Lagring i turbo
- Jonny Karlberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 1255
- Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
- Ort: Lycksele
Lagring i turbo
tja. är ny här på forumet. brukar hänga på autopower i vanliga fall men fick tips av en att jag skulle höra med ni här ang byte av lager i turbon .
har hittat en turbo som tyvärr lagrerna behöver bytas ut på.
Kan man göra det själv eller?
Eller nån ni känner till som kan göra det för en billig peng.
helst nån här uppe i norrland vore kanon. [/b]
har hittat en turbo som tyvärr lagrerna behöver bytas ut på.
Kan man göra det själv eller?
Eller nån ni känner till som kan göra det för en billig peng.
helst nån här uppe i norrland vore kanon. [/b]
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1928
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå
- Jonny Karlberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 1255
- Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
- Ort: Lycksele
- Jonny Karlberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 1255
- Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
- Ort: Lycksele
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1928
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå
jo i umeå finns det en stabil man,vad är det för sorts turbo? frågan är ju om det är lönt att renovera,det kan ju kosta en del beroende på vad som är trasigt förutom lagren
Senast redigerad av Jonas Ohlsson den tor sep 01, 2005 5:43 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- Jonny Karlberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 1255
- Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
- Ort: Lycksele
Turbon är en T04B29.
och felet med den är att den måste ha lägt olja.
för i kompressorhuset va det oljeklägg på väggarna. så det har jag tvättat bort nu.
Men lagrena i säg är inte så farligt glapp.
glappar då inget in och ut. men i sidledes glappar den lite.
så vad vet jag. är nog baar nya lager som behövs bytas.
idag började jag med att ta lös avgashuset men det satt då fast se hårt så jag tro ja får använda grövre grejer.
jag ska själv ner till umeå på lördag. skulle ju kunna ta med mig turbon så han får se den själv?
Har du nått nummer till killen eller känner du han själv?
och felet med den är att den måste ha lägt olja.
för i kompressorhuset va det oljeklägg på väggarna. så det har jag tvättat bort nu.
Men lagrena i säg är inte så farligt glapp.
glappar då inget in och ut. men i sidledes glappar den lite.
så vad vet jag. är nog baar nya lager som behövs bytas.
idag började jag med att ta lös avgashuset men det satt då fast se hårt så jag tro ja får använda grövre grejer.
jag ska själv ner till umeå på lördag. skulle ju kunna ta med mig turbon så han får se den själv?
Har du nått nummer till killen eller känner du han själv?
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1928
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå
- Jonny Karlberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 1255
- Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
- Ort: Lycksele
inlopp ca 48mm och ut ca 65mm
och nu har jag mätat på propellrarna.
vet inte lager dimention.
jag ska sätta den på en Bmw 535 -91
men om lagrernma är så pass dyr kanske jag ska sätta dit en k26 eller nått från en S4 och börja köra med en sån.
eller vad tror du jag skulle ha satsat på för turbo?
hade tänkt mig mellan 300-400hk.
motor orginal i övrigt. bara sänk komp,smt6, ic som passar framför orginal kylaren,större spridare.annan bränsle pump.ställbar btr.
har säkert glömt nått.?
och nu har jag mätat på propellrarna.
vet inte lager dimention.
jag ska sätta den på en Bmw 535 -91
men om lagrernma är så pass dyr kanske jag ska sätta dit en k26 eller nått från en S4 och börja köra med en sån.
eller vad tror du jag skulle ha satsat på för turbo?
hade tänkt mig mellan 300-400hk.
motor orginal i övrigt. bara sänk komp,smt6, ic som passar framför orginal kylaren,större spridare.annan bränsle pump.ställbar btr.
har säkert glömt nått.?
Den är för liten. Du har en ruskigt stark grundmotor (över 200 hk) den blåser lätt igång en stor turbo. Den turbo du hittar börjar bli väl ansträngd vid de nivåer du vill uppnå. Och det är alltid bättre att använda en för stor turbo, du dödar inte prestandan på sugmotorn och låter den andas (lågt avgasmottryck) och den blir lättare att köra och mappa, risken för att vrida sönder något pga det höga vridmomentet när turbon kommer igång blir också mindre.Fanzy skrev:inlopp ca 48mm och ut ca 65mm
och nu har jag mätat på propellrarna.
jag ska sätta den på en Bmw 535 -91
En Holset HX40, Garret GT40 eller till och med en Holset HX50 ska du leta efter tycker jag.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
I sammanhanget kan vi väl säga att renovera en turbo inte precis e ett high tech jobb.
Det enda som kräver sitt e uppmärkning av kompressorhjul innan demontering,så att man JÄVLIGT analt kan se till att det kommer tebax på EXAKT samma plats.
Annars...handlar det mest om att byta tätningar å lager.
Under förutsättning att man inte åker skruvat axial(vilket iofs inte e hela världen det heller)så e det man i huvudsak behöver en seegersäkringstång.
Det enda som kräver sitt e uppmärkning av kompressorhjul innan demontering,så att man JÄVLIGT analt kan se till att det kommer tebax på EXAKT samma plats.
Annars...handlar det mest om att byta tätningar å lager.
Under förutsättning att man inte åker skruvat axial(vilket iofs inte e hela världen det heller)så e det man i huvudsak behöver en seegersäkringstång.
- Jonny Karlberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 1255
- Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
- Ort: Lycksele
Mattias: jo det kanske är sant.
men vid vilket varvtal skulle turbon börja ladda då? med en Hx40 tex.
men det är ju såna ruskiga pengar i dom aggen.
jag har sökt men tyck som inte hitta någon vettig för vettiga pengar.
men ja få söka vidare. det löser sig säkert tillslut.
nä jag tyckte nöstan det. det borde ju bara va att köpa lager å byta själv. man är ju utbildan mekaninker så.
men vid vilket varvtal skulle turbon börja ladda då? med en Hx40 tex.
men det är ju såna ruskiga pengar i dom aggen.
jag har sökt men tyck som inte hitta någon vettig för vettiga pengar.
men ja få söka vidare. det löser sig säkert tillslut.
nä jag tyckte nöstan det. det borde ju bara va att köpa lager å byta själv. man är ju utbildan mekaninker så.
- Jonny Karlberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 1255
- Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
- Ort: Lycksele
Ja, det blir ju mer eller mindre trångt i avgashuset, det är tvärsnittsarean på inloppet till turbinen. Det beror på hur snabbt man vill att turbinen ska spinna upp och vilken topp-effekt man vill ha, oftast är det inte topp-effekten som är problemet med de här aggregaten eftersom de används med mycket lägre tryck än de gör i de lastbilsmotorer som det egentligen ska sitta på. Ett mindre avgashus ger laddtryck snabbare.
Med en HX40 och 18 cm^2 avgashus bör du ha fullt laddtryck redan vid 3000-3500 varv, alltså helt perfekt för kamaxeln gör att motorn börjar få fyllnadsgrad ungefär där.
Med den motorn du har så betyder 1 kg laddtryck att du måste ha 500 cc spridare och en stark koppling, och får då ca 350-400 hk på hjulen.
Med en HX40 och 18 cm^2 avgashus bör du ha fullt laddtryck redan vid 3000-3500 varv, alltså helt perfekt för kamaxeln gör att motorn börjar få fyllnadsgrad ungefär där.
Med den motorn du har så betyder 1 kg laddtryck att du måste ha 500 cc spridare och en stark koppling, och får då ca 350-400 hk på hjulen.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Jonny Karlberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 1255
- Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
- Ort: Lycksele
Trevligt!
Det finns gott om potenta åk i Lycksele, och fler blir det.
Det finns gott om potenta åk i Lycksele, och fler blir det.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.