Bränsle system - Fuelcell & catch tank

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Bränsle system - Fuelcell & catch tank

Inlägg av peppe »

Sitter i tankarna ang. bränsle system till bilen.

- Hur stor bör catchtanken vara, 3L borde väll vara rätt lagomt?

- Orkar 323i orginal pumpen mata catch tanken från fuelcellen?

- Retur från fuelrailen till catch tank eller fuelcell?

Min tanke var:

Fuelcell -> 323i pump -> Soppafilter -> Catchtank 3L -> Motor -> Retur från motor -> catch tank eller fuel cell?

Man bör väll ha en retur på catch tanken också, den lär väll bli full någon gång den med?

En liten skiss:

http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=30966

-------

Skulle få köpa denna av polaren, antar att det är nippelt uppe på tanken som är avluftning, eller är det retur kanske? För det är ju någon mojja på tanklocket också, men det kanske inte är luftningen. Får borra en retur isf.

Bild
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Skissen ser väl rätt tänkt ut, jag skulle väl dock sätta filtret efter första pumpen.

3 Liter låter stort för en catchtank, tänk på att du kommer 3 mil med bara den på en standardbil, men det finns väl inget negativt med det, eller har jag fel?
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

C Upp skrev:Skissen ser väl rätt tänkt ut, jag skulle väl dock sätta filtret efter första pumpen.

3 Liter låter stort för en catchtank, tänk på att du kommer 3 mil med bara den på en standardbil, men det finns väl inget negativt med det, eller har jag fel?
Filtret efter första pumpen, okej. Kanske är bättre.

3L är väll rätt bra, 6:an kommer väll vara törstig också. Men iofs kommer man ju inte ligga och åka fullgas allt för länge, men det är väll rätt bra att ha lite där också, Fuelcellen är bara på ~32 liter ;)
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

en åsikt vore kanske att ha returen från motorns fuelrail till fuelcellen istället för catchtanken.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

erssa skrev:en åsikt vore kanske att ha returen från motorns fuelrail till fuelcellen istället för catchtanken.
Ja, kanske, men eftersom att matar pumpen är relativt klen tänkte jag skicka tebax överskottet från motorn.

Nackdel med det?
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

näe tänkte mer på att bränslet går ju runt runt i samma system och när det går genom fulrailen så värms det upp, (iof kan man ju ta ut detta med en stor catchtank på 3 liter som du har) men det är väl nackdelen jag kan se..
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

erssa skrev:näe tänkte mer på att bränslet går ju runt runt i samma system och när det går genom fulrailen så värms det upp, (iof kan man ju ta ut detta med en stor catchtank på 3 liter som du har) men det är väl nackdelen jag kan se..
Där har du en tanke. Men mest troligt så borde väll catch tanken bli full då och då då man bara fiser, vilket man gör och då åker det ju tebax till tanken?

Du har en tanke där.. Hmm, undra hur fn man ska göra.
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Om jag lånar tråden lite snabbt... Är det nån som kan tipsa om en svensk återförsäljare som säljer Fuelcells i alu för runt ~40liter så blir jag glad.
Dalhems verkar bara ha runda eller i plast, och det gillar jag inte så mkt. Iofs skulle jag kunna ha en i plast, men det känns inte rätt.

Håller nog med om att lägga returen i fuelcellen istället för catchtanken pga värmen. Du hinner nog fylla catchen tillräckligt ändå.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

erssa skrev:en åsikt vore kanske att ha returen från motorns fuelrail till fuelcellen istället för catchtanken.
Det blir inte speciellt bra....

man ska leda returen från bränslebryggan tillbaka till catchen, annars kommer den gå torr!
Man ska alltid ligga med ca 30% överkapacitet på huvudpumpen/pumparna.
För att det inte ska bli för varmt, så har man ytterligare en klen retur som går från catchen till fuelcellen/den vanliga tanken.

3liters catch är ganska onödigt.. det viktiga är att tanken är betydligt högre än bredden. 1-2liter räcker garanterat.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

marmander skrev:
erssa skrev:en åsikt vore kanske att ha returen från motorns fuelrail till fuelcellen istället för catchtanken.
Det blir inte speciellt bra....

man ska leda returen från bränslebryggan tillbaka till catchen, annars kommer den gå torr!
Man ska alltid ligga med ca 30% överkapacitet på huvudpumpen/pumparna.
För att det inte ska bli för varmt, så har man ytterligare en klen retur som går från catchen till fuelcellen/den vanliga tanken.

3liters catch är ganska onödigt.. det viktiga är att tanken är betydligt högre än bredden. 1-2liter räcker garanterat.
Okej, tack för infon.

Men då gör jag som jag ritat på skissen.

För det torde bli bra, fast lite mindre dock.

Funderar fortfarande på avluftningen på min fuelcell..
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Skissen stämde bra, fast jag hade även monterat ett filter efter 044:an (typ volvo insprutfilter).
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

marmander skrev:Skissen stämde bra, fast jag hade även monterat ett filter efter 044:an (typ volvo insprutfilter).
Ja okej, får skaffa 2 st volvo filter, hade tänkt ha det först.

Sitter ju ett Mahle filter under huven också, men det tror jag att jag kastar bort ev. Om jag inte köper ett nytt.
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

Bra att någon tagit upp det här, är nämligen i samma tankegångar när det gäller min 142:a :). Jag hade nog tänkt att sätta en retur från bränsleskenan till catchtanken och sen därifrån till vanliga tanken.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Volvo142 skrev:Bra att någon tagit upp det här, är nämligen i samma tankegångar när det gäller min 142:a :). Jag hade nog tänkt att sätta en retur från bränsleskenan till catchtanken och sen därifrån till vanliga tanken.
Precis som jag har ritat med andra ord.
Matte sjö
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: tor sep 25, 2003 9:45 am
Ort: umeå
Kontakt:

Inlägg av Matte sjö »

tror att det du ser ovanpå din fuel cell är returen av luftiningen brukar sitta i tanklocket kan kolla på min egen när jag kommer till garaget
som det vore gratis!!!!!!
Skriv svar