Bränsle system - Fuelcell & catch tank
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Bränsle system - Fuelcell & catch tank
Sitter i tankarna ang. bränsle system till bilen.
- Hur stor bör catchtanken vara, 3L borde väll vara rätt lagomt?
- Orkar 323i orginal pumpen mata catch tanken från fuelcellen?
- Retur från fuelrailen till catch tank eller fuelcell?
Min tanke var:
Fuelcell -> 323i pump -> Soppafilter -> Catchtank 3L -> Motor -> Retur från motor -> catch tank eller fuel cell?
Man bör väll ha en retur på catch tanken också, den lär väll bli full någon gång den med?
En liten skiss:
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=30966
-------
Skulle få köpa denna av polaren, antar att det är nippelt uppe på tanken som är avluftning, eller är det retur kanske? För det är ju någon mojja på tanklocket också, men det kanske inte är luftningen. Får borra en retur isf.
- Hur stor bör catchtanken vara, 3L borde väll vara rätt lagomt?
- Orkar 323i orginal pumpen mata catch tanken från fuelcellen?
- Retur från fuelrailen till catch tank eller fuelcell?
Min tanke var:
Fuelcell -> 323i pump -> Soppafilter -> Catchtank 3L -> Motor -> Retur från motor -> catch tank eller fuel cell?
Man bör väll ha en retur på catch tanken också, den lär väll bli full någon gång den med?
En liten skiss:
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=30966
-------
Skulle få köpa denna av polaren, antar att det är nippelt uppe på tanken som är avluftning, eller är det retur kanske? För det är ju någon mojja på tanklocket också, men det kanske inte är luftningen. Får borra en retur isf.
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Filtret efter första pumpen, okej. Kanske är bättre.C Upp skrev:Skissen ser väl rätt tänkt ut, jag skulle väl dock sätta filtret efter första pumpen.
3 Liter låter stort för en catchtank, tänk på att du kommer 3 mil med bara den på en standardbil, men det finns väl inget negativt med det, eller har jag fel?
3L är väll rätt bra, 6:an kommer väll vara törstig också. Men iofs kommer man ju inte ligga och åka fullgas allt för länge, men det är väll rätt bra att ha lite där också, Fuelcellen är bara på ~32 liter
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Där har du en tanke. Men mest troligt så borde väll catch tanken bli full då och då då man bara fiser, vilket man gör och då åker det ju tebax till tanken?erssa skrev:näe tänkte mer på att bränslet går ju runt runt i samma system och när det går genom fulrailen så värms det upp, (iof kan man ju ta ut detta med en stor catchtank på 3 liter som du har) men det är väl nackdelen jag kan se..
Du har en tanke där.. Hmm, undra hur fn man ska göra.
Om jag lånar tråden lite snabbt... Är det nån som kan tipsa om en svensk återförsäljare som säljer Fuelcells i alu för runt ~40liter så blir jag glad.
Dalhems verkar bara ha runda eller i plast, och det gillar jag inte så mkt. Iofs skulle jag kunna ha en i plast, men det känns inte rätt.
Håller nog med om att lägga returen i fuelcellen istället för catchtanken pga värmen. Du hinner nog fylla catchen tillräckligt ändå.
Dalhems verkar bara ha runda eller i plast, och det gillar jag inte så mkt. Iofs skulle jag kunna ha en i plast, men det känns inte rätt.
Håller nog med om att lägga returen i fuelcellen istället för catchtanken pga värmen. Du hinner nog fylla catchen tillräckligt ändå.
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1560
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Det blir inte speciellt bra....erssa skrev:en åsikt vore kanske att ha returen från motorns fuelrail till fuelcellen istället för catchtanken.
man ska leda returen från bränslebryggan tillbaka till catchen, annars kommer den gå torr!
Man ska alltid ligga med ca 30% överkapacitet på huvudpumpen/pumparna.
För att det inte ska bli för varmt, så har man ytterligare en klen retur som går från catchen till fuelcellen/den vanliga tanken.
3liters catch är ganska onödigt.. det viktiga är att tanken är betydligt högre än bredden. 1-2liter räcker garanterat.
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Okej, tack för infon.marmander skrev:Det blir inte speciellt bra....erssa skrev:en åsikt vore kanske att ha returen från motorns fuelrail till fuelcellen istället för catchtanken.
man ska leda returen från bränslebryggan tillbaka till catchen, annars kommer den gå torr!
Man ska alltid ligga med ca 30% överkapacitet på huvudpumpen/pumparna.
För att det inte ska bli för varmt, så har man ytterligare en klen retur som går från catchen till fuelcellen/den vanliga tanken.
3liters catch är ganska onödigt.. det viktiga är att tanken är betydligt högre än bredden. 1-2liter räcker garanterat.
Men då gör jag som jag ritat på skissen.
För det torde bli bra, fast lite mindre dock.
Funderar fortfarande på avluftningen på min fuelcell..