Byte ventilstyrningar 350?
- Amazon_Sleper
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 452
- Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
- Ort: Sollefteå
Byte ventilstyrningar 350?
Ja måste byta styrningar på mina toppar å undrar hur pass tight dom ska sitta i topparna så dom inte skramla lös
Altså måste borra ur dom gamla å undra hur stort de ska vara jämfört med styrningens dim..
Unda även om någon vet om de skiljer på styrningen från 327 tidigt 60 jämfört med 350toppar 67-86?
För topparna mina kommer från en 327 tro de var 61 men sånna styrningar till insug hade inte hansen...
Altså måste borra ur dom gamla å undra hur stort de ska vara jämfört med styrningens dim..
Unda även om någon vet om de skiljer på styrningen från 327 tidigt 60 jämfört med 350toppar 67-86?
För topparna mina kommer från en 327 tro de var 61 men sånna styrningar till insug hade inte hansen...
Ja e int bitter!!
- Gustav
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1478
- Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
- Ort: Överboda, Umeå
- Kontakt:
Är det inte csb som har ventilstyrningen ut i vattenkanalen?
Hursom så bytte vi aldrig styrningar i cheva järntoppar.
Vi satte alltid in K-line, en insatsstyrning av nån blybrons typ.
Sleeves brukar man kalla dom oxå.
Helt klart att rekomendera, dom har även bra mycket bättre livslängd än järnstyrningarna, samt att du kan köra rostfria ventiler om du vill.
Hör av dig om du är intresserad av prisuppgift (I Umeå)
Hursom så bytte vi aldrig styrningar i cheva järntoppar.
Vi satte alltid in K-line, en insatsstyrning av nån blybrons typ.
Sleeves brukar man kalla dom oxå.
Helt klart att rekomendera, dom har även bra mycket bättre livslängd än järnstyrningarna, samt att du kan köra rostfria ventiler om du vill.
Hör av dig om du är intresserad av prisuppgift (I Umeå)
Gustav Sundberg
- Amazon_Sleper
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 452
- Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
- Ort: Sollefteå
De med vattenkanaler vet jag inte?
Men har hört att brons styrningar inte är någon höjdare Men har själv ingen erfarenhet av de.. Men om de är cromade skaft på ventilerna ska de väl inte spela någon roll?
Å de har ja sett de är på nästan alla?
Har sett de där med slevs men känns ju nästan lite fuskjobb men som sagt har ingen erfarenhet, Volvo är de ju bara pressa ur å pressa i färdigt
Men har hört att brons styrningar inte är någon höjdare Men har själv ingen erfarenhet av de.. Men om de är cromade skaft på ventilerna ska de väl inte spela någon roll?
Å de har ja sett de är på nästan alla?
Har sett de där med slevs men känns ju nästan lite fuskjobb men som sagt har ingen erfarenhet, Volvo är de ju bara pressa ur å pressa i färdigt
Ja e int bitter!!
- Gustav
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1478
- Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
- Ort: Överboda, Umeå
- Kontakt:
Nä cheva kanske inte har ut i vattnet, det kan va nån annan...
Men av nån anledning som jag inte kommer ihåg.. så bytte vi aldrig styrningar i csb toppar, utan vi satte alltid i k-line..
Vad är det som inte ska vara nån höjdare med bronsstyrningarna då?
Precis som du säger så ska chromade skaft fungera i järnstyrningar.
Men jag skulle inte kalla sleeves för fuskjobb..
I mina ögon är det ett mycket bättre alternativ än att byta styrningen i många fall.
Det var nån annan topp som jag inte kommer ihåg, men den toppen brukar alltid styrningen skära när man pressar ur den, hålet blir förstört och man måste gorma med överdimensionsstyrningar.
En sån gång är det oxå klockrent med sleevs!
Man kan ju borra ur styrningen men det är rätt stökigt det oxå..
Googla lite på "K-line valve guides" så hittar du endel läsning.
Här är en länk som beskriver lätt hur det fungerar.
http://www.cylinderheadshop.co.uk/K-line.html
Men av nån anledning som jag inte kommer ihåg.. så bytte vi aldrig styrningar i csb toppar, utan vi satte alltid i k-line..
Vad är det som inte ska vara nån höjdare med bronsstyrningarna då?
Precis som du säger så ska chromade skaft fungera i järnstyrningar.
Men jag skulle inte kalla sleeves för fuskjobb..
I mina ögon är det ett mycket bättre alternativ än att byta styrningen i många fall.
Det var nån annan topp som jag inte kommer ihåg, men den toppen brukar alltid styrningen skära när man pressar ur den, hålet blir förstört och man måste gorma med överdimensionsstyrningar.
En sån gång är det oxå klockrent med sleevs!
