Wastegate-Bygge

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
q7even
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: lör dec 11, 2004 9:24 pm
Ort: Närke
Kontakt:

Wastegate-Bygge

Inlägg av q7even »

Wastegate

Denna svenska uppfinning är den vanligaste metoden för laddtrycksreglering bland bensinmotorer, men den förekommer även på vissa dieslar då man vill ha högre laddtryck på låga varvtal vilket man inte kan få genom anpassning av storleken på turbinhuset. Wastegateventilen är ett mycket enkelt system som fungerar mycket bra. Man har en ventil på grenröret som öppnar och släpper avgaser förbi turbinen och på så sätt minskar gasflödet genom turbinen vilket i sin tur påverkar varvtalet på turbin och kompressor. Lägre varvtal på kompressorn ger lägre laddtryck. Det finns idag två typer av wastegateventiler, integrerade eller separata. Den integrerade är inbyggd i turbon och är mycket vanlig på standardbilar då den är enkel och billig. Nackdelarna med inbyggd ventil är att placeringsmöjligheterna blir ganska begränsade och att gaserna går tillbaka direkt (eller i bästa fall efter en bit) efter turbinutloppet vilket stör flödet från turbinen. En separat wastegate har fördelen att man kan sätta den där den behövs bäst och att man inte behöver leda tillbaka avgaserna, och om man vill leda tillbaka gaserna kan man göra det där man anser det lämpligt. En wastegate är alltså det lämpligaste alternativet för en bensinmotor, och helst ska denna vara av separat typ. Men vilken storlek ska ventilen ha, vart och vart ska den placeras och hur bör ventilen utformas?

Bild

Placering

En separat ventil bör placeras på ett symmetriskt sätt, dvs. gaserna ska kunna ta sig ut via wastegateventilen istället för via turbinen utan att behöva gör några större riktningsändringar. Om man sätter ventilen på ett sådant sätt så att gaserna får svårt att flöda via wastegateventilen kommer det leda till problem med laddtrycksregleringen, speciellt på högre varvtal då höga gasflöden och hastigheter förekommer, i värsta fall kommer laddtrycket skena. En dålig placering kommer också kräva en betydligt större ventil än vad man egentligen skulle ha behövt och sämre spool-up.

Ett problem är att många ser wastegaten som en dump som dumpar onödiga avgaser. Det korrekta perspektivet är att wastegate är en vital komponent som rätt monterad kommer hjälpa turbon att bygga upp tryck snabbare, och därigenom mer effekt.
För att nå det målet bör man streamline'a avgasflödet från grenröret in i wastegaten och sedan ut i avgassystemet.

Fig. 16.2, visar hur flödet bör se ut.
Bild
Tänk på att en extern wastegate inte behöver vara monterad nära grenrör/turbo, faktiskt så är placering en bit ifrån en stor fördel, lägre temperatur bidrar till att livslängden på ex fjäder och membran ökar ganska rejält, mindre turbulens av avgasflödet.

Fig. 2, En välkonstruerad wastegate från HKS. Notera ventilsätet i den understa av plattorna. Monteringen sker med de rostfria pinnbultarna.

Bild

Wastegateventilens konstruktion

Ventilen måste vara gjord i sådant material att de tål de höga temperaturer som förekommer, detta kan i vissa fall röra sig om temperaturer över 1000°C. Rostfritt eller en värmehållfast legering som nimonic eller inconel är ett bra val då den inte bara ska tåla temperaturen utan också leda värme dåligt så att manöverdelen av wastegateventilen får så låg drifttemperatur som möjligt. Av denna anledning försöker man få värmeöverföringsarean till manöverdelen så liten som möjligt, dessutom brukar man ha ett isolerande material mellan delarna för att ytterligare minska värmeöverföringen. Ventilen ska ha ungefär 75 % av arean för utloppet och kraften som verkar på ventilen på grund av avgastrycket måste verka åt samma håll som kraften som öppnar ventilen. Vanliga dimensioner för separata wastegateventiler är 30-50 mm. 30 mm till ca 250 hk, 40mm till ca 500 hk och 50mm till ca 1000 hk. För de flesta fall så bör man inte ha större ventil än 50mm, använd två istället, då får man dessutom snabbare regleringstid. Mindre ventiler än 30 mm är ovanligt då de flesta små aggregat har integrerad wastegate. Flänsen mot grenröret bör vara tjock och ventilen bör fästas med rostfria pinnbultar. Som alltid är flera mindre bultar att föredra framför färre men grövre bultar. Kolven som genererar ventilrörelsen bör vara stor och lätt. Lägre vikt betyder mindre tröghetsmoment vilket är en bra grund om man vill att ventilen ska svara snabbt. Genom förspänningen av fjädern kan man reglera grundladdtrycket (och därmed även max trycket) något utan att byta fjäder, man kan justera ca +- 0,1 bar.

