Svårkontrollerat laddtryck BMW M50

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Lennart Hall
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: fre apr 11, 2008 8:22 am
Ort: Järna
Kontakt:

Svårkontrollerat laddtryck BMW M50

Inlägg av Lennart Hall »

För ett år sen köpte jag en "färdig bil" som bara behövde mappas. Det är en BMW 525 E34 med 2,5-liters M50 som kompletterats med kinesiska turboprylar: Super T70 och 42 mm wastegate. Tanken är att ta ut ganska försiktiga 400 hk när det är "klart".
Efter att ha rett ut en del små problem så har vi konstaterat att laddtrycket inte hålls nere när man varvar och min uppfattning är att det finns flera samverkande orsaker.
1. Grenröret är felkonstruerat så wastegateröret sitter i rät vinkel mot flödet.
2. Avgashuset är för stort så avgaserna har ingen anledning att gå genom wg.
3. Wastegaten flödar för dåligt.

Vi har gjort lite experiment och om man kör utan rör ut från WG så håller laddtrycket sig nere på 0,4-0,5 bar.
Igår provade vi med ett 40 cm långt 2" rör ut från WG och då drar trycket iväg från 5500 rpm och uppåt.

Som jag ser det finns det tre alternativ.
1. Byta wastegate
2. Bygga om grenröret
3. Byta turbo till en med mindre avgashus

Har någon synpunkter på detta?
Hoppas jag varit tillräckligt tydlig...
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21728
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

om du har nåra bilder på grenröret så skulle det va lättare att fårstå westgate konstruktionen.

du har tänkt rätt då du prova utan westgate rör :thumbright:

går det in i avgasröret igen och om så är fallet hur grovt avgasrör?

helt klart är 42mm i klenast laget men med lite tur kan man porta till westgaten så allt lirar utan att behöva svetsa om grenrör eller en nyare större westgate med jobbet det inefattar.

har du kollat slaget på westgaten och hur progresiv fjädern är?

hur grovt är röret efter westgaten?

prova att demontera fjädern och provkör.

har du nått som styr laddtrycket eller så??
Senast redigerad av Jens Gustavsson den fre apr 11, 2008 9:18 am, redigerad totalt 1 gånger.
Lennart Hall
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: fre apr 11, 2008 8:22 am
Ort: Järna
Kontakt:

Inlägg av Lennart Hall »

Jens Gustavsson skrev:om du har nåra bilder på grenröret så skulle det va lättare att fårstå wastegate konstruktionen.

du har tänkt rätt då du prova utan wastegate rör :thumbright:

går det in i avgasröret igen och om så är fallet hur grovt avgasrör?
Bilder finns i min projekttråd på Lazzat-forumet: http://forum.lazzat.se/showthread.php?t=38995

Det är inte jag som har tänkt utan Claus på Turbocenter. Han började mappa, men ville inte fortsätta när han inte fick laddtrycket att hålla sig nere.

Från början gick röret direkt in i downpipen, men nu går det rakt ut i luften mellan kylaren och motorn. Finns ingen bild på det, men det är en vanlig 90° avgaskrök påsatt på utgången från WGn.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21728
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag uppdatera mitt förra inlägg med fler frågor.
Lennart Hall
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: fre apr 11, 2008 8:22 am
Ort: Järna
Kontakt:

Inlägg av Lennart Hall »

Jens Gustavsson skrev:helt klart är 42mm i klenast laget

har du kollat slaget på westgaten och hur progresiv fjädern är?

prova att demontera fjädern och provkör.
Jag fick uppfattningen att 42 mm borde vara tillräckligt för så lite effekt som vi tänkt ha i bilen.

Har inte öppnat wastegaten.
Får prova med bortplockad fjäder i helgen.
Lennart Hall
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: fre apr 11, 2008 8:22 am
Ort: Järna
Kontakt:

Inlägg av Lennart Hall »

Jens Gustavsson skrev:har du nått som styr laddtrycket eller så??
Såg just att du fyllt på med ytterligare en fråga.
Svaret är nej. Har bara en slang från röret mellan turbo och IC direkt till wg.