Man kan ju borra ur styrningen men det är rätt stökigt det oxå..
Googla lite på "K-line valve guides" så hittar du endel läsning.
Här är en länk som beskriver lätt hur det fungerar.
http://www.cylinderheadshop.co.uk/K-line.html
Gustav Sundberg
Jag tror det bara är BigBlock Chevorna som har Styrningarna i Vattenkanalen och det är ingen höjdare att byta
Men på en Smallblock tror jag det inte går i vattenkanalen
Men om det går så sätt in sleeves det funkar och prova för Guds skull inte att själv borra och byta styrningar om du inte gjort det tidigare på smallblock chev
Det är många som sabbat fina toppar på det viset
Men på en Smallblock tror jag det inte går i vattenkanalen
Men om det går så sätt in sleeves det funkar och prova för Guds skull inte att själv borra och byta styrningar om du inte gjort det tidigare på smallblock chev
Det är många som sabbat fina toppar på det viset
- Amazon_Sleper
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 452
- Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
- Ort: Sollefteå
- Amazon_Sleper
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 452
- Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
- Ort: Sollefteå
Vet att man måste borra ur dom om dom inte är bytta tidigare.. Så därför jag undra hur tight dom ska sitta..Gustav skrev:Nä cheva kanske inte har ut i vattnet, det kan va nån annan...
Men av nån anledning som jag inte kommer ihåg.. så bytte vi aldrig styrningar i csb toppar, utan vi satte alltid i k-line..
Vad är det som inte ska vara nån höjdare med bronsstyrningarna då?
Precis som du säger så ska chromade skaft fungera i järnstyrningar.
Men jag skulle inte kalla sleeves för fuskjobb..
I mina ögon är det ett mycket bättre alternativ än att byta styrningen i många fall.
Det var nån annan topp som jag inte kommer ihåg, men den toppen brukar alltid styrningen skära när man pressar ur den, hålet blir förstört och man måste gorma med överdimensionsstyrningar.
En sån gång är det oxå klockrent med sleevs!
Man kan ju borra ur styrningen men det är rätt stökigt det oxå..
Googla lite på "K-line valve guides" så hittar du endel läsning.
Här är en länk som beskriver lätt hur det fungerar.
http://www.cylinderheadshop.co.uk/K-line.html
Ja verka ju halv intressant de där med slevs men vad kosta dom? För styrningar går på 25kr styck så eju ingen större summa.. Du kan ju Pma vad ni tar
Men då kommer jag tillbaka til de där med om de skiljer på 327/350 toppar
De om brons styrningar jag hört är att hållbarhetsmässigt ska dom inte vara någon höjdare på en bil som brukskörs mycke..
Ja e int bitter!!
- Amazon_Sleper
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 452
- Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
- Ort: Sollefteå
- Amazon_Sleper
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 452
- Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
- Ort: Sollefteå
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 760
- Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
- Ort: luleå
2-3 hundringar funkar kanon inge mera då kan toppen sprickaAmazon_Sleper skrev:Ja som tidigare ingen som vet hur de ligger till? Så mycke duktiga skruvare å ingen som har större erfarenhet av mina frågor?
man kan lägga upp till 4 på en alutopp men inte mer
de har då funkat i mina motorer och jag har svarvat väldigt många styrningar och inte haft nå problem
dock skulle jag som sagt k-lina om de rörde sig om chevatoppar
- Amazon_Sleper
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 452
- Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
- Ort: Sollefteå
Ok tackar för den infon.. Men vart finns K-linne å köpa här i sverigen?? Har försök söka lite på näte men inte hitta nå...
Ska ringa till en snubbe här i stan som håller på med diverse motor jobb å höra med han..
Men vore tacksam för svar ang K-line för måste väl vara en speciel storlek man går på då med...
Ska ringa till en snubbe här i stan som håller på med diverse motor jobb å höra med han..
Men vore tacksam för svar ang K-line för måste väl vara en speciel storlek man går på då med...
Ja e int bitter!!
- Amazon_Sleper
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 452
- Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
- Ort: Sollefteå
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
ta och räkna på vad nya toppar kostar före du lägger ned allt för mycket pengar.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Amazon_Sleper
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 452
- Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
- Ort: Sollefteå
Sorry jenns men de kommer inte in i tanken ens vill köra med mina Portade Musse lockJens Gustavsson skrev:ta och räkna på vad nya toppar kostar före du lägger ned allt för mycket pengar.
Men har räkna på ventiler å styrningar å hamna på 3100 lite drygt från Hansen 2,02 å 1,60 ventiler av den lite bättre sorten..
Men skulle gärna vilja veta mer om vars de finns å få tag i K-line nu när alla verkar tycka de e bäst å sattsa på..
Ja e int bitter!!