Har en volvo 142 som jag bygger flippfront på. Har klurat och skissat endel här hemma men inte kommit på något bra sätt.
Hur har ni gjort som har gjort likanade saker?
Vill kunna fälla den framåt för enklare grejer som kolla olja, stift mm, men även kunna lyfta av den smidigt och lätt när jag ska meka lite mer. Har ni några tips? Och gärna bilder då det blir så mycket enklare att fatta då.
Tack på förhand //Mikael
Flippfronts fastsättning
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 71
- Blev medlem: ons feb 11, 2004 4:59 pm
- Ort: Skövde
Jag började bygga plåtflipp för ett tag sen, men gav upp ganska omgående...Iaf jag tänkte bygga riktigt simpelt, två plattjärn bultade i rambenen fram (fastsvetsade muttrar), hål längst fram med två bultar som fick agera gångjärn tillsammans med plattjärnen som var fastsvetsade i flippen. Sen borra hål genom huv/framskärmar, svetsa fast rundjärn i karossen och ha 4st saxpinnar som "lås".
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
På dubbelturbo-Caprin som Tomas "Maverick" hade för några år sedan gjorde vi en variant där det satt en fyrkantsprofil bultad i rambenen, horisontellt. I flippen satt en annan fyrkantsprofil plastad (vertikalt) där ett rör som passade i fyrkantsprofilen i ramen satt ledat, rakt bakåt.
Man stack alltså in röret från flippen i fyrkantsprofilerna på ramen. Eftersom det var ledat i flippen kunde man dra hela fronten framåt några centimeter, och sedan vika upp bakdelen, eller dra loss alltihop.
Den låstes i bakkant med 4 st huvsprintar.
Röret i ramen skymtar under tryckröret:
Syns bättre här:
Tyvärr inga bilder på själva fronten.
/Gustaf
Man stack alltså in röret från flippen i fyrkantsprofilerna på ramen. Eftersom det var ledat i flippen kunde man dra hela fronten framåt några centimeter, och sedan vika upp bakdelen, eller dra loss alltihop.
Den låstes i bakkant med 4 st huvsprintar.
Röret i ramen skymtar under tryckröret:
Syns bättre här:
Tyvärr inga bilder på själva fronten.
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 71
- Blev medlem: ons feb 11, 2004 4:59 pm
- Ort: Skövde
Lätt ju smart som fan rent ut sagt! Det ska jag klura lite på hur jag ska lösa snyggt bara! Har funderat på en enkel lösning nu i flera månader och inte tänkt på dettatherealpinto skrev:På dubbelturbo-Caprin som Tomas "Maverick" hade för några år sedan gjorde vi en variant där det satt en fyrkantsprofil bultad i rambenen, horisontellt. I flippen satt en annan fyrkantsprofil plastad (vertikalt) där ett rör som passade i fyrkantsprofilen i ramen satt ledat, rakt bakåt.
Man stack alltså in röret från flippen i fyrkantsprofilerna på ramen. Eftersom det var ledat i flippen kunde man dra hela fronten framåt några centimeter, och sedan vika upp bakdelen, eller dra loss alltihop.
Den låstes i bakkant med 4 st huvsprintar.
Röret i ramen skymtar under tryckröret:
Syns bättre här:
Tyvärr inga bilder på själva fronten.
/Gustaf
När ändå bes. snubben har svarat här så kanske han kan svara på vad för bes som krävs för regning av flippfront utan innerskärmar också Mvh Mikael
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 192
- Blev medlem: tor jun 08, 2006 1:59 pm
- Ort: Hedekas,centrala storskogen
Byggde en flip på en amazon för en herrans massa år sen, använde gångjärnen från gamla saab 900, Fick förstärka dom lite annars funkar dom kalas dessutom slapp man dela nedre/bakkant på skärmen eftersom hela "alltet" kommer fram styvt 25cm innan man flippar upp den.
Var bara att fixa styrningar i bakkant dels mitten uppe och nere vid skärmarnas bakkant så slapp man ha låspinnar och sånt på utsidan.
Huvlåset fick sitta fram vid gångjärnen ung, och vajer inifrån såklart.
Var bara att fixa styrningar i bakkant dels mitten uppe och nere vid skärmarnas bakkant så slapp man ha låspinnar och sånt på utsidan.
Huvlåset fick sitta fram vid gångjärnen ung, och vajer inifrån såklart.
Bilar utan turbo SUGER !!
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt: