Regga 240-75 me femma?
- reine
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 456
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
- Ort: Strömsund
- Kontakt:
Regga 240-75 me femma?
har en 242-75. ska till och köpa motor nu och undrar därför om det är möjligt att regga med en b5254t 193hk 270nm? givetvis med 1031 och ventilerade skivor fram.
måste elsystem och box va ifrån samma motor? sitter ju startspärr och sånt jobbigt på dom=)
Hade tänkt köra med bmw getraglåda, eller blir det strul me reggning då?
måste elsystem och box va ifrån samma motor? sitter ju startspärr och sånt jobbigt på dom=)
Hade tänkt köra med bmw getraglåda, eller blir det strul me reggning då?
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
- reine
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 456
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
- Ort: Strömsund
- Kontakt:
ny fråga. fick tag i en starkare motor till 242an till bra pris. en b5234t3 250hk / 330nm.. den blir ju för stark för att regga med. går det att "strypa" den genom att sänka laddtryck, och få rätt effekt för reggning? om man kör den i bromsbänk och får papper på att effekten stämmer (max 220hk/270nm)?
Det ska nog inte vara några problem, Men man kan ju fara in direkt till SFRO utan att ha motorn bänkad men då går dom nog efter standardutförande. Men det gick för mig att strypa motorn lite och köra in på besiktning iaf.reine skrev:ny fråga. fick tag i en starkare motor till 242an till bra pris. en b5234t3 250hk / 330nm.. den blir ju för stark för att regga med. går det att "strypa" den genom att sänka laddtryck, och få rätt effekt för reggning? om man kör den i bromsbänk och får papper på att effekten stämmer (max 220hk/270nm)?
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Nej, Bilprovningen brukar inte godta att man har bromspapper som visar på mindre effekt än vad motorn har i originalskick. Det kan möjligen accepteras om du ändrat på motorn på något sätt som gör det rimligt att tro att effekten varaktigt minskats. Mindre turbo, ingen intercooler, sämre motorstyrning till exempel. Men att bara sänka laddtrycket är inte uppskattat. Det är lite för enkelt att bara höja det igen sedan.therealpinto skrev:Strypningar brukar inte uppskattas av Bilprovningen...
/Gustaf
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå