Flippfronts fastsättning

Bilplåt, lackering, plastning och allt som hör till.
fuggeturbo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 11, 2004 4:59 pm
Ort: Skövde

Flippfronts fastsättning

Inlägg av fuggeturbo »

Har en volvo 142 som jag bygger flippfront på. Har klurat och skissat endel här hemma men inte kommit på något bra sätt.
Hur har ni gjort som har gjort likanade saker?
Vill kunna fälla den framåt för enklare grejer som kolla olja, stift mm, men även kunna lyfta av den smidigt och lätt när jag ska meka lite mer. Har ni några tips? Och gärna bilder då det blir så mycket enklare att fatta då.

Tack på förhand //Mikael
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende
Inlägg: 769
Blev medlem: lör jul 30, 2005 3:58 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av Glufsen »

Jag började bygga plåtflipp för ett tag sen, men gav upp ganska omgående...Iaf jag tänkte bygga riktigt simpelt, två plattjärn bultade i rambenen fram (fastsvetsade muttrar), hål längst fram med två bultar som fick agera gångjärn tillsammans med plattjärnen som var fastsvetsade i flippen. Sen borra hål genom huv/framskärmar, svetsa fast rundjärn i karossen och ha 4st saxpinnar som "lås".
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

På dubbelturbo-Caprin som Tomas "Maverick" hade för några år sedan gjorde vi en variant där det satt en fyrkantsprofil bultad i rambenen, horisontellt. I flippen satt en annan fyrkantsprofil plastad (vertikalt) där ett rör som passade i fyrkantsprofilen i ramen satt ledat, rakt bakåt.

Man stack alltså in röret från flippen i fyrkantsprofilerna på ramen. Eftersom det var ledat i flippen kunde man dra hela fronten framåt några centimeter, och sedan vika upp bakdelen, eller dra loss alltihop.

Den låstes i bakkant med 4 st huvsprintar.

Röret i ramen skymtar under tryckröret:

Bild

Syns bättre här:

Bild

Tyvärr inga bilder på själva fronten.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
fuggeturbo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 11, 2004 4:59 pm
Ort: Skövde

Inlägg av fuggeturbo »

therealpinto skrev:På dubbelturbo-Caprin som Tomas "Maverick" hade för några år sedan gjorde vi en variant där det satt en fyrkantsprofil bultad i rambenen, horisontellt. I flippen satt en annan fyrkantsprofil plastad (vertikalt) där ett rör som passade i fyrkantsprofilen i ramen satt ledat, rakt bakåt.

Man stack alltså in röret från flippen i fyrkantsprofilerna på ramen. Eftersom det var ledat i flippen kunde man dra hela fronten framåt några centimeter, och sedan vika upp bakdelen, eller dra loss alltihop.

Den låstes i bakkant med 4 st huvsprintar.

Röret i ramen skymtar under tryckröret:

Bild

Syns bättre här:

Bild

Tyvärr inga bilder på själva fronten.

/Gustaf
Lätt ju smart som fan rent ut sagt! Det ska jag klura lite på hur jag ska lösa snyggt bara! Har funderat på en enkel lösning nu i flera månader och inte tänkt på detta :doh:
När ändå bes. snubben har svarat här så kanske han kan svara på vad för bes som krävs för regning av flippfront utan innerskärmar också :thumbright: Mvh Mikael
Blådåren
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: tor jun 08, 2006 1:59 pm
Ort: Hedekas,centrala storskogen

Inlägg av Blådåren »

Byggde en flip på en amazon för en herrans massa år sen, använde gångjärnen från gamla saab 900, Fick förstärka dom lite annars funkar dom kalas dessutom slapp man dela nedre/bakkant på skärmen eftersom hela "alltet" kommer fram styvt 25cm innan man flippar upp den.
Var bara att fixa styrningar i bakkant dels mitten uppe och nere vid skärmarnas bakkant så slapp man ha låspinnar och sånt på utsidan.
Huvlåset fick sitta fram vid gångjärnen ung, och vajer inifrån såklart.
Bilar utan turbo SUGER !!
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det är lite flytande vad som krävs i form av besiktning, det är en tolkningsfråga. Men ganska många besiktningsmän vill att SFRO kollar på ersättningen av innerskärmarna.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar