Granlunds 142 -69 - Saabmotor? // Motorn sitter på plats
Granlunds 142 -69 - Saabmotor? // Motorn sitter på plats
Efter lite velande hit och dit bestämde jag mig för ett nytt projekt och i torsdags hämtade jag och en vän hem en 142a.
Den har gått på strippen de senaste åren och steg 1 är att få den godkänd för gatan.
Plastskärmar, plasthuv, plastbagagelucka, alla rutor av plast. (Vikt väger ju mest)
Justerbar bakvagn med uniballs, Aussielockerdiff, skivor runt om.
+ endel annat kul.
B23Emotor i nu för besiktningens skull..
Tidigare ägare har slängt ut mycket smågrejer för viktens skull men tror att sbp uppskattar om jag monterar tillbaka dem, typ bälten, tuta, vindrutetorkare osv..
Planen är alltså att få den besiktad, sen att få lite mer fart på den.
Jag köpte den här utav en kille i Dalsland, men jag tror att byggmästaren är en herre som kallar sig för "NOS-Johan" här på Sävarturbo, söker ni lite hittar ni filmer från tiden då han hade en riktigt rå sugmotor i den här bilen.
Den har gått på strippen de senaste åren och steg 1 är att få den godkänd för gatan.
Plastskärmar, plasthuv, plastbagagelucka, alla rutor av plast. (Vikt väger ju mest)
Justerbar bakvagn med uniballs, Aussielockerdiff, skivor runt om.
+ endel annat kul.
B23Emotor i nu för besiktningens skull..
Tidigare ägare har slängt ut mycket smågrejer för viktens skull men tror att sbp uppskattar om jag monterar tillbaka dem, typ bälten, tuta, vindrutetorkare osv..
Planen är alltså att få den besiktad, sen att få lite mer fart på den.
Jag köpte den här utav en kille i Dalsland, men jag tror att byggmästaren är en herre som kallar sig för "NOS-Johan" här på Sävarturbo, söker ni lite hittar ni filmer från tiden då han hade en riktigt rå sugmotor i den här bilen.
Senast redigerad av Granlund den mån sep 12, 2011 9:51 am, redigerad totalt 7 gång.
Erik Granlund
Idag var planen att jag snabbt skulle köra bort Saab 99an till vinterförvaringen för att sedan meka med volvon.
Eftersom jag inte kört 99an på ett tag kändes den som en liten trimmad gokart så det blev lite omvägar på vägen till vinterförvaringen
Har iaf slängt på slicksen för att se om det tar i någonstans, rotat runt i ett elschema och kollat upp lite fler småsaker jag behöver.
Funderar även på att köpa en hel 142a till som jag kan plocka delar från.
Nån här som har en billig till salu nära trollhättan eller en lada med delar?
Eftersom jag inte kört 99an på ett tag kändes den som en liten trimmad gokart så det blev lite omvägar på vägen till vinterförvaringen
Har iaf slängt på slicksen för att se om det tar i någonstans, rotat runt i ett elschema och kollat upp lite fler småsaker jag behöver.
Funderar även på att köpa en hel 142a till som jag kan plocka delar från.
Nån här som har en billig till salu nära trollhättan eller en lada med delar?
Erik Granlund
Nu funkar nästan alla lampor som de ska iaf.
bara backljuset kvar.
För man måste väl inte ha varningsblinkers på bilen?
Har letat upp vilka kablar som är till tutan också.
Nu har jag hittat batteriet till kameran, så nu ska det bli lite fler bilder framöver
McGuyver-lösning när man inte har någon som kan tuta medans man mäter kablar.
Är det godkännt att fästa bilbältena i buren eller måste de sitta där de sitter orginal?
bara backljuset kvar.
För man måste väl inte ha varningsblinkers på bilen?
Har letat upp vilka kablar som är till tutan också.
Nu har jag hittat batteriet till kameran, så nu ska det bli lite fler bilder framöver
McGuyver-lösning när man inte har någon som kan tuta medans man mäter kablar.
Är det godkännt att fästa bilbältena i buren eller måste de sitta där de sitter orginal?
Senast redigerad av Granlund den fre okt 08, 2010 1:57 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Erik Granlund
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
Jag har för mig att det aldrig funnits krav på varningsblinkers i Sverige utan att det som är en finess som kommit på bilarna självmant...
(Sen så är det ju vissa marknader som har krav på det, tror bl.a. USA, så att det inte byggts specialbilar för Sverige utan varningsblink är ju kanske rätt självklart)
(Sen så är det ju vissa marknader som har krav på det, tror bl.a. USA, så att det inte byggts specialbilar för Sverige utan varningsblink är ju kanske rätt självklart)