Lagring i turbo

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Lagring i turbo

Inlägg av Jonny Karlberg »

tja. är ny här på forumet. brukar hänga på autopower i vanliga fall men fick tips av en att jag skulle höra med ni här ang byte av lager i turbon :lol: .
har hittat en turbo som tyvärr lagrerna behöver bytas ut på. :cry:
Kan man göra det själv eller?
Eller nån ni känner till som kan göra det för en billig peng. :hey:
helst nån här uppe i norrland vore kanon. :D [/b]
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1928
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

var bor du?
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

jag bor i lycksele.
så i närheten av det skulle vara kanon. :lol:
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

nån som vet av nån?
Herr O visste du kanske va nån i umeå trakten? :D
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1928
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

jo i umeå finns det en stabil man,vad är det för sorts turbo? frågan är ju om det är lönt att renovera,det kan ju kosta en del beroende på vad som är trasigt förutom lagren
Senast redigerad av Jonas Ohlsson den tor sep 01, 2005 5:43 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

Turbon är en T04B29.
och felet med den är att den måste ha lägt olja.
för i kompressorhuset va det oljeklägg på väggarna. så det har jag tvättat bort nu.
Men lagrena i säg är inte så farligt glapp.
glappar då inget in och ut. men i sidledes glappar den lite.
så vad vet jag. är nog baar nya lager som behövs bytas.
idag började jag med att ta lös avgashuset men det satt då fast se hårt så jag tro ja får använda grövre grejer.
jag ska själv ner till umeå på lördag. skulle ju kunna ta med mig turbon så han får se den själv?
Har du nått nummer till killen eller känner du han själv?
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1928
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

bara lagren kostar ca 1500:-men jag ska höra med honom,sen pm:ar jag hans nr
fö vad är det för in och ut mått och vad ska du ha den till?
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

inlopp ca 48mm och ut ca 65mm
och nu har jag mätat på propellrarna.
vet inte lager dimention.
jag ska sätta den på en Bmw 535 -91
men om lagrernma är så pass dyr kanske jag ska sätta dit en k26 eller nått från en S4 och börja köra med en sån.
eller vad tror du jag skulle ha satsat på för turbo?
hade tänkt mig mellan 300-400hk.
motor orginal i övrigt. bara sänk komp,smt6, ic som passar framför orginal kylaren,större spridare.annan bränsle pump.ställbar btr.
har säkert glömt nått.?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Fanzy skrev:inlopp ca 48mm och ut ca 65mm
och nu har jag mätat på propellrarna.
jag ska sätta den på en Bmw 535 -91
Den är för liten. Du har en ruskigt stark grundmotor (över 200 hk) den blåser lätt igång en stor turbo. Den turbo du hittar börjar bli väl ansträngd vid de nivåer du vill uppnå. Och det är alltid bättre att använda en för stor turbo, du dödar inte prestandan på sugmotorn och låter den andas (lågt avgasmottryck) och den blir lättare att köra och mappa, risken för att vrida sönder något pga det höga vridmomentet när turbon kommer igång blir också mindre.
En Holset HX40, Garret GT40 eller till och med en Holset HX50 ska du leta efter tycker jag.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

I sammanhanget kan vi väl säga att renovera en turbo inte precis e ett high tech jobb.
Det enda som kräver sitt e uppmärkning av kompressorhjul innan demontering,så att man JÄVLIGT analt kan se till att det kommer tebax på EXAKT samma plats.
Annars...handlar det mest om att byta tätningar å lager.
Under förutsättning att man inte åker skruvat axial(vilket iofs inte e hela världen det heller)så e det man i huvudsak behöver en seegersäkringstång.
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

Mattias: jo det kanske är sant.
men vid vilket varvtal skulle turbon börja ladda då? med en Hx40 tex.
men det är ju såna ruskiga pengar i dom aggen.
jag har sökt men tyck som inte hitta någon vettig för vettiga pengar.
men ja få söka vidare. det löser sig säkert tillslut. :lol:

nä jag tyckte nöstan det. det borde ju bara va att köpa lager å byta själv. man är ju utbildan mekaninker så. :crashed: :P
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

hittade några nu.
hmm :? det verkar ju finnas olika avgashus. typ 17-18 å sånt.
vad är det som skilljer?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Ja, det blir ju mer eller mindre trångt i avgashuset, det är tvärsnittsarean på inloppet till turbinen. Det beror på hur snabbt man vill att turbinen ska spinna upp och vilken topp-effekt man vill ha, oftast är det inte topp-effekten som är problemet med de här aggregaten eftersom de används med mycket lägre tryck än de gör i de lastbilsmotorer som det egentligen ska sitta på. Ett mindre avgashus ger laddtryck snabbare.

Med en HX40 och 18 cm^2 avgashus bör du ha fullt laddtryck redan vid 3000-3500 varv, alltså helt perfekt för kamaxeln gör att motorn börjar få fyllnadsgrad ungefär där.

Med den motorn du har så betyder 1 kg laddtryck att du måste ha 500 cc spridare och en stark koppling, och får då ca 350-400 hk på hjulen.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

okej :)
men då har jag ju fått lite mer klarhet i vad jag ska köpa och andvända. :)

flyttade motorn igår till ett nytt garage så nu börjar det klia i fingrarna. :P
förhoppningsvis så får ni se 3 nya bilar från lycksele nästa sommar på race i umeå. :D
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Trevligt! :)
Det finns gott om potenta åk i Lycksele, och fler blir det.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar