Regga 240-75 me femma?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Regga 240-75 me femma?

Inlägg av reine »

har en 242-75. ska till och köpa motor nu och undrar därför om det är möjligt att regga med en b5254t 193hk 270nm? givetvis med 1031 och ventilerade skivor fram.

måste elsystem och box va ifrån samma motor? sitter ju startspärr och sånt jobbigt på dom=)

Hade tänkt köra med bmw getraglåda, eller blir det strul me reggning då?
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Volvos intyg säger ju max 220 hk och 275 Nm om du har ventilerade skivor och 1031 bakaxel. Så det funkar ju...

Med årsmodell -75 behöver du inte ha original sprut och att använda Getraglåda är inga problem.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Inlägg av reine »

låter kanon de. då blir det till att inhandla lite prylar..

vet att man måste kapa lite (bygga om) i torpedväggen för att få plats med fördelare..
vad säger dom om de?

Tack för hjälpen :D
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det är knappast några problem att ta ur torpedväggen för fördelaren, så länge man inte kapar bort precis all plåt ;-)

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Inlägg av reine »

kanon. tack för alla svaren. kanske återkommer med nått mer när bygget sätter igång :D
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Inlägg av reine »

ny fråga. fick tag i en starkare motor till 242an till bra pris. en b5234t3 250hk / 330nm.. den blir ju för stark för att regga med. går det att "strypa" den genom att sänka laddtryck, och få rätt effekt för reggning? om man kör den i bromsbänk och får papper på att effekten stämmer (max 220hk/270nm)?
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

reine skrev:ny fråga. fick tag i en starkare motor till 242an till bra pris. en b5234t3 250hk / 330nm.. den blir ju för stark för att regga med. går det att "strypa" den genom att sänka laddtryck, och få rätt effekt för reggning? om man kör den i bromsbänk och får papper på att effekten stämmer (max 220hk/270nm)?
Det ska nog inte vara några problem, Men man kan ju fara in direkt till SFRO utan att ha motorn bänkad men då går dom nog efter standardutförande. Men det gick för mig att strypa motorn lite och köra in på besiktning iaf.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Strypningar brukar inte uppskattas av Bilprovningen...

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Inlägg av reine »

men om man har bromspapper så ska de funka alltså? och effekten ska vara på motorn och inte på drivhjulen?
Tack för snabba svar!
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

therealpinto skrev:Strypningar brukar inte uppskattas av Bilprovningen...

/Gustaf
Nej, Bilprovningen brukar inte godta att man har bromspapper som visar på mindre effekt än vad motorn har i originalskick. Det kan möjligen accepteras om du ändrat på motorn på något sätt som gör det rimligt att tro att effekten varaktigt minskats. Mindre turbo, ingen intercooler, sämre motorstyrning till exempel. Men att bara sänka laddtrycket är inte uppskattat. Det är lite för enkelt att bara höja det igen sedan.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Inlägg av reine »

okey. ringde nyss en kille på sfro och han tyckte jag skulle bygga om till ombyggt fordon istället. så man får väll börja på och bygga om bromsar m.m och testa den vägen..
Skriv svar