valve-shrouding excel
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
valve-shrouding excel
fick hjälp av mattias att lägga upp erlands nya excelfil här
ladda hem härifrån....
http://savarturbo.se/stuff/docs/valve-s ... -jens.xlsx
intresanta grejor erland berätta mer om det
ladda hem härifrån....
http://savarturbo.se/stuff/docs/valve-s ... -jens.xlsx
intresanta grejor erland berätta mer om det
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Min tanke var att låta någon annan göra utvecklingsarbetet åt mig såhär:
Programmet ska förbättras så att ventilen går att flytta i X och Y led samt lutas. Sen ska jag simulera riktiga testade racermotorer och se var deras ventiler är placerade. Till vissa applikationer så kan man se hur ventilerna på en Pro Stock är placerade och det är verkligen utprovat. Till en aluminium Pinto som den du har jobbat med Norrback så borde det stämma det bra. Vitsen med filen är att se hur ventilen påverkas av närheten till cylinderväggen, sen får man se om det trots allt finns en vinst med större ventil. Lite erfarenhet och ett beräkningsprogram som det här så kommer jag att veta i sinom tid. Erland.
Programmet ska förbättras så att ventilen går att flytta i X och Y led samt lutas. Sen ska jag simulera riktiga testade racermotorer och se var deras ventiler är placerade. Till vissa applikationer så kan man se hur ventilerna på en Pro Stock är placerade och det är verkligen utprovat. Till en aluminium Pinto som den du har jobbat med Norrback så borde det stämma det bra. Vitsen med filen är att se hur ventilen påverkas av närheten till cylinderväggen, sen får man se om det trots allt finns en vinst med större ventil. Lite erfarenhet och ett beräkningsprogram som det här så kommer jag att veta i sinom tid. Erland.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Excel filen beräknar flödesarean man får med tanke på cylinderdiameter, ventildiameter, lyft och placering på ventilcentrum i förhållande till cylinder centrum.
Det räcker att fylla i cylinderdiameter och ventilplacering i de gula rutorna så räknar programmet ut flödesarean för ventilstorlekar från 46 till 54% av cylinderdiametern. Om jag räknat rätt så har B18 19mm, B20 20mm och B21 och framåt 20,5mm i ventilcentrum till cylindercentrum avstånd.
När ventilen lyfter frilägger den en mantelyta. För att man ska få någon nytta av denna mantelyta så krävs det minst motsvarande area mellan ventilen och cylinderväggen. Om man går upp i ventilstorlek så kommer en del av mantelarean att hamna i och en del utanför cylindern. Efter en viss ventilstorlek så hamnar mer utanför cylindern än i och då finns det inte längre någon vinst med större ventil.
Om man tar 96mm som är std. borr i en B230 och ett c-c på 20,5mm så kan man se att störst flödesarea får man med en 49mm:s ventil.Över den storleken minskar flödesarean. Man kan också se att flödesarean från 46 till 49mm bara ökar med 0,4% så frågan är om det är lönt att ha större ventil än 46mm till denna cylinderdiameter? Detta är ett verktyg som jag precis fått klart så jag har inte samlat tillräckligt med erfarenhet ännu men det kommer med tiden. Jag har länge velat kunna beräkna detta och nu måste jag lära mig att använda beräkningarna på rätt sätt. Erland.
Det räcker att fylla i cylinderdiameter och ventilplacering i de gula rutorna så räknar programmet ut flödesarean för ventilstorlekar från 46 till 54% av cylinderdiametern. Om jag räknat rätt så har B18 19mm, B20 20mm och B21 och framåt 20,5mm i ventilcentrum till cylindercentrum avstånd.
När ventilen lyfter frilägger den en mantelyta. För att man ska få någon nytta av denna mantelyta så krävs det minst motsvarande area mellan ventilen och cylinderväggen. Om man går upp i ventilstorlek så kommer en del av mantelarean att hamna i och en del utanför cylindern. Efter en viss ventilstorlek så hamnar mer utanför cylindern än i och då finns det inte längre någon vinst med större ventil.
Om man tar 96mm som är std. borr i en B230 och ett c-c på 20,5mm så kan man se att störst flödesarea får man med en 49mm:s ventil.Över den storleken minskar flödesarean. Man kan också se att flödesarean från 46 till 49mm bara ökar med 0,4% så frågan är om det är lönt att ha större ventil än 46mm till denna cylinderdiameter? Detta är ett verktyg som jag precis fått klart så jag har inte samlat tillräckligt med erfarenhet ännu men det kommer med tiden. Jag har länge velat kunna beräkna detta och nu måste jag lära mig att använda beräkningarna på rätt sätt. Erland.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Lite om ventildiameter och ventillyft.
Går man upp i ventildiameter så får man större mantelarea samtidigt som ventiltallrikens större area tar upp flödesarea i förbränningsrummet. Både en vinst och en förlust alltså.
Går man däremot upp i ventillyft så får man större mantelarea utan att ventiltallrikens area går upp och tar upp flödesarea. Bara vinst.
