så här blir 37mm lyftarna efter en 4-5 repor på laddtryck över 1.5bar.
vi har testat parners, cat cams och gunnar lunströms lyftare med samma resultat
vi har också prövat enems -08 modell de spricker i foten ska prova enems -09 modell nu i år de är kraftigare i botten men de har bara 36mm anlägnings dim istället (för mycket fasat) sen är hårdheten på de osätt än och stabiliteten runt där ventilen ligger?
gemensama nämnare är långsam förbräning, stora avgasventiler över 40mm och tidig avgasöpning, det går helt enkelt för tungt att öppna, men santidigt är skadan mest i mitten av lyftaren men det är ju där den nyper åt ventilslelet sen så åker kontakt ytan ut mot kanten.
vet ej hur man ska förklara rampen bäst gunnar vet jag hadde nån mät enhet mer radianer/grad hit och dit?? (för avanserat för mig )
0.25mm ska ventilspelet va på enligt cat cams så vi börjar där.....
grader/lyft mm
-164 0.243
-160 0.276
-156 0.329
-152 0.429
-148 0.635
-144 0.965
-140 1.405
-136 1.921
där har man kommit ut mot kanten av lyftaren tror jag.
ska man då göra en enkel acc mätning hur gör man då ? jag har ännu tätare data också men det ska inte behövas tror jag?
om man skulle mäta från specade ventilspelet till 1.27mm kanse? lite för enkelt kanse men lite bör man väll se??
v-spel -163grader till ca -141 vid 1.27mm = 22 grader skilnad på ena sidan eller det skiljer 44 grader mellan v- spel dur och 1.27mm dur.
vi tar en annan kam med std lyftare som exempel från min lista http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=8505
måne 7 (800kr kam som är ohärdad och med standard lyftare som fungerar) boström körde med denna i en sesong (10.5sekund/402m)
den har 312 vid 0.40 och 267 grader vid 1.27mm = 45 grader
turbo special std lyftare som också håller bra (sitter på en annan bil jag gjort topp en åt halinarnas super 7 som gått 9.5 sekunder/402m)
314vid 0.3 281vid 1.27 = 33 grader den är ju ännu agresivare
konstigt detta kan det va så enkelt att orginal tryckarnas sjuster brikor är så mycket hårdare/eller att de trivs ihop mot kammen bättre än 37mm direkt tryckarna???
ska skicka en orginal bricka och en GL racing tryckare på brinel test i morron via fredde vit pv till universitetet
måste lägga till att måne 7 kammen är ju mindre dur på och 108 nock i gämförelse med turbo special och stor tryckar kammarna som har 112 graders nock så den har betydligt mycke senare öppning
enligt gunnar så va accet i kamen för högt i rampen och han var skeptisk till att detta skulle fungera från början och han hadde rätt, men han trodde att kam remmen eller oljepumps drivningen skulle gå först sen så tyckte han att lyftarna som catcams va aldeles för korta så vi bytte till en längre modell av gunnars typ.
vi ska ta kontakt med cat cams och fråga om de är intreserade att hjälpa oss med detta problem som vi haft på boströms kam? de borde ju va intreserade av att lära sig hur en turbo motor kams speciella egenheter är och om det går att få till ?
specen var tydlig då jag bestälde kammen jag skrev lite överdrivet att motorn skulle jobba med +2.5bars ladd bars laddtryck, 1.5b bars avgastryck och varvas 8500 rpm.
måste tillägga att motornord som kammen köptes gennom har varit mycket hjälpsamma med med dessa problem och jag skyller inget på dem
jag känner mig också skyldig till dessa problem då jag räknat och mailat catcams med frågor om dessa problem och sen rekomenderat och sålt denna kam till boström, jag vill att sånt jag sålt ska fungera och om jag känner att den inte gjort det så står jag för det.
lacke vad tror du som syslat med dessa motorer mycke, har du haft problem med stor tryckare mycke på sug motorerna?
jag vet jag snacka med enem om detta problem i samband med ett annat kam köp och han sa att han aldrig hört tallas om lyftare som inte håller. doch är inte den kammen kör mer en nån repa än så det är för tidigt att se om den fungerar. (tjoffes 9.5seckunders super 7)
efter jul ska jag och gunnar skissa på en helt ny kamaxel profil special gjord för hög effekts volvo 8V turbo som ska tåla 3 bar laddtryck och fungera bra upp mot 1000hk.
Hello Catcams!
>
> My name is Jens Gustavsson, I'm from Sweden and build Volvo race
> engines in my performance tuning shop (Gustavssons drift & underhåll)
> .
>
> One of my current projects is a full race B230 8-valve turbo motor
> for drag racing. It has a power goal of 800+ bhp / 3.5 atm boost
> pressure and 2.5 atm
>
> exhaust pressure. I have a question for you regarding a custom cam
> and CC009
>
> followers for it.
>
> Can you make a custom cam with this for the _intake_ side? (0.1mm+cl
> 312 degrees) (1.0mm +cl 286 degrees) lift 14.5mm?
>
> And something like this for the _exhaust_ side?
> (0.1mm+cl 320 degrees) (1.0mm+cl 290 degrees) lift 14.8mm?
>
> And grind it with a 109 degree peak angle?
>
> It must also handle 8500 rpm without valve float. The 46 mm intake valves
> and
>
> 41.5 mm exhaust valve with retainers and spring is 150 grams heavy
> without the cam followers. My springs have about 65 kg on the seat
> and 135kg at
> 14.5mm, enough?
>
> I am a little worried about the drive belt and gears with the early
> opening off the exhaust valve and high cylinder pressure still in
> the cylinder at EVO
> (softer ramps)? We have a SPM heavy duty belt kit.
>
> The cylinder head has a flow off 260 cfm/14 mm at 28? on the intake
> and 170 cfm out. The headers are tuned header with a Holset HX 50
> (66mm/78mm) and a custom high rpm intake.
>
> If you are interested in helping me with this, please e-mail me questions
> and
> more information about your cam profiles so I can compare it with
> other Swedish cams we have tested earlier.
>
> Best regards
> /Jens Gustavsson
Dear Jens,
Sorry for this late reply. If you still need cams, we will be glad to help
you.
We do not exactly have the cam profiles you are asking for, I have some that
are around 278-282° instead of 286-290°. What is the most important in your
opinion? Lift or duration? Are you sure you want more exhaust duration than
intake duration? Usually, a softer exhaust produces a lot more torque.
If required, we can make a dedicated profile designs for you. It is an extra
cost, but the profiles will be exclusively for you. But maybe we can find
the profiles you need in our current database.
Anyway, please let us know if you still need cams in the first place.
Our apologies again for the late response!
Best regards,
Ken Stessens
Cat Cams N.V.