Byte ventilstyrningar 350?

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck
Inlägg: 452
Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
Ort: Sollefteå

Byte ventilstyrningar 350?

Inlägg av Amazon_Sleper »

Ja måste byta styrningar på mina toppar å undrar hur pass tight dom ska sitta i topparna så dom inte skramla lös :wink:

Altså måste borra ur dom gamla å undra hur stort de ska vara jämfört med styrningens dim..

Unda även om någon vet om de skiljer på styrningen från 327 tidigt 60 jämfört med 350toppar 67-86?
För topparna mina kommer från en 327 tro de var 61 men sånna styrningar till insug hade inte hansen...
Ja e int bitter!!
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Är det inte csb som har ventilstyrningen ut i vattenkanalen?

Hursom så bytte vi aldrig styrningar i cheva järntoppar.
Vi satte alltid in K-line, en insatsstyrning av nån blybrons typ.
Sleeves brukar man kalla dom oxå.
Helt klart att rekomendera, dom har även bra mycket bättre livslängd än järnstyrningarna, samt att du kan köra rostfria ventiler om du vill.

Hör av dig om du är intresserad av prisuppgift (I Umeå)
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck
Inlägg: 452
Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
Ort: Sollefteå

Inlägg av Amazon_Sleper »

De med vattenkanaler vet jag inte?

Men har hört att brons styrningar inte är någon höjdare :? Men har själv ingen erfarenhet av de.. Men om de är cromade skaft på ventilerna ska de väl inte spela någon roll?
Å de har ja sett de är på nästan alla?

Har sett de där med slevs men känns ju nästan lite fuskjobb men som sagt har ingen erfarenhet, Volvo är de ju bara pressa ur å pressa i färdigt :wink:
Ja e int bitter!!
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Nä cheva kanske inte har ut i vattnet, det kan va nån annan...
Men av nån anledning som jag inte kommer ihåg.. så bytte vi aldrig styrningar i csb toppar, utan vi satte alltid i k-line..


Vad är det som inte ska vara nån höjdare med bronsstyrningarna då?

Precis som du säger så ska chromade skaft fungera i järnstyrningar.

Men jag skulle inte kalla sleeves för fuskjobb..
I mina ögon är det ett mycket bättre alternativ än att byta styrningen i många fall.

Det var nån annan topp som jag inte kommer ihåg, men den toppen brukar alltid styrningen skära när man pressar ur den, hålet blir förstört och man måste gorma med överdimensionsstyrningar.
En sån gång är det oxå klockrent med sleevs!
Man kan ju borra ur styrningen men det är rätt stökigt det oxå..


Googla lite på "K-line valve guides" så hittar du endel läsning.
Här är en länk som beskriver lätt hur det fungerar.

http://www.cylinderheadshop.co.uk/K-line.html
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Inlägg av T-27 »

Jag tror det bara är BigBlock Chevorna som har Styrningarna i Vattenkanalen och det är ingen höjdare att byta
Men på en Smallblock tror jag det inte går i vattenkanalen
Men om det går så sätt in sleeves det funkar :thumbright: och prova för Guds skull inte att själv borra och byta styrningar om du inte gjort det tidigare på smallblock chev
Det är många som sabbat fina toppar på det viset :(
Bild
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck
Inlägg: 452
Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
Ort: Sollefteå

Inlägg av Amazon_Sleper »

Göra de själv kommer jag göra lär inte vara sista gången jag behöver göra de så lika bra å göra de nu har en kompis som jobbar på ett ställe med de mesta i borr/fräs väg, de jag undrar över är hur pass tight dom ska sitta..

Mena hur ska man lära sig om man lämna bort :wink:
Ja e int bitter!!
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck
Inlägg: 452
Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
Ort: Sollefteå

Inlägg av Amazon_Sleper »

Gustav skrev:Nä cheva kanske inte har ut i vattnet, det kan va nån annan...
Men av nån anledning som jag inte kommer ihåg.. så bytte vi aldrig styrningar i csb toppar, utan vi satte alltid i k-line..


Vad är det som inte ska vara nån höjdare med bronsstyrningarna då?

