Amazon, Turbokonverterad *TILL SALU*
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1928
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 312
- Blev medlem: ons jan 26, 2005 9:42 pm
- Ort: en bit från trollhättan
är det inte bättre att flytta generatorn till andra sidan precis ovanför styrsnäckan,den passar där!och göra ett fäste till den,sedan få ner hela skiten i motor rummet där det hör hemma,det blir gott om plats om generatorn försvinner,smörningen till turbon kan kanske störas om du ska ha turbon så högt oxå,sedan tycker jag nog du ska få tag i ett luftfilter som är något mindre,som inte bygger ut en halvmeter motsv.bara en tanke så
tack för alla funderingar och tips, det får bli till att prova och se hur/om det funkar, orkar inte bygga ett nytt grenrör nu
har dubbla su och en r kam liggandes, men en sån motorn skulle inte va kul alls. speciellt inte nu när den e kompsänkt.
jag tänkte ha bilen att köra med i sommar men får väl vänta till nästa sommar då . har inte så mkt tid till motorn nu när jag jobbar.
har dubbla su och en r kam liggandes, men en sån motorn skulle inte va kul alls. speciellt inte nu när den e kompsänkt.
jag tänkte ha bilen att köra med i sommar men får väl vänta till nästa sommar då . har inte så mkt tid till motorn nu när jag jobbar.
jag ska staga upp grenröret ordentligt, och så ska jag nog montera ett stag med gummibussningar till motorn så den inte rör på sig så mkt.Ecke skrev:Vafan mitt grenrör som bara e en liten böjj har spruckit 3 ggr hitills men sen då ja stagade upp skiten funkade det kanon..
din turbo e litte högt upp men vafan de ser juh frääänt ut
vad har du använt dig av för "tryckbox" /"plenum" ?? e det volvos plastblobba? ser fint ut förövrigt.
"tryckboxen" är original volvo, b21a kom den ifrån
6 bultad b20, ARP bultat svänghjul, tryckplatta från saab 900 turbo, nyare toppen, portad på avgas o lite på insug, lite bearbetade förbrännigsrum, original kamaxel än så länge (A) har knappt nåt overlap, ja turbon är från saab 9000. alu intercooler, saab 9000 dump, förgasaren har jag borrad nålventilen på till 2,5mm, turbonål, lite spänd fjäder (fast de behövs ju egentligen inte) tryckbox från b21a original. 2,5"-3" avgas utanb ljuddämpare hade ja väl tänkt..o sen var det dedär me 2mm toppackningen oxå ja, elbränslepump från 240T, malpassi tryckregulator.
oki, själv har jag en orginal nyare B20, 6 bultad vev, lite portad topp, ( än så länge) orginal kam, men blir nog en K, alu-fördelare, lättat svänghjul, tryckplatta från 900 turbo, turbo från en saab 9000, och strombergare, jag har en toppackning på 2mm som ska på, så det ser ju rätt likvärdigt ut så, har knappt börjat än, samlar lite delar samt info för tillfället, sen vill jag gärna få bilen besiktigad först
MVH Goofy
MVH Goofy
Nu har det återigen hänt lite saker:
Grenrör, insug, turbo, förgasare och topplock är nu åtdraget. toppen ska dras igen efter uppstarten, som tros bli i helgen
Alla slangar till Bränsletrycksregulatorn är klara, sånär som på bränslepump och retur till tanken (behöver mer slang)
Svetsade turbons oljeretur i ventilkåpan som synes på bilden.
Provkörde även elbränslepumpen igår, den funkar fint.
Tryckrören är klara. Satte dit dubbla saab dumpventiler i brist på pluggar.
Avgasflänsen är klar (tack mackan).
har dragit olja till turbon o kopplat in oljekylaren.
Det som är kvar nu som jag kan komma på är:
Koppla slang till bränslepumpen och retur
Byta olja och kylarvätska
Plugga ett rör på insuget.
Koppla in varvräknare och laddtrycksmätare
Svetsa stag till grenröret och kanske ett stabiliseringsstag till motorn.
o lite sånt småpill...
sen kan man provstarta...
/Henke
Grenrör, insug, turbo, förgasare och topplock är nu åtdraget. toppen ska dras igen efter uppstarten, som tros bli i helgen
Alla slangar till Bränsletrycksregulatorn är klara, sånär som på bränslepump och retur till tanken (behöver mer slang)
Svetsade turbons oljeretur i ventilkåpan som synes på bilden.
Provkörde även elbränslepumpen igår, den funkar fint.
Tryckrören är klara. Satte dit dubbla saab dumpventiler i brist på pluggar.
Avgasflänsen är klar (tack mackan).
har dragit olja till turbon o kopplat in oljekylaren.
Det som är kvar nu som jag kan komma på är:
Koppla slang till bränslepumpen och retur
Byta olja och kylarvätska
Plugga ett rör på insuget.
Koppla in varvräknare och laddtrycksmätare
Svetsa stag till grenröret och kanske ett stabiliseringsstag till motorn.
o lite sånt småpill...
sen kan man provstarta...
/Henke