bygge av sävar stuska dyno (stor servis!)
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1104
- Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
micke har 1 1/8" axel på sin bänk vi går på en 1 3/8 då det va nya standarden tydligen och ska hålla sig fin längre. har bestält en ny sån v8 platta med nav från Land and see hoppas den har sammatyp av fjädrade centrum annars får vi göra en ny cad ritnig till den mindre volvo/bmw europe plattan.Gustav skrev:Har du kollat axlarna som Micke har "över" ?
BMWs 28mm axel passar inte så bra den glappar mot 1 1/8" såg vi.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
hur mycket ventilation har ni andra som har likande bänkar? martin du värkar ha en stor hö fläkt
jag satsar på ca 5 kubik meters frånlufts fläkt. det ska kyla luften i motor rummet med en 1000hk motor kontinuerlig belastning med en delta tempratur på 10 grader ungefär grovt beräknat.
korta bromsnigar modell dragrace motorer ska inte bygga så mycket värme i luften tycker jag sen på vintern så har man ofta tillgång till 20 graders delta T.
jag satsar på ca 5 kubik meters frånlufts fläkt. det ska kyla luften i motor rummet med en 1000hk motor kontinuerlig belastning med en delta tempratur på 10 grader ungefär grovt beräknat.
korta bromsnigar modell dragrace motorer ska inte bygga så mycket värme i luften tycker jag sen på vintern så har man ofta tillgång till 20 graders delta T.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 123
- Blev medlem: tis aug 21, 2007 1:58 pm
- Ort: Åhus
Ja mycket fläkt ska de vara. Jag har en hönshusfläkt. Mäter 120cm i diameter och jag kör den över en frekvensare, skönt att kunna fläkta lite när det är varmt och man står böjd över motorn när holley´n läckt bensin..Jens Gustavsson skrev:hur mycket ventilation har ni andra som har likande bänkar? martin du värkar ha en stor hö fläkt
jag satsar på ca 5 kubik meters frånlufts fläkt. det ska kyla luften i motor rummet med en 1000hk motor kontinuerlig belastning med en delta tempratur på 10 grader ungefär grovt beräknat.
korta bromsnigar modell dragrace motorer ska inte bygga så mycket värme i luften tycker jag sen på vintern så har man ofta tillgång till 20 graders delta T.
SuperFlow specar fläkt flöde 28500cfm @1"H2O till 1000hk, beroende lite på rumstolek. Ska tömma rummet minst 8gånger per minut.
När det gäller kylsytem har jag byggt om en stor intercooler, mantlat den med plåt, kyler med vatten från bänken, reglerar temperaturen med en Danfoss AVTB, givaren till AVTBn känner på motortempen, pyttsar in lagom med kylvatten i mantelsidan för att hålla tempen i motorn. Ett jänke Kylar lock på motorsidan. Funkar super. Kapaciteten verkar vara oändlig.
SuperFlow Motorbromsning.
Återförsäljare för BigStuff3.
Tel 0703803478
Återförsäljare för BigStuff3.
Tel 0703803478
Det krävs tre personer att skruva upp en liten bräda, men framåt går det. Ikväll blev det montage av elskåpet som ska styra ventilation, pumpar och annat :
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Jo, jag stog faktiskt med en kopp kaffe och en macka i handen och ledde arbetet..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
komunal arbetar stilen
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
- Nicklas Persson
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 66
- Blev medlem: fre sep 28, 2007 4:27 pm
- Ort: Sävar
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
här kommer några bilder på snygga byggarbetare som bytte till lägre garage portar förra helgen, har hand plockat de tuffaste bilderna
nu ska det både bli varmare och ska rymmas en stor ventilationsfläkt utmed det lilla fönstret som håller tempen rätt inne i rummet då vi ska bromsa motorer där.
conny kompa byggde också dit två jätte element och shuntade sen ut 100grader i dem så det vart varmt och gott (kolla papperen som hänger på väggen över elementet)
ett återkommande problem är att snickaren snackar decimeter, tum och cm och rörmokaren bara mm och olika bråk former av tum sen står ingenjören stövarn med miniräknarn där i mellan och översätter när det mätas, det blir mycket fel-kap
tack för hjäpen grabbar!
nu ska det både bli varmare och ska rymmas en stor ventilationsfläkt utmed det lilla fönstret som håller tempen rätt inne i rummet då vi ska bromsa motorer där.
conny kompa byggde också dit två jätte element och shuntade sen ut 100grader i dem så det vart varmt och gott (kolla papperen som hänger på väggen över elementet)
ett återkommande problem är att snickaren snackar decimeter, tum och cm och rörmokaren bara mm och olika bråk former av tum sen står ingenjören stövarn med miniräknarn där i mellan och översätter när det mätas, det blir mycket fel-kap
tack för hjäpen grabbar!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/