Hur mycket effekt pallar automatlådan på en 740 TIC -88?

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Henrik Andersson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: mån jun 23, 2008 7:37 pm
Ort: Hallsberg

Hur mycket effekt pallar automatlådan på en 740 TIC -88?

Inlägg av Henrik Andersson »

Som topic, hur mycket effekt kan man köra med en original automatlåda som sitter på en 740 TIC -88?
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Inlägg av Robert Markström »

zf eller aw71?
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Henrik Andersson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: mån jun 23, 2008 7:37 pm
Ort: Hallsberg

Inlägg av Henrik Andersson »

Robert Markström skrev:zf eller aw71?

Det vet jag faktiskt inte. :doh: :(
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Inlägg av Robert Markström »

är det lock up på den?
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Henrik Andersson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: mån jun 23, 2008 7:37 pm
Ort: Hallsberg

Inlägg av Henrik Andersson »

Robert Markström skrev:är det lock up på den?

Har mejlat han, inväntar svar! :)
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Hur mycket effekt pallar automatlådan på en 740 TIC -88?

Inlägg av Dennis Öhman »

Hur identifierar man lättast om man har aw71 eller zf automat? står det något på lådorna eller? Har en liggandes. Växlade fint och mjukt iaf. Minns inte mycke om den förutom det. Den åkte ur bilen andra dagen i min ägo. Min har lockup..


EDIT: Hittade att jag har aw72 pga b234f motorn.. Den pallar tydligen aningen mer vrid än 71an.. Och har annan utväxling på 4an(överväxeln) och kickdownen drar till 6k rpm..
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Inlägg av Robert Markström »

aw71 har iaf lockup. det har inte ZFn, sen sitter det en ZF logga på sidan av lådan .
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Robert Markström skrev:aw71 har iaf lockup. det har inte ZFn, sen sitter det en ZF logga på sidan av lådan .
Jo. hitta på TPC att läsa på och aw72 har oxå lockup samt att aw72 har stadigare lammelpaket än aw71
Dänniz 073-8447664
linuxman51
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: fre jan 09, 2009 7:07 pm
Ort: USA, Alabama
Kontakt:

Inlägg av linuxman51 »

stadigare lammelpaket
Not sure what that means, however-

AW71 and AW72 are both Asin A43D/DL transmissions.

The differences between a 71 and a 72:
Gear ratios
Governor spring pressure (controls shifting when transmission is in "D")

They use the same clutches and the same number of clutches in both transmissions. There might be some very small differences in the spring rates used in the shift valves.

An Aw71 is probably a stronger transmission, as the aw72 uses a slip on gear 'collar' going into the planetary gears coming out of the center brake cluster, the aw71 uses a solid one-piece gear for this part of the assembly.

AW71 gear (top right corner of the bin)
Bild

can't find a picture of the aw72 gear :doh:

Anyway, to get one to last longer behind a stronger volvo motor, you will need to lock the accumulators (the three pistons in the case)

Bild

This will cause the transmission to shift 'quicker', no lag between gears. There are also ports in the valve body that can be drilled out to make it shift harder, as well as cause it to run full line pressure before full throttle. I do not have pictures of these modifications.

Also, manually upshifting the transmission is probably better for it as well, since it forces fluid to travel through fewer parts of the transmission.
1990 740 gl
2003 Evo 8
Användarvisningsbild
^MeTaNoLiC^
För mycket laddtryck
Inlägg: 131
Blev medlem: lör jul 30, 2005 2:41 am
Ort: Trollhättan

Inlägg av ^MeTaNoLiC^ »

linuxman51 skrev:Anyway, to get one to last longer behind a stronger volvo motor, you will need to lock the accumulators (the three pistons in the case)

Bild

This will cause the transmission to shift 'quicker', no lag between gears. There are also ports in the valve body that can be drilled out to make it shift harder
very interesting :) in what position should the pistons be locked och what is the best way to lock them?
does one have to be a rocket scientist to find the ports in the valve body or does it become obvious when you take it apart?
linuxman51 skrev:as well as cause it to run full line pressure before full throttle.
sounds good but what different does it make in reality?
linuxman51 skrev:I do not have pictures of these modifications
:( aah well, text is better than nothing :thumbright: most swedes are too stupid to realize the benefits of an automatic transmission = the general knowledge is very low over here :doh:
No Victim - No Crime
Bild
242-T6
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: mån jan 05, 2009 9:07 pm

Inlägg av 242-T6 »

noen som vet om den klarar med 300hk ??
Volvo 242 600hk 800nm
Volvo 242 Gr-A 350hk
Volvo 242 Banebil 350hk
Volvo 242 16v turbo 400hk
Volvo 245 Turbo bruksbil 300hk
http://www.volvo-racing.i2.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

beror troligen på vid vilket varvtal!

/F
242-T6
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: mån jan 05, 2009 9:07 pm

Inlägg av 242-T6 »

min har en trimmad FK. laddar fult v/ 2500rpm, varvar til 6000rpm
Volvo 242 600hk 800nm
Volvo 242 Gr-A 350hk
Volvo 242 Banebil 350hk
Volvo 242 16v turbo 400hk
Volvo 245 Turbo bruksbil 300hk
http://www.volvo-racing.i2.no" onclick="window.open(this.href);return false;
linuxman51
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: fre jan 09, 2009 7:07 pm
Ort: USA, Alabama
Kontakt:

Inlägg av linuxman51 »

242-T6 skrev:noen som vet om den klarar med 300hk ??
Properly modified, it should last for a while behind a 300 hp engine.
1990 740 gl
2003 Evo 8
linuxman51
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: fre jan 09, 2009 7:07 pm
Ort: USA, Alabama
Kontakt:

Inlägg av linuxman51 »

^MeTaNoLiC^ skrev: very interesting :) in what position should the pistons be locked och what is the best way to lock them?
does one have to be a rocket scientist to find the ports in the valve body or does it become obvious when you take it apart?
You need to know what to drill, there are lots of holes in the valve body plate.
Bild
In this picture, the two circled in red would be for the 1-2 shift and then the 2-3 shift, those holes would be drilled a bit larger, but not bigger than the checkball unless you plan to remove the ball.

I locked my accumulators so that they had ~ 1/8th of an inch or about 2mm of movement down. You can use anything.

sounds good but what different does it make in reality?
Sooner the line pressure is up the more pressure is applied to keep the clutches engaged, the less likely it is to slip as much. its the slipping in between shifts thats partially responsible for wearing the transmissions out at higher power levels.
linuxman51 skrev:I do not have pictures of these modifications
:( aah well, text is better than nothing :thumbright: most swedes are too stupid to realize the benefits of an automatic transmission = the general knowledge is very low over here :doh:[/quote]

Well, after spending some time looking at the AW7X transmissions, more to satisfy my own curiosity, I've come to the conclusion that most people want nothing to do with asin transmissions. Not sure why really, they're great transmissions and have a lower friction design than most GM transmissions.

The A341e from the 960 is the same basic transmission as the mk4 supra turbo, if one made a bellhousing for that, you could put that transmission behind a redblock, after some modifications it could hold a lot of power.
1990 740 gl
2003 Evo 8
Skriv svar