ventilfjädrar vs laddtryck

Diskussioner för erfaret folk
iron_man
För mycket laddtryck

ventilfjädrar vs laddtryck

Inlägg av iron_man »

hur blir det när man har laddtryck på insugs ventilen man bör väl öka ventilfjäders trycket

exempel på pinto motorn ska man ha ca 45kg på sättet och 120kg vid max lyft (ska klara runt 8500rpm) men hur mycket bör man öka om man ska ladda ca 1,5?

vi behöver ju inte just prata om pinton motorn men vill veta om det går att räkna ut på nåt sätt

/Jimmy
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är en svårare fråga än många tror.

vissa säger att man räknar ut arean och trycket mot ventilen och lägger till det sen på fjädern, men då blir det ruskigt höga tryck om man laddar 2 bar tex.

jag säger att det är betydligt mer invecklat då trycket i insuget ökar så ökar trycket i motorn också men det är individuellt på olika motorer.

som tur är så blir det mindre våldsamma fjädertryck i allafall men det är svårt att säga nått exakt.

tex på min B20 så rekommenderar sugmotor-åkarna ca 50kg säte och 115kg öppen på den typ av kam mm som jag åker.

jag brukar i stället öka trycken till 65kg säte och 125-130kg max lyft, och det har fungerat bra för mig i allafall på 1.8bar.

men när jag laddade +2 bar i bänken hos motornord så tappade jag varvvillighet och lambdan vart konstig, vad det berodde på exakt vet jag inte men mest troligt var det för klen gnista eller stötstänger/vippaxel svikt men det kan ha varit problem med ventilfjädrarna också :?

man bruka få en uppfatning om vad som händer då man plockar isär toppen om det varit ventilsläpp.

tecknen är....

knaster-spår som växt och ventilen behöver putsas vid demontering.

sprickor i retainers.

sönder-bankade säten (specielt om de är typ 1mm breda från början)

på sugmotorer kan man även i bromsbänken se bränsle dimma vid trattarna på vissa varvtal.

ventiljuster brickor som ramlar loss.

stötstänger som hoppar loss

ventilskafts-hattar som ramlar loss

jag har varit med om samtliga fenomen genom tiderna tror jag :)

ventil släpp är svåra saker som inte nödvändigtvis behöver va på högsta varvtalet, har man tex en dipp i vrid kurvan 1500-2000rpm från max rpm kan det va egenfrekvens i fjädern där men på högre rpm så fungerar det igen :)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Det beror också på hur elaka ramper man har på kamaxeln.

Jag har varit med om att ventiler släpper med en std kam men med en elak trimkam så funka det perfekt.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
iron_man
För mycket laddtryck

Inlägg av iron_man »

jo en del av dom har jag också lyckat sett och hade tänkt undvika dom inte kul när ventilen går av och gör hål i topp,block och kolv

men då vet jag ungefär hur mycket ni ökar på en b20 bör väl vara ganska nära en pinto
fast kammen som jag har tänkt att köra med lyfter 14mm och 323 i duration fast det är nog i nollspel så det säger ju inte hela saningen
jonas_linder
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av jonas_linder »

Om man nu antar att man har stenkoll på hur mycket fjäder man behöver för kammen och motorn så finns det här en "naturvetenskaplig beskrivning" på hur mycket tryck man tappar vid ett visst laddtryck.

http://www.shoptalkforums.com/viewtopic ... 124#839124

Naturligtvis är det en väldigt enkel "modell" och skall tas med en nypa salt
www.trepix.net - I'm not driving fast, I'm flying low...
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

jonas_linder skrev:Om man nu antar att man har stenkoll på hur mycket fjäder man behöver för kammen och motorn så finns det här en "naturvetenskaplig beskrivning" på hur mycket tryck man tappar vid ett visst laddtryck.

som jag skrev i mitt förra inlägg så blir det inte så (som tur är :wink: ).

tänk så här så förstår du mig kanse.

när insuget öppnar så trycks ventilen upp mekaniskt och vikten i grejorna jobbar inte mot fjädrarna så här är risken för släpp mycket liten överhuvudtaget.

sen när vi närmar oss max lyft och ventilen börjar sakta in så fins risken att laddtrycket påvärkar ventilen lite men inte på det sätt du räknar då cylindern är hyffsat fylld redan och tryck differensen mellan insugnings canal och cylinder bara är marginelt mycke större än om det vore en sugmotor utan laddtryck.

sen när ventilen börjar stänga så kan det också bli liiite mer diff men bara lite mer då nu cylindern är fyld med samma tryck som insuget= ingen större skilnad.

kom ihåg att även sugmotorer har samma typ av tryck diff då det är 1bar på jordens yta och lite lägre tryck i motorn ibland som på den överladdade motorn.
caterpillar
Forumsberoende

Inlägg av caterpillar »

volvos gulmærkte er vel ca 65kg v ca 12mm ventilløft, men ja hadde noen som hadde 95kg v 12mm løft?? :lol:
nåh: vw/ audi har da doble ventilfjærer å 3 spors( 7gr) lås, så det burde være ett alternativ kansje
støpjernstopplokk, bør vel inte ha så vældig mycket høyere trykk enn dom 95kg, da det nøter ut sætet , om en har smale sæter... :idea: :?:
forresten har kjørt med blyfritt siden 93( traktor bensin) med støpejernstopplokk, uten problemer.
hvordan turbotrykket skulle påvirke ventilfjærtrykket vet ja inte: har hatt sikkert 9000+rpm uten problemer.
ventilflyt; hva er det??? har kastet viklinger i genratorn før motorn gav opp :shock:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Robert Ågren
Impellerhead
Kontakt:

Inlägg av Robert Ågren »

När jag körde motorn i bänk hos Erik/Mc Express för en del år sen så hade jag problem med (alldeles) för svaga fjädrar. Erik pratade då om att Enem hade ett program som räknade ut hur starka fjädrar man behövde, detta program skulle tydligen ta med rätt mycke i beräkningarna.

Nån som vet mer om detta kanske?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Robert Ågren skrev:När jag körde motorn i bänk hos Erik/Mc Express för en del år sen så hade jag problem med (alldeles) för svaga fjädrar. Erik pratade då om att Enem hade ett program som räknade ut hur starka fjädrar man behövde, detta program skulle tydligen ta med rätt mycke i beräkningarna.

Nån som vet mer om detta kanske?
jag skulle tro att det räknade på ventilhastigheter och vikter för att förutspå varvsläpp på en viss kamprofil.

skulle tro att det behövs program i klass som GT power för att få ett ärligt svar när man funderar vad som händer med olka tryck i motorn på olika ställen i kombunation med hur ventilens vikt och fjädrars egenfrekvenser mm påvärkar. svåra grejor :)

vet att gunnar lunström är bra på beräkna ventilsläpp utan turbo iallafall här i umeå.
jonas_linder
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av jonas_linder »

Jens Gustavsson skrev:
jonas_linder skrev:Om man nu antar att man har stenkoll på hur mycket fjäder man behöver för kammen och motorn så finns det här en "naturvetenskaplig beskrivning" på hur mycket tryck man tappar vid ett visst laddtryck.

som jag skrev i mitt förra inlägg så blir det inte så (som tur är :wink: ).

tänk så här så förstår du mig kanse.

när insuget öppnar så trycks ventilen upp mekaniskt och vikten i grejorna jobbar inte mot fjädrarna så här är risken för släpp mycket liten överhuvudtaget.

sen när vi närmar oss max lyft och ventilen börjar sakta in så fins risken att laddtrycket påverkar ventilen lite men inte på det sätt du räknar då cylindern är hyffsat fylld redan och tryck differensen mellan insugnings canal och cylinder bara är marginelt mycke större än om det vore en sugmotor utan laddtryck.

sen när ventilen börjar stänga så kan det också bli liiite mer diff men bara lite mer då nu cylindern är fyld med samma tryck som insuget= ingen större skilnad.

kom ihåg att även sugmotorer har samma typ av tryck diff då det är 1bar på jordens yta och lite lägre tryck i motorn ibland som på den överladdade motorn.
Vad ska man säga.. man ska nog inte posta svar när man är trött :doh: Missade att du skrev det helt :oops:

Naturligtvis är trycket över ventilen dynamiskt och tryckskillnaden är naturligtvis inte laddtrycket när ventilen väl öppnat!

Då har man lärt sig något nytt idag också, alltid lärorikt med dina poster Jens! :thumbright:
www.trepix.net - I'm not driving fast, I'm flying low...
nkro
För mycket laddtryck

Fjädertryck

Inlägg av nkro »

Hallå

Blev rekomenderad 55 95 kg på en Saab motor. Det skulle klara 8000 rpm. Med lite lättare tryckare och ventil brickor. Då använde man konisk enkel fjäder.

Samma kontruktin som b21.

Problemet med höga tryck på saab motorn är att kamaxelbryggan går sönder.

Niklas
iron_man
För mycket laddtryck

Inlägg av iron_man »

har skickat frågan till david vizard han har ju provat en del på pinto motorn iallafall så jag hoppas han minns nåt från den tiden än
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

iron_man skrev:har skickat frågan till david vizard han har ju provat en del på pinto motorn iallafall så jag hoppas han minns nåt från den tiden än
han är duktig du får gärna lägga upp frågan och svaret här sen.

har läst hans cheva smalblock topplocks bok många gånger :thumbright:
iron_man
För mycket laddtryck

Inlägg av iron_man »

Jens Gustavsson skrev:
iron_man skrev:har skickat frågan till david vizard han har ju provat en del på pinto motorn iallafall så jag hoppas han minns nåt från den tiden än
han är duktig du får gärna lägga upp frågan och svaret här sen.

har läst hans cheva smalblock topplocks bok många gånger :thumbright:
fick ett svar men inte det jag ville men ändå ett tipps om fjädrar

Quote:Originally Posted by Jimmy.s
hey david
i read your bok about the pinto many times
and you say that valve springs should have around 45kg on the seat and around 120kg at full lift for 8500rpm but a can`t find what i need if i have a turbo with same cam and something like 1,5 bar overbost
any idea?

hope im not bother you to much with pinto question

/jimmy

Jimmy,
Best deal here is too go online and check out Comp Cams range of springs espcially their beehive ones. you can drop about 10% out of the spring for the same rpm. I have not worked on Pinto engines for so long that this stuff no longer comes to mind. that means I point you in the right direction and you do the research. Getting old sucks!
DV
PiteRobban
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av PiteRobban »

http://www.youtube.com/watch?v=_REQ1PUM0rY&NR=1

Intressant filmsnutt om ventilflyt.

//Robert
Skriv svar