Spola dropplisten?

Bilplåt, lackering, plastning och allt som hör till.
Användarvisningsbild
Fredriksson
För mycket laddtryck
Inlägg: 369
Blev medlem: mån jul 02, 2007 9:01 pm
Ort: Älvsbyn

Spola dropplisten?

Inlägg av Fredriksson »

Tanken har salgit mig igen om att kapa bort dropplisten på 240in. Men då är frågan den, Kommer vattnet rinna in under kanten och in i bilen då? eller tätar gummlisterna runt dörrarna nog bra för att slippa ett såndan missöde?

någon som vet?

tacksam för alla svar, funderingar och tankar angående denna fråga!

mvh Fredriksson
Vardagsbil: Mercedes Benz w124 -88
Projekt: Volvo 244 -77

Sponsorer:
www.Grunt.se - Stolar
Rutviks motor & Däck - Dämpare och Fjädrar
Superflex (UK) - Bussningar

Fler sponsorer sökes!!!
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende
Inlägg: 769
Blev medlem: lör jul 30, 2005 3:58 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av Glufsen »

Tror nog du inte behöver oroa dig om att vatten ska tränga in. Grejen med fimpa dropplisterna är att springan som blir kvar måste svetsas, vilket kan vara lite drygt då det kan vara riktigt seg galvanisering kvar där (det är drygt som f-n att svetsa galvplåt) + att man får passa sig ordentligt då takplåt är extra känslig för att det ska slå sig av svetsvärmen.

Men nu är jag ingen expert i det här ämnet, är nog nån här med mer erfarenhet som kan uttala sig lite mer utförligt :wink:
Användarvisningsbild
Fredriksson
För mycket laddtryck
Inlägg: 369
Blev medlem: mån jul 02, 2007 9:01 pm
Ort: Älvsbyn

Inlägg av Fredriksson »

huvudsaken är bara att jag kan vara säker på att man inte banar väg för vatten i kupen^^ svetsningen ska nog gå bra bara man tar lite i sänder, jobbigt att banka plåt på sånna där ställen!

Vi ska se om någon kanske vill dela med sig av några erfarenheter! :)

mvh Fredriksson
Vardagsbil: Mercedes Benz w124 -88
Projekt: Volvo 244 -77

Sponsorer:
www.Grunt.se - Stolar
Rutviks motor & Däck - Dämpare och Fjädrar
Superflex (UK) - Bussningar

Fler sponsorer sökes!!!
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2435
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Här kommer erfarenheter från dropplistborttagning på Pv iaf.

Jag rensade ju min från dropplister på 80-talet. Kommer ihåg att det var ett h-vete att svetsa ihop. Taket och sidorna var hopvalsade och punktsvetsade i dropplisten och sen var det tätningsmassa som ställde till det med svetsningen. Jag ångrar att jag tog bort ovanför dörrarna och nu så sätter jag ju dit en ny dropplist. Det ser dättre ut med list ovanför dörrarna tycker jag. På Pv alltså :roll: :roll:

Hoppas mitt svar ger nåntinh iaf

:arrow: /NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
Walle
För mycket laddtryck
Inlägg: 163
Blev medlem: tor apr 28, 2005 8:20 pm
Ort: Vännäs

Inlägg av Walle »

En klassiker är att folk brukar tänka "bara fimpa dropplisten" men det
är ett mycket större jobb än vad många tror. Som glufsen sa, att det
blir ganska mycket svetsjobb efteråt och frågan är om det är värt det?
Det kan bara du själv svara på :)
There are two things in life where penetration is really important.....and the second one is welding.
Användarvisningsbild
Fredriksson
För mycket laddtryck
Inlägg: 369
Blev medlem: mån jul 02, 2007 9:01 pm
Ort: Älvsbyn

Inlägg av Fredriksson »

ojoj nu känns det nästan som att det väger över till att behålla dom. Måste det hel svetsas eller funkar det att punkta runt taket.

Man kanske måste ta sig en extra funderare på dethär innan man börjar!


mvh Fredriksson
Vardagsbil: Mercedes Benz w124 -88
Projekt: Volvo 244 -77

Sponsorer:
www.Grunt.se - Stolar
Rutviks motor & Däck - Dämpare och Fjädrar
Superflex (UK) - Bussningar

Fler sponsorer sökes!!!
Användarvisningsbild
AFFE
Forumsberoende
Inlägg: 1142
Blev medlem: tis feb 15, 2005 11:08 pm
Ort: Järfälla / 08 stan

Inlägg av AFFE »

Fredriksson skrev:ojoj nu känns det nästan som att det väger över till att behålla dom. Måste det hel svetsas eller funkar det att punkta runt taket.

Man kanske måste ta sig en extra funderare på dethär innan man börjar!


mvh Fredriksson
Har gjort den här operationen på en amazon å på en 140 å ja säger 1 sak fundera både 2 å 3 gånnger innan du ger dig på detta För som sakt det krävs både tålamod å tid för det är inget man fixar på en kväll presis Å sen måste det helsvetsas för att det ska bli tätt Å det blir inget snygt kan ja säga på en 240 ser rätt mysko ut Å som Walle sa att frågan är om det är värt besväret Å en lite varning till det är ett HELLVETE å fixa tillbaks den om du ångrar dig Så ska du ändå ge dig in på att göra detta så skulle ja rekomdera att du skaffar en skrotad bil å prövar på först
mvh AFFE
Bild
Patrik Skellefteå
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: sön nov 09, 2008 11:26 am
Ort: Skellefteå

Inlägg av Patrik Skellefteå »

Ett problem som jag stötte på när jag tog bort dropplisten var att få det hållbart, man vill ju slipa slätt och fint och då är det lätt att du inte har fått nog med svets kvar, när du börjar köra med bilen och karossen börjar att röra på sig kan sprickbildning uppstå, säkert olika på olika bilar hur vridstyv dom är, bilen jag testade på var en bubbla. Sedan är det faktiskt snyggare med listen kvar....
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Fredriksson skrev:ojoj nu känns det nästan som att det väger över till att behålla dom. Måste det hel svetsas eller funkar det att punkta runt taket.

Man kanske måste ta sig en extra funderare på dethär innan man börjar!


mvh Fredriksson
Ta två eller tolv extra funderare också... Det är MYCKET stor risk att du står och ångrar dig när det är halvfärdigt. Och då är det redan för sent. Jag vill inte vara partypajaren, men det är en av de större operationerna du kan ge dig in på rent karossmässigt... Och ska jag vara ärlig så är det nog i fler fall som det slutat på skroten än som en fyrasidorsartikel i Wheels... :hihi:
Skriv svar