Nya motorn ihoppsatt - komplös :s

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
carfreak
Forumsberoende
Inlägg: 616
Blev medlem: tis maj 18, 2010 10:26 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Nya motorn ihoppsatt - komplös :s

Inlägg av carfreak »

Har precis satt ihopp b20 spisen.. Gjorde ett komprov å den är komlös :s
Kan kamdrevet vridas 180 grader å endå matcha mot drevet på veven?

Några tips?
//Christian
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ventil spelet?

trycker du full gas då du provar?
carfreak
Forumsberoende
Inlägg: 616
Blev medlem: tis maj 18, 2010 10:26 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av carfreak »

Jens Gustavsson skrev:ventil spelet?

trycker du full gas då du provar?
Ventilspelet är grovinställt på 0,35
Har inget insug eller grenrör monterat ännu men bör la ge utslag endå?

*Troligtvis ventilspelet som var fel! Skall justeras in en gång till!
//Christian
carfreak
Forumsberoende
Inlägg: 616
Blev medlem: tis maj 18, 2010 10:26 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av carfreak »

Har nu komp iafall. Men 6bar på alla :s
Bör det inte vara högre tryck? Dock är batteriet lite slött men..

Kanske inte blir så mkt högre när det är nya ringar innan man har startat och kört in maskin ?
//Christian
Load3d
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: tis maj 25, 2010 8:40 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Load3d »

vad jag vet och har vart med om så har kompen inte blitt nå bättre efter man har kört in dem.. inte så de ökar flera bar!
The
Forumsberoende
Inlägg: 5092
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

kompressionstrycket beror ju väldigt mycket på hur vass kam du har och hur fort motorn snurrar, vass kam (mycket överlapp) och trött batteri kan ge väldigt lågt tryck..

Testa hälla lite olja i en cylinder och se om det blir högre tryck då.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

:arrow: topplokk renovert eller, bare hinkade åver fra gammelmotorn??
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
carfreak
Forumsberoende
Inlägg: 616
Blev medlem: tis maj 18, 2010 10:26 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av carfreak »

Listar vad som är gjort med motorn!

Nya lager, kolvringar, 1st ny kolv, renoverad topp med nya ventiler, ventilstyrningar, mira frästa säten samt slipade ventiler (trycktestad), avplanad, honade cylindrar, nya packningar osv.
Värt att nämna är att de sitter en Elleman D5 kam i, motsvarande r,s kam i princip fast med bättre lågvarvs egenskaper!

Det enda jag kan komma på är om det är någe fel på startmotorn eller batteriet då motorn går ganska trögt. Skall filmas så ni får se!

Vet flera som haft runt 6bar med nya ringar, efter att motorn gått i 20min så har de kompprovat igen å fått normala värden så är ju ingen omöjlighet att det är likadant för mig!

Edit: Börjar fundera på om jag suttit kolvringarna fel eller något sådant? Hur skall de övre komp ringarna sitta, dvs. var skall gapen vara någonstans på kolven?
//Christian
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Häll i lite olja så ringarna tätar.. testa.. Vad har du då?
Dänniz 073-8447664
The
Forumsberoende
Inlägg: 5092
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

skruva ur stiften och dra runt motorn för hand, den bör gå tämligen lätt då. Du har väl inte gjort klassikern och råkat byta plats på några ram/vevlager överfall?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
carfreak
Forumsberoende
Inlägg: 616
Blev medlem: tis maj 18, 2010 10:26 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av carfreak »

Provade hälla en skvätt olja, får 8bar då.. tyder på vadå?

Nope, alla överfall sitter där de ska! Går väl inte jätte lätt att dra runt men. Använder ett vanligt spärrskaft med 21mm hylsa, får ju ta i en aning så sett.
Beror nog på att blocket är honat samt att det är nya ringar!
//Christian
The
Forumsberoende
Inlägg: 5092
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

högre tryck med olja = att kolvringarna inte riktigt tätar. kan mycket väl bero på att de inte "satt sig" riktigt iom att motorn är helt färsk.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
carfreak
Forumsberoende
Inlägg: 616
Blev medlem: tis maj 18, 2010 10:26 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av carfreak »

The skrev:högre tryck med olja = att kolvringarna inte riktigt tätar. kan mycket väl bero på att de inte "satt sig" riktigt iom att motorn är helt färsk.
Precis så jag också tänkte.. Cylinder trycket gör ju så att ringarna trycks utåt, värmen spelar ju också in så igentligen bör jag ej vara orolig! Kompet är ju i vart fall jämnt på alla cylindrar! :)
//Christian
carfreak
Forumsberoende
Inlägg: 616
Blev medlem: tis maj 18, 2010 10:26 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av carfreak »

Motorn går runt som den ska iafall verkar de som!

http://www.garaget.org/video/dios4yao1z6s
//Christian
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Starta :thumbright:
Dänniz 073-8447664
Skriv svar