Svårkontrollerat laddtryck BMW M50
-
- Lite mer laddtryck
- Kontakt:
Svårkontrollerat laddtryck BMW M50
För ett år sen köpte jag en "färdig bil" som bara behövde mappas. Det är en BMW 525 E34 med 2,5-liters M50 som kompletterats med kinesiska turboprylar: Super T70 och 42 mm wastegate. Tanken är att ta ut ganska försiktiga 400 hk när det är "klart".
Efter att ha rett ut en del små problem så har vi konstaterat att laddtrycket inte hålls nere när man varvar och min uppfattning är att det finns flera samverkande orsaker.
1. Grenröret är felkonstruerat så wastegateröret sitter i rät vinkel mot flödet.
2. Avgashuset är för stort så avgaserna har ingen anledning att gå genom wg.
3. Wastegaten flödar för dåligt.
Vi har gjort lite experiment och om man kör utan rör ut från WG så håller laddtrycket sig nere på 0,4-0,5 bar.
Igår provade vi med ett 40 cm långt 2" rör ut från WG och då drar trycket iväg från 5500 rpm och uppåt.
Som jag ser det finns det tre alternativ.
1. Byta wastegate
2. Bygga om grenröret
3. Byta turbo till en med mindre avgashus
Har någon synpunkter på detta?
Hoppas jag varit tillräckligt tydlig...
Efter att ha rett ut en del små problem så har vi konstaterat att laddtrycket inte hålls nere när man varvar och min uppfattning är att det finns flera samverkande orsaker.
1. Grenröret är felkonstruerat så wastegateröret sitter i rät vinkel mot flödet.
2. Avgashuset är för stort så avgaserna har ingen anledning att gå genom wg.
3. Wastegaten flödar för dåligt.
Vi har gjort lite experiment och om man kör utan rör ut från WG så håller laddtrycket sig nere på 0,4-0,5 bar.
Igår provade vi med ett 40 cm långt 2" rör ut från WG och då drar trycket iväg från 5500 rpm och uppåt.
Som jag ser det finns det tre alternativ.
1. Byta wastegate
2. Bygga om grenröret
3. Byta turbo till en med mindre avgashus
Har någon synpunkter på detta?
Hoppas jag varit tillräckligt tydlig...
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
om du har nåra bilder på grenröret så skulle det va lättare att fårstå westgate konstruktionen.
du har tänkt rätt då du prova utan westgate rör
går det in i avgasröret igen och om så är fallet hur grovt avgasrör?
helt klart är 42mm i klenast laget men med lite tur kan man porta till westgaten så allt lirar utan att behöva svetsa om grenrör eller en nyare större westgate med jobbet det inefattar.
har du kollat slaget på westgaten och hur progresiv fjädern är?
hur grovt är röret efter westgaten?
prova att demontera fjädern och provkör.
har du nått som styr laddtrycket eller så??
du har tänkt rätt då du prova utan westgate rör

