Val av topp/portning m.m. (b230 8v)
Val av topp/portning m.m. (b230 8v)
Sitter och funderar på att bygga en ny motor till min gamla 240:i och skulle vilja "ta del" av experternas samlade kunskap...
Specifikation i grova drag:
b230fk block
marinvev
smidda stakar + kolvar
eget grenrör
eget insug
civinco sa500 styrsystem
Önskemål:
Max effekt 380-400hk @1,5bar @5500-6000rpm
Frågor:
Om vi nu utgår från ovanstående; vad för topp (530/531/405) och "portningsnivå" (och värden på kamaxel) rekommenderar ni för att kunna komma i närheten av önskemålen.
Bilen kommer gå på gata, lite konbana och lite på bredden, körbarhet ligger långt upp på önskelistan. Tanken är att köra två olika mappar (laddtryck) en för gata och en aggressivare för bana.
Insug och grenrör kommer, i mån av utrymme och kunskap, stämmas av mot övriga komponenter.
Tacksam för alla former av svar! (även rena spekulationer och diskussioner)
Mvh
Mikael
Specifikation i grova drag:
b230fk block
marinvev
smidda stakar + kolvar
eget grenrör
eget insug
civinco sa500 styrsystem
Önskemål:
Max effekt 380-400hk @1,5bar @5500-6000rpm
Frågor:
Om vi nu utgår från ovanstående; vad för topp (530/531/405) och "portningsnivå" (och värden på kamaxel) rekommenderar ni för att kunna komma i närheten av önskemålen.
Bilen kommer gå på gata, lite konbana och lite på bredden, körbarhet ligger långt upp på önskelistan. Tanken är att köra två olika mappar (laddtryck) en för gata och en aggressivare för bana.
Insug och grenrör kommer, i mån av utrymme och kunskap, stämmas av mot övriga komponenter.
Tacksam för alla former av svar! (även rena spekulationer och diskussioner)
Mvh
Mikael
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Kontakt:
Re: Val av topp/portning m.m. (b230 8v)
400hk med 1,5bar är en grundmotor på 160hk (400/2,5 laddtryck+atmosfärstryck).. Jag skulle på en sån motor köra en 530topp bra arbetad med en bra kamaxel, tex uniflo phase 1 eller 2..
Dänniz 073-8447664
Re: Val av topp/portning m.m. (b230 8v)
jag kör orörd 531a med 380hk i motor och 1,5 bar!
Låter lovande...
1,5bar är maxvärde för tilltänkt laddtryck, så det helt klart önskvärt att uppnå det efterlängtade effekten vid ett lägre laddtryck, dvs en topp med bättre grundflöde.
Tankarna har "lutat" mot en 530 topp, baserat på lite av den informationen som finns här på savar, då den bör vara bättre bas för en gattopp
Jag prioriterar mellanregistret/körbarhet.
Finns det några värden tillgängliga på uniflo phase 1 eller 2 kammarna? Har än så länge endast kikat på enem v15t/v16t samt sts kammarna, har dock inte gjort något slutgiltigt val än. Vill ju få effekttoppen förhållandevis tidigt.
1,5bar är maxvärde för tilltänkt laddtryck, så det helt klart önskvärt att uppnå det efterlängtade effekten vid ett lägre laddtryck, dvs en topp med bättre grundflöde.
Tankarna har "lutat" mot en 530 topp, baserat på lite av den informationen som finns här på savar, då den bör vara bättre bas för en gattopp
Jag prioriterar mellanregistret/körbarhet.
Finns det några värden tillgängliga på uniflo phase 1 eller 2 kammarna? Har än så länge endast kikat på enem v15t/v16t samt sts kammarna, har dock inte gjort något slutgiltigt val än. Vill ju få effekttoppen förhållandevis tidigt.
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Kontakt:
Det där är en lätt nöt att knäcka.
Är mycket enkelt med 531 att nå dit och lite mer fila på en 530.
En gatportad 531 med "sportkam"
Blir körbar och trevlig gatkarraktär.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
jo jag håller med till viss del.
en modärn twin entry avgasdel och ett bra styrsystem/eller väl bestyckade förgasare så får man mer effekt än vad många tror är möjligt
läs tråden om stövarns 242 med Holset snurra och en mycket enkel motor här, http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=38336 hadde bottendelen vart mindre sliten hadde det blivit 20 hk till också.
en modärn twin entry avgasdel och ett bra styrsystem/eller väl bestyckade förgasare så får man mer effekt än vad många tror är möjligt

läs tråden om stövarns 242 med Holset snurra och en mycket enkel motor här, http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=38336 hadde bottendelen vart mindre sliten hadde det blivit 20 hk till också.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Tack för alla trevliga svar!
Ni får gärna fortsätta diskutera fritt här i tråden...
Funderade ett tag på köra 16v, men får inte riktigt till det när jag väger för- och nackdelar. Har ju inga jättehöga effektkrav, kommer undan strul vid besiktningen med 8v och är en stor "fan" av KISS (Keep It Simple, Stupid).
Gällande turbo är jag öppen för förslag, har kikat på lite olika alternativ, vill dock inte ha ett aggregat som är allt för stort (fysiska mått), i övrigt är inget bestämt. Kommer bygga ett eget grenrör, som i största möjliga mån är avstämt mot övriga delar.
Styrsystem sidan ser jag inga problem med.
Civinco sa500, sekventiell insprutning, blockmonterade fördelare (troligtvis msd box+spole) m.m.
Sen känner jag en bra mappare som förhoppningsvis har tid att hjälpa till när det blir dags.
Sitter för tillfället och skissar på utformning av plenumdelen (gör några grova simuleringar i floworks), i hopp om att få till en förhållandevis kompakt design med jämn flödesfördelning.
Fortsätt gärna komma med inlägg, om ni har frågor gällande motorspecifikation, bil, användningsområde eller annat är det bara att säga till.
Tack!
Mikael
Ni får gärna fortsätta diskutera fritt här i tråden...
Har en sliten 530 och förhållandevis fin 405 som övningsobjekt, tänkte först prova att karva lite i 405:an själv och montera på den nuvarande motorn. Dock känns det bättre att lämna bort jobbet, till någon seriös, när det gäller toppen till den nya motorn.Tommy Luhr skrev:Det där är en lätt nöt att knäcka.
Funderade ett tag på köra 16v, men får inte riktigt till det när jag väger för- och nackdelar. Har ju inga jättehöga effektkrav, kommer undan strul vid besiktningen med 8v och är en stor "fan" av KISS (Keep It Simple, Stupid).
Har kikat stövarns 242 vid flera tillfällen och blivit positivt överraskad av resultaten, jag siktar dock på ett "lägre" register.Jens Gustavsson skrev:jo jag håller med till viss del.
en modärn twin entry avgasdel och ett bra styrsystem/eller väl bestyckade förgasare så får man mer effekt än vad många tror är möjligt![]()
Gällande turbo är jag öppen för förslag, har kikat på lite olika alternativ, vill dock inte ha ett aggregat som är allt för stort (fysiska mått), i övrigt är inget bestämt. Kommer bygga ett eget grenrör, som i största möjliga mån är avstämt mot övriga delar.
Styrsystem sidan ser jag inga problem med.
Civinco sa500, sekventiell insprutning, blockmonterade fördelare (troligtvis msd box+spole) m.m.
Sen känner jag en bra mappare som förhoppningsvis har tid att hjälpa till när det blir dags.
Det är lite det jag är ute efter. Val av kamaxel hoppas jag få tips på här, ihop med val av topp och portning. Insuget kommer att byggas med utgång från värden på topp och kam, dock blir det som allt annat en kompromiss med tanke på utrymme m.m.Erland Cox skrev:Men med bra flöde får man mer effekt vid lägre laddtryck. Vilken topp man ska välja beror mycket på vilket insug och vilken kam man väljer. Det är onödigt att tappa effekt på att köra stora kanaler i toppen när man har en kam som lyfter lite och ett insug som drar ner flödet. Erland.
Sitter för tillfället och skissar på utformning av plenumdelen (gör några grova simuleringar i floworks), i hopp om att få till en förhållandevis kompakt design med jämn flödesfördelning.
Fortsätt gärna komma med inlägg, om ni har frågor gällande motorspecifikation, bil, användningsområde eller annat är det bara att säga till.
Tack!
Mikael
- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Kontakt:
Hej
joo det där med två olika mappar en för bana och en för gata,
så skulle jag satsa på att bygga en motor med långt register och platt vridkurva
för på bana slipper man gärna , sånn Turboknuff

så skulle jag satsa på att bygga en motor med långt register och platt vridkurva
för på bana slipper man gärna , sånn Turboknuff

trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi
Åker BMW 123 D
))
Åker BMW 123 D

