200 sx med Holset.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
tecman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: ons jan 30, 2008 11:49 pm
Ort: Övik
Kontakt:

200 sx med Holset.

Inlägg av tecman »

Hej,
Påbörjar en tråd här nu när det börjar komma i närheten av sävar stil på bygget :)

Galenskapen började när jag blev ifrån åkt av Rebell_82 med 0.3 bar i ladd.
Likadan motor och bil som mig.

Så då rev jag motorn och började forska i riktig uppgradering. Skippade allt som hade med steg trim att göra utan byggde på mitt eget sätt.

Motor
Block: Toppdeckat och stressborrat,
Kolvar: CP 83.5,
Stakar: Apex,
Vev: Oslipad, polerad för ännu lite mer lagerspel
Lager: ACL Race lager med lite mer lagerspel än original.
Toppackning: Cometic 1.6mm,
Topp: Planad och småputsad
Kammar: Dubbla avgaskammar,
Turbo: Holset HX35 med vattenkylning och 12:ans avgashus,
Grenrör: Hembyggt pulsesplit och lindat,
Wastegate: Dubbla Tial 38mm,
Sprut: VEMS,
Intercooler: 600x300x76,
Dump: 50 mm Tial typ

Bränsle
BTR: Tomei,
Spridare: Power Enterprise 1000cc,
Soppapump: 2 st Henko racing,
Bränslefilter: z32,

Drivlina
Svänghjul: Lättat ett par kilo och modifierat för annan tryckplatta.
Tryckplatta: Sachs 618
Lamell: Original

Bild
Bilen i fråga.

Bild
Fel snurra på grenröret. Den är liiiite sliten.

Bild
Liten översiktsbild. (Men fel turbo på bild.)

Bild
Rätta snurran och tryckrör på gång.

Bild

Lite bilder på det modifierade och balanserade svänghjulet och tryckplattan.
Bild

http://www.youtube.com/watch?v=9tjslm-ndTw" onclick="window.open(this.href);return false;
Uppstartsfilmen. Jäklar så bra det kändes.
Senast redigerad av tecman den sön jul 08, 2012 10:02 am, redigerad totalt 1 gånger.
Det du inte gör idag behöver du inte göra om imorgon.
Projekt: 200SX med Holset
//
Martin Gunnarsson
Örnsköldsvik
tecman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: ons jan 30, 2008 11:49 pm
Ort: Övik
Kontakt:

Re: 200 sx med Holset.

Inlägg av tecman »

Fick även hjälp av Mattias här på grund av jäkliga triggerfel. Jag har fortfarande vissa fel tyvärr.

Före:
Bild

Efter Mattias hjälp:
Bild

Sedan dess har jag labbat med tändningen så att den går lite bättre än innan.

Här är en taskig film på lite gasning. Fortfarande fegladd pga jag inte får till laddtrycksventilen, trasig avgastemp och spolar som blev överhettade. (Jag hoppas dessa problem är historia nu.)
http://www.youtube.com/watch?v=nlAj_O17C1c" onclick="window.open(this.href);return false;

Här är kurvan på gasningen från filmen.
Bild
Smått skenande ladd pga fel kopplad laddtrycksstyrning.

____________________________________________________________________
Såhär kopplade jag mottrycket:
Bild
Det verkar inte fungera då vemset sänker duty då jag uppnått rätt ladd och det betyder att jag får mer mottryck och laddet skenar.

Och såhär testade jag nu:
Bild
Men då får jag ingen reaktion alls på mottrycket. Kan ha klantat mig så det läcker men tycker något högre ladd än vad wg är inställda på bör jag få.

Eller kan jag köra den övre inkopplingen och invertera utgången så det blir rätt?
Senast redigerad av tecman den tis jan 24, 2012 5:41 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Det du inte gör idag behöver du inte göra om imorgon.
Projekt: 200SX med Holset
//
Martin Gunnarsson
Örnsköldsvik
tecman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: ons jan 30, 2008 11:49 pm
Ort: Övik
Kontakt:

Re: 200 sx med Holset.

Inlägg av tecman »

Självklart var det fel på inkopplingen av magnetventilen.

Det är såhär den ska kopplas in.
Bild

Fick även byta alla soppaledningar då jag märkte att dessa inte tålde E85 och började spricka. (Endel hade börjat läcka!!)
Så nu har man ordentligt bränsletryck och fungerande laddtryckstyrning.

