kam slitage turbo+ 37mm heltryckare och stora avgasventiler.

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

kam slitage turbo+ 37mm heltryckare och stora avgasventiler.

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi har haft problem med detta på både magnus söderlunds och magnus boströms volvo B230 8V turbo motorer.

så här blir 37mm lyftarna efter en 4-5 repor på laddtryck över 1.5bar.

vi har testat parners, cat cams och gunnar lunströms lyftare med samma resultat :(
vi har också prövat enems -08 modell de spricker i foten ska prova enems -09 modell nu i år de är kraftigare i botten men de har bara 36mm anlägnings dim istället (för mycket fasat) sen är hårdheten på de osätt än och stabiliteten runt där ventilen ligger?

Bild

gemensama nämnare är långsam förbräning, stora avgasventiler över 40mm och tidig avgasöpning, det går helt enkelt för tungt att öppna, men santidigt är skadan mest i mitten av lyftaren men det är ju där den nyper åt ventilslelet sen så åker kontakt ytan ut mot kanten.


vet ej hur man ska förklara rampen bäst gunnar vet jag hadde nån mät enhet mer radianer/grad hit och dit?? (för avanserat för mig :) )


0.25mm ska ventilspelet va på enligt cat cams så vi börjar där.....


grader/lyft mm
-164 0.243
-160 0.276
-156 0.329
-152 0.429
-148 0.635
-144 0.965
-140 1.405
-136 1.921

där har man kommit ut mot kanten av lyftaren tror jag.

ska man då göra en enkel acc mätning hur gör man då ? jag har ännu tätare data också men det ska inte behövas tror jag?

om man skulle mäta från specade ventilspelet till 1.27mm kanse? lite för enkelt kanse men lite bör man väll se??

v-spel -163grader till ca -141 vid 1.27mm = 22 grader skilnad på ena sidan eller det skiljer 44 grader mellan v- spel dur och 1.27mm dur.





vi tar en annan kam med std lyftare som exempel från min lista http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=8505






måne 7 (800kr kam som är ohärdad och med standard lyftare som fungerar) boström körde med denna i en sesong (10.5sekund/402m)

den har 312 vid 0.40 och 267 grader vid 1.27mm = 45 grader



turbo special std lyftare som också håller bra (sitter på en annan bil jag gjort topp en åt halinarnas super 7 som gått 9.5 sekunder/402m)

314vid 0.3 281vid 1.27 = 33 grader :shock: den är ju ännu agresivare



konstigt detta :? kan det va så enkelt att orginal tryckarnas sjuster brikor är så mycket hårdare/eller att de trivs ihop mot kammen bättre än 37mm direkt tryckarna???

ska skicka en orginal bricka och en GL racing tryckare på brinel test i morron via fredde vit pv till universitetet :thumbright:




måste lägga till att måne 7 kammen är ju mindre dur på och 108 nock i gämförelse med turbo special och stor tryckar kammarna som har 112 graders nock så den har betydligt mycke senare öppning :!:



enligt gunnar så va accet i kamen för högt i rampen och han var skeptisk till att detta skulle fungera från början och han hadde rätt, men han trodde att kam remmen eller oljepumps drivningen skulle gå först sen så tyckte han att lyftarna som catcams va aldeles för korta så vi bytte till en längre modell av gunnars typ.




vi ska ta kontakt med cat cams och fråga om de är intreserade att hjälpa oss med detta problem som vi haft på boströms kam? de borde ju va intreserade av att lära sig hur en turbo motor kams speciella egenheter är och om det går att få till ?

specen var tydlig då jag bestälde kammen jag skrev lite överdrivet att motorn skulle jobba med +2.5bars ladd bars laddtryck, 1.5b bars avgastryck och varvas 8500 rpm.

måste tillägga att motornord som kammen köptes gennom har varit mycket hjälpsamma med med dessa problem och jag skyller inget på dem :thumbright:


jag känner mig också skyldig till dessa problem då jag räknat och mailat catcams med frågor om dessa problem och sen rekomenderat och sålt denna kam till boström, jag vill att sånt jag sålt ska fungera och om jag känner att den inte gjort det så står jag för det.


lacke vad tror du som syslat med dessa motorer mycke, har du haft problem med stor tryckare mycke på sug motorerna?

jag vet jag snacka med enem om detta problem i samband med ett annat kam köp och han sa att han aldrig hört tallas om lyftare som inte håller. doch är inte den kammen kör mer en nån repa än så det är för tidigt att se om den fungerar. (tjoffes 9.5seckunders super 7)

efter jul ska jag och gunnar skissa på en helt ny kamaxel profil special gjord för hög effekts volvo 8V turbo som ska tåla 3 bar laddtryck och fungera bra upp mot 1000hk.




Hello Catcams!
>
> My name is Jens Gustavsson, I'm from Sweden and build Volvo race
> engines in my performance tuning shop (Gustavssons drift & underhåll)
> .
>
> One of my current projects is a full race B230 8-valve turbo motor
> for drag racing. It has a power goal of 800+ bhp / 3.5 atm boost
> pressure and 2.5 atm
>
> exhaust pressure. I have a question for you regarding a custom cam
> and CC009
>
> followers for it.
>
> Can you make a custom cam with this for the _intake_ side? (0.1mm+cl
> 312 degrees) (1.0mm +cl 286 degrees) lift 14.5mm?
>
> And something like this for the _exhaust_ side?
> (0.1mm+cl 320 degrees) (1.0mm+cl 290 degrees) lift 14.8mm?
>
> And grind it with a 109 degree peak angle?
>
> It must also handle 8500 rpm without valve float. The 46 mm intake valves
> and
>
> 41.5 mm exhaust valve with retainers and spring is 150 grams heavy
> without the cam followers. My springs have about 65 kg on the seat
> and 135kg at
> 14.5mm, enough?
>
> I am a little worried about the drive belt and gears with the early
> opening off the exhaust valve and high cylinder pressure still in
> the cylinder at EVO
> (softer ramps)? We have a SPM heavy duty belt kit.
>
> The cylinder head has a flow off 260 cfm/14 mm at 28? on the intake
> and 170 cfm out. The headers are tuned header with a Holset HX 50
> (66mm/78mm) and a custom high rpm intake.
>
> If you are interested in helping me with this, please e-mail me questions
> and
> more information about your cam profiles so I can compare it with
> other Swedish cams we have tested earlier.
>
> Best regards
> /Jens Gustavsson
Dear Jens,

Sorry for this late reply. If you still need cams, we will be glad to help
you.

We do not exactly have the cam profiles you are asking for, I have some that
are around 278-282° instead of 286-290°. What is the most important in your
opinion? Lift or duration? Are you sure you want more exhaust duration than
intake duration? Usually, a softer exhaust produces a lot more torque.
If required, we can make a dedicated profile designs for you. It is an extra
cost, but the profiles will be exclusively for you. But maybe we can find
the profiles you need in our current database.

Anyway, please let us know if you still need cams in the first place.
Our apologies again for the late response!

Best regards,
Ken Stessens
Cat Cams N.V.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den fre mar 13, 2009 3:06 pm, redigerad totalt 7 gång.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

skilnaden i höjd på olika lyftare, enligt gunnar är det viktigt att man utnytjar en så lång lyftare som är möjligt.

cat cams volvo lyftare är 26.2mm
gunnar lunströms är 37.5mm och kan behöva lite filning i toppen ibland för att inte bottna om man använder mycke lyft.

Bild

Bild
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

jag har kört 200mil med min catcam och parner tryckare, varvat mycket 8000rpm. inga skador på tryckare. körde 0,40 spel som tg rekomenderade. ställde ni spelet med toppen momentdragen?
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

har du testat unitec:s egna "uniflo" lyftare??
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Martin H skrev:jag har kört 200mil med min catcam och parner tryckare, varvat mycket 8000rpm. inga skador på tryckare. körde 0,40 spel som tg rekomenderade. ställde ni spelet med toppen momentdragen?
intresant då det var samma kam, visst? har du mätt den eller nåra sifror på den?

vad körde du för fjäder tryck?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

air_denka skrev:har du testat unitec:s egna "uniflo" lyftare??
nej vi har inte råd att pröva nå fler just nu vi måste fundera mer och testa mindre så det fins nå pengar över till race i sommar :)

har du kört med dem och haft bra resultat? med vilken kam (siffror) har du mått och evetuellt hårdhets tesat dem?
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

ja på insug har jag 13,9an och 135kg på den för att slippa släpp. får känslan att det varit för trång för er, även om catcam rek 0,25 på profilen så vat jag inte vad de har för erfaenhet av en gammal volvo jag tycker de rör sig mycket. och hur mycket det rör sig på fullt spett med all värme och tryck kan ju vara svårt att simulera.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Jens Gustavsson skrev:
air_denka skrev:har du testat unitec:s egna "uniflo" lyftare??
nej vi har inte råd att pröva nå fler just nu vi måste fundera mer och testa mindre så det fins nå pengar över till race i sommar :)

har du kört med dem och haft bra resultat? med vilken kam (siffror) har du mått och evetuellt hårdhets tesat dem?
har kört dom med en unitec phase 2kam, motsvarande nästan enems v16turbo.. 268/112/12.2/1.5 dock 0,40 mer i lyft pga andra mätmetoder på unitec.. Jo jag klagade inte på dom funka super bra.. Nej inte hårdhetstesta dom..
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Svängde ihop ett snabbt exceldiagram innan läggdags här...

Hjälper väl kanske inte så mycket, men blir väl lite enklare o förstå när man får det på bild kanske.

Hade tyvärr inga vassare kammar än en K och Enem V15 att jämföra med., men en liten uppfattning får man ju.

Ta inte så hårt på positioneringen på kammarna, Jens kam har jag bara lagt in så det skulle bli lätt att jämföra ramperna. De andra kammaran TROR jag att jag har justerat in rätt, men ta det med en nypa salt.

Bild
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Re: kam slitage turbo+ 37mm heltryckare och stora avgasventi

Inlägg av Lacke »

Hej Jens jag har aldrig haft problem med tryckarna det ser ut som
dom är för mjuka eller att dom är för tunna så ni får flex i dom
vad har du för ventilsäte har du mera än 45 grader
har du tex,50 grader går det tyngre att öppna,Svårt fall

Häls Lacke
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

intresant lacke!

du som alla andra sugmotor trimmare säger likadant att de alldrig haft problem, stödjer tesen om att detta är ett turbo problem.

som jag sa så har vi testat de flesta tryckare på marknaden med samma resultat så det är nog inte dem i säg som är det är fel på, gämfört med andra 37mm stor tryckare men frågan är om de ändå är mjukare än volvos standarsd lyftare med sjuster brickor?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

hör med seco eller sandvik om de kan lägga deras nya 'nanocoating' som de har på verktygen de tillverkar.

är otroligt slitstark coating.

jag vet nån fick det utfört i Fagersta till nån motor som åt kamaxlar.
problemen försvann omgående.
Användarvisningsbild
moose
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: mån mar 10, 2008 10:53 pm

Inlägg av moose »

En Basic fråga,( som säkert redan är påtänkt, eller?)
Om det är ett turboproblem.
Vad används för motorolja?,
Är det enligt kamtillverkarens rekomendationer?
Verkar vara ett litet lurigt problem, det här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

moose skrev:En Basic fråga,( som säkert redan är påtänkt, eller?)
Om det är ett turboproblem.
Vad används för motorolja?,
Är det enligt kamtillverkarens rekomendationer?
Verkar vara ett litet lurigt problem, det här.
vi har provat alla trix här :) tjocka race oljor med extra zink tilsatser mm har använts sen första start med dessa dyra kammar med de snällare kamarna har vi kört med vanlig 25kr/l olja utan problem.
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

det är väl bara på avgas va? går det inte att få tag på lyftare av kraftigare modell att sätta på avgas
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Skriv svar