Avgjutningar Volvo 5:a topp,uppdaterad med bromsresultat

Diskussioner för erfaret folk
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Avgjutningar Volvo 5:a topp,uppdaterad med bromsresultat

Inlägg av Christer J »

Några bilder på avgjutningar av en topp som jag har gjort till en kompis.
Det är 34mm in och 30,5mm ut (org är 31-27) Jag jämförde flödet med
STCC topparna och jag hade ialla fall lyckats hålla samma
flödeskoefficcient på insug och på avgas flöda min mer än så ,men det
beror nog mest på STCC´s reglemente i förrhållande till org geometri.
Riktigt bra silikon det här, blir hårt och fint ,inga sladdriga klumpar.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
/Christer
Senast redigerad av Christer J den tis aug 25, 2009 8:19 pm, redigerad totalt 1 gånger.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

snyggt!!!

du ligger på en 290cfm eller? räknar du koefficienten på minsta stället eller ventilernas mantelarea, eller på ventilarean?

/andre'
power
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Christer J »

Tackar!
Jo det stämmer bra. Det är på ventilarean.
Den flödar ca 290 cfm@28" vatten in och 258 ut på 12 respektive 11mm
ventillyft. Ska kolla om jag hittar flödespapprena.
Lägger in en bild också.
Bild
/Christer
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

riktigt snygg topp, bra flås med :thumbright:
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av Lacke »

Christer J skrev:Tackar!
Jo det stämmer bra. Det är på ventilarean.
Den flödar ca 290 cfm@28" vatten in och 258 ut på 12 respektive 11mm
ventillyft. Ska kolla om jag hittar flödespapprena.
Lägger in en bild också.
Bild
/Christer
Christer vilket snyggt jobb. Något att vila ögonen på!

Häls Lacke
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Hej Christer

Inlägg av calle Bengtsson »

Hej ett super snyggt arbete, har sett tråden på Zatzy , gillar motor bygget , Och bilen , vad är det tjocklek på ventilskaften, å vad skall ni varva med motorn ?? vilken grund topp är det ?? är den svetsad?? tackar för telefon nr, heter Kromnow , har mkt frågor, skall ta dom senare, över telefon

MVH Calle
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Christer
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: mån aug 24, 2009 3:30 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Christer »

Hej alla glada , nu har vi bromsat motorn med toppen på bilderna.
Bild
Det är effekt på hjulen ,räknat på 13% förlust blir det 1138hk.
/Christer

[/img]
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Inlägg av Daniel 850 »

de är rejält med effekt! GRATTIS!

hade varit skoj att se flödespapperna på den? har du hitta dom?

hur stor är snurran ni åker med?

vilka är de som slipat kammar till maskinen?

Mvh Daniel
Sgracing vi fixar de mesta!
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

bra länge runt 1000hk !


/Andre'
power
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Christer J »

Daniel;
Ska kolla efter papprena igen. Turbon är en special S400 med 76mm
kompressor. Enem har slipat kammarna på ett par råämnen som
Leif (bilens ägare) hade. Jag önskade ett par profiler och så erbjöd
enem det som mest liknade det jag önskade.

Norrback,
ja det ska väl duga o slira runt korvakoket med!
/Christer
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av Xuri »

Christer J skrev:Daniel;
Ska kolla efter papprena igen. Turbon är en special S400 med 76mm
kompressor. Enem har slipat kammarna på ett par råämnen som
Leif (bilens ägare) hade. Jag önskade ett par profiler och så erbjöd
enem det som mest liknade det jag önskade.

Norrback,
ja det ska väl duga o slira runt korvakoket med!
/Christer
Då kom han till 1000 hästar leif då...alla verkade ju tro att de var omöjligt
Jens Hedlund.
Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: tor jun 08, 2006 9:52 pm
Ort: Alingsås

Inlägg av sniffer »

Kan bara instämma. Mycket vackert. Gött med folk som ser lite fördelar i att inte snåla in på varvet också. Ger ju en en hel del möjligheter..
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

hej

Inlägg av calle Bengtsson »

Kul att höra :) Joo grattis till fina siffror :)

MVH calle
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

vilken topp är det från början? gamla 850 eller någon nyare?
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Christer
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: mån aug 24, 2009 3:30 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Christer »

Micke,
toppen är en RN (reviderad N motor) från 01 och uppåt med fasta
tryckare.
/Christer
Skriv svar