-
- Forumsberoende
- Kontakt:
Bygg med en 530. plasta botten så du får rätt hastighet vid ca 200cfm i en rak del av kanalen med 46/35 ventiler.
Kammen du skall ha är ca 250 grader vid 1.25mm och 13mm lyft. då blir det kanon, helst med 37mm tryckare så kan du köra högre hastighet på venilen vid öppning du får stor area på lyftkurvan.
/Andre'
Kammen du skall ha är ca 250 grader vid 1.25mm och 13mm lyft. då blir det kanon, helst med 37mm tryckare så kan du köra högre hastighet på venilen vid öppning du får stor area på lyftkurvan.
/Andre'
power
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Kontakt:
Skulle ju som resten av gänget tro att lägger man ner mer tid på en 530 får man en riktigt fin gat topp för ditt ändamål.
Men håller fortfarande fast vid att enklaste vägen att gå är att putsa till en 531 och köra en enkel kamaxel.
Men håller fortfarande fast vid att enklaste vägen att gå är att putsa till en 531 och köra en enkel kamaxel.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
- Kadett4wd
- Forumsberoende
jo givetvis. jag håller givetvis helt och fullt med om det.Erland Cox skrev:Men med bra flöde får man mer effekt vid lägre laddtryck. Vilken topp man ska välja beror mycket på vilket insug och vilken kam man väljer. Det är onödigt att tappa effekt på att köra stora kanaler i toppen när man har en kam som lyfter lite och ett insug som drar ner flödet. Erland.
men faktum är att turbosena börjar bli så fräna idag att behovet att göra värstingtoppar minskar.
Man kommer riktigt långt genom att köpa en frän turbo och låta motorn vara i stort sett orörd förutom modifieringar som stakar å kolvar.
Dagens Billetimpellrar jobbar lätt uppemot 3.2-3.5bar(4.2-4.5bar absolut) om man väljer rätt.
men så mycket ladd blåser man liv i det mesta.
Lek med tanken du bygger en ~130hk sugmotor, std topp lite tuffare kam
med friareinsug och grenrör.
då blåser du upp den till 500hk nivån om man bara vågar ladda.
För 5år sedan var det mycket mera krävande att blåsa liv i en B21 motor till 500+

Edit: lägger till lite.
Missförstå mig rätt,, jag tycker det är ledsamt att det gått åt det här hållet.
kunskapen om att bygga en motor minskar betydligt.
Alla kan enkelt bygga en stabil underdel idag. även det är riktigt billigt idag.
Veva med flaggan om högst totalflöde genom en maskin idag mister sin glans då 'grannpöjken' kör ifrån oss med sin närapå std B21 motor.
Tävlingsmomentet finns inte på banan längre, utan det är i depån med korvgrillen glödande i hög mysfaktor på kvällen väntan på söndagens elimineringar.
Blev mycket på en gång här...
Gällande ventilstorlekar, Jens kör 44/38 i sin steg 1 topp och Norrback nämner 46/35, hur stor inverkan har ventilstorlekarna och när är det dags att gå upp i storlek på ventilsäte?
Dom flesta säger att 46/38 ventiler går i original säten men försämras livslängden något märkbart (har sett en och annan trimtopp med misshandlade säten)?
Funderade ursprungligen på att prova att porta 405:an själv, med en skrotad 531 "trimtopp" som mall, samt montera 46/38 ventiler. Men jag får nu känslan att både ventiler och kanaler är för stora för det varvtalsområde jag siktar på.
Tankarna går mycket fram och tillbaka och tyvärr får man ju inte glömma den gamla vanliga avvägningen Prestanda Vs Livslängd Vs Ekonomi.
Fortsätt gärna spottar ur er allt möjligt.
Gällande ventilstorlekar, Jens kör 44/38 i sin steg 1 topp och Norrback nämner 46/35, hur stor inverkan har ventilstorlekarna och när är det dags att gå upp i storlek på ventilsäte?
Dom flesta säger att 46/38 ventiler går i original säten men försämras livslängden något märkbart (har sett en och annan trimtopp med misshandlade säten)?
Funderade ursprungligen på att prova att porta 405:an själv, med en skrotad 531 "trimtopp" som mall, samt montera 46/38 ventiler. Men jag får nu känslan att både ventiler och kanaler är för stora för det varvtalsområde jag siktar på.
Tankarna går mycket fram och tillbaka och tyvärr får man ju inte glömma den gamla vanliga avvägningen Prestanda Vs Livslängd Vs Ekonomi.
Fortsätt gärna spottar ur er allt möjligt.