Problem med hög avgastemp

Diskussioner för erfaret folk
Wikstrom
För mycket laddtryck
Inlägg: 490
Blev medlem: mån maj 17, 2010 3:27 pm
Ort: Boden

Inlägg av Wikstrom »

lite OT men kul o få lite läsa lite frän " funderar" läsning från grabbarna med koll :thumbright:
Johannes wikström
0768486335

"Så en Rejäl vebo är ett måste i vart hushåll om de ska bli nå ordning på livet." - Jonas N
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

Jens Gustavsson skrev:de roligaste man kan göra är att testa olika turbos och kamaxlar på en motor! det är relativt fort gjort och det ger stora skillnader i motor karaktär= intressant :thumbright:
instämer helt, å dessutom en stor fördel med 8v motorerna där det är bytt å tetsat på så kort tid :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

knotan skrev:
Jens Gustavsson skrev:de roligaste man kan göra är att testa olika turbos och kamaxlar på en motor! det är relativt fort gjort och det ger stora skillnader i motor karaktär= intressant :thumbright:
instämer helt, å dessutom en stor fördel med 8v motorerna där det är bytt å tetsat på så kort tid :thumbright:
jo det går rätt fort att byta och att byta tillbaka om det blir åt fel håll därför törs man testa och utvärdera lite vildare kombinationer också.

många tror jag är lite rädd för vassa kamaxlar det gäller bara att ha vissa saker "rätt byggt" så kan man få hiskeliga effekter med bibehållen hörbarhet på gatan eller i en drifting bil.

tänk bara vad en rally kille tycker är en snäll kam (de är vassa :wink:) och hur körbar en sån motor är i skogen men tro inte att man kan ha ett skit grenrör eller en turbo som är av bling bling modell då blir det dåligt register på grejorna utan att toppeffekten blir bra heller.

allt ligger i kombinationen av grejor och hur väl man fin sjusterar in dem :!:

vi kommer att testa väldigt mycket efter jul på div volvo B230 motorer och vi kommer nog att lära oss mycket än fast vi har hållit på i snart 20 år redan.

vi testade (lekte) lite på denna motor förra vintern men det va mest för att lära sig grunderna hur en broms bänk fungerar utan avanserade kringutrustningar, nu i vinter blir det allvar och den nyuppdaterade dyno anläggningen är 100 gånger mer avanserad och kan mäta och analysera allt man kan fantisera om nästan. tester från förra året http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=38336 the dyno movie http://www.youtube.com/watch?v=bAuG-7B08-A :hihi:
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1673
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av Xuri »

vad kör du för komp ?
Jens Hedlund.
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

8.3:1 stog det på ett annat forum
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1673
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av Xuri »

knotan skrev:8.3:1 stog det på ett annat forum
jag kör

filad 531,
hx40 54/56mm
Dan G grenrör
std 230fk
8:1 i kompa
bf98
Enem v16 kam

vid 1.5 bars ladd ligger jag på 24grader tändning vid 4000rpm.

förut hade jag problem med avgastempen men de verkar ha bättrat sig med enem kamen nu 268 grader duration
Jens Hedlund.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

när vi snacka på telefonen så kom vi fram till att största problemet med avgastempen på höga laddtryck beror på att det blir för snabb förbräning då kolven kommer för nära toppen, därför och i kombination med 95 oktan så måste man sänka tändningen så mycket för att undvika knack och då skenar avgastempen över 1000grader.

kamaxeln kan påverka till viss del den också men det är inte huvud problemet.
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

Xuri skrev:
knotan skrev:8.3:1 stog det på ett annat forum
jag kör

filad 531,
hx40 54/56mm
Dan G grenrör
std 230fk
8:1 i kompa
bf98
Enem v16 kam

vid 1.5 bars ladd ligger jag på 24grader tändning vid 4000rpm.

förut hade jag problem med avgastempen men de verkar ha bättrat sig med enem kamen nu 268 grader duration
Är det V16 eller V16 turbo? verkar bara vara nockvinkeln som skiljer 109/112

Undrar var enem specar sina kammar, om det är vid körspel eller vid typ 1mm lyft
Jens Gustavsson skrev:när vi snacka på telefonen så kom vi fram till att största problemet med avgastempen på höga laddtryck beror på att det blir för snabb förbräning då kolven kommer för nära toppen, därför och i kombination med 95 oktan så måste man sänka tändningen så mycket för att undvika knack och då skenar avgastempen över 1000grader.

kamaxeln kan påverka till viss del den också men det är inte huvud problemet.
Hur mycket mellanrum bör det vara? jag har 0,2mm hittade jag i mina anteckningar.
Surt som fan att behöva riva motorn och svarva av wiseco kolvarna när jag ändå toppdeckade för att få det exakt som jag blev rekommenderad när jag byggde maskinen, men det kanske är annorlunda på sugmotor visserligen.

Hur mycket spel är det original? Jag kanske kunde bygga ett nytt block istället och inte plana blocket något alls.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

om du har under 0.8mm imellan så tar kolven i toppen på höga varv så 0.3 tror jag inte du har?


Enem snackar duration vid ramp slut och det betyder i praktiken att det kan va vid vilket lyft som helst :) men väldigt grovt sett så är det vid 0.55mm oftast.


ska man gämföra olika kamaxlar med vid ett lyft så ska man snacka 1.25mm eller 0.05".

en lista med vanliga kamaxlar (jag har en uppdaterad lista på gång men inte klar än) http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=8505
mats757
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm

Inlägg av mats757 »

Är 1000 grader ett problem?
Vilken temp Bör man ha?

Mats
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

Ja jag var själv lite skeptisk, men det är förmodligen så att toppdeckningen är 0,2mm (kolvuppsticket) och då blir det ju något i stil med 0,8mm när packningen är ihoptryckt.
Var så längesen jag gjorde detta så minnet är inte direkt färskt, man skulle dokumentera mera

du pratade om att fasa av toppen, går det att göra som bilden nedan, blå linje är packningen, och röd linje är där kanten på fasningen blir isåfall.

Räcker det att putsa av en millimeter där man tar som mest, altlså närmast centrum?

Bild
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

jag har med lyckat resultat tagit bort squichen Helt på flera motorer jag vart med å byggt, dvs mer än 2mm mellan topp å kolv.

olika sätt å göra det är såkolart svarvad kolv, kortare vevstake eller göra en fräsning i maskin.
på en m20 motor jag byggde som var extremt spikbenägen även med e85 ( va en snikmotor med massa modds på ett motronic)
körde en cirukationsfräsning så som du ritat den blåa linjen, dvs med toppackningen på 2mm , det påverkade inte kompet nämnvrt men spiktendenser försvann helt. troligen hade dteta lett till att man kunnat ge mycket mer täning om den möjligheten hade funnits...

jag tror ändå på att du skulle testa byta till en kam med mer nockvinkel. annars som sagt minska squischen möjligt att bägge två krävs men det borde det inte göra tycker jag....
Användarvisningsbild
Peter schmidt
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: sön dec 30, 2007 12:05 pm
Ort: Åsbro

Inlägg av Peter schmidt »

mats757 skrev:Är 1000 grader ett problem?
Vilken temp Bör man ha?

Mats
900-950 grader på bensin, runt 850-875 på e85.
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1673
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av Xuri »

dannej skrev:Är det V16 eller V16 turbo? verkar bara vara nockvinkeln som skiljer 109/112

Undrar var enem specar sina kammar, om det är vid körspel eller vid typ 1mm lyft
De är en ENEM v16 turbo, och enem specar sina kammar vid 0 lyft.

mvh
Jens Hedlund.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Xuri skrev:
dannej skrev:Är det V16 eller V16 turbo? verkar bara vara nockvinkeln som skiljer 109/112

Undrar var enem specar sina kammar, om det är vid körspel eller vid typ 1mm lyft
De är en ENEM v16 turbo, och enem specar sina kammar vid 0 lyft.

mvh
han specar sina kamaxlar vid ramp slut, olika på olika profiler så det säger inte mycket (0.45-0.8mm?)

jag specar helst mina kamaxlar så här då kan man gämföra mellan olika kamaxlar mycket ärligare http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40676



v16 och en STS 247 gämförelse

Kod: Markera allt

 C:\Program\AudieTech\CPP\Volvo B230\Enem V16 .CPP                
                                                                                 
                                  LIFT    DUR.      OPEN        CLOSE      AREA
 Lobe              I1            -----  ------  -----------  -----------  ------
 Centerline        100.00 ATDC    0.20  349.76   74.44 BTDC   95.32 ABDC   982.2
 .050 Lift C/L      99.70 ATDC    0.30  329.33   64.64 BTDC   84.69 ABDC   979.6
 Runout             0.0381        0.40  307.95   53.85 BTDC   74.10 ABDC   975.7
 Peak Open  Acc.    0.02234       0.50  284.01   40.61 BTDC   63.39 ABDC   970.2
 Peak Nose  Acc.  -0.00879        1.00  245.36   22.98 BTDC   42.39 ABDC   956.8
 Peak Close Acc.    0.02244       1.25  238.39   19.49 BTDC   38.90 ABDC   952.6
 Lift @ TDC         3.600         2.00  223.58   12.15 BTDC   31.43 ABDC   940.0
 Valve Lash         0.000         3.00  208.08    4.37 BTDC   23.71 ABDC   919.6
 Rocker Ratio      1.00           4.00  193.61    2.85 ATDC   16.46 ABDC   893.4
 Lobe Separation   -----          5.00  179.19   10.02 ATDC    9.21 ABDC   859.9
 Minimum Flat                     6.00  164.55   17.30 ATDC    1.86 ABDC   818.6
   Follower Dia.   32.077         7.00  149.47   24.85 ATDC    5.68 BBDC   768.7
                                  8.00  133.40   32.91 ATDC   13.69 BBDC   707.4
                                  9.00  115.51   41.90 ATDC   22.59 BBDC   630.2
                                 10.00   94.72   52.33 ATDC   32.95 BBDC   530.3
                                 11.00   68.59   65.45 ATDC   45.97 BBDC   391.9
                                 12.00   22.53   88.74 ATDC   68.72 BBDC   124.1
                                 12.1119  --- PEAK CAM LIFT ---
                                 
 
                 C:\Program\AudieTech\CPP\Volvo B230\STS 247.CPP                 
                                                                                 
                                  LIFT    DUR.      OPEN        CLOSE      AREA
 Lobe              I1            -----  ------  -----------  -----------  ------
 Centerline        100.00 ATDC    0.20  312.93   50.94 BTDC   81.99 ABDC  1011.7
 .050 Lift C/L     100.70 ATDC    0.30  297.00   44.07 BTDC   72.92 ABDC  1009.8
 Runout             0.0254        0.40  284.05   38.74 BTDC   65.31 ABDC  1007.5
 Peak Open  Acc.    0.02146       0.50  274.01   34.97 BTDC   59.04 ABDC  1005.3
 Peak Nose  Acc.  -0.00803        1.00  252.67   25.63 BTDC   47.05 ABDC   997.8
 Peak Close Acc.    0.02507       1.25  246.90   22.75 BTDC   44.15 ABDC   994.6
 Lift @ TDC         4.096         2.00  233.12   15.81 BTDC   37.31 ABDC   983.5
 Valve Lash         0.000         3.00  217.47    8.05 BTDC   29.43 ABDC   964.0
 Rocker Ratio      1.00           4.00  202.58    0.70 BTDC   21.88 ABDC   937.9
 Lobe Separation   -----          5.00  187.80    6.60 ATDC   14.39 ABDC   904.6
 Minimum Flat                     6.00  172.49   14.15 ATDC    6.64 ABDC   862.5
   Follower Dia.   31.468         7.00  156.58   21.93 ATDC    1.48 BBDC   810.8
                                  8.00  139.62   30.23 ATDC   10.15 BBDC   747.1
                                  9.00  120.78   39.45 ATDC   19.77 BBDC   667.0
                                 10.00   98.78   50.30 ATDC   30.91 BBDC   562.3
                                 11.00   71.11   63.99 ATDC   44.90 BBDC   416.7
                                 12.00   19.76   90.25 ATDC   69.99 BBDC   107.1
                                 12.0786  --- PEAK CAM LIFT ---
                                 12.0786  --- PEAK VALVE LIFT ---
 
Skriv svar