valve-shrouding excel

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

valve-shrouding excel

Inlägg av Jens Gustavsson »

fick hjälp av mattias att lägga upp erlands nya excelfil här :thumbright:

ladda hem härifrån....

http://savarturbo.se/stuff/docs/valve-s ... -jens.xlsx

intresanta grejor erland berätta mer om det :thumbright:

Bild
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Enda sättet att testa i verkligeheten är väl att bygga en b23 sugmotor på 230hk. Med 44mm ventil, lägga i 46,48,50 med orginal storlek i sätet sedan bromsa varje ventilstorlek. Pånytt med större hål i sätet tills man är på 50mm med 93% i sätet. Evighetsjobb.



/Andre'
power
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Min tanke var att låta någon annan göra utvecklingsarbetet åt mig såhär:
Programmet ska förbättras så att ventilen går att flytta i X och Y led samt lutas. Sen ska jag simulera riktiga testade racermotorer och se var deras ventiler är placerade. Till vissa applikationer så kan man se hur ventilerna på en Pro Stock är placerade och det är verkligen utprovat. Till en aluminium Pinto som den du har jobbat med Norrback så borde det stämma det bra. Vitsen med filen är att se hur ventilen påverkas av närheten till cylinderväggen, sen får man se om det trots allt finns en vinst med större ventil. Lite erfarenhet och ett beräkningsprogram som det här så kommer jag att veta i sinom tid. Erland.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Excel filen beräknar flödesarean man får med tanke på cylinderdiameter, ventildiameter, lyft och placering på ventilcentrum i förhållande till cylinder centrum.
Det räcker att fylla i cylinderdiameter och ventilplacering i de gula rutorna så räknar programmet ut flödesarean för ventilstorlekar från 46 till 54% av cylinderdiametern. Om jag räknat rätt så har B18 19mm, B20 20mm och B21 och framåt 20,5mm i ventilcentrum till cylindercentrum avstånd.

När ventilen lyfter frilägger den en mantelyta. För att man ska få någon nytta av denna mantelyta så krävs det minst motsvarande area mellan ventilen och cylinderväggen. Om man går upp i ventilstorlek så kommer en del av mantelarean att hamna i och en del utanför cylindern. Efter en viss ventilstorlek så hamnar mer utanför cylindern än i och då finns det inte längre någon vinst med större ventil.

Om man tar 96mm som är std. borr i en B230 och ett c-c på 20,5mm så kan man se att störst flödesarea får man med en 49mm:s ventil.Över den storleken minskar flödesarean. Man kan också se att flödesarean från 46 till 49mm bara ökar med 0,4% så frågan är om det är lönt att ha större ventil än 46mm till denna cylinderdiameter? Detta är ett verktyg som jag precis fått klart så jag har inte samlat tillräckligt med erfarenhet ännu men det kommer med tiden. Jag har länge velat kunna beräkna detta och nu måste jag lära mig att använda beräkningarna på rätt sätt. Erland.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Lite om ventildiameter och ventillyft.
Går man upp i ventildiameter så får man större mantelarea samtidigt som ventiltallrikens större area tar upp flödesarea i förbränningsrummet. Både en vinst och en förlust alltså.
Går man däremot upp i ventillyft så får man större mantelarea utan att ventiltallrikens area går upp och tar upp flödesarea. Bara vinst.
Ventiltallrikens ökade storlek är ju bara i vägen där den är för nära cylinderväggen men ju mer man går upp i ventildiameter desto mer % av tallrikens omkrets hamnar för nära cylinderväggen.
Är det någon som har provat Excelfilen och som har några synpunkter?

Erland.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Erland Cox skrev:Lite om ventildiameter och ventillyft.
Går man upp i ventildiameter så får man större mantelarea samtidigt som ventiltallrikens större area tar upp flödesarea i förbränningsrummet. Både en vinst och en förlust alltså.
Erland.
Plus att man med större ventil får mycket mera låglyftsflöde. Som inte behövs alls utan som ger mera bakåtflöde med samma tryckskilnad mellan gryta och cylinder vid IVO och IVC.

Har bara testat den du skickade Erland, men har inte hunnit prova mycket. Helt klart bra verktyg bara vi lär oss hur man skall använda det.

Om det bara är möjlig så vill man lyfta 0.35 - 0.37 * ventildiametern. Så med 46mm är det över 16mm. Den toppen jag har i garagegtråden flödar 235 cfm vid 16mm på 93mm borr, på 97 med lite flyttad topp kommer man säkert upp i 245 eller 250cfm, det räcker till mycket effekt på höga varv på en liten motor. Med 44mm ventil över 15.5mm. Då skulle man kanske kunna ha minsta stället i sätet om man skulle få den att flöda 230cfm på 15.5mm.


/Andre'
power
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

En lektion i ämnet på Engelska: http://www.gofastnews.com/board/technic ... l#post5343 .

Erland.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

En tråd i Speedtalk om ämnet: http://speedtalk.com/forum/viewtopic.php?t=5623 . Det är många som har tittat men bara Norrback som har kommenterat. Ingen som funderar över något? Erland.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Erland Cox skrev:En tråd i Speedtalk om ämnet: http://speedtalk.com/forum/viewtopic.php?t=5623 . Det är många som har tittat men bara Norrback som har kommenterat. Ingen som funderar över något? Erland.
jag har knappt hunnit vare inne och läst nått sista veckorna :(

jag jobbar som ett svin just nu för att få in lite stålar till vegan, sen så jobbar jag med olika grejor som gör att jag fram mot helgen får ta fram bilen in i garaget.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Förutsätter programmet en viss typ av förbränningsrum och ventilvinkel? Borde väl påverka endel ifall det är ett bathtub eller wedge förbräningsrum?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Detta är bara ett första utkast till en mycket mer avancerad version som kommer. I den ska man kunna vinkla ventiler samt även köra 4 ventils beräkningar. På en 4 ventilare sitter ju insugningsventilerna i vägen för varandra.
Detta är en enkel version som lämpar sig till Volvo toppar och liknande med parallella ventiler som sitter lodrät mot cylindern.
Förbränningsrummet har inte så stor betydelse eftersom det kan modifieras innanför cylindern så att ventilen passar. Med en 46 mm:s ventil och 11,5 mm i lyft får man slipa upp förbränningsrummet vid detta lyft så att man har minst 9,5mm mellan ventilen och förbränningsrummet. Då är arean samma som ventilspalten och exakt hur mycket man ska ta får förbränningsrummets vattenkanaler ock flödesbänken bestämma.
Kan man inte slipa så mycket som krävs får man välja en mindre ventil. Nu är inte Volvons förbränningsrum så högt men det var menat som ett exempel. Erland.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

I 4stSOFT som blair gjort tas det hänsyn till ventilernas placering när man räknar ut tid arean som krävs för ett vist BMEP.

/Andre'
power
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Så han har en förbränningsrums modell, jag har för mig att jag har sett den.
Kan det programmet beräkna bästa storleken antingen direkt eller baklänges genom tidareorna? Erland.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Man skall ange flera mått, mellan ventiler, ut till cylinder, m.m. Man kan inte trycka på en knapp så det ger optimal storlek men man kan säkert testa sej fram, men jag har inte hunnit testa så mycket ännu. Det jag tycker är konstigt är att man inte anger ventilvinkeln nånstans, kan ju vara att jag inte hittat det ännu.

Programmet är som boken, krångligt...inte lätt använt.

Bild

/Andre'
power
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: valve-shrouding excel

Inlägg av loop »

Blev det nån version med lutning av ventilerna?

Hur blir shrouding med tex
Bild
Bild
Skriv svar