Ett urdrag ur "Att turboladda en ottomotor" skriven av Johan Edlund
och redigerad av Qula

Uppdaterad 2004-12-27
Senast redigerad av q7even den sön mar 13, 2005 1:18 pm, redigerad totalt 5 gång.
Volvo forever, ---spikar det, öka laddet lite till---
Även gått under namnet Qula
http://w1.583.telia.com/~u58304000/
Användarvisningsbild
Goofy
Lite mer laddtryck
Inlägg: 46
Blev medlem: tor jan 20, 2005 10:34 pm

Inlägg av Goofy »

Ja det var väldigt bra och nyttig information

Fråga: går det "koppla" ur en integrerad wastgate och istället montera en separat? funkar det lika bra?
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Goofy skrev:Ja det var väldigt bra och nyttig information

Fråga: går det "koppla" ur en integrerad wastgate och istället montera en separat? funkar det lika bra?
Självklart
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
matzin
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: sön mar 19, 2006 2:39 pm
Ort: finland, vasa

tillverka själv?

Inlägg av matzin »

någon som har tillverkat en egen wastegate?
såg inte så svårt ut som jag trott. :?

vilken mobell är bättre (säkrare) "svängdörr" eller "ventil"??
volvo R-Sport
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: ons maj 03, 2006 11:18 pm

T5R

Inlägg av volvo R-Sport »

jeg skal bygge grenrør med separat wastegate på en t5r motor, tenker å bruke en 40mm wastegate. noen gode tips om hvordan jeg kan forme grenrøret og wastegate rør for å få det til å fungere bra? bilder.? (skal stå i 242)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: T5R

Inlägg av Jens Gustavsson »

volvo R-Sport skrev:jeg skal bygge grenrør med separat wastegate på en t5r motor, tenker å bruke en 40mm wastegate. noen gode tips om hvordan jeg kan forme grenrøret og wastegate rør for å få det til å fungere bra? bilder.? (skal stå i 242)
skriv i hop mer ingående vad du tänkt med motorn och sen postar du det i ett nytt inlägg på almän turbo trim så ska vi försöka komma med nåra ideer
Användarvisningsbild
Mattias.N
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: mån jan 16, 2006 9:03 pm
Ort: ume

Inlägg av Mattias.N »

tjena, har en fråga nån kanske kan svara på.. beställde en sån där HKS kopia (riktigt fin för övrigt), vilket tryck är det man ska in med där det står inlopp för manövertryck?? är det vanligt vacum där med lr??

MVH Matte
Användarvisningsbild
Mattias.N
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: mån jan 16, 2006 9:03 pm
Ort: ume

Inlägg av Mattias.N »

såg att det bara skulle va en avluftningsventil där. så det inte är tryck på fjädersidan, men vad är en lämplig avluftningsventil till det då.

MVH
Användarvisningsbild
Mattias.N
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: mån jan 16, 2006 9:03 pm
Ort: ume

Inlägg av Mattias.N »

hädanefter ska jag hålla mig till "allmän turbotrimmning"... :)
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Re: tillverka själv?

Inlägg av Roger Persson »

matzin skrev:någon som har tillverkat en egen wastegate?
såg inte så svårt ut som jag trott. :?

vilken mobell är bättre (säkrare) "svängdörr" eller "ventil"??


Typ egen iden lite tagen från arboga wastegate
fast något mindre 33mm ventil.. Vet dock ej om dom funkar än.. ;)

Bild
Bild
Bild
Doxs
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: fre maj 11, 2007 1:26 pm

Inlägg av Doxs »

Hej

Hoppas att detta hamnar rätt nu, finns det wastegates som kan reglera laddtrycket efter exempelvis hur mycket gas man ger?

Har för mig att jag läst någongång i en gammal tidning att det skulle gå att ställa "laddtrycket linjärt med spjället" för att få en mer lättkörd motor?

MVH

/Leo
jajsen
För mycket laddtryck
Inlägg: 263
Blev medlem: ons jan 11, 2006 9:08 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av jajsen »

du har läst om jakans gammla M3:a

behövs nog elektronis laddtryckstyrning för att lyckas med nått liknande.

mvh Erik
Doxs
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: fre maj 11, 2007 1:26 pm

Inlägg av Doxs »

Det kan stämma, verkar som jag hittat rätt nu iaf.

Hittade lite mer info om elektronisk laddtrycksstyrning här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Boost_controller

Man tackar för fingervisningen i rätt riktning :thumbright:

MVH

/Leo
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

styra laddtryck elektroniskt kan man väl göra med de flesta motorstyrsystem
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

det är faktiskt mycket svårt att få till en stabil laddtrycksstyrning
även om det finns i mjukvaran på vissa sprut (styrning med pulsviddsmodulering) pga att både magnetventilen och wastegaten
inte är linjär mot varvtal eller frekvens från styrenheten och lätt
hamnar i självsvängning! fast det är inte omöjligt.
Skriv svar