bygge av sävar stuska dyno (stor servis!)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Inlägg av Kristoffer Helle »

Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Har du kollat axlarna som Micke har "över" ?
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Gustav skrev:Har du kollat axlarna som Micke har "över" ?
micke har 1 1/8" axel på sin bänk vi går på en 1 3/8 då det va nya standarden tydligen och ska hålla sig fin längre. har bestält en ny sån v8 platta med nav från Land and see hoppas den har sammatyp av fjädrade centrum annars får vi göra en ny cad ritnig till den mindre volvo/bmw europe plattan.

BMWs 28mm axel passar inte så bra den glappar mot 1 1/8" såg vi.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

hur mycket ventilation har ni andra som har likande bänkar? martin du värkar ha en stor hö fläkt :thumbright:

jag satsar på ca 5 kubik meters frånlufts fläkt. det ska kyla luften i motor rummet med en 1000hk motor kontinuerlig belastning med en delta tempratur på 10 grader ungefär grovt beräknat.

korta bromsnigar modell dragrace motorer ska inte bygga så mycket värme i luften tycker jag sen på vintern så har man ofta tillgång till 20 graders delta T.
Martin Lundkvist
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tis aug 21, 2007 1:58 pm
Ort: Åhus

Inlägg av Martin Lundkvist »

Jens Gustavsson skrev:hur mycket ventilation har ni andra som har likande bänkar? martin du värkar ha en stor hö fläkt :thumbright:

jag satsar på ca 5 kubik meters frånlufts fläkt. det ska kyla luften i motor rummet med en 1000hk motor kontinuerlig belastning med en delta tempratur på 10 grader ungefär grovt beräknat.

korta bromsnigar modell dragrace motorer ska inte bygga så mycket värme i luften tycker jag sen på vintern så har man ofta tillgång till 20 graders delta T.
Ja mycket fläkt ska de vara. Jag har en hönshusfläkt. Mäter 120cm i diameter och jag kör den över en frekvensare, skönt att kunna fläkta lite när det är varmt och man står böjd över motorn när holley´n läckt bensin..

SuperFlow specar fläkt flöde 28500cfm @1"H2O till 1000hk, beroende lite på rumstolek. Ska tömma rummet minst 8gånger per minut.

När det gäller kylsytem har jag byggt om en stor intercooler, mantlat den med plåt, kyler med vatten från bänken, reglerar temperaturen med en Danfoss AVTB, givaren till AVTBn känner på motortempen, pyttsar in lagom med kylvatten i mantelsidan för att hålla tempen i motorn. Ett jänke Kylar lock på motorsidan. Funkar super. Kapaciteten verkar vara oändlig.
SuperFlow Motorbromsning.
Återförsäljare för BigStuff3.
Tel 0703803478
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det krävs tre personer att skruva upp en liten bräda, men framåt går det. Ikväll blev det montage av elskåpet som ska styra ventilation, pumpar och annat :

Bild
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

mattias skrev:Det krävs tre personer att skruva upp en liten bräda, men framåt går det. Ikväll blev det montage av elskåpet som ska styra ventilation, pumpar och annat :
Måste ju ha varit 4a med kamera mannen :hihi:
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jo, jag stog faktiskt med en kopp kaffe och en macka i handen och ledde arbetet.. :hihi:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

komunal arbetar stilen :hihi:
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

Jens Gustavsson skrev:komunal arbetar stilen :hihi:
HAHAHAHAH!!!!
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Jens Gustavsson skrev:komunal arbetar stilen :hihi:
Håller inte med, då hade alla 4 hängt över en spade 8timmar om dagen :thumbright:
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

Löjligt! jag är komunalanställd och var inte ens där! :hihi:

/F
Användarvisningsbild
Nicklas Persson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: fre sep 28, 2007 4:27 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Nicklas Persson »

det krävs tydligen en elektriker, en rörkrökare och en egenföretagare för att göra en snickares jobb :hihi:
Användarvisningsbild
Peter L
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: lör okt 06, 2007 6:40 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Peter L »

Nicklas Persson skrev:det krävs tydligen en elektriker, en rörkrökare och en egenföretagare för att göra en snickares jobb :hihi:
HAHAHAHA!!!! :thumbright:
Peter Lindberg
0768032059
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

här kommer några bilder på snygga byggarbetare som bytte till lägre garage portar förra helgen, har hand plockat de tuffaste bilderna :hihi:

nu ska det både bli varmare och ska rymmas en stor ventilationsfläkt utmed det lilla fönstret som håller tempen rätt inne i rummet då vi ska bromsa motorer där.

conny kompa byggde också dit två jätte element och shuntade sen ut 100grader i dem så det vart varmt och gott (kolla papperen som hänger på väggen över elementet)

ett återkommande problem är att snickaren snackar decimeter, tum och cm och rörmokaren bara mm och olika bråk former av tum sen står ingenjören stövarn med miniräknarn där i mellan och översätter när det mätas, det blir mycket fel-kap :hihi:

tack för hjäpen grabbar!



Bild

Bild

Bild
Skriv svar