Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.
Är lite tveksam till att ha en projekt tråd då jag inte brukar avsluta mina projekt utan bara skaffar nya Men det kan ju kanske intressera någon och så kan man ju få lite hjälp och inspiration när det behövs..
Bilen ifråga är min Camaro som jag har ägt i ca. 5 år och kört kanske 30 mil totalt med. Drivlinan består av en 305:a och en Borg Warner T5. Innehållet i växellådan är gjort i porslin så vi får se hur länge det håller, vill behålla den manuell så länge det går.
Motorkonceptet ser ut såhär:
Portade orginal toppar.
Ny kamaxel, har 3 att välja på, mer info om dom kommer.
7,78:1 i kompressionsförhållande.
Orginal vev, kolvar och stakar. ARP bult till stakarna.
Rullvippor med orginal 1,5 utväxling.
Msd 6 BTM och blaster 2 spole.
Weiand 8004 2 plans insug (kommer antagligen bytas ut mot nått annat?)
Holley 650 som ska moddas för att tryckas igenom med Nitrophyl flotörer osv.
Misab BTR och 2st. Audi S2 pumpar från Biltema som ska monteras i tanken.
Holset HX55 med 25:ans avgashus och en 50mm kina wastegate.
Motorn lyfts ur bilen:
Av med topparna och dom monteras isär och skickar en till Erland Cox för flödning.
Orginaltoppen med gjutnr: 14014416: 305, 80-86. 1,84"/1,5" ventiler flödade:
Lyft” – In – Ut.
0,1” - 49,4 – 39,2
0,2” – 101,3 – 76,0
0,3 – 137,4 – 108,7
0,4” – 161,0 – 124,6
0,5” – 171,0 - 133,1
0,6” – 169,9 – 134,0
0,7” – 172,9 – 135,9
Efter det så portade jag topparna efter lite råd från Erland, Jens och andra här på forumet. Min första portning någonsin så ha lite överseende
Först tog jag en skrot topp och filade hål i så man såg vad det fanns för marginaler..
Jag spetsade till runt styrningen, slipade upp till 0,88 gånger ventildiametern under sätet och gjorde en snygg övergång till grytan. Breddade även lite i grytan och försökte jämna till korta radien. Har även breddat så mycket det gick och försökt rätta ut kanalen fram mot grytan.
Så blev två insugskanaler:
En till på insug från förbränningsrummet:
Avgaskanalen har fått ungefär samma behandling. Har låtit den va platt i golvet och konar från grytan upp till ungefär avgasventilens diameter.
Från grenrörs sidan:
Från förbränningsrummet:
Efter att det va gjort så bar det av till Erland Cox för slipning av ventiler, fräsning av säten och ett nytt flödestest. Kan säga att jag va bra nervös när jag skulle visa upp topparna för Erland. Han höll sig för skratt iaf., bra pokerfejs
Här är en av topparna uppspänd i Mirafräsen:
Här vevar Erland´s armar så spånorna yr över Skåneslätten!
Sätena är frästa, ventilerna slipade och även lagt en 30 graders backcut på. Nu är dom uppspända i flödesbänken.
Här probar Erland kanalen, tror jag.
Så här blev resultatet av portningen då:
Lyft. In. Ut.
0.1" 55,9 49,2
0,2" 116,5 98,0
0,3" 151,8 130,5
0,4" 185,3 141,3
0,5" 192,7 146,7
0,6" 196,0 148.4
0,7" 197,6 150,6
Alla mätningar är gjorda vid 28" vatten och med 95mm cylinder, på avgas används rör från 0,3" och uppåt. Samma förutsättningar som vid första flödningen alltså. Jag visste inte alls vad jag skulle förvänta mig så jag blev jäkligt nöjd med resultatet! Erland är grymt trevlig och delar med sig av sin kunskap, inga fåniga hemlisar där Ett stort tack till honom!
Här mäter jag upp förbränningsrummets volym och även volymen när kolven är i topp.
Fortsättning följer..
/David
Bilen ifråga är min Camaro som jag har ägt i ca. 5 år och kört kanske 30 mil totalt med. Drivlinan består av en 305:a och en Borg Warner T5. Innehållet i växellådan är gjort i porslin så vi får se hur länge det håller, vill behålla den manuell så länge det går.
Motorkonceptet ser ut såhär:
Portade orginal toppar.
Ny kamaxel, har 3 att välja på, mer info om dom kommer.
7,78:1 i kompressionsförhållande.
Orginal vev, kolvar och stakar. ARP bult till stakarna.
Rullvippor med orginal 1,5 utväxling.