Då kan det gå såhär när man fått till PID inställningar och Boost RefDC.

Bild

Vilken skillnad det blev! Från 0.9 till 1.7 bar. :)

Den gick lite snålt (lambda 1) på de högre varven men snabbt ordnat. Innan hade jag 86% duty vid 1.25 bar och 7800 rpm
Nu har jag 95% vid 1.7 bar och 7800 rpm. Lite lägre hade inte skadat men det ordnar sig med lite högre grundtryck. Men risken är att pumpen inte orkar flöda tillräckligt då.

Bild
(Dåligt schema men.)
Ser ut som att den flödar på tok för lite för att orka 4 bars grundtryck.
Senast redigerad av tecman den sön jul 08, 2012 10:04 am, redigerad totalt 1 gånger.
Det du inte gör idag behöver du inte göra om imorgon.
Projekt: 200SX med Holset
//
Martin Gunnarsson
Örnsköldsvik
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200 sx med Holset.

Inlägg av niclas_ab »

Sweet! Så kul att det rullar på, motivationshöjare för mig!
Måste ta och uppgradera till Vemstune nån dag med, får nog bli till nästa vår tror jag :) då får du vara redo å supporta mig ;)
tecman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: ons jan 30, 2008 11:49 pm
Ort: Övik
Kontakt:

Re: 200 sx med Holset.

Inlägg av tecman »

Då har jag officiellt bottnat mina spridare. 114% (Men fortfarande korrekt lambda.)
Borde väl gå att sänka VE tabellen så att duty inte visar över 100% då? Rent teoretiskt borde det inte spela någon roll?
Kanske går att öka grundtrycket till 4bar men som sagt vet jag inte hur min pump gillar det.

Går rätt fint nu. Men mycket vill ha mer sägs det...
Har börjat räkna på insug som ska byggas i vinter. Eventuellt får jag sälja mina spridare och skaffa större till nästa säsong. 1.7 bar är mitt mål för tillfället. Vore kul om jag kunde nå det innan den ställs bort i vinter men vi får se.

Har tyvärr en golf som måste få behandling innan jag kan ställa av Nissan i garaget och börja fixa den.
Det du inte gör idag behöver du inte göra om imorgon.
Projekt: 200SX med Holset
//
Martin Gunnarsson
Örnsköldsvik
tecman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: ons jan 30, 2008 11:49 pm
Ort: Övik
Kontakt:

Re: 200 sx med Holset.

Inlägg av tecman »

Nu går nissan igen,
I vinter hände inte så mycket tyvärr.
Blev nya ventilfjädrar, tändspolar och diff.

Bild
Till vänster är tomei fjädrarna, rätt skaplig skillnad på dessa.

Bild
Spolarna blev VAG 115R, ger lite bättre knuff än Nissans original.

Bild
S14 diff. Men tyvärr verkar det ha följt med fel medbringare så den fortfarande enhjular.

Men nu äntligen har jag bett Mattias att mappa den på riktigt istället för mitt fumlande i menyerna.
Har den överlevt min fulmappning så har jag börjat lita rött bra på min motor. Ska bli mycket spännande att se hur den kommer bli i karaktär och effekt. Detta blir nog under vecka 29.


Även petat igång GPS loggningen för VEMS:et, Trevligt att se hur man kört vid de olika punkterna i loggen.
Bild

Fin lap-timer om inte annat

Men oljetemp mätaren har börjat leva sitt egna liv. Vid start så går den upp till bottenläget dvs 150+ sedan går den sakta baklänges till ca 120 grader där den stannar.

(Edit: Verkar vara givaren som har sagt upp sig då jag testade byta kablar utan förbättring)
Det du inte gör idag behöver du inte göra om imorgon.
Projekt: 200SX med Holset
//
Martin Gunnarsson
Örnsköldsvik
tecman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: ons jan 30, 2008 11:49 pm
Ort: Övik
Kontakt:

Re: 200 sx med Holset.

Inlägg av tecman »

Nästan allt gick bra :)

Termostaten på backup bilen la av så den fick ingen vattentemp på hemvägen.
Och ena bromsoket fram på Nissan verkar vilja trycka ur sig bromsvätska.

Fick stanna på 1.5 bar i ladd pga för veka fjädrar i mina wastegates. Tydligen är dom på 0.4 och inte 0.7. Blev för känsligt att försöka mappa högre då fjädern är helt satt ur spel då.

Sedan rekommenderade Mattias mig att montera en riktig vevtrigger för att slippa fladdret på varvsignalen.

Såhär firade jag att bilen höll dagens hårda körning, inte ens lådan gav upp :)
Litet snabbt klipp efter mappning.

http://www.youtube.com/watch?v=zdvptEFox4k" onclick="window.open(this.href);return false;


Hade inget problem med soppatrycket under mappningen.

Så ställde upp trycket till det vanliga 3.5 och blev en jäkla skillnad. Oj så fett den gick och spridarna räckte betydligt längre sedan. Nu vid 1.5 är dom fortfarande inte bottnade.
Men på god väg. ca 85% duty om jag minns rätt.

Vill nå min gräns på 1,7 så får se med nya fjädrar i wg:arna om det går att få stabilt ladd då.
Det du inte gör idag behöver du inte göra om imorgon.
Projekt: 200SX med Holset
//
Martin Gunnarsson
Örnsköldsvik
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: 200 sx med Holset.

Inlägg av mattias »

Kul att få se bilen till slut, jag har inte mest tid men kommer man med en fungerande bil hem till mig så var det enklare att klämma in den här gat-mappningen. Jag har inte riktigt bestämt mig för orsaken till att din triggersignal blev så fladdrig, uppenbarligen så går ju bilen bra och tändningen verkar stabil. En vevaxel-trigger är ändå alltid att föredra. Motorn verkar må riktigt fint över kilot i ladd, och det är bra att som i ditt fall ha en turbo som orkar flåsa mer tryck på högre varv så man kan bibehålla vridet upp i topp genom att göra en kurva med laddtryck-styrningen.

Lite ironiskt att backup-bilen skulle få problem.. :)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
tecman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: ons jan 30, 2008 11:49 pm
Ort: Övik
Kontakt:

Re: 200 sx med Holset.

Inlägg av tecman »

Mycket trevligt att komma och göra ett studiebesök i diverse Umeå/Sävargarage.

Än om alla inte var hemma eller hade tid att presentera sina byggen fick man lite snabb inside information via Mattias :)
Bara det var värt resan. :thumbright:

Nu har jag varit på Mekonomen och beställt renoveringskit till bromsoken och söker någon plats där man kan beställa TiAL wastegate fjädrar.
Behöver en stor gul till.

Mattias du hade så rätt. Det sitter 0.4 bars fjädrar i mina wastegates. Små röda.

Men frågan är om jag ska köra med bägge fjädrarna så det blir 1.1 bars eller enkel fjäder för 0.7 bar?

Hade planer på att montera en knapp till laddtrycksstyrningen så man kan köra lågladd när det regnar på banan eller dyl.
Men det spelar nog i princip ingen roll. Lär släppa än hur jag labbar. Så köra dubbla fjädrar och mottryck till det ladd jag önskar. :?
Det du inte gör idag behöver du inte göra om imorgon.
Projekt: 200SX med Holset
//
Martin Gunnarsson
Örnsköldsvik
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200 sx med Holset.

Inlägg av niclas_ab »

Verkar som en riktigt kul resa :) synd att man har så långt själv.... Jag har lite samma tendenser med varvtals variationer, fast inte lika illa som du. Hur blir det om man ligger på gränsen för vad däcken orkar hålla? Speciellt med din diffbroms som inte fungerar riktigt ok... Är de lika mycket varvtalsfladder om du drar en repa på 5:an?
Triggern på min motor är ju snarlik din, skillnaden är väll att jag har kedja och du rem, kanske det gör min något stabilare?
Hur som helst stort grattis att det gick så bra!
tecman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: ons jan 30, 2008 11:49 pm
Ort: Övik
Kontakt:

Re: 200 sx med Holset.

Inlägg av tecman »

Äntligen kom jag iväg och fick köra av mig
http://www.youtube.com/watch?v=dhXptv4kSOo" onclick="window.open(this.href);return false;

Jäklar så kul det är.
Filmen visar sista leken av däcken. Hoppas ni blir nöjda ändå.

