Projekt: Minibike chopper

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Ponte
För mycket laddtryck
Inlägg: 352
Blev medlem: sön nov 13, 2005 5:14 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Projekt: Minibike chopper

Inlägg av Ponte »

Nu när dottern lärt sig gå börjar det ju vara dags för hennes första motordriva leksak! Hon är ju trots allt snart 1år och 4 månader :) Vad kan då passa bättre än min gamla minibike chopper? Den byggdes av mig och min far för rätt många år sedan och har stått i ett kallförråd uppe i sommarstugan och rostat ikapp med massa annat skrot.

Den är byggd av en gammal Kalle Anka-barncykel, en Stihl motorsågsmotor och lite andra smågrejer.

Planen är att plocka ner, laga och snygga till den. Dessutom ska den uppgraderas med fungerande bromsar! På min tid bromsades den med hälarna och det är ju kanske inte det mest effektiva sättet att få stopp på motorfordon :)

Då min gode vän Schrazher här på forumet råkar vara expert på cykelrelaterade produkter har han lovat att hjälpa mig ordna fram riktiga bromsar, ventilgummin, kedjelås och diverse andra "bra att ha"-prylar.

Ja såhär ser den ut i dagsläget. Kanske inge skönhet men ett skönt stuk!
Bild
Bild

Påbörjad demontering.
Bild
Ramen ska blästras och målas
Bild

Effektmonstret.
Bild

Kan någon förklara vitsen med ett insug utformat på detta vis när hålet i förgasaren förgasaren ändå är runt?
Insug
Bild
Förgasare
Bild
Bild
Skönt att kunna ställa tändningen utan att måsta plocka lös svänghjulet.
Bild

Sökes! Denna fjäder är en av tre som håller ihop backarna i slungkopplingen, tyvärr saknas 2 st. Vars kan jag få tag på nya liknande fjädrar?
Bild
Slungkoppling
Bild
Motorn klyvd
Bild


Det var allt för ikväll, återkommer med fler bilder och info efter nästa garagebesök.
Tapper
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 84
Blev medlem: fre feb 01, 2008 2:17 pm
Ort: Stockholm/Ekerö
Kontakt:

Inlägg av Tapper »

Ser nästan ut som scooterfjädrar bara de att dom e vridna i andra änden.

Sökte lite sanbbt och hittade: http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... b=0&page=1

Om du ringer och frågar så kan dom nog ta hem vridna oxå ;)

//Tapper
Användarvisningsbild
Ponte
För mycket laddtryck
Inlägg: 352
Blev medlem: sön nov 13, 2005 5:14 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Ponte »

Underbart! Detta forum äger ju :) Går bra om dom ser ut sådär, jag kan nog vrida till ena änden en aning. Frågan är ju bara vilken modell man ska välja. Kostar ju visserligen bara 55kr för tre fjädrar så man kan ju köpa alla tre modeller och prova sig fram.
Användarvisningsbild
Fagervall
För mycket laddtryck
Inlägg: 476
Blev medlem: tor jan 26, 2006 3:48 pm
Ort: Boden

Inlägg av Fagervall »

de hårdaste såklart höga tillslagsvarv rockar ju :hihi:
Det är okej att misslyckas, men inte okej att ge upp
Användarvisningsbild
Ponte
För mycket laddtryck
Inlägg: 352
Blev medlem: sön nov 13, 2005 5:14 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Ponte »

inkognito skrev:de hårdaste såklart höga tillslagsvarv rockar ju :hihi:
Mjo iofs, men då orginalfjädern eventuellt är något längre och kanske betydligt mjukare så kan den hårdaste fjädern göra att den aldrig slår till :) Sen vet jag ju inte heller om dessa kopplingsbackar är lättare/tyngre än de som dom andra fjädrarna är anpassade för
Användarvisningsbild
Ponte
För mycket laddtryck
Inlägg: 352
Blev medlem: sön nov 13, 2005 5:14 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Ponte »

Nu är fjädrarna beställde, eller ja..kanske :)

Just den sidan jag blev tippsad om tog 99kr i frakt plus 50kr i postförskottsavgift, alltså 149kr för att skicka 9 st små små fjädrar..känns lite väl tufft. Mailade och frågade ifall dom inte kunde skicka dom i ett vanligt vadderat kuvert istället om jag förskottsbetalade. På så sätt ska ju inte frakten bli mer än några tiotals kronor.
Användarvisningsbild
Fagervall
För mycket laddtryck
Inlägg: 476
Blev medlem: tor jan 26, 2006 3:48 pm
Ort: Boden

Inlägg av Fagervall »

ja det är ju sjukt att frakten skall stå för 4/3 delar av priset :hihi:
Det är okej att misslyckas, men inte okej att ge upp
Användarvisningsbild
Ponte
För mycket laddtryck
Inlägg: 352
Blev medlem: sön nov 13, 2005 5:14 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Ponte »

Precis min tanke :)
Coaster
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: lör dec 22, 2007 10:04 am

Inlägg av Coaster »

