Kontrollera laddtrycket

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Sharkie
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: ons jun 01, 2005 7:17 pm
Ort: Hufvudstaden

Kontrollera laddtrycket

Inlägg av Sharkie »

Hejsan, har lite planer på att turbokonvertera en m20b20 och sitter och grubblar på vilken turbo som skulle passa. Tänkte köpa en polares t25 men när jag tittade närmare på den så såg jag att wastegatestången inte var gängad.
Hur kan man kontrollera hur mycket man laddar då? Kanske en dum fråga men frågar man ingen så lära man sig inget 8)
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Re: Kontrollera laddtrycket

Inlägg av peppe »

Sharkie skrev:Hejsan, har lite planer på att turbokonvertera en m20b20 och sitter och grubblar på vilken turbo som skulle passa. Tänkte köpa en polares t25 men när jag tittade närmare på den så såg jag att wastegatestången inte var gängad.
Hur kan man kontrollera hur mycket man laddar då? Kanske en dum fråga men frågar man ingen så lära man sig inget 8)
Med en pysventil.
Användarvisningsbild
Sharkie
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: ons jun 01, 2005 7:17 pm
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av Sharkie »

Kan man både höja och sänka laddtrycket med en pysventil, alltså, mer eller mindre laddtryck än utan pysventil?
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Cassius »

nu är inte jag så insatt men jag har förstått de som att de är wastegaten man ställer trycket med och dumpen släpper ut övertrycket då man släpper gasen. Rätt eller fel? de får nån annan avgöra :P
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Sharkie skrev:Kan man både höja och sänka laddtrycket med en pysventil, alltså, mer eller mindre laddtryck än utan pysventil?
Imo så blir det väll att du höjjer ladded med en pysventil, min. ladd är ju förinställt i wastegaten, iochmed att den inte går att justera?
Användarvisningsbild
Sharkie
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: ons jun 01, 2005 7:17 pm
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av Sharkie »

Cassius skrev:nu är inte jag så insatt men jag har förstått de som att de är wastegaten man ställer trycket med och dumpen släpper ut övertrycket då man släpper gasen. Rätt eller fel? de får nån annan avgöra :P
Det är riktigt :)
peppe skrev:
Sharkie skrev:Kan man både höja och sänka laddtrycket med en pysventil, alltså, mer eller mindre laddtryck än utan pysventil?
Imo så blir det väll att du höjjer ladded med en pysventil, min. ladd är ju förinställt i wastegaten, iochmed att den inte går att justera?
Precs som jag trodde då.

Men vågar man starta en maskin med en sån turbo då? En 200sx (som turbon kommer ifrån) laddar ju 0.7bar original, och eftersom jag inte planerat att kompsänka så är väl det lite för högt laddtryck?
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Sharkie skrev:
Cassius skrev:nu är inte jag så insatt men jag har förstått de som att de är wastegaten man ställer trycket med och dumpen släpper ut övertrycket då man släpper gasen. Rätt eller fel? de får nån annan avgöra :P
Det är riktigt :)
peppe skrev: Imo så blir det väll att du höjjer ladded med en pysventil, min. ladd är ju förinställt i wastegaten, iochmed att den inte går att justera?
Precs som jag trodde då.

Men vågar man starta en maskin med en sån turbo då? En 200sx (som turbon kommer ifrån) laddar ju 0.7bar original, och eftersom jag inte planerat att kompsänka så är väl det lite för högt laddtryck?
Du bör ska kunna ladda 0.7 i m20b20 om du har tändning och bränsle för det direkt.

Men, enklast vore ju att byta wg'n så du får en med stång och kan ställa den till minsta ladd och sedan börja öka sakta men säkert.
Skriv svar