
Ska försöka ta det lite steg för steg, från början till nuvarande status.
Basen i projektet är alltså en BMW 1600-2 som jag köpte runt 1990 och har använt som bruksbil under många år tidigare.
Tanken är att det ska vara en bus, ban, dragracing bil, och den blir väll antaglingen inte bra på nått av det är jag rädd. Har ju hållt på med bilen i många år nu, och var från början endast tänkt som en snabb rostlagning, men som sedan spårade ut totalt. Är säkert många som känner igen sig.
Kaross:
BMW 1600-2 -71
Rostlagad, kompletteringssvetsad
Svets och smide bur
Upphöjt golv i baksäte för ljuddämpare och avgastunnlar
Borttagen reservhjulsbalja
Breddad/höjd kardantunnel
Breddade hjulhus innåt bak
Alpina glasfiberbreddare
Glasfiberhuv
Glasfiberbaklucka
Drivlina:
BMW M60 V8 (ev. med kompressor senare)
BMW 530 V8 5-växlad låda
Bakaxel från 325i E36, 3.15:1
Diffbroms
Bakaxel:
Bärarmar och bakaxelkorg 325i E36
Länkarmar av egen tillverkning
Coilovers dämpare (ej inhandlade men troligtvis Protech)
2.25" 450lbs Eibach fjädrar
Framvagn:
E34 540 fjäderben med ombyggda rör från E28
Bilstein sprint stötdämpare från 325iX
2.5" 500lbs Eibach fjädrar
Ground Control coilover justering
Ground Control Camber/caster lagringar
Undre A-armar av egen tillverkning
Kuggstång från Opel Corsa
Bromsar och hjul:
Framspindlar och lager E34 540i
Framskivor E34 540i ventilerade 302x28 mm
Bromsok fram e34 540i enkolvs 58mm kolv
Baknav och lager 325i E36
Bakskivor E34 540i ventilerade 300x20 mm
Bromsok bak E34 540i enkolvs 38mm kolv
Pedalställ modifierat E21 med utv. 7:1
Bromsvåg Tilton
Wilwood huvudbromscylindrar 0.7"
Kommer säkert på mer senare