Fränt, men du kanske skulle försöka få tag på en äldre tidsenlig tank också :) Såg ju ut att finnas plats för det, grymt bygge för övrigt. Har pulat en del med sånnadär byggen jag med, går att få bra snurr i sthilarna :hihi: Hade tråkigt för ett par år sedan och då smed ja ihop en motorspark med just sthilmotor. 60km/h på isarna ståendes på ett par medar kan kännas som den sista färden :hihi:

Lycka till
Vw 8v @ 1.5 kg övertryck..
Användarvisningsbild
Ponte
För mycket laddtryck
Inlägg: 352
Blev medlem: sön nov 13, 2005 5:14 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Ponte »

Coaster skrev:Fränt, men du kanske skulle försöka få tag på en äldre tidsenlig tank också :) Såg ju ut att finnas plats för det, grymt bygge för övrigt. Har pulat en del med sånnadär byggen jag med, går att få bra snurr i sthilarna :hihi: Hade tråkigt för ett par år sedan och då smed ja ihop en motorspark med just sthilmotor. 60km/h på isarna ståendes på ett par medar kan kännas som den sista färden :hihi:

Lycka till

Ja en tank ska dit, nu i första hand ska jag bygga en egen tank som jag tror kan bli rätt frän. Blir det inte bra måste jag försöka leta rätt på någon orginaltank från nån gammal moped eller liknande :)

En motordriven spark har jag också byggt! 3 cm långa stålspikar fastsvetsade i ett runt stålband som spändes fast över drivhjulet, som för övrigt kom från en skottkärra, gav rätt bra fäste i isen. Fullständigt livsfarlig. Men skoj! :)




Men på tal om motorn, det bör väll vara rätt bra med effekt i den där? Orginalförgasaren ser rätt stor ut, runt 16mm skulle jag tro. Kolvdiam på 47 mm.

Ska ut och mäta lite mer också, kolla porttider osv så kanske nån mer kunnig kan hjälpa mig att för det första gissa effekten och sedan försöka öka på den :)
Coaster
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: lör dec 22, 2007 10:04 am

Inlägg av Coaster »

Kolla slaget, då kan du ju iaf räkna ut kubiken. 47mm lät rätt vasst, säkert att de är en motorsåg :lol: Känns som de kan bli rätt tungt att gå i skogen med en sån. Riktigt fränt iaf, jag har för mig att jag hade 38mm borr på min motor. (den skar vid ett senare tillfälle, då var man ju tvungen att kolla) Blev mest sopor av allting :thumbright:
Vw 8v @ 1.5 kg övertryck..
Användarvisningsbild
Ponte
För mycket laddtryck
Inlägg: 352
Blev medlem: sön nov 13, 2005 5:14 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Ponte »

Coaster skrev:Kolla slaget, då kan du ju iaf räkna ut kubiken. 47mm lät rätt vasst, säkert att de är en motorsåg :lol: Känns som de kan bli rätt tungt att gå i skogen med en sån. Riktigt fränt iaf, jag har för mig att jag hade 38mm borr på min motor. (den skar vid ett senare tillfälle, då var man ju tvungen att kolla) Blev mest sopor av allting :thumbright:

Slagländen är ca 32 mm, cylinderdiameter 47, vilket då borde bli 55.5 kubik om jag räknat rätt?

Förgasarens diameter var dessutom 20mm

Någon som vågar gissa effekt? 3-4hk bör det väll ändå vara?
Användarvisningsbild
Ponte
För mycket laddtryck
Inlägg: 352
Blev medlem: sön nov 13, 2005 5:14 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Ponte »

Liten uppdatering.

Har blästrat framgaffeln och avgassystemet. Ska blästra ramen lite senare idag. Bilder kommer ikväll :) Nån som har förslag på färg? Funderar på att måla ramen svart. Tanken och lite mer smågrejer lackerar man i någon snyggare färg.


Avgassystemet kommer byggas om när hojen är klar i övrigt, orkar inte lägga någon energi på det ännu. Det blir ett system med en expansionskammare som är anpassad till motorn i övrigt. Förhoppningsvis ger det ju lite effekt också :)
Mats A
Camaro American Muscle
Inlägg: 2737
Blev medlem: fre sep 19, 2003 11:03 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Mats A »

Kör lite 70-tals stuk med flake lack ? Köpte en sprayburk i grön metallic som hade grymma metallic korn .ser ut som flake . Se bild
Bild
Använde färgen när jag gjorde en kopia av Robbans blown hurricane rod i modelform . Kan kolla av vad det är för fabrikat på sprayfärgen om du är intresserad av denna typ av färg

Sadeln klär du i sådant där fraggeltyg ( långhårigt lurv) som sitter i div Kustombilar .

Lite idér som kanske funkar ?
Användarvisningsbild
Ponte
För mycket laddtryck
Inlägg: 352
Blev medlem: sön nov 13, 2005 5:14 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Ponte »

Ja kolla gärna upp det! Kan bli riktigt fränt :)
Skriv svar