Nya motorn ihoppsatt - komplös :s
Nya motorn ihoppsatt - komplös :s
Har precis satt ihopp b20 spisen.. Gjorde ett komprov å den är komlös :s
Kan kamdrevet vridas 180 grader å endå matcha mot drevet på veven?
Några tips?
Kan kamdrevet vridas 180 grader å endå matcha mot drevet på veven?
Några tips?
//Christian
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
ventil spelet?
trycker du full gas då du provar?
trycker du full gas då du provar?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
Listar vad som är gjort med motorn!
Nya lager, kolvringar, 1st ny kolv, renoverad topp med nya ventiler, ventilstyrningar, mira frästa säten samt slipade ventiler (trycktestad), avplanad, honade cylindrar, nya packningar osv.
Värt att nämna är att de sitter en Elleman D5 kam i, motsvarande r,s kam i princip fast med bättre lågvarvs egenskaper!
Det enda jag kan komma på är om det är någe fel på startmotorn eller batteriet då motorn går ganska trögt. Skall filmas så ni får se!
Vet flera som haft runt 6bar med nya ringar, efter att motorn gått i 20min så har de kompprovat igen å fått normala värden så är ju ingen omöjlighet att det är likadant för mig!
Edit: Börjar fundera på om jag suttit kolvringarna fel eller något sådant? Hur skall de övre komp ringarna sitta, dvs. var skall gapen vara någonstans på kolven?
Nya lager, kolvringar, 1st ny kolv, renoverad topp med nya ventiler, ventilstyrningar, mira frästa säten samt slipade ventiler (trycktestad), avplanad, honade cylindrar, nya packningar osv.
Värt att nämna är att de sitter en Elleman D5 kam i, motsvarande r,s kam i princip fast med bättre lågvarvs egenskaper!
Det enda jag kan komma på är om det är någe fel på startmotorn eller batteriet då motorn går ganska trögt. Skall filmas så ni får se!
Vet flera som haft runt 6bar med nya ringar, efter att motorn gått i 20min så har de kompprovat igen å fått normala värden så är ju ingen omöjlighet att det är likadant för mig!
Edit: Börjar fundera på om jag suttit kolvringarna fel eller något sådant? Hur skall de övre komp ringarna sitta, dvs. var skall gapen vara någonstans på kolven?
//Christian
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Precis så jag också tänkte.. Cylinder trycket gör ju så att ringarna trycks utåt, värmen spelar ju också in så igentligen bör jag ej vara orolig! Kompet är ju i vart fall jämnt på alla cylindrar!The skrev:högre tryck med olja = att kolvringarna inte riktigt tätar. kan mycket väl bero på att de inte "satt sig" riktigt iom att motorn är helt färsk.
//Christian
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt: