Nu lägger jag upp en tråd om hur jag gått tillväga när jag renoverade mina OZ-Racing 3-delade split fälgar.
Kolla noga är om det är luft i alla hjulen om du ska köpa , det är inte ovanligt med sprickor i banorna på split fälgar !
En av mina innerbanor är svetsad , men det såg jag inte förens dom blivit nedplockade.
Fälgarna köptes vid årskiftet 2005-2006 och hela renoveringen tog ca 3 månader av min fritid , jobbade väl inte så intensivt med dom , mycket utav renoveringen gjorde jag på middagsrasterna på jobbet .
Man kan säkert göra detta på 1 månad utan problem , men visst mycket jobb är det

Men så är det ju inga billiga kines fälgar heller !
Så här såg dom ut när jag köpte dom.
Dom är 8,5x17 et 13 , helst ville jag ha 9,5 bredd bak men eftersom det tog mig nästan 2 års internet surfande att hitta dessa kan man inte tveka i en sek . 5500:- kostade dom.

Denna fälg är alltså 3-delad , konstuktionen skiljer sig lite från tex. BBS split där de båda banorna ligger på var sin sida om navet, men på denna OZ-Racing ligger de båda banorna mot varandra och navet monteras från insidan.
Mina OZ är monterade med en special bult som OZ tagit fram , antagligen för att sådana som vi garage meckare inte ska göra sådana här jobb

Det är en 10 kantig skalle , ser mycket lik ut XZN skalle , eller utvändig 12kant som den även kallas , men som sagt 10 kanter.
Mycket funderande och telefon samtal gjordes , men ingen hade verktyg , en fälgrenoverings firma hade gnistat fram hylsor till sig själva , och nej dom fick jag inte låna , vad göra

Jo en morgon när jag vaknade , självklart , man borrar ur 6-kanten på en 12-9 insex , glödgar den med gassvetsen och bankar på den på 10 kanten medans den glöder , vips så har man en smidd hylsa som är ganska hållbar.

Dessa "hylsor" visade sig att hålla bra och endast två användes totalt till alla 140 skruvar.
Snabbt kom nästa problem , hur dela banorna ? dom är ju ihop limmade.

Jag berättar hur jag gjorde , men det rekommenderas INTE.
Jag behöll däcken på och som försiktighets åtgärd drog jag lite spännband runt fälgbanorna och däcket igenom navhålet , sen pumpade jag helt enkelt i luft tills det började pysa och banorna släppte från varandra .
Första fälgen helt odramatiskt 0,8 bar lite pys sen vart det bara att lirka in bräckjärn och bända isär det sista.
Fälg nr 2 , hmm ska jag ta spännbanden eller........... vart ju inte så farligt.......
Kanske bäst ändå , jo tack tur att man använder insidan ibland , vid ca 3,5 bar hade det fortfarande inte släppt

Jag vänder bort huvet , stäcker armen så långt jag kan och blåser i lite till... P A N G
Jag känner hur armen dras med av däckpåfyllaren jag håller i , upp säkert 1m sen flyger den ur min hand , och allt trillar ned på garage golvet igen , jag var glad att jag levde

ja ja , de andra släppte vid 1,5 bar , och då användes MÅNGA spännband....

Skruvarna fick ligga i förtunning , och sen borstade jag av färgen med en roterande stålborste som satt på en pelarslip "bandputs"

Hela dessa fälgarna var pulverlackade , och alla som provat att blästra på det vet att det är nästan lika hårt som aluminiumen under.
Därför valde jag att låta banorna ligga i förtunning och sen borsta av det med borrmaskin och stålborste.

Mina arbetskamrater undrade om jag var riktigt klok när jag höll på med detta på middagarna

( Det finns flera olika färg borttagnings medel på marknaden Tex 3M , men jag har ingen erfarenhet av dessa )
När all färg var borta så blästrade jag till innerbanorna lite granna och lackade dessa i 2komponent industri lack ( Duasolid )
Ytterbanorna slipades i svarven på jobbet , chucken vart lite liten så jag fick spänna med utsidan av backarna men det gick.
Se upp för att använda för grovt papper här för "längsgående" repor är mycket svåra att polera bort , och vill gärna bilda "ränder" i ytan senare.
Jag började med 120 och slutade med 400 , 120 är i grövsta laget


Sen tar poleringen vid !
En lappolerskiva på en pelarslip eller ännu hellre en riktig polermaskin med längre spindel , är nästan ett måste.
Det går med borrmaskin också , men en rejäl 3-fas maskin rekommenderas , för det går rejält tungt , dessutom får maskinen inte vila på lång tid , för när du väl börjat kan du inte slita dig



Här är grovpoleringen färdig , jag har använt mig av http://www.schmidtspolermedel.se/
Ultrapol 76 till grovpolering
G300 till "glänsning" eller finpolering
Finns fler fabrikat , men av en händelse känner jag ägarna lite , sonen ( Fredrik ) har en Fin BMW 633 CSi

Autosol eller liknande polerkrämer går bort , här är det RIKTIGA grejor som behövs , banorna blir säkert 50-70 grader varma , så vi snackar FRIKTION , inte lite autosol på hushålls papper inte..........
Så här fint kan det bli


Poleringen tar inte speciellt lång tid totalt sett , allt det andra är det som är
drygt

Här är naven lackade i Glasurits Brilliantsilver metallic och klarlack , jag passade även på att polera "centrum muttern" på mina.
De polerade ytorna är bör INTE lackeras !

Då jag är från småland , och därmed snål valde jag att lacka mina M7 skruvar svarta.

Man kan galva om dom , men eftersom dom oftast är i 12-9 kvalite blir dom vätespröda , vilket KAN göra att dom brister , detta kan vissa galvfirmor "gå runt" men jag går inte in på ämnet djupare eftersom jag inte kan tillräckligt om det.
Finns firmor i Tyskland som kan leverera nya kromade skruvar också med räkna men 1500-2500 Kr för en omgång.........
När det sen var dags att montera så kollade jag hyffsat noga efter orunhet och kast , upp till 2mm på kortade (100mm) sträckor hade jag på inner banorna , men det är inget jag känner av.
Ett gammalt fjäder ben hade jag navet på och en pallbock med en insex fick vara fixtur , sen mätte jag med blad mått.

När jag parat ihop naven med banorna var det dags för tätning.
Här valde jag att använda Loctite 5067 , ett grått lim/tätnings medel som är sillicon fritt och övermålningsbart.
Sitter som F_N gör det , tveksamt om man kan få isär dom igen men tätt är det !
Det är ju ganska stora cetrifugalkrafter här så snåla inte på något billigt....


Då mina skruvar var lackade så var jag väldigt noga med att rensa alla gängor mm. så att skruvarna var gick riktigt lätt , de drog sen med en liten mutterknack , från mutter sidan och jag höll bara med fingrarna på skallen , funkade faktiskt på alla utom 3st . så lite hylsa blev det från utsidan också , sen moment drogs dom till 15nm ( tror jag det var )

Jaa , sen är det bara att åka till Däck handlaren och öppna lädret.
Jag köpte Michelin Primacy HP 235/45-17 det kostade 7580:- och det har jag inte ångrat en sek.
På så här fina fälgar vill man väl inte ha några tjing tjong däck


Lite skötselråd kanske är på sin plats

Eftersom ytterbanorna är olackerade får man sköta sina ögonstenar lite extra noga

Jag har haft dessa i 2 sommrar och kört ca 1200 mil med dom nu.
Till 3de säsongen nu provade jag att polera , men dom var fortfarande så blanka att det räckte med rubbing , och sen en vaxning.
Hur håller dom sig så bra då ?
Jo , om man när man tvättar bilen tar lite av tex. Turtle wax "Wax it Wet" och på så vis håller dom väl vaxade så håller det , men saltade vinter vägar är rena DÖDEN.
Och har man möjlighet att spola av fälgarna när man kört i regn är det ju inte fel innan skiten torkar fast

Tvätta med mjuk hand och spola noga innan , det är repkänsligt !
Efter ett sånt här inlägg så är man lite mosig i hjärnan , så ha överseende med stavfel mm.....

Fråga och påstå gärna !
Är jag dålig på att kolla/svara i tråden , så skicka ett PM
/ Daniel