Mattes 142 turbo med nytt grenrör

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Mattias wikberg
Forumsberoende
Inlägg: 712
Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
Ort: Arvidsjaur

Mattes 142 turbo med nytt grenrör

Inlägg av Mattias wikberg »

Tänkte lägga upp lite bilder och info om min budget räcer.
Bilen är som synes en volvo 142 från 1971 som nån gång under 80talet blev lackad i denna otroligt vackra guldbruna färgen.

Motor:
b230ft
405 topp
k-kam
glt insug
haltech f9
680cc spridare (etanolfunderingar)
kkk k27 turbo (mds tratt för det feta stukets skull)
940 grenrör med adapter (flänsar o böjjar beställt, så nytt grenrör kommer)
b21et tändning
scania intercooler
audi wastegate eller hks kopia kommer att inhandlas

chassi:
sänksatts
rensad inredning
plexirutor
omlackering kommer


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Senast redigerad av Mattias wikberg den mån feb 26, 2007 5:07 pm, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

coolt bygge men lite små spridare för o köra etanol med tycker jag. ;)
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6085
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Är det där Everts gamla 140?
Mattias wikberg
Forumsberoende
Inlägg: 712
Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
Ort: Arvidsjaur

Inlägg av Mattias wikberg »

jo spridarna kanske är lite små för etanol men om man höjjer soppatrycket till fyra bar så skulle dom ge 100cc extra, så till ca 300hk borde dom ju räcka på etanol.

Bilen är köpt i Malåtrakten av en kille, men jag har för mig att det sitter ett klistermärke som det står lycksele bildemontering på.
regnumret är EWX 403
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Inlägg av Kirre »

St3v3 skrev:Är det där Everts gamla 140?
vilken av evertarna?
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6085
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Kirre skrev:
St3v3 skrev:Är det där Everts gamla 140?
vilken av evertarna?
Niklas Evertsson, "Evert" här på forumet..

Kände igen regnumret så det är hans gamla, var riktigt nära att jag köpte den av en av dom som hade den mellan Evert och Mattias Wikberg
Användarvisningsbild
Evert
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön nov 14, 2004 9:28 pm
Ort: Lycksele(Betsele)

Inlägg av Evert »

Jo det stämmer. det var min förr i värden... vet inte riktigt varför jag sålde den och det är något jag ångrar!!

Ska se on jag kan gräva upp någon gammal bild på den.
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

där är den ju...ser ut som ett kul bygge!!
Mattias wikberg
Forumsberoende
Inlägg: 712
Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
Ort: Arvidsjaur

Inlägg av Mattias wikberg »

Nu har jag bränt ihop ett grenrör byggt enligt få plats principen. Det är mitt första grenrörsbygge så det fick bli ett enkelt ett, men jag fick matrial över så att jag kan bygga ett nytt med pulsplitt om man skulle orka. Man får hoppas att det kommer att funka bättre än orginal i alla fall.
jag märkte att flänsen mot toppen hade blivit lite banan formad efter svetsningen finns det nått knep för att motverka det? hade tänkt skruva fast grenröret i en topp under svetsningen men glömde bort det i stundens hetta, Det kanske hade hjälpt.
Bild
Lunkan
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: tor nov 11, 2004 12:19 pm
Ort: Venjan, men ofta i garaget i Orsa

Inlägg av Lunkan »

planfräs flänsen nu när du är klar.
Så att det blir tätt mot toppen.

/Jonas
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

sitter spridarna i toppen med original bränslebrygga?
Mattias wikberg
Forumsberoende
Inlägg: 712
Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
Ort: Arvidsjaur

Inlägg av Mattias wikberg »

jo det är orginal fuelrail
Mattias wikberg
Forumsberoende
Inlägg: 712
Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
Ort: Arvidsjaur

Inlägg av Mattias wikberg »

Nu är rovan provstartad och varmkörd och den verkar faktiskt gå otroligt nog, Men problemen kommer nog med laddtrycket.
Jag har en smalbandslamda + multimeter som mapphjälpmedel just nu men när vägarna börjar tina upp så kommer avgastempmätare att inhandlas och eventuellt bredbandslamda om det känns som man har råd.
Är det nån som vet nått ställe i skellefteå eller pite där man kan plana ett grenrör utan att gå i personlig konkurs. Jag hörde på en firma här i arvidsjaur men dom ville ha ca 1000kr för jobbet, och det känns konstigt att betala mer för planingen än vad grenröret kostade att bygga.
Jag efterlyser även ett diagram över lamda+multimeter värden om någon skulle ha ett sådant på datorn
jag ligger nu på ca 700mv på tomgång

Bild
Användarvisningsbild
142 TiXeR
Forumsberoende
Inlägg: 537
Blev medlem: lör jan 24, 2004 12:12 am
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av 142 TiXeR »

får du igen huven ? :)
Johannes Selberg
Ford F100
Mattias wikberg
Forumsberoende
Inlägg: 712
Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
Ort: Arvidsjaur

Inlägg av Mattias wikberg »

nä måste nog bearbeta den lite med slägga o såg
Skriv svar