Ventiltallrikens ökade storlek är ju bara i vägen där den är för nära cylinderväggen men ju mer man går upp i ventildiameter desto mer % av tallrikens omkrets hamnar för nära cylinderväggen.
Är det någon som har provat Excelfilen och som har några synpunkter?
Erland.
Går man upp i ventildiameter så får man större mantelarea samtidigt som ventiltallrikens större area tar upp flödesarea i förbränningsrummet. Både en vinst och en förlust alltså.
Går man däremot upp i ventillyft så får man större mantelarea utan att ventiltallrikens area går upp och tar upp flödesarea. Bara vinst.
Ventiltallrikens ökade storlek är ju bara i vägen där den är för nära cylinderväggen men ju mer man går upp i ventildiameter desto mer % av tallrikens omkrets hamnar för nära cylinderväggen.
Är det någon som har provat Excelfilen och som har några synpunkter?
Erland.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Plus att man med större ventil får mycket mera låglyftsflöde. Som inte behövs alls utan som ger mera bakåtflöde med samma tryckskilnad mellan gryta och cylinder vid IVO och IVC.Erland Cox skrev:Lite om ventildiameter och ventillyft.
Går man upp i ventildiameter så får man större mantelarea samtidigt som ventiltallrikens större area tar upp flödesarea i förbränningsrummet. Både en vinst och en förlust alltså.
Erland.
Har bara testat den du skickade Erland, men har inte hunnit prova mycket. Helt klart bra verktyg bara vi lär oss hur man skall använda det.
Om det bara är möjlig så vill man lyfta 0.35 - 0.37 * ventildiametern. Så med 46mm är det över 16mm. Den toppen jag har i garagegtråden flödar 235 cfm vid 16mm på 93mm borr, på 97 med lite flyttad topp kommer man säkert upp i 245 eller 250cfm, det räcker till mycket effekt på höga varv på en liten motor. Med 44mm ventil över 15.5mm. Då skulle man kanske kunna ha minsta stället i sätet om man skulle få den att flöda 230cfm på 15.5mm.
/Andre'
power
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
En tråd i Speedtalk om ämnet: http://speedtalk.com/forum/viewtopic.php?t=5623 . Det är många som har tittat men bara Norrback som har kommenterat. Ingen som funderar över något? Erland.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag har knappt hunnit vare inne och läst nått sista veckornaErland Cox skrev:En tråd i Speedtalk om ämnet: http://speedtalk.com/forum/viewtopic.php?t=5623 . Det är många som har tittat men bara Norrback som har kommenterat. Ingen som funderar över något? Erland.
jag jobbar som ett svin just nu för att få in lite stålar till vegan, sen så jobbar jag med olika grejor som gör att jag fram mot helgen får ta fram bilen in i garaget.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Detta är bara ett första utkast till en mycket mer avancerad version som kommer. I den ska man kunna vinkla ventiler samt även köra 4 ventils beräkningar. På en 4 ventilare sitter ju insugningsventilerna i vägen för varandra.
Detta är en enkel version som lämpar sig till Volvo toppar och liknande med parallella ventiler som sitter lodrät mot cylindern.
Förbränningsrummet har inte så stor betydelse eftersom det kan modifieras innanför cylindern så att ventilen passar. Med en 46 mm:s ventil och 11,5 mm i lyft får man slipa upp förbränningsrummet vid detta lyft så att man har minst 9,5mm mellan ventilen och förbränningsrummet. Då är arean samma som ventilspalten och exakt hur mycket man ska ta får förbränningsrummets vattenkanaler ock flödesbänken bestämma.
Kan man inte slipa så mycket som krävs får man välja en mindre ventil. Nu är inte Volvons förbränningsrum så högt men det var menat som ett exempel. Erland.
Detta är en enkel version som lämpar sig till Volvo toppar och liknande med parallella ventiler som sitter lodrät mot cylindern.
Förbränningsrummet har inte så stor betydelse eftersom det kan modifieras innanför cylindern så att ventilen passar. Med en 46 mm:s ventil och 11,5 mm i lyft får man slipa upp förbränningsrummet vid detta lyft så att man har minst 9,5mm mellan ventilen och förbränningsrummet. Då är arean samma som ventilspalten och exakt hur mycket man ska ta får förbränningsrummets vattenkanaler ock flödesbänken bestämma.
Kan man inte slipa så mycket som krävs får man välja en mindre ventil. Nu är inte Volvons förbränningsrum så högt men det var menat som ett exempel. Erland.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Man skall ange flera mått, mellan ventiler, ut till cylinder, m.m. Man kan inte trycka på en knapp så det ger optimal storlek men man kan säkert testa sej fram, men jag har inte hunnit testa så mycket ännu. Det jag tycker är konstigt är att man inte anger ventilvinkeln nånstans, kan ju vara att jag inte hittat det ännu.
Programmet är som boken, krångligt...inte lätt använt.
/Andre'
Programmet är som boken, krångligt...inte lätt använt.
/Andre'
power
Re: valve-shrouding excel
Blev det nån version med lutning av ventilerna?
Hur blir shrouding med tex
Hur blir shrouding med tex