Precis som du säger så ska chromade skaft fungera i järnstyrningar.

Men jag skulle inte kalla sleeves för fuskjobb..
I mina ögon är det ett mycket bättre alternativ än att byta styrningen i många fall.

Det var nån annan topp som jag inte kommer ihåg, men den toppen brukar alltid styrningen skära när man pressar ur den, hålet blir förstört och man måste gorma med överdimensionsstyrningar.
En sån gång är det oxå klockrent med sleevs!
Man kan ju borra ur styrningen men det är rätt stökigt det oxå..


Googla lite på "K-line valve guides" så hittar du endel läsning.
Här är en länk som beskriver lätt hur det fungerar.

http://www.cylinderheadshop.co.uk/K-line.html
Vet att man måste borra ur dom om dom inte är bytta tidigare.. Så därför jag undra hur tight dom ska sitta..

Ja verka ju halv intressant de där med slevs men vad kosta dom? För styrningar går på 25kr styck så eju ingen större summa.. Du kan ju Pma vad ni tar :thumbright:
Men då kommer jag tillbaka til de där med om de skiljer på 327/350 toppar :doh:

De om brons styrningar jag hört är att hållbarhetsmässigt ska dom inte vara någon höjdare på en bil som brukskörs mycke..
Ja e int bitter!!
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck
Inlägg: 452
Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
Ort: Sollefteå

Inlägg av Amazon_Sleper »

Ingen som verkligen vet?? :(
Ja e int bitter!!
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck
Inlägg: 452
Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
Ort: Sollefteå

Inlägg av Amazon_Sleper »

Ja som tidigare ingen som vet hur de ligger till? Så mycke duktiga skruvare å ingen som har större erfarenhet av mina frågor?
Ja e int bitter!!
B_Christoffersson
Forumsberoende
Inlägg: 760
Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
Ort: luleå

Inlägg av B_Christoffersson »

Amazon_Sleper skrev:Ja som tidigare ingen som vet hur de ligger till? Så mycke duktiga skruvare å ingen som har större erfarenhet av mina frågor?
2-3 hundringar funkar kanon inge mera då kan toppen spricka
man kan lägga upp till 4 på en alutopp men inte mer
de har då funkat i mina motorer och jag har svarvat väldigt många styrningar och inte haft nå problem

dock skulle jag som sagt k-lina om de rörde sig om chevatoppar
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck
Inlägg: 452
Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
Ort: Sollefteå

Inlägg av Amazon_Sleper »

Ok tackar för den infon.. Men vart finns K-linne å köpa här i sverigen?? Har försök söka lite på näte men inte hitta nå...

Ska ringa till en snubbe här i stan som håller på med diverse motor jobb å höra med han..

Men vore tacksam för svar ang K-line för måste väl vara en speciel storlek man går på då med...
Ja e int bitter!!
jos4561
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: ons aug 25, 2004 12:54 pm
Ort: ljusdal

Inlägg av jos4561 »

jag har k-line i min b20 å det verkar funka bra, har inte så många mil påt än
jan-ove
jag tycker inte om när enkla saker typ värmekranar börjar innehålla kretskort
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck
Inlägg: 452
Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
Ort: Sollefteå

Inlägg av Amazon_Sleper »

Ok låter bra när man har börja hör de från fler än en så kan börja överväga å köpa de... Men vars får man tag i dom som vanlig privatist här i sverige??
Ja e int bitter!!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ta och räkna på vad nya toppar kostar före du lägger ned allt för mycket pengar.
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck
Inlägg: 452
Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
Ort: Sollefteå

Inlägg av Amazon_Sleper »

Jens Gustavsson skrev:ta och räkna på vad nya toppar kostar före du lägger ned allt för mycket pengar.
Sorry jenns men de kommer inte in i tanken ens vill köra med mina Portade Musse lock :wink:
Men har räkna på ventiler å styrningar å hamna på 3100 lite drygt från Hansen 2,02 å 1,60 ventiler av den lite bättre sorten..

Men skulle gärna vilja veta mer om vars de finns å få tag i K-line nu när alla verkar tycka de e bäst å sattsa på..
Ja e int bitter!!
Skriv svar