självsvängning av turbo.
självsvängning av turbo.
Hej!
har ett litet delikat problem, motorn är en b23et med ajden grenrör med garret gt3076R turbo, och när jag varvar runt 2500-3000varv kommer grenrör/turbo i självsvängning å vibrerar som satan, de sprider sig genom motorn och ut i karossen så de låter jävel å saker å ting släpper konstant.
min fundering var om man kunde bygga ett stag som håller motorn mot karossen i en gummi kudde.
och i samma veva bygga en plåt som går ner och håller fast turbon i de staget i bultarna där man bultar fast kompressor delen.
vad tror ni om en sådan lösning? bra eller bara risk för större problem??
Mvh//robin
har ett litet delikat problem, motorn är en b23et med ajden grenrör med garret gt3076R turbo, och när jag varvar runt 2500-3000varv kommer grenrör/turbo i självsvängning å vibrerar som satan, de sprider sig genom motorn och ut i karossen så de låter jävel å saker å ting släpper konstant.
min fundering var om man kunde bygga ett stag som håller motorn mot karossen i en gummi kudde.
och i samma veva bygga en plåt som går ner och håller fast turbon i de staget i bultarna där man bultar fast kompressor delen.
vad tror ni om en sådan lösning? bra eller bara risk för större problem??
Mvh//robin
Projekt!
volvo 145 såld
volvo 740 tic Såld
Volvo 242 lära sig sprut stadie.
volvo 145 såld
volvo 740 tic Såld
-
- Forumsberoende
Men va fan sånna här saker ger mig huvudverk. Har aldrig hört det här problemet tidigare och nu har det varit två på ett kort tag.
Det som borde fungera är att svetsa ett plattjärn i mellan toppflänsen vid 1ans cylinder och turboflänsen. Det borde göra att in/ut rörelserna försvinner men det kan ändå flexa lite för rörelsen av värmen.
Svetsa inte ihop 1ans rör med wg utgången för den kan nog bli lite för stumm så röret inte kan utvidga sig rätt.
Återkom när du testat för jag måste hitta en löning på det här problemet så det inte blir fler rör som börjar vibrera sådär.
Det som borde fungera är att svetsa ett plattjärn i mellan toppflänsen vid 1ans cylinder och turboflänsen. Det borde göra att in/ut rörelserna försvinner men det kan ändå flexa lite för rörelsen av värmen.
Svetsa inte ihop 1ans rör med wg utgången för den kan nog bli lite för stumm så röret inte kan utvidga sig rätt.
Återkom när du testat för jag måste hitta en löning på det här problemet så det inte blir fler rör som börjar vibrera sådär.
-
- Lite mer laddtryck
Det er jeg som har dette problemet i den andre tråden. Har fortsatt ikke blitt kvitt det. Men skal prøve det som Ajden sier å sveise et flatjern mellom turboflens og toppflens ved sylinder 1 hvis det enkelt lar seg gjøre uten å demontere.
Tenkte først på å lage et stag fra turboflens til topp med en Polyurethan foring imellom. Hva tror dere om den løsningen eller vil det ikke klare å holde igjen godt nok?
Hvor tykt og bredt flatjern ville du brukt Ajden? Regner med at det må kunne flekse litt.
Tenkte først på å lage et stag fra turboflens til topp med en Polyurethan foring imellom. Hva tror dere om den løsningen eller vil det ikke klare å holde igjen godt nok?
Hvor tykt og bredt flatjern ville du brukt Ajden? Regner med at det må kunne flekse litt.
-
- Lite mer laddtryck
-
- Lite mer laddtryck
Var ute å titta på det nå. Ser ut som det blir vanskelig å få svetsad et plattjärn i mellan cylinder 1 och turboflänsen utan å laga mycket jobb. Bilen er i bruk daglig og har ikke tilgang på svetsapparat selv så blir lite vanskelig å få til.
Men kanskje en brakett mellan en skruve på turboflänsen och de 2 lediga skruvehullene på toppen vil göra samma nytte? I 5mm stål.
Men kanskje en brakett mellan en skruve på turboflänsen och de 2 lediga skruvehullene på toppen vil göra samma nytte? I 5mm stål.
har också råkat ut för detta fenomen när jag svetsade ihop en adapter till det befintliga grenröret. hade läst den första tråden angående detta men inte tänkt mer på det för än man stog där o kliade sej i skallen.
för att förklara mitt dansande så ruska motorn pytte lite medans turbon "skakade" hejdlöst, testade att montera ett stag mellan grenrörs bultarna o turbon och visst fungerade det men bara ett litet tag .
( ja allt är åtdraget korrekt )
vid gas på drag försvann det fenomenet, kan det vara taskig kvalle i materialet?
för att förklara mitt dansande så ruska motorn pytte lite medans turbon "skakade" hejdlöst, testade att montera ett stag mellan grenrörs bultarna o turbon och visst fungerade det men bara ett litet tag .
( ja allt är åtdraget korrekt )
vid gas på drag försvann det fenomenet, kan det vara taskig kvalle i materialet?
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
jag har då iaf tänkt ut som så att jag ska bulta ett stag ifrån dom 3 bultarna som sitter i toppen som rundar turbon och över i ett gummi fäste i karossen.
så de staget kommer få hålla motorn i sidled så den inte rör sig samt att de även kommer svettsas ett fäste som bultas i 2 bultar på turbon.
jag återkommer när jag har gjort de fästet, men de kommer nog bli först till helgen pga tidsbrist.
dock har jag inte så stora problem som den andre.
ja alltså vid gaspådrag blir deingen skillnad, de är samma vibrationer oavsett last. full på drag eller nästan ingenting.
så de staget kommer få hålla motorn i sidled så den inte rör sig samt att de även kommer svettsas ett fäste som bultas i 2 bultar på turbon.
jag återkommer när jag har gjort de fästet, men de kommer nog bli först till helgen pga tidsbrist.
dock har jag inte så stora problem som den andre.
ja alltså vid gaspådrag blir deingen skillnad, de är samma vibrationer oavsett last. full på drag eller nästan ingenting.
Projekt!
volvo 145 såld
volvo 740 tic Såld
volvo 145 såld
volvo 740 tic Såld
-
- Lite mer laddtryck
jag kom på en faktor som kan spela roll i mitt fall, jag hade inget flexrör på mitt system ( dock väldigt bra upphängt ) men det kan ju vara boven att det lilla motorn ger ut i vibrationer blir större o större ju längre ut det får färdas för att sen sätta allt i själv gung. men att det sen vid gas på frag jämnas ut pga att motorn "slutar" vibrera.
bara en teori
bara en teori

http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Lite mer laddtryck
Har flexrør på mitt avgass system. Har også prøvd å koble fra avgassen og problemet var like stort. Så problemet er ikke der for min delElias Linder skrev:jag kom på en faktor som kan spela roll i mitt fall, jag hade inget flexrör på mitt system ( dock väldigt bra upphängt ) men det kan ju vara boven att det lilla motorn ger ut i vibrationer blir större o större ju längre ut det får färdas för att sen sätta allt i själv gung. men att det sen vid gas på frag jämnas ut pga att motorn "slutar" vibrera.
bara en teori

jag har inget flexrör på mitt system, utan de är bara upphängt med en gummi upphängning i bakkant innan de svänger ut framför bakhjulet. (sidepipe)
och de ligger inte å bryter något nämnvärt.
nja de där med halv gas eller inte, jag har ju vibrationerna oavsett last å gas, de är på ett givet varvtal oavsett hur jag kör, jag testat mer eller mindre sitta på turbon utan att de gör någon skillnad.
så ja tror helt änkelt man måste fixa något rejält stag som man bultar fast turbon i motorn (inte grenröret)
för då är turbon fixerad oavset vars grenröret vill, men frågan är ju bara hur de blir då när allting blir varmt och expanderar. ni som kört längre tag, hur mkt flyttar sig turbon när allting blivit varmt?
och de ligger inte å bryter något nämnvärt.
nja de där med halv gas eller inte, jag har ju vibrationerna oavsett last å gas, de är på ett givet varvtal oavsett hur jag kör, jag testat mer eller mindre sitta på turbon utan att de gör någon skillnad.
så ja tror helt änkelt man måste fixa något rejält stag som man bultar fast turbon i motorn (inte grenröret)
för då är turbon fixerad oavset vars grenröret vill, men frågan är ju bara hur de blir då när allting blir varmt och expanderar. ni som kört längre tag, hur mkt flyttar sig turbon när allting blivit varmt?
Projekt!
volvo 145 såld
volvo 740 tic Såld
volvo 145 såld
volvo 740 tic Såld
-
- Lite mer laddtryck
Jeg tror braketten må skrus til flensen på grenrøret og ikke turboen. Jeg skrudde en 5mm brakett mellan midt på avgasshuset og toppen for lenge siden. Vibrasjonene ble mindre, men langt fra borte. Etterhvert knakk braketten. Men braketten var banket til å passe, ikke svetsad, så tror det er derfor den knakk.
Men prova och gör som jag säger och svetsa dit ett stag i mellan, för som det ser ut i videon rör det sig ut/in från motorn och för det borde staget stoppa upp vibrationerna
Angående materilaet så är det vanligt tryckkärlsrör som de flesta kör med så det borde inte vara problemet.
Måste vara något med designen som jag inte riktigt förstår hur det kan komma sig, men jag kommer att i fortsättningen svetsa ett stag från början. för att förhindra att det här händer fler gånger.
Angående materilaet så är det vanligt tryckkärlsrör som de flesta kör med så det borde inte vara problemet.
Måste vara något med designen som jag inte riktigt förstår hur det kan komma sig, men jag kommer att i fortsättningen svetsa ett stag från början. för att förhindra att det här händer fler gånger.