Loggar bra mycket mindre nu när den varit hos Mattias för lite pyssel men lekte lite med laddtryckskurvan idag :)
Först ville den överladda men sedan fick jag ned det men kraftigare fjädrar hade inte suttit fel.
Bild

1.7 bar, 7200 rpm och går inte magert! Den ni! :D
Duty på 88% ;) jäklar så nöjd!
_________________________________________________
MotorNord hade slut små fjädrar och meddelade att det var utgående modell... Fjädrarna i mina WGs var på 0.7 bar dvs stora gula.
Så fick skruva tillbaka mina WGs och köra som jag hade. Hoppas jag får tillbaka pengarna från dom.

Fladdret verkar börja omkring 4800 rpm. Tror det är själva CAS:en som inte är bättre än så... är väl rätt många som säger varvräknaren missvisar, problem med att de går sönder osv även original
Det du inte gör idag behöver du inte göra om imorgon.
Projekt: 200SX med Holset
//
Martin Gunnarsson
Örnsköldsvik
tecman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: ons jan 30, 2008 11:49 pm
Ort: Övik
Kontakt:

Re: 200 sx med Holset.

Inlägg av tecman »

Fått upp laddet till 1.8 bar nu och är rätt stabilt. Så det är det jag kommer köra i bänken imorgon på Umeå Gatbilarsträffen. :)
Bild
Även lyckats trolla fram tidigare ladd. Detta är en repa på 4:e växeln.



Bild

Dekaltrimmade den lite idag och städade lite under huven :)

Håll tummarna för mig imorgon!

Tro var jag hamnar i effekt.

Lite info om bänken:

Dynapack 5000, bultas direkt på naven så blir lite andra siffror än om man har däckens utväxling och grepp att fundera över sedan.
Alltså Robert på Dynotech som kommer bänka min bil.
Det du inte gör idag behöver du inte göra om imorgon.
Projekt: 200SX med Holset
//
Martin Gunnarsson
Örnsköldsvik
tecman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: ons jan 30, 2008 11:49 pm
Ort: Övik
Kontakt:

Re: 200 sx med Holset.

Inlägg av tecman »

Tyvärr brakade bänkdatorn innan vi fick chansen att köra.

Får ta det i vår i samband med mappning då man kanske byggt insug och eventuellt fixat lite andra saker.

Bild
Det du inte gör idag behöver du inte göra om imorgon.
Projekt: 200SX med Holset
//
Martin Gunnarsson
Örnsköldsvik
tecman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: ons jan 30, 2008 11:49 pm
Ort: Övik
Kontakt:

Re: 200 sx med Holset.

Inlägg av tecman »

Har ju tänkt testa lite dragrace nästa år.
Då måste man nog pyssla med launch controlen i vemset.

Så först och främst är det dags att sluta upp med dumheterna att trigga både primär och sekundär på kammen.
Får fixa en trigger på veven.
36 tänders bör väl bli rätt enkelt att montera dit. Kamlägesgivaren låter jag sitta kvar som den gör.

Sedan blir det nog att försöka få in hastighetssignalen till VEMSet. Då bör jag inte behöva bry mig om knapp för launch man ska komma ihåg att släppa eller dyl om jag förstår funktionen rätt.

Någon som vet om det går dra in original givaren till vems?

Japanese standard
637turns/1km
637rpm on 60km/h driving

Here a difference in the VSS senders
4 Magnets : Toyota,Honda, etc
2 Magnets : Nissan

4 Magnets (4 Pulse Car) : 39.25 cm/pulse
2 Magnets (2 Pulse Car) : 78.50 cm/pulse

Får nog ta och mäta lite.
Det du inte gör idag behöver du inte göra om imorgon.
Projekt: 200SX med Holset
//
Martin Gunnarsson
Örnsköldsvik
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: 200 sx med Holset.

Inlägg av dundersmurfen »

Hoppelihoppet på varvtalet har jag haft på alla bilar oavsett vilken trigger jag kört med. Sämst har det blivit med för hårt spänd kamrem på en nissanmotor.

Sätt tändningen till 1grad (ign lock vemstune) och stroba den så ser du träffsäkerheten med den triggern du har. Bara häva på gasen och sticka ner snoken breve remmane :hihi:
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Skriv svar