Sida 1 av 43
Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Postat: tor nov 10, 2011 11:03 am
av mrabarth
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Postat: tor nov 10, 2011 11:08 am
av Daniel Bjälevik
Du det va lite o laga på den
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Postat: tor nov 10, 2011 11:13 am
av mrabarth
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Postat: tor nov 10, 2011 11:15 am
av WTB
Såg ut att va lite rost men jag hade nog inte heller tvekat på den,De kryllrar ju inte av dom och känns bra att rädda en bil undan skrot döden
Ser grymt bra ut allt
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Postat: tor nov 10, 2011 11:21 am
av mrabarth
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Postat: tor nov 10, 2011 11:31 am
av mrabarth
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Postat: tor nov 10, 2011 11:35 am
av G.Nauta
Oj oj vilket jobb du lägger ner! Det är min absoluta dröm bil
Ser kanon ut alltihop, är det en Lysholm kompressor?
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Postat: tor nov 10, 2011 11:43 am
av mrabarth
Tackar!! Precis. Det är en lysholm 1200ax skruvkompressor.
Motorn är en Italiensk Volvo 960 motor vilket är en B204ft 2L 16v med turbo orginal. Blir kanonbra att kompressor konvertera den då den redan är komp sänkt.
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Postat: tor nov 10, 2011 11:50 am
av jonas landin
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Postat: tor nov 10, 2011 12:19 pm
av mrabarth
Planen med bilen är att bygga en riktigt kul "brux" sommarbil som går att köra hela sommaren utan att behöva oroa sig för at det är lite fuktigt ute. Så jag kommer inte att snåla med rostskydd och ljuddämpning. Enda chansen att jag skulle få börja bygga bil igen var strikta kriterier från familjen- Hela familjen SKA kunna åka med "3st" UTAN att måsta ha hörselkåpor på.
Detta medför då att bur går fetbort. Baksäte måste monteras samt fällbara framstolar.
Så jag tog mitt förnuft till fånga och gick med på allt då det var dessa regler som gällde eller inget alls..
Började kolla på olika möjligheter till inredningar men eftermarknads avdelningen kändes inte alls bra+ att man kunde ju inte köpa ett matchande baksäte. Då blir det helt enkelt att ta komplett inredning från en annan bil. Och varför inte FORD?
Sagt var det gjort. Beställde hem inredningen från en Ford Fiest ST -06 med sina halvskin sportstolar
Kommer att bli riktigt bra! Baksätet är nästa så det trillar dit på egen hand. Framstolarna är kanske lite höga men efter jag moddat fästöronen lite så passar de riktigt bra.
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Postat: tor nov 10, 2011 12:39 pm
av hedman
Ja jädrans nu har det vekligen tagit sig sen jag tittade på den sisst ! Ser riktigt bra ut
Till sommaren blir det att se vem som har snabbaste mk1'an i Ume då
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Postat: tor nov 10, 2011 12:52 pm
av Jens Gustavsson
kul att se bilder från detta bygge
kommer att bli en fin bil som vanligt då det kommer från dig
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Postat: tor nov 10, 2011 1:00 pm
av Steve
Vilken färg blir den?
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Postat: tor nov 10, 2011 1:21 pm
av mrabarth
Enligt de färgkoder jag gav till lackeraren så borde den bli röd och vit, samt röd under huven, i bagaget och inne i bilen.
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Postat: tor nov 10, 2011 1:32 pm
av mrabarth
Jens Gustavsson skrev:kul att se bilder från detta bygge
kommer att bli en fin bil som vanligt då det kommer från dig
Hehe. Tackar, det värmde!