Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (528.2hk)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Erik Sandström
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 318
Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
Ort: Sävar

Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (528.2hk)

Inlägg av Erik Sandström »

Hallå hallå

Jag köpte bilen för ett par år sedan av Simon Halin i hörnefors, då utan motor & låda. Ett sådant kitt bestående av en lågfriktions b230 +m46 plockades ur en krockad -75:a och montades ned tillsammans med weber 45 x2 och ett holsett h1c (ca 50mm in)under våren i år. En stor IC från KL-racing, en MSD 6 AL med standard spole och en bredbands lambda höjde trivselfaktorn avsevärt. Med dessa delar något sånär intunade klarade bilen 0-100 på 5,6s & 201m på 8,9 med vinterdäck (0,8-0,9 bars tryck), vilt slirande original koppling(3:an)och en helt stock, aldrig öppnad eller ens bytt kam, lågfriktionsmotor med 8 av sina 9 liv avverkade. Håller just nu på att byta låda men har stött på lite problem och jag söker nu efter en främre grov mellanaxel med m45 längd(ca75 cm).

bilder kommer senare, har ingen kamera :roll:
Senast redigerad av Erik Sandström den tis jan 26, 2010 9:34 pm, redigerad totalt 4 gång.
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

Äntligen en tråd!

Motorn då, hur mår den idag efter "soppatorsken"? :)
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

vad skiljde mot den axel jag hade?
om du har grova som är från 164an så kan vi nog göra upp om den! :thumbright:
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
Erik Sandström
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 318
Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Erik Sandström »

Motorn då, hur mår den idag efter "soppatorsken"? Smile

Den går, kanske inte så mycket mer men den fugerar än :hihi:

vad skiljde mot den axel jag hade?
om du har grova som är från 164an så kan vi nog göra upp om den!

Min är ca 81 cm från yttre delen på korset till andra änden, den jag behöver är ca 75 cm på samma mätpunkter. Om du gräver fram en groving med dom måtten är min axel for free :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

hoppas du hittar en axel snart annars skicka den tillSMT som sakt.

conny kompas 300 måste slås innan det blir vinter i allafall :thumbright:

vad var det du hadde kört exakt?
Användarvisningsbild
Erik Sandström
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 318
Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Erik Sandström »

beställde en från mariestad idag,500:- :( ,tror dock det skulle kosta lika mycket på SMT. Den skulle komma i början på nästa vecka iallafall, så då blir det benz-breaking time. Den hade gått 8,902@ 201m & 5,63sek från 0 - 100. Skruvade ihop nästan hela bilen igår så det blir körning direkt axeln kommer. :twisted:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

hoppas den kommer före helgen :thumbright:

blir det tungt att slå conny så mekar vi dit en STS kam också :lol:
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

den andra axeln (164) kan jag bjuda på
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Bilder!!!! :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

blir kul att se om det går att åka fortare än conny kompas gamla MB i helgen.

är den i drift nu eller? käns koppligen rätt?
conny
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 13, 2004 11:41 am
Ort: umeå
Kontakt:

Inlägg av conny »

koplingen är sprängd

tycker att vi ska göra upp med mopederna i stället :D
Användarvisningsbild
Erik Sandström
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 318
Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Erik Sandström »

har inte hunnit prova kopplingen, eller fota, men den kan ju knappast vara sämre än den gamla. lite småfix på fredag dag sen blir det snyta lite fram mot kuälla. nya launchen håller på vara klar nu också så med lite lägre tryck i vinterdäckena å nåra varv till på wastegaten kommer den nog gå en mitten eller låg 8 (hoppas jag).
ska det måsta bli ett mopeduppgör i år igen? då vill jag dynouppgör också:)
Användarvisningsbild
Erik Sandström
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 318
Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Erik Sandström »

har ordnat ny mellanaxel nu och varit ute å provat lite lätt, bilen känns pigg :D

lite bilder från i söndags

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Riktigt riktigt fränt bygge :thumbright: helt i min smak :)

Är det fortfarande helt orört block? Isåfall vilket, FT?

Original topp/kam? storlek på spridare? sprut?

En massa frågor :D
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
Peter L
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: lör okt 06, 2007 6:40 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Peter L »

Oöppnad b230A lågfriktionsmotor som gått 30000+mil har jag för mig det är. :hihi:
Peter Lindberg
0768032059
Skriv svar