kompressor på en b20

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Jillo
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: ons jan 26, 2005 9:42 pm
Ort: en bit från trollhättan

kompressor på en b20

Inlägg av Jillo »

finns det någon som byggt kompressor på en b20?går i funderingarna,har en g60 kompressor som har pumpkapacitet 860cm3 per varv,och max varv 10000 1/min,och ger max 0,7bar med orginal utväxling,jag tänkte trycka genom en förgasare,MEN jag vet inte hur man ska lösa det med laddreturen,eftersom den laddar 860cm3 även vid stängt spjäll,(typ vid motorbromsning etc)Normalt sett så går det en slang från ett gasspjällhus/bypassenhet tillbaka till kompressorn,Den stänger till mot returen när man har ungefär 75% gaspådrag.. Den är helt öppen vid tomgång och ju mer man gasar desto mer stänger den å släpper in mer å mer laddtryck in i motorn och vid 75% och uppåt så är den helt stängd å allt laddtryck kommer in i motorn.Så om någon vet något sätt att lösa det problemet :? man skulle ju kunna sätta en ventil,typ dump, som öppnar vid visst tryck,men då lär det pysa där hela tiden,det blir ju lite irriterande skulle jag tro
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Ser faktiskt ingen nackdel med att enbart ha en vanlig dumpventil.

Dom har säkert använt den metoden du beskriver för att reglera ner laddtrycket vi låglast för att få bättre bränsleförbrukning, lättare att köra ekonomiskt.

Eftersom du förmodligen inte är ute efter ngn bränsleekonomi, så gör som du tänkt och använd en vanlig dumpventil! Den kommer inte pysa ngt om inte difftrycket mellan dumpen och efter spjället är högre än öppningstrycket på dumpventilen.
(jag kommer snart sälja egenkonstruerade- och tillverkade dumpventiler till vettiga priser!)

Vad gäller övriga motorn, så kan det vara bra att ta fram en specialkam. Vid kompressormatning får du några egenskaper som man skall beakta. Vid låga varv kommer du med en liten nockvinkel förlora mkt färskgas ut i avgasporten, således skall man ha stor nockvinkel.
Skaffar man en vanlig kam med stor nockvinkel är den oftast väldigt snäll, vilket inte är så bra. Du vill ju ha nytta av kompressorn och inte hindra luften att pressas in i cylindern, vass kam leder dock till lägre laddtryck, men det är i detta fall inget negativt! vass kam ger bättre fyllnadsgrad och med snäll kam kommer du få större motverkande pulser vilka i sin tur ger mer värme och sämre verkningsgrad. En liten varning! bygg sprängbläck på plenumet, detta förhindrar att motor och kompressor tar skada vid feljusterad förgasare i samband med vass kam (baktändning).
En lämplig kam till din motor kan ha följande värden: 12-13mm lyft 240 duration på insug 250 på avgas (dåliga avgaskanaler) och 114nock (durationen vid 0.050" spel).

Jens har säkert några kommentarer :)

Låter som ett kul projekt, lycka till!
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Kolla även in Axel här på forumet. Han håller på att bygga Kompressormatad B30. Han har säkerligen en hel del bra tips i bagagen. (Och även en massa dyra tips, tro mig:)

Men en ovärdelig källa, kan jag tänka mig.
Sunken
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:17 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

C Upp skrev:Kolla även in Axel här på forumet. Han håller på att bygga Kompressormatad B30. Han har säkerligen en hel del bra tips i bagagen. (Och även en massa dyra tips, tro mig:)

Men en ovärdelig källa, kan jag tänka mig.
jag ser inge problem med komresson jag har det själv på en B20 som är borrad till 2.2 L sen andra stakar komressor kolvar 3-stegs topp och en 4:71 komressor.
ska du bygga den från grunden?

Mvh alexander
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

kan nog köra med en ännu vassare kam typ: 13-14mm 270grader in och 300grader ut, nockvinkel är alltid svårt men runt 114 är nog lagomt.

Min uppfattning
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

C Upp skrev:Kolla även in Axel här på forumet. Han håller på att bygga Kompressormatad B30. Han har säkerligen en hel del bra tips i bagagen. (Och även en massa dyra tips, tro mig:)
:lol: hur ska man tolka det där?

BTW. jag kommer att köra med K-kam i B30n. samt luft/luftintercooler. det är bara att fråga!
Axel Wall
Jillo
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: ons jan 26, 2005 9:42 pm
Ort: en bit från trollhättan

Inlägg av Jillo »

hehhe,sprängbläck,men det är bra att höra,hade ju aldrig tänkt på det själv:)
Den motorn som jag tänkte använda har en nästan ny D kam i,10,8Vlyft,111nockvinkel,280duration,hade tänkt testa med den,se om det går bra,Har oxå en intercooler som ska användas.
Sunken,jag kikade på dina bilder,men jag ser ingen plenum på den motorn?,du kör med insprut såg jag,vilket system är det,sitter det spridare vid insuget på kompressorn OCH vid motorn? Hur har du löst det med ev laddretur,dump eller?
Jillo
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: ons jan 26, 2005 9:42 pm
Ort: en bit från trollhättan

Inlägg av Jillo »

Axel, :) kikade dina bilder på ditt kompressorbygge,hehe ingen LITEN kompressor du ska hänga på:)men det är en lite större motor såsett,Det finns ingen laddretur på den kompressorn eller?plenum eller någon kammare blir det sedan då,intressant lösning med drivningen :)
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Jillo skrev:Axel, :) kikade dina bilder på ditt kompressorbygge,hehe ingen LITEN kompressor du ska hänga på:)men det är en lite större motor såsett,Det finns ingen laddretur på den kompressorn eller?plenum eller någon kammare blir det sedan då,intressant lösning med drivningen :)
hehe, kompressorn ger bara runt 2,3 liter/varv, så den är inte SÅ stor... jag hade gärna haft en som ger runt 2,8L/varv, typ en 4-71 istället för 4-53:an som jag har nu. men... om man jämför med en G-ladder så är den ju inte så liten... sedan klarar ju inte en G-ladder så höga tryck heller... jag skulle gissa på att min kompressor kommer att få ett mottryck på ca 1,5 bar, eftersom det blir en massa tryckfall genom en allt för liten intercooler... (V70 T5)

Nej, ingen laddretur, det kommer att regleras med en öppen dumpventil av större modell, så kompressorn kommer att pumpa för fullt hela tiden.

Jag kommer tills vidare att köra med ett modifierat och flödesoptimerat orginalinsug till E-motorn.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=1833
Där finns det bilder på insuget...

senare kommer jag att bygga ett riktigt insug med långa runners, trattar osv... orginal är ju avstämmt för ca 6500 varv (beräknat på min motor med laddtryck osv...)
Axel Wall
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

volvo140turbo skrev:kan nog köra med en ännu vassare kam typ: 13-14mm 270grader in och 300grader ut, nockvinkel är alltid svårt men runt 114 är nog lagomt.

Min uppfattning
Ja, det kan ju bli bra, men vid vilket spel? du får ju tänka på det också..

Jämför Jänkekammarna med våra gamla volvoprofiler.. Det är inte rikigt samma sak...

Jens borde väl kunna komma med lite bra fakta och jämförelser om detta?
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Jillo
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: ons jan 26, 2005 9:42 pm
Ort: en bit från trollhättan

Inlägg av Jillo »

haloj,räknade lite kompressorn ,den har maxvarv 10000 1/min,då undrar jag vad 1/min betyder,10000varv per minut ?normalt brukar man ju skriva rpm ju,den ger 863cm3 per varv,så 0,863X10000,så alltså ger den bara 8630L/min då?
Exempel:
Du har en vanlig fyrtaktsmotor på 2,0 liter. Eftersom den bara har insugningstakt vartannat varv betraktar vi den som en 1,0 liters motor i beräkningen. Maxvarvtalet på motorn är 7000 varv/minut. Det betyder att motorns luftbehov under atmosfärstryck är 1 x 7000, alltså 7000 liter/minut vid 7000 varv.
Om du önskar ett laddtryck på 0,8 Bar blir luftbehovet på kompressorn 1,0 som är behovet som sugmotor + 0,8 som är önskat laddtryck (övertryck), alltså behövs 7000 * 1,8 = 12600 liter/minut. Nu är aldrig verkningsgraden 100%, det blir gärna lite förluster i spjällhus, filter osv så lägg på 10% och du hamnar på 13860 liter/minut.
Med andra ord,den kompressorn är för liten för en b20,?Men den sitter på en 1,8liters motor orginal och laddar max 0,7bar på den,hur hänger det ihop :roll:
Jillo
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: ons jan 26, 2005 9:42 pm
Ort: en bit från trollhättan

Inlägg av Jillo »

räknade om lite,vw motorn som kompressorn kommer från är på 1,8l,och den motorn har max varv på motorn på 5600rpm ca.Den behöver då 5600liter per minut för att få atmosfärs tryck,5600x0,9(motorns volym på 2cyl i liter)=5040.Max laddtryck är 0,7,så 5040x1.7=8568L/min.Och den kompressorn hade 8630l/min max,MED andra ord,antingen ska jag varva 5000på min b20 som max och få 0,7i laddtryck,eller så ge fan i allt och börja med att samlafrimärken eller nått...vad händer om man nu skulle varva över 5000,all kraft försvinner typ eller?kanske bättre med turbo :x
Senast redigerad av Jillo den sön jan 30, 2005 12:06 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Jillo skrev:vad händer om man nu skulle varva över 5000,all kraft försvinner typ eller?
Gissningsvis så spränger du kompressorn av centrifugalkraften... min kompresor kommer att varva 8160rpm som mest... (hoppas att den håller...)

Satsa på en annan kompressor, eller en turbo...
Axel Wall
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Kan också vara att lagrena inte är anpassade för högre varvtal, men dom borde man ju kunna byta. Sen kan det vara som Axels gissning också, så att övervarva är nog inte att rekommendera. Dom har väl bristfällig hållbarhet redan org.?
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Skriv svar