Stort tack för den rappa responsen på mina funderingar!
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Lennart Hall skrev:
Jens Gustavsson skrev:helt klart är 42mm i klenast laget

har du kollat slaget på westgaten och hur progresiv fjädern är?

prova att demontera fjädern och provkör.
Jag fick uppfattningen att 42 mm borde vara tillräckligt för så lite effekt som vi tänkt ha i bilen.

Har inte öppnat wastegaten.
Får prova med bortplockad fjäder i helgen.
Det är snarare så att mindre effekt behöver större wastegate.
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Hade ett liknande problem som dig på min 528 med turbo, laddtrycket skenade iväg rätt bra. Körde då med en sån där HKS 40mm kopia som du har. Provade porta den, justera ventilen, mer slaglängd och alla möljiga saker för att få ner laddtrycket men det ville sig inte.

Det slutade med att jag handlade en likadan wg fast 50mm ventil och då försvann alla problem. Tokstabilt laddtryck oavsett växel och varvtal.

Mitt grenrör är också lite halvtaffligt byggt, svänger skarpt tillbaka från kollektorn, men nu med 50mm wg funkar det bra endå.


Här har ni en bild på trådskaparens grenrör föresten om ni inte orkar leta i tråden

Mitt tips är att kapa bort gamla uttaget, byte ur böjen mot en 48mm och köpa en 50mm HKS kopia istället, dock lämnar jag inga garantier på att det fuinkar för dig :)

Bild
Senast redigerad av Mikael S den fre apr 11, 2008 11:45 am, redigerad totalt 5 gång.
Lennart Hall
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: fre apr 11, 2008 8:22 am
Ort: Järna
Kontakt:

Inlägg av Lennart Hall »

JoBy skrev:Det är snarare så att mindre effekt behöver större wastegate.
På ett sätt är det logiskt att man behöver bespara turbon mer avgaser, men jag inbillade mig att man producerade avgasmängder i proportion till effekten.

Är vi på rätt spår med att ett trängre avgashus skulle kunna lösa problemet? Det borde finnas andra aggregat med likadan fläns att byta till.

Rent teoretiskt skulle man förstås kunna montera en strypning i downpipen för att få det trögare för avgaserna att gå den vägen, men det känns bara fel.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21728
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Lennart Hall skrev:
Jens Gustavsson skrev:helt klart är 42mm i klenast laget

har du kollat slaget på westgaten och hur progresiv fjädern är?

prova att demontera fjädern och provkör.
Jag fick uppfattningen att 42 mm borde vara tillräckligt för så lite effekt som vi tänkt ha i bilen.

Har inte öppnat wastegaten.
Får prova med bortplockad fjäder i helgen.
du kan skicka upp den annars så kan jag porta ur den och montera en bra fjäder.
Lennart Hall
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: fre apr 11, 2008 8:22 am
Ort: Järna
Kontakt:

Inlägg av Lennart Hall »

Jens Gustavsson skrev:du kan skicka upp den annars så kan jag porta ur den och montera en bra fjäder.
Frågan är ju om det räcker.
En tanke är att köpa en billig 50mm (typ Biltema...) och se om det funkar. Problemet är ju att jag helst inte vill tvingas ta bort grenröret. Det flyttar inte på sig frivilligt.


Sen vi gjorde experimentet utan rör har vi tätat ett antal läckor i IC:n och andra skarvar. Kan det ha förvärrat problemet?
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Det är lika bultdelning mellan 50mm och 40mm så går alltid att testa om det funkar utan att byta wg-röret
Lennart Hall
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: fre apr 11, 2008 8:22 am
Ort: Järna
Kontakt:

Inlägg av Lennart Hall »

Plockar man ur fjädern ur wastegaten så börjar det ladda vid 6000 rpm och går upp till 0,3 bar som mest vid 8000 ungefär.
Hur man ska tolka det resultatet begriper inte jag. Borde gå att montera in en fjäder som är väldigt klen och komma ner i tryck får jag för mig...

Så här ser den ut.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Den där fjädern är rätt nerkapad
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

även 50mm ventilerna behöver lite portning när man kollar hur de ser ut invändigt.
Skriv svar