Msd 6 BTM och blaster 2 spole.
Weiand 8004 2 plans insug (kommer antagligen bytas ut mot nått annat?)
Holley 650 som ska moddas för att tryckas igenom med Nitrophyl flotörer osv.
Misab BTR och 2st. Audi S2 pumpar från Biltema som ska monteras i tanken.
Holset HX55 med 25:ans avgashus och en 50mm kina wastegate.
Motorn lyfts ur bilen:
Av med topparna och dom monteras isär och skickar en till Erland Cox för flödning.
Orginaltoppen med gjutnr: 14014416: 305, 80-86. 1,84"/1,5" ventiler flödade:
Lyft” – In – Ut.
0,1” - 49,4 – 39,2
0,2” – 101,3 – 76,0
0,3 – 137,4 – 108,7
0,4” – 161,0 – 124,6
0,5” – 171,0 - 133,1
0,6” – 169,9 – 134,0
0,7” – 172,9 – 135,9
Efter det så portade jag topparna efter lite råd från Erland, Jens och andra här på forumet. Min första portning någonsin så ha lite överseende
Först tog jag en skrot topp och filade hål i så man såg vad det fanns för marginaler..
Jag spetsade till runt styrningen, slipade upp till 0,88 gånger ventildiametern under sätet och gjorde en snygg övergång till grytan. Breddade även lite i grytan och försökte jämna till korta radien. Har även breddat så mycket det gick och försökt rätta ut kanalen fram mot grytan.
Så blev två insugskanaler:
En till på insug från förbränningsrummet:
Avgaskanalen har fått ungefär samma behandling. Har låtit den va platt i golvet och konar från grytan upp till ungefär avgasventilens diameter.
Från grenrörs sidan:
Från förbränningsrummet:
Efter att det va gjort så bar det av till Erland Cox för slipning av ventiler, fräsning av säten och ett nytt flödestest. Kan säga att jag va bra nervös när jag skulle visa upp topparna för Erland. Han höll sig för skratt iaf., bra pokerfejs
Här är en av topparna uppspänd i Mirafräsen:
Här vevar Erland´s armar så spånorna yr över Skåneslätten!
Sätena är frästa, ventilerna slipade och även lagt en 30 graders backcut på. Nu är dom uppspända i flödesbänken.
Här probar Erland kanalen, tror jag.
Så här blev resultatet av portningen då:
Lyft. In. Ut.
0.1" 55,9 49,2
0,2" 116,5 98,0
0,3" 151,8 130,5
0,4" 185,3 141,3
0,5" 192,7 146,7
0,6" 196,0 148.4
0,7" 197,6 150,6
Alla mätningar är gjorda vid 28" vatten och med 95mm cylinder, på avgas används rör från 0,3" och uppåt. Samma förutsättningar som vid första flödningen alltså. Jag visste inte alls vad jag skulle förvänta mig så jag blev jäkligt nöjd med resultatet! Erland är grymt trevlig och delar med sig av sin kunskap, inga fåniga hemlisar där Ett stort tack till honom!
Här mäter jag upp förbränningsrummets volym och även volymen när kolven är i topp.
Fortsättning följer..
/David
Senast redigerad av David Herbertsson den mån dec 07, 2015 10:00 pm, redigerad totalt 24 gång.
- freddan302
- Forumsberoende
- Inlägg: 817
- Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
- Ort: Gällivare
Fränt bygge!
Prova sälja din T5,a medans det är nåt värde på den.
Är rätt många som brukar sätta dessa i gamla mustanger.
Prova sälja din T5,a medans det är nåt värde på den.
Är rätt många som brukar sätta dessa i gamla mustanger.
Ford Mustang -1995
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Tack, din bil är ju också en insperationskälla!freddan302 skrev:Fränt bygge!
Prova sälja din T5,a medans det är nåt värde på den.
Är rätt många som brukar sätta dessa i gamla mustanger.
Jo, igentligen skulle man sälja lådan och skaffa nått annat. Har funderat på en BMW låda, men då får jag byta koppling och bygga om kardanen. Bakaxeldelar ville även att jag skulle fixa en kopplingskåpa för dom hade ingen. Tror dom skulle ha 8k för lådan. Just nu vill jag bara köpa precis det jag måste för att bli klar och få åka lite innan jag blir pensionär..
/David
- freddan302
- Forumsberoende
- Inlägg: 817
- Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
- Ort: Gällivare
Kul att höra!
Ja det är bättre att ha kört och gått sönder än att inte ha kört alls, eller nåt
Mål att ha klar den till våren eller?
Ja det är bättre att ha kört och gått sönder än att inte ha kört alls, eller nåt
Mål att ha klar den till våren eller?
Ford Mustang -1995
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Precis! Jag har sagt att jag ska va klar till sommaren i 5 år så jag säger ingenting nu. Jag har köpt det mesta men det fattas ändå delar för ett par tusen så det blir när man har tid och rådfreddan302 skrev:Kul att höra!
Ja det är bättre att ha kört och gått sönder än att inte ha kört alls, eller nåt
Mål att ha klar den till våren eller?
/David
vill du ha en manuell låda som hålelr så beställ en Tremec TKO600, 5 växlad manuell, den håller garanterat, finns färdiga lådor för Cheva smallblock så du slipper jaga nån som bygger om sprängkåpan åt dig, lådorna kostar ju en slant, tror en ny gick på drygt 20 lök, men som sagt, då är dom inte gjord i porslin
fränt bygge förövrigt, mer v8 till folket
fränt bygge förövrigt, mer v8 till folket
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Jag har forskat runt en hel del på vad för lådor som håller. En TKO 600 håller för 813 nm. Jag har för mig att Joby hade ca. 1200 nm. i sin Corvette. Det blir fort vrid när man laddar på i en V8. Låda och bakaxel får bli ett senare problem. Huvudsaken är att få åka lite så man får valuta för pengarnaOpelMannenRacing skrev:vill du ha en manuell låda som hålelr så beställ en Tremec TKO600, 5 växlad manuell, den håller garanterat, finns färdiga lådor för Cheva smallblock så du slipper jaga nån som bygger om sprängkåpan åt dig, lådorna kostar ju en slant, tror en ny gick på drygt 20 lök, men som sagt, då är dom inte gjord i porslin
fränt bygge förövrigt, mer v8 till folket
/David
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Camaro Z28 Turbo.
kul att snacka med dig på telefonen i dag, det blir ett kul resept på den motorn
de topparna räcker mycket långt på din motor, på en volvo B230 så räcker de flöderna till nära 400hk vid lite över ett bar med kanske lite vassare kamaxel bara.
de topparna räcker mycket långt på din motor, på en volvo B230 så räcker de flöderna till nära 400hk vid lite över ett bar med kanske lite vassare kamaxel bara.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Camaro Z28 Turbo.
Tack själv Jens, va bra med lite input och fick rätat ut några frågetecken också. Ja jag tror att topparna ska räcka till ett tag, räcker nog till mer än vad jag törs ladda:-)
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Camaro Z28 Turbo.
jo sen har du ju fin topparna som flöda 275cfm eller nått sånt? i framtiden
synd du bor så långt borta annars så hade det varit kul att bromsa och tuna in den motorn i bänken, snik motor är kul och man lär sig mycket
synd du bor så långt borta annars så hade det varit kul att bromsa och tuna in den motorn i bänken, snik motor är kul och man lär sig mycket
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Camaro Z28 Turbo.
Ja dom topparna ska nog kunna leverera effekt så det räcker och blir över! Får väl slänga in motorn och allt annat skit i en Caddy och komma upp och Dyna den Jo fördelen med lite billigare saker är ju att man inte blir ruinerad när det går sönder. För mig blir det lite outforskade områden med förgasare och turbo och allt runt omkring så detta är ju för att lära mig så mycket som möjligt. Förhoppningsvis ska det hålla ihop om man tar det lungt och metodiskt i början.
Eftersom det är kallare i mitt garage än utomhus har det inte varit mycket aktivitet men jag började på en del av mitt förgasar plenum, eller vad man ska kalla det..
Eftersom min cnc-styrda fräs inte existerar mer än i fantasin så tog det otroligt lång tid att skära ut den med hjälp av vinkelslip, roterande fil och vanlig handjagad fil. Till slut passade den på förgasaren iaf. Den är kanske i tunnaste laget? får göra en ny isf.
Senare i veckan ska jag få blocket och topparna tvättade så att jag kan måla över dom med lite färg. Jag hade fortfarande två frostpluggar kvar på baksidan av blocket och 3 små pluggar som sitter vid oljekanalerna(?). Värmde på dom pluggarna och den första släppte men dom andra sprack Borra och sedan ta fram grisa-picken.
Ett styck grisit block som ska på tvättning. Har ju två block till som skulle behöva sig en omgång i tvätten men om jag kommer med allihop så är jag nog inte välkommen tillbaka
Jag vet att bilderna inte är så bra, har inte blivit vän med telefonen än..
/David
Eftersom det är kallare i mitt garage än utomhus har det inte varit mycket aktivitet men jag började på en del av mitt förgasar plenum, eller vad man ska kalla det..
Eftersom min cnc-styrda fräs inte existerar mer än i fantasin så tog det otroligt lång tid att skära ut den med hjälp av vinkelslip, roterande fil och vanlig handjagad fil. Till slut passade den på förgasaren iaf. Den är kanske i tunnaste laget? får göra en ny isf.
Senare i veckan ska jag få blocket och topparna tvättade så att jag kan måla över dom med lite färg. Jag hade fortfarande två frostpluggar kvar på baksidan av blocket och 3 små pluggar som sitter vid oljekanalerna(?). Värmde på dom pluggarna och den första släppte men dom andra sprack Borra och sedan ta fram grisa-picken.
Ett styck grisit block som ska på tvättning. Har ju två block till som skulle behöva sig en omgång i tvätten men om jag kommer med allihop så är jag nog inte välkommen tillbaka
Jag vet att bilderna inte är så bra, har inte blivit vän med telefonen än..
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 43
- Blev medlem: fre apr 23, 2010 4:05 pm
- Ort: kilsmo
Re: Camaro Z28 Turbo.
ringen runt förgasaren där jag har en vattenskuren sån (10mm) som ligger ivägen här hemma om du är intresserad.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Camaro Z28 Turbo.
Fått hem Comp Cams kamfett från Jens Gustavsson, tackar för det Ska inte bara ha det på kammen och lyftarna utan även på lagerytor osv. då det är troligt att motorn inte blir startad direkt när den är ihopbyggd. Har även handlat 3" V-band fläns kit från Ebay till mina headers. Trodde att jag hade köpt två stycken men tydligen inte..
En fråga angående V-band, hur kan det bli tätt? Ska det inte va nått imellan?
Sen tog jag tag i mitt reservblock som jag ska plocka kolvar och stakar ur. Fick hona ur ytrosten som va i loppen för att få ur kolvarna. Det blocket har inte fått någon kärlek, har antagligen stått utomhus eller fått vatten i loppen på nått annat sätt, och sedan stått i en lackverkstad och blivit fullt med damm.
Åtta skitiga kolvar med tillhörande stakar. Gjorde rent kolvringsspåren och tvättade av sex stycken av dom sedan fick det räcka för idag.
/David
En fråga angående V-band, hur kan det bli tätt? Ska det inte va nått imellan?
Sen tog jag tag i mitt reservblock som jag ska plocka kolvar och stakar ur. Fick hona ur ytrosten som va i loppen för att få ur kolvarna. Det blocket har inte fått någon kärlek, har antagligen stått utomhus eller fått vatten i loppen på nått annat sätt, och sedan stått i en lackverkstad och blivit fullt med damm.
Åtta skitiga kolvar med tillhörande stakar. Gjorde rent kolvringsspåren och tvättade av sex stycken av dom sedan fick det räcka för idag.
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Camaro Z28 Turbo.
Angående honing, kolla det her emne (på dansk)
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=24426" onclick="window.open(this.href);return false;
Se t.ex. flex-hone, og info om hvordan man honer rigtigt (Med 45grader slibe-ridser)
Edit: Og nej, der skal ikke være noget imellem v-band's.
Du har fået de gode, tykke v-bands - de slår sig ikke når man svejser dem.
Jeg har endda svejset med MIG svejs på tynde v-band's (http://www.turbomotor.dk/contents/media/t_25vband.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;) - uden at de slog sig.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=24426" onclick="window.open(this.href);return false;
Se t.ex. flex-hone, og info om hvordan man honer rigtigt (Med 45grader slibe-ridser)
Edit: Og nej, der skal ikke være noget imellem v-band's.
Du har fået de gode, tykke v-bands - de slår sig ikke når man svejser dem.
Jeg har endda svejset med MIG svejs på tynde v-band's (http://www.turbomotor.dk/contents/media/t_25vband.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;) - uden at de slog sig.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Camaro Z28 Turbo.
RuneDK: Det låter ju bra med V-bands flänsarna. Det är ju även en liten kant på insidan som själva röret styr på så att det blir rakt, mycket bra.
Angående honingen så har jag sett Flex-Hone innan och det verkar va en bra grej. Den honingen jag gjorde va bara för att få bort ytrosten så kolvarna gick att plocka ur, ska inte använda detta blocket.
Tack för tipset!
/David
Angående honingen så har jag sett Flex-Hone innan och det verkar va en bra grej. Den honingen jag gjorde va bara för att få bort ytrosten så kolvarna gick att plocka ur, ska inte använda detta blocket.
Tack för tipset!
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085