Amazon, Turbokonverterad *TILL SALU*

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1928
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

vid däckstuds kommer höger framskärm att slås lös av en hamrande turbo :shock: :wink:
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

herr O skrev:vid däckstuds kommer höger framskärm att slås lös av en hamrande turbo :shock: :wink:
Hehe =)
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

herr O skrev:vid däckstuds kommer höger framskärm att slås lös av en hamrande turbo :shock: :wink:
hijackers? :lol:
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
Armin
För mycket laddtryck
Inlägg: 191
Blev medlem: lör nov 06, 2004 9:26 pm
Ort: Västerås/turbocity
Kontakt:

Inlägg av Armin »

shitt.. dom där rören kommer inte palla med vikten vid 800grader uppvärmning.. tyker du ska göra om det där.. :?

mn bör nästan ha minst 2,5mm godstjocklek.
Supra singelturbo homemade edition 9,65/263kmh
Borg warner 86mm 2010 1147whp 1115Wnm
Jillo
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: ons jan 26, 2005 9:42 pm
Ort: en bit från trollhättan

Inlägg av Jillo »

är det inte bättre att flytta generatorn till andra sidan precis ovanför styrsnäckan,den passar där!och göra ett fäste till den,sedan få ner hela skiten i motor rummet där det hör hemma,det blir gott om plats om generatorn försvinner,smörningen till turbon kan kanske störas om du ska ha turbon så högt oxå,sedan tycker jag nog du ska få tag i ett luftfilter som är något mindre,som inte bygger ut en halvmeter motsv.bara en tanke så
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

tack för alla funderingar och tips, det får bli till att prova och se hur/om det funkar, orkar inte bygga ett nytt grenrör nu :(

har dubbla su och en r kam liggandes, men en sån motorn skulle inte va kul alls. speciellt inte nu när den e kompsänkt.

jag tänkte ha bilen att köra med i sommar men får väl vänta till nästa sommar då :x . har inte så mkt tid till motorn nu när jag jobbar. :cry:
Användarvisningsbild
Ecke
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 764
Blev medlem: tis sep 28, 2004 9:38 pm
Ort: Umeå / Skärgården

Inlägg av Ecke »

Vafan mitt grenrör som bara e en liten böjj har spruckit 3 ggr hitills men sen då ja stagade upp skiten funkade det kanon..


din turbo e litte högt upp men vafan de ser juh frääänt ut :D

vad har du använt dig av för "tryckbox" /"plenum" ?? e det volvos plastblobba? :P ser fint ut förövrigt.
Användarvisningsbild
MB
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: ons okt 08, 2003 7:06 am
Ort: Hedesunda

Inlägg av MB »

Inte direkt en sleeper va, kommer att höja många ögonbryn :shock: fränt he,he.
Brinken
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

Ecke skrev:Vafan mitt grenrör som bara e en liten böjj har spruckit 3 ggr hitills men sen då ja stagade upp skiten funkade det kanon..


din turbo e litte högt upp men vafan de ser juh frääänt ut :D

vad har du använt dig av för "tryckbox" /"plenum" ?? e det volvos plastblobba? :P ser fint ut förövrigt.
jag ska staga upp grenröret ordentligt, och så ska jag nog montera ett stag med gummibussningar till motorn så den inte rör på sig så mkt.

"tryckboxen" är original volvo, b21a kom den ifrån
Användarvisningsbild
Goofy
Lite mer laddtryck
Inlägg: 46
Blev medlem: tor jan 20, 2005 10:34 pm

Inlägg av Goofy »

hmm...hallo, vad har du gjort med motorn förutom putsat lite i toppen samt 2mm toppackning, vad har du för recept asså?

är det en turbo från saab 9000 du har?

ska själv börja på mitt bygge snart, MEN vet inte riktigt hur jag ska göra med toppen

//Goofy
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

6 bultad b20, ARP bultat svänghjul, tryckplatta från saab 900 turbo, nyare toppen, portad på avgas o lite på insug, lite bearbetade förbrännigsrum, original kamaxel än så länge (A) har knappt nåt overlap, ja turbon är från saab 9000. alu intercooler, saab 9000 dump, förgasaren har jag borrad nålventilen på till 2,5mm, turbonål, lite spänd fjäder (fast de behövs ju egentligen inte) tryckbox från b21a original. 2,5"-3" avgas utanb ljuddämpare hade ja väl tänkt..o sen var det dedär me 2mm toppackningen oxå ja, elbränslepump från 240T, malpassi tryckregulator.
Användarvisningsbild
Goofy
Lite mer laddtryck
Inlägg: 46
Blev medlem: tor jan 20, 2005 10:34 pm

Inlägg av Goofy »

oki, själv har jag en orginal nyare B20, 6 bultad vev, lite portad topp, ( än så länge) orginal kam, men blir nog en K, alu-fördelare, lättat svänghjul, tryckplatta från 900 turbo, turbo från en saab 9000, och strombergare, jag har en toppackning på 2mm som ska på, så det ser ju rätt likvärdigt ut så, har knappt börjat än, samlar lite delar samt info för tillfället, sen vill jag gärna få bilen besiktigad först :)

MVH Goofy
Användarvisningsbild
Ecke
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 764
Blev medlem: tis sep 28, 2004 9:38 pm
Ort: Umeå / Skärgården

Inlägg av Ecke »

Okej-.. hade en sådan jag med den pajjade typ litte då å då .. sprack å hade sig... men de beror juh på hur mkt man laddar.. :twisted:
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

Nu har det återigen hänt lite saker:

Bild

Grenrör, insug, turbo, förgasare och topplock är nu åtdraget. toppen ska dras igen efter uppstarten, som tros bli i helgen :D :twisted:
Alla slangar till Bränsletrycksregulatorn är klara, sånär som på bränslepump och retur till tanken (behöver mer slang)
Svetsade turbons oljeretur i ventilkåpan som synes på bilden.
Provkörde även elbränslepumpen igår, den funkar fint.
Tryckrören är klara. Satte dit dubbla saab dumpventiler i brist på pluggar.
Avgasflänsen är klar (tack mackan).
har dragit olja till turbon o kopplat in oljekylaren.

Det som är kvar nu som jag kan komma på är:
Koppla slang till bränslepumpen och retur
Byta olja och kylarvätska
Plugga ett rör på insuget.
Koppla in varvräknare och laddtrycksmätare
Svetsa stag till grenröret och kanske ett stabiliseringsstag till motorn.
o lite sånt småpill...
sen kan man provstarta...


/Henke
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

shit va rörigt( :) ) det har blivit!! ser dock bra ut

blir det inte trångt att komma till med downpipen?

kommer det bilder och film ihelgen då?
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Skriv svar