helt klart är 42mm i klenast laget men med lite tur kan man porta till westgaten så allt lirar utan att behöva svetsa om grenrör eller en nyare större westgate med jobbet det inefattar.
hur grovt är röret efter westgaten?
har du nått som styr laddtrycket eller så??
Senast redigerad av Jens Gustavsson den fre apr 11, 2008 9:18 am, redigerad totalt 1 gånger.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
-
- Lite mer laddtryck
- Kontakt:
Bilder finns i min projekttråd på Lazzat-forumet: http://forum.lazzat.se/showthread.php?t=38995Jens Gustavsson skrev:om du har nåra bilder på grenröret så skulle det va lättare att fårstå wastegate konstruktionen.
du har tänkt rätt då du prova utan wastegate rör![]()
Det är inte jag som har tänkt utan Claus på Turbocenter. Han började mappa, men ville inte fortsätta när han inte fick laddtrycket att hålla sig nere.
Från början gick röret direkt in i downpipen, men nu går det rakt ut i luften mellan kylaren och motorn. Finns ingen bild på det, men det är en vanlig 90° avgaskrök påsatt på utgången från WGn.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
jag uppdatera mitt förra inlägg med fler frågor.
Jensas Speedshop
Jensas Speedshop
-
- Lite mer laddtryck
- Kontakt:
Jag fick uppfattningen att 42 mm borde vara tillräckligt för så lite effekt som vi tänkt ha i bilen.Jens Gustavsson skrev:helt klart är 42mm i klenast laget
Har inte öppnat wastegaten.
Får prova med bortplockad fjäder i helgen.
-
- Lite mer laddtryck
- Kontakt:
Det är snarare så att mindre effekt behöver större wastegate.Lennart Hall skrev:Jag fick uppfattningen att 42 mm borde vara tillräckligt för så lite effekt som vi tänkt ha i bilen.Jens Gustavsson skrev:helt klart är 42mm i klenast laget
Hade ett liknande problem som dig på min 528 med turbo, laddtrycket skenade iväg rätt bra. Körde då med en sån där HKS 40mm kopia som du har. Provade porta den, justera ventilen, mer slaglängd och alla möljiga saker för att få ner laddtrycket men det ville sig inte.
Det slutade med att jag handlade en likadan wg fast 50mm ventil och då försvann alla problem. Tokstabilt laddtryck oavsett växel och varvtal.
Mitt grenrör är också lite halvtaffligt byggt, svänger skarpt tillbaka från kollektorn, men nu med 50mm wg funkar det bra endå.
Här har ni en bild på trådskaparens grenrör föresten om ni inte orkar leta i tråden
Mitt tips är att kapa bort gamla uttaget, byte ur böjen mot en 48mm och köpa en 50mm HKS kopia istället, dock lämnar jag inga garantier på att det fuinkar för dig

Det slutade med att jag handlade en likadan wg fast 50mm ventil och då försvann alla problem. Tokstabilt laddtryck oavsett växel och varvtal.
Mitt grenrör är också lite halvtaffligt byggt, svänger skarpt tillbaka från kollektorn, men nu med 50mm wg funkar det bra endå.
Här har ni en bild på trådskaparens grenrör föresten om ni inte orkar leta i tråden
Mitt tips är att kapa bort gamla uttaget, byte ur böjen mot en 48mm och köpa en 50mm HKS kopia istället, dock lämnar jag inga garantier på att det fuinkar för dig

Senast redigerad av Mikael S den fre apr 11, 2008 11:45 am, redigerad totalt 5 gång.
-
- Lite mer laddtryck
- Kontakt:
På ett sätt är det logiskt att man behöver bespara turbon mer avgaser, men jag inbillade mig att man producerade avgasmängder i proportion till effekten.JoBy skrev:Det är snarare så att mindre effekt behöver större wastegate.
Är vi på rätt spår med att ett trängre avgashus skulle kunna lösa problemet? Det borde finnas andra aggregat med likadan fläns att byta till.
Rent teoretiskt skulle man förstås kunna montera en strypning i downpipen för att få det trögare för avgaserna att gå den vägen, men det känns bara fel.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
du kan skicka upp den annars så kan jag porta ur den och montera en bra fjäder.Lennart Hall skrev:Jag fick uppfattningen att 42 mm borde vara tillräckligt för så lite effekt som vi tänkt ha i bilen.Jens Gustavsson skrev:helt klart är 42mm i klenast laget
Jensas Speedshop
Jensas Speedshop
-
- Lite mer laddtryck
- Kontakt:
Frågan är ju om det räcker.Jens Gustavsson skrev:du kan skicka upp den annars så kan jag porta ur den och montera en bra fjäder.
En tanke är att köpa en billig 50mm (typ Biltema...) och se om det funkar. Problemet är ju att jag helst inte vill tvingas ta bort grenröret. Det flyttar inte på sig frivilligt.
Sen vi gjorde experimentet utan rör har vi tätat ett antal läckor i IC:n och andra skarvar. Kan det ha förvärrat problemet?
-
- Lite mer laddtryck
- Kontakt: