Problem med hög avgastemp
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jo det går rätt fort att byta och att byta tillbaka om det blir åt fel håll därför törs man testa och utvärdera lite vildare kombinationer också.knotan skrev:instämer helt, å dessutom en stor fördel med 8v motorerna där det är bytt å tetsat på så kort tidJens Gustavsson skrev:de roligaste man kan göra är att testa olika turbos och kamaxlar på en motor! det är relativt fort gjort och det ger stora skillnader i motor karaktär= intressant
många tror jag är lite rädd för vassa kamaxlar det gäller bara att ha vissa saker "rätt byggt" så kan man få hiskeliga effekter med bibehållen hörbarhet på gatan eller i en drifting bil.
tänk bara vad en rally kille tycker är en snäll kam (de är vassa ) och hur körbar en sån motor är i skogen men tro inte att man kan ha ett skit grenrör eller en turbo som är av bling bling modell då blir det dåligt register på grejorna utan att toppeffekten blir bra heller.
allt ligger i kombinationen av grejor och hur väl man fin sjusterar in dem
vi kommer att testa väldigt mycket efter jul på div volvo B230 motorer och vi kommer nog att lära oss mycket än fast vi har hållit på i snart 20 år redan.
vi testade (lekte) lite på denna motor förra vintern men det va mest för att lära sig grunderna hur en broms bänk fungerar utan avanserade kringutrustningar, nu i vinter blir det allvar och den nyuppdaterade dyno anläggningen är 100 gånger mer avanserad och kan mäta och analysera allt man kan fantisera om nästan. tester från förra året http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=38336 the dyno movie http://www.youtube.com/watch?v=bAuG-7B08-A
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
jag körknotan skrev:8.3:1 stog det på ett annat forum
filad 531,
hx40 54/56mm
Dan G grenrör
std 230fk
8:1 i kompa
bf98
Enem v16 kam
vid 1.5 bars ladd ligger jag på 24grader tändning vid 4000rpm.
förut hade jag problem med avgastempen men de verkar ha bättrat sig med enem kamen nu 268 grader duration
Jens Hedlund.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
när vi snacka på telefonen så kom vi fram till att största problemet med avgastempen på höga laddtryck beror på att det blir för snabb förbräning då kolven kommer för nära toppen, därför och i kombination med 95 oktan så måste man sänka tändningen så mycket för att undvika knack och då skenar avgastempen över 1000grader.
kamaxeln kan påverka till viss del den också men det är inte huvud problemet.
kamaxeln kan påverka till viss del den också men det är inte huvud problemet.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Är det V16 eller V16 turbo? verkar bara vara nockvinkeln som skiljer 109/112Xuri skrev:jag körknotan skrev:8.3:1 stog det på ett annat forum
filad 531,
hx40 54/56mm
Dan G grenrör
std 230fk
8:1 i kompa
bf98
Enem v16 kam
vid 1.5 bars ladd ligger jag på 24grader tändning vid 4000rpm.
förut hade jag problem med avgastempen men de verkar ha bättrat sig med enem kamen nu 268 grader duration
Undrar var enem specar sina kammar, om det är vid körspel eller vid typ 1mm lyft
Hur mycket mellanrum bör det vara? jag har 0,2mm hittade jag i mina anteckningar.Jens Gustavsson skrev:när vi snacka på telefonen så kom vi fram till att största problemet med avgastempen på höga laddtryck beror på att det blir för snabb förbräning då kolven kommer för nära toppen, därför och i kombination med 95 oktan så måste man sänka tändningen så mycket för att undvika knack och då skenar avgastempen över 1000grader.
kamaxeln kan påverka till viss del den också men det är inte huvud problemet.
Surt som fan att behöva riva motorn och svarva av wiseco kolvarna när jag ändå toppdeckade för att få det exakt som jag blev rekommenderad när jag byggde maskinen, men det kanske är annorlunda på sugmotor visserligen.
Hur mycket spel är det original? Jag kanske kunde bygga ett nytt block istället och inte plana blocket något alls.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
om du har under 0.8mm imellan så tar kolven i toppen på höga varv så 0.3 tror jag inte du har?
Enem snackar duration vid ramp slut och det betyder i praktiken att det kan va vid vilket lyft som helst men väldigt grovt sett så är det vid 0.55mm oftast.
ska man gämföra olika kamaxlar med vid ett lyft så ska man snacka 1.25mm eller 0.05".
en lista med vanliga kamaxlar (jag har en uppdaterad lista på gång men inte klar än) http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=8505
Enem snackar duration vid ramp slut och det betyder i praktiken att det kan va vid vilket lyft som helst men väldigt grovt sett så är det vid 0.55mm oftast.
ska man gämföra olika kamaxlar med vid ett lyft så ska man snacka 1.25mm eller 0.05".
en lista med vanliga kamaxlar (jag har en uppdaterad lista på gång men inte klar än) http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=8505
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Ja jag var själv lite skeptisk, men det är förmodligen så att toppdeckningen är 0,2mm (kolvuppsticket) och då blir det ju något i stil med 0,8mm när packningen är ihoptryckt.
Var så längesen jag gjorde detta så minnet är inte direkt färskt, man skulle dokumentera mera
du pratade om att fasa av toppen, går det att göra som bilden nedan, blå linje är packningen, och röd linje är där kanten på fasningen blir isåfall.
Räcker det att putsa av en millimeter där man tar som mest, altlså närmast centrum?
Var så längesen jag gjorde detta så minnet är inte direkt färskt, man skulle dokumentera mera
du pratade om att fasa av toppen, går det att göra som bilden nedan, blå linje är packningen, och röd linje är där kanten på fasningen blir isåfall.
Räcker det att putsa av en millimeter där man tar som mest, altlså närmast centrum?
jag har med lyckat resultat tagit bort squichen Helt på flera motorer jag vart med å byggt, dvs mer än 2mm mellan topp å kolv.
olika sätt å göra det är såkolart svarvad kolv, kortare vevstake eller göra en fräsning i maskin.
på en m20 motor jag byggde som var extremt spikbenägen även med e85 ( va en snikmotor med massa modds på ett motronic)
körde en cirukationsfräsning så som du ritat den blåa linjen, dvs med toppackningen på 2mm , det påverkade inte kompet nämnvrt men spiktendenser försvann helt. troligen hade dteta lett till att man kunnat ge mycket mer täning om den möjligheten hade funnits...
jag tror ändå på att du skulle testa byta till en kam med mer nockvinkel. annars som sagt minska squischen möjligt att bägge två krävs men det borde det inte göra tycker jag....
olika sätt å göra det är såkolart svarvad kolv, kortare vevstake eller göra en fräsning i maskin.
på en m20 motor jag byggde som var extremt spikbenägen även med e85 ( va en snikmotor med massa modds på ett motronic)
körde en cirukationsfräsning så som du ritat den blåa linjen, dvs med toppackningen på 2mm , det påverkade inte kompet nämnvrt men spiktendenser försvann helt. troligen hade dteta lett till att man kunnat ge mycket mer täning om den möjligheten hade funnits...
jag tror ändå på att du skulle testa byta till en kam med mer nockvinkel. annars som sagt minska squischen möjligt att bägge två krävs men det borde det inte göra tycker jag....
- Peter schmidt
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 208
- Blev medlem: sön dec 30, 2007 12:05 pm
- Ort: Åsbro
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
han specar sina kamaxlar vid ramp slut, olika på olika profiler så det säger inte mycket (0.45-0.8mm?)Xuri skrev:De är en ENEM v16 turbo, och enem specar sina kammar vid 0 lyft.dannej skrev:Är det V16 eller V16 turbo? verkar bara vara nockvinkeln som skiljer 109/112
Undrar var enem specar sina kammar, om det är vid körspel eller vid typ 1mm lyft
mvh
jag specar helst mina kamaxlar så här då kan man gämföra mellan olika kamaxlar mycket ärligare http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40676
v16 och en STS 247 gämförelse
Kod: Markera allt
C:\Program\AudieTech\CPP\Volvo B230\Enem V16 .CPP
LIFT DUR. OPEN CLOSE AREA
Lobe I1 ----- ------ ----------- ----------- ------
Centerline 100.00 ATDC 0.20 349.76 74.44 BTDC 95.32 ABDC 982.2
.050 Lift C/L 99.70 ATDC 0.30 329.33 64.64 BTDC 84.69 ABDC 979.6
Runout 0.0381 0.40 307.95 53.85 BTDC 74.10 ABDC 975.7
Peak Open Acc. 0.02234 0.50 284.01 40.61 BTDC 63.39 ABDC 970.2
Peak Nose Acc. -0.00879 1.00 245.36 22.98 BTDC 42.39 ABDC 956.8
Peak Close Acc. 0.02244 1.25 238.39 19.49 BTDC 38.90 ABDC 952.6
Lift @ TDC 3.600 2.00 223.58 12.15 BTDC 31.43 ABDC 940.0
Valve Lash 0.000 3.00 208.08 4.37 BTDC 23.71 ABDC 919.6
Rocker Ratio 1.00 4.00 193.61 2.85 ATDC 16.46 ABDC 893.4
Lobe Separation ----- 5.00 179.19 10.02 ATDC 9.21 ABDC 859.9
Minimum Flat 6.00 164.55 17.30 ATDC 1.86 ABDC 818.6
Follower Dia. 32.077 7.00 149.47 24.85 ATDC 5.68 BBDC 768.7
8.00 133.40 32.91 ATDC 13.69 BBDC 707.4
9.00 115.51 41.90 ATDC 22.59 BBDC 630.2
10.00 94.72 52.33 ATDC 32.95 BBDC 530.3
11.00 68.59 65.45 ATDC 45.97 BBDC 391.9
12.00 22.53 88.74 ATDC 68.72 BBDC 124.1
12.1119 --- PEAK CAM LIFT ---
C:\Program\AudieTech\CPP\Volvo B230\STS 247.CPP
LIFT DUR. OPEN CLOSE AREA
Lobe I1 ----- ------ ----------- ----------- ------
Centerline 100.00 ATDC 0.20 312.93 50.94 BTDC 81.99 ABDC 1011.7
.050 Lift C/L 100.70 ATDC 0.30 297.00 44.07 BTDC 72.92 ABDC 1009.8
Runout 0.0254 0.40 284.05 38.74 BTDC 65.31 ABDC 1007.5
Peak Open Acc. 0.02146 0.50 274.01 34.97 BTDC 59.04 ABDC 1005.3
Peak Nose Acc. -0.00803 1.00 252.67 25.63 BTDC 47.05 ABDC 997.8
Peak Close Acc. 0.02507 1.25 246.90 22.75 BTDC 44.15 ABDC 994.6
Lift @ TDC 4.096 2.00 233.12 15.81 BTDC 37.31 ABDC 983.5
Valve Lash 0.000 3.00 217.47 8.05 BTDC 29.43 ABDC 964.0
Rocker Ratio 1.00 4.00 202.58 0.70 BTDC 21.88 ABDC 937.9
Lobe Separation ----- 5.00 187.80 6.60 ATDC 14.39 ABDC 904.6
Minimum Flat 6.00 172.49 14.15 ATDC 6.64 ABDC 862.5
Follower Dia. 31.468 7.00 156.58 21.93 ATDC 1.48 BBDC 810.8
8.00 139.62 30.23 ATDC 10.15 BBDC 747.1
9.00 120.78 39.45 ATDC 19.77 BBDC 667.0
10.00 98.78 50.30 ATDC 30.91 BBDC 562.3
11.00 71.11 63.99 ATDC 44.90 BBDC 416.7
12.00 19.76 90.25 ATDC 69.99 BBDC 107.1
12.0786 --- PEAK CAM LIFT ---
12.0786 --- PEAK VALVE LIFT ---
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/