överladda chev 350

Allt inom Usa bilar samt hot rods
bmwdiesel
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: sön apr 11, 2010 12:57 am

överladda chev 350

Inlägg av bmwdiesel »

tjo har blivit väldigt sugen på att lägga dit turbo på en cheva 350.
jag har väldigt mycket funderingar kring detta så jag har inte köpt någon bil än men vill veta lite mer om vilken motor som är någorlunda att bygga på innan jag köper lämpligt projekt :D
min första fråga lyder. ska man köpa den äldre versionen av v8 60-70tal
eller en nyare som exempel sitter i 80tals vanar med redan lägre kompression eftersom den ska överladdas? går det bra att överladda med org renoverad bottendel org kompression kanske värre,kam ochhx50 egna grenrör med någon holley som är byggd för tryck?lr är det svårt och få till gången på den`?jag har en massa fler frågor men väntar efter att de här första förhoppningsvis blir besvarade :P
Lidenfors
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Ort: Tibro

Överladda 350

Inlägg av Lidenfors »

Frågor runt just detta dyker upp hela tiden ..
Jag håller också på att samlar info om att bygga en turbo 350..
Jag har införskaffat ett äldre block 4-bultat ..

Vad siktar du på för effekter? om jag förstått rätt så hänger inte orginalvevaxeln med över 4-500hk .Och sen är väl inte H-profilstakar fel .
DET KOSTAR JU INGENTING TILL DESSA MOTORER!!!!
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42204 sen finnes en flott søkfunksjon her på forumet :thumbright:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Lidenfors
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Ort: Tibro

turbo

Inlägg av Lidenfors »

Det bästa vore att samla allt under en tråd och låsa den ....
bmwdiesel
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: sön apr 11, 2010 12:57 am

Inlägg av bmwdiesel »

okej jo har sett lite fler som har funderingar kring detta. jag har verkligen annvänt sökfunktionen men inte hittat de svar jag vill få reda på. mina mål är vell att anntingen ha motorn i en chev 60tals pickup lr en 68-70tals nova, och jag tänkte lägga ribban kring 400-500hk, vilket inte borde vara nå problem, enligt dem i min omgivning som åker sugtrimmat 350.men jag är väldigt intresserad om det funkar att trycka genom en tex holley med bra resultat, och vilket komp man ska köra :P
bmwdiesel
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: sön apr 11, 2010 12:57 am

Inlägg av bmwdiesel »

jo precis det vore kung kung kung och ha allt under en och samma v8 turbo tråd:)
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

:arrow: galebanks har noen kit : tror det var ca 600 hk v 0,7 bar.. men det finnes sikkert noen her på forum, som kan helpe til.. jens driver vel nåt cheva v8 å turbo... :D
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
bmwdiesel
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: sön apr 11, 2010 12:57 am

Inlägg av bmwdiesel »

ja men skriv på bara om ni kommer på något förslag :P
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

:arrow: kansje dett burde vært på filmer å bilder: men det er smallblock cheva :shock: http://www.youtube.com/watch?v=KB1Wrv0S ... re=related
slik kan det jøres... :thumbright: :!:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Inlägg av Painlake Racing »

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... rbo+budget

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... rbo+budget

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... rbo+budget

Sök i "Amerikanska bilar & hotrods" nyckelord v8 och turbo, jag la till budget också i min sökning.

Annars är väl det enda jag kan råda dig till: Go for it! Man lär sig under resans gång, speciellt om man lägger upp en projekttråd. Välj den motor som du brinner mest för eller som du tror är smidigast att skruva med. En vanmotor är väl en bra början, men mår bra av åtminstone raggarrenovering med nya lager och ringar osv.
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Cassius »

Corvette C4 har väl smidda kolvar original vill ja minnas? Kanske kan vara nått att spana efter :)

Sen kan du ju leta upp länken till "untill it grenades" tråden om jänkaren som tog en truck 8a med små trånga kanaler, bytte kam och vippor, satte på uppochner vända headers med turbos och till slut åkte mitten om de inte var låga t.o.m 9or med en senare 80 tals Firebird med th400 automat. Allt på std kolvar, stakar, vev, block, toppar och ventiler :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Jag hade origial botten från 1984 Corvette med eftermarknads alutoppar, insug och kam. Det var stakarna som till slut gav upp. Obduktionen visade även att det hade varit cap-walk på ramlagen (2-bultat). Såg inget problem med varken vev eller kolvar.

Det är ju alltid svårt att gissa effekten.
Har bromspapper på 627 hk vid 4200 varv och 1087 Nm vid 4000 varv. (Hjulsiffror). Jag var dessutom tvungen att köra på överväxeln eftersom bromsbänken bottnade på 3an.

Till året efter hade jag monterat större turbo och bättrade på slutfarten till 216 km/h på strippen. När jag i slutet av den sommaren började förbättra avgasystemet märktes en markant effektökning och motorn började gå i varvstoppen på tvåan (minimitid mellan växlingar i databoxen).

Det måste ha varit minst 800 hk i motorn ...

Här är en liten film där jag gasar mot en kompressormatad rod med halva vikten mot Corvetten.
http://www.joby.se/video/joby/2008-08-13_3.mpg


Siktar man på 350-400 hk i motorn så räcker nog vilken orginalmotor som hälst bara den får rätt med bränsle och tändning.

Vid 500 hk vill man nog ha en mer lågkompad motor eller årminstone köra på E85. Jag hade ungefär 9:1 i komp på min och körde på E85.

Växellådan är ett större problem.
Jonas Bylund
Bild
Lidenfors
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Ort: Tibro

turbo

Inlägg av Lidenfors »

hur mycket laddade du med 9:1 i komp och e85?

Det är en funderaing vad man ska sikta på för komp samt vilket bränsle
som är optimalt om motorn ska sitta i en gaträser ..

Ja körde på ca 9 ikomp och e85 med ladd på ca 2kilo i pv:n och det funkade fint men det späder oljan en del samt att det blir väldigt mycket vevhusventilation (i alla fall på min bil)

Jag siktar på 5-600hk med 4-bultat 350block som är delvis betongat , med eagle 4340stål vevaxel kortaste orginal slagläng 3,48" (tror jag det är),H-profil 4340stål 6"längd stakar ,Je kolvar . Det borde hålla

Singel HX55 turbo ,ms sprut ,eftermarknads alutopppar bearbetade.
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Mesta tiden laddade jag drygt 1 bar, men efter sista avgasombyggnationen gick laddet upp en del. Ca 1.3 - 1.4 bar ladd.

Kortaste orginal slaglängd?

CSB med 4" borr har haft 3 olika slag där 3.48" är längst. (350 CUI).
302 CUI hade 3.00" slag.
327 CUI hade 3.25" slag.
Eftermarknads 3.75" slag ger 383 CUI. ( samma slag som CSB 400).

Mitt nya block har 4.125" borr ( CSB 400 ).
Jag har beställt från Summitracing nu.
Det blev en Lunanti stålvev med 3.48"slag, 6.125" Howard I-beam stakar och JE kolvar.
Jonas Bylund
Bild
Lidenfors
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Ort: Tibro

TURBO

Inlägg av Lidenfors »

ok ja menade slaget på eftermarknadsvev 3,48" och inte 3,75"
Skriv svar