och ventilen börjar sakta in så fins risken att laddtrycket påverkar ventilen lite men inte på det sätt du räknar då cylindern är hyffsat fylld redan och tryck differensen mellan insugnings canal och cylinder bara är marginelt mycke större än om det vore en sugmotor utan laddtryck.
sen när ventilen börjar stänga så kan det också bli liiite mer diff men bara lite mer då nu cylindern är fyld med samma tryck som insuget= ingen större skilnad.
kom ihåg att även sugmotorer har samma typ av tryck diff då det är 1bar på jordens yta och lite lägre tryck i motorn ibland som på den överladdade motorn.


Naturligtvis är trycket över ventilen dynamiskt och tryckskillnaden är naturligtvis inte laddtrycket när ventilen väl öppnat!
Då har man lärt sig något nytt idag också, alltid lärorikt med dina poster Jens!

www.trepix.net - I'm not driving fast, I'm flying low...
Fjädertryck
Hallå
Blev rekomenderad 55 95 kg på en Saab motor. Det skulle klara 8000 rpm. Med lite lättare tryckare och ventil brickor. Då använde man konisk enkel fjäder.
Samma kontruktin som b21.
Problemet med höga tryck på saab motorn är att kamaxelbryggan går sönder.
Niklas
Blev rekomenderad 55 95 kg på en Saab motor. Det skulle klara 8000 rpm. Med lite lättare tryckare och ventil brickor. Då använde man konisk enkel fjäder.
Samma kontruktin som b21.
Problemet med höga tryck på saab motorn är att kamaxelbryggan går sönder.
Niklas
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
han är duktig du får gärna lägga upp frågan och svaret här sen.iron_man skrev:har skickat frågan till david vizard han har ju provat en del på pinto motorn iallafall så jag hoppas han minns nåt från den tiden än
har läst hans cheva smalblock topplocks bok många gånger

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
fick ett svar men inte det jag ville men ändå ett tipps om fjädrarJens Gustavsson skrev:han är duktig du får gärna lägga upp frågan och svaret här sen.iron_man skrev:har skickat frågan till david vizard han har ju provat en del på pinto motorn iallafall så jag hoppas han minns nåt från den tiden än
har läst hans cheva smalblock topplocks bok många gånger
Quote:Originally Posted by Jimmy.s
hey david
i read your bok about the pinto many times
and you say that valve springs should have around 45kg on the seat and around 120kg at full lift for 8500rpm but a can`t find what i need if i have a turbo with same cam and something like 1,5 bar overbost
any idea?
hope im not bother you to much with pinto question
/jimmy
Jimmy,
Best deal here is too go online and check out Comp Cams range of springs espcially their beehive ones. you can drop about 10% out of the spring for the same rpm. I have not worked on Pinto engines for so long that this stuff no longer comes to mind. that means I point you in the right direction and you do the research. Getting old sucks!
DV
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 89
- Blev medlem: lör aug 23, 2008 10:25 am
- Ort: Piteå
- Kontakt: