B20 turbo konventera ? (Nybörjar fråger)

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Duvmo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: sön sep 21, 2008 11:37 am
Ort: Gällivare

B20 turbo konventera ? (Nybörjar fråger)

Inlägg av Duvmo »

Jag har lite små fråger jag hoppas ni kan svara på ;) jag har införskaffat mig en 145a med b20 och hade tänkt bygga en riktig sleeper. Men då har jag märkt att jag kan inget om just turbo motoer så jag undrar i stortsett.
hade tänkt köpa en enklare saab turbo, räcker det för att komma upp i ungefär 180 hästar ?

vad är det för skilnad på "Trycksatt förgasare"
och sugturbo ? harhört både benämningarna men inte fåt riktigt så klara svar som jag vill ha ;)

Vad behöver jag göra med motorn för att sätta turbo?

hoppas jag kan få lite hjälp här, ni värkar kunniga ;9
MVH/ Micke
Duvmo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: sön sep 21, 2008 11:37 am
Ort: Gällivare

Inlägg av Duvmo »

inte någon ?
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende
Inlägg: 769
Blev medlem: lör jul 30, 2005 3:58 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av Glufsen »

Använd sökfunktionen. Det finns hundratals trådar där allt du behöver veta förklaras. Men du börja med att kika i Förgasar delen där det finns två väldigt bra guider i hur man trycksätter förgasare :thumbright:

Skriver inte "använd sökfunktionen" för att vara dryg, utan för att det är den absolut bästa vägen till kunskap på det här forumet.
Duvmo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: sön sep 21, 2008 11:37 am
Ort: Gällivare

Inlägg av Duvmo »

okey tackar, men jag blir fan bara mer förvirrad desto mer jag läser :P i det stora hela är det bara att bygga om grenröret och dra rör för att få turbon att fungera ?
Lången
Forumsberoende
Inlägg: 1015
Blev medlem: ons nov 17, 2004 6:19 pm
Ort: Östersund

Inlägg av Lången »

Ta en turbo ( storlek?) en med inbyggd wg är enklast. Bygg ett adapterrör från orginal grenrör till turbo. Ta en bränslepump från en insprutar bil och en bränsletryckregulator som är till för förgasar turbo, här finns det sånna www.misab.se. Dra en returledning från bränsletryckregulatorn till orginal tank, kan göras av vanliga koppar rör typ presolrör, 10mm räcker gott och väl! Sen så trycktätar du en strombergförgasare, hur du gör det finns det en utförlig beskrivnig om här:http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=6249 sen så är det bara att gasa :thumbright: Bygg så enkelt som möjligt och uppgradera eftersom....
Duvmo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: sön sep 21, 2008 11:37 am
Ort: Gällivare

Inlägg av Duvmo »

äntligen fick man ett rakt och klart svar ;) man bugar och tackar :D
Duvmo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: sön sep 21, 2008 11:37 am
Ort: Gällivare

Inlägg av Duvmo »

vilken av tryckregulatorena ? fans så många :P
Användarvisningsbild
Amazonic
Forumsberoende
Inlägg: 1079
Blev medlem: ons feb 15, 2006 11:35 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Amazonic »

en sån här btr kan du köra med http://mc-xpress.com/eshop/product.asp?intProdID=7
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
Lången
Forumsberoende
Inlägg: 1015
Blev medlem: ons nov 17, 2004 6:19 pm
Ort: Östersund

Inlägg av Lången »

Japp en sånn är det du ska ha, heter Fkt1 eller fkt2 på misab, beror på om du ska åka med en eller två förgasare.
Duvmo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: sön sep 21, 2008 11:37 am
Ort: Gällivare

Inlägg av Duvmo »

vad är skilnad på regulatorena för turbo och utan turbo, är det att dom som är gjorda för turbo ändrar flödet beroende på "Sug" ?
The
Forumsberoende
Inlägg: 5104
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

En för turbo ökar bränsletrycket när du får laddtryck. Bränsletrycket måste alltid ligga högre än laddtrycket annars trycker det tillbaka till soppan i tanken.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Duvmo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: sön sep 21, 2008 11:37 am
Ort: Gällivare

Inlägg av Duvmo »

okey så det skysterar att bränsletrycker blir hårdare ?, men om soppa pumpen trycker med vad det nu stog 0,45bar kan jag ladda mer än det isåfall ?
The
Forumsberoende
Inlägg: 5104
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

"justerar"

bränsletrycket måste ligga 0,45bar (om det är det du ska ha) över laddtrycket, så laddar du 0,5 bar så måste du ha 0.95bars laddtryck
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Duvmo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: sön sep 21, 2008 11:37 am
Ort: Gällivare

Inlägg av Duvmo »

Nu vart det både för mycket tryck i tråden å i hjärnkontoret :P Men alltså bensinpumpen trycker med ett tryck av 0,25 bar hur mycket kan jag då ladda med turbon ?

--------------------------------------------------------------------------------

vad kan jag ha för ladd tryck ur turbon med den här elektriska bensin pumpen ?

API101

maxvolym på motorn 3 liter
föde max 84 liter i minuten
tryck max 0,25 bar
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

Tjenare , lättast att ta en insprutnings pump dom bryckar klara 3 bar??..
så det är det ju väldigt simpelt att få det att lira :).

någon som vet får gärna rätta mig :)
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Skriv svar