hur funkar en oljebrännare?

Tjata om vad som helst .
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1673
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

hur funkar en oljebrännare?

Inlägg av Xuri »

hejsvejs!

Har aldrig haft en vedpanna eller liknande i nått hus jag bott i så har inte en susning hur dom funkar men har planer på att bygga ett värmeaggregat till en badtunna jag snart börjar bygga på .
Å jag blev lite sugen på ta en oljebrännare å bara svetsa en värmeväxlare och ha ett litet paket på typ 20 kg som kan stå vid sidan av med bara 2 slanganslutningar till. Men då är ju frågan hur fanken funkar dom och går de att tjuvkoppla dom ?

är dom fristående eller kopplar man ihop dom med div styrelektronik å dom har utetempsensor osv ?

går de å göra dom självgående med bara en tempsensor i badtunnan så när de blir säg 40 grader så stänger den av sig och när de går under 35 så startar den igen ?

Har några plc och lite kännedom om å programera automatikskåp så styrelektroniken bör inte vara några problem, de är bara tjuvkopplingsbiten av brännarn som e stora frågetecknet.


tacksam för svar
Jens Hedlund.
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: hur funkar en oljebrännare?

Inlägg av loop »

Jag har kört en brännare utan panna. Kopplade bara in strömmen och två slangar. Var nån 80-tals brännare från en villapanna. Skitsimpel pryl. Så fort du har en i händerna så kommer du att förstå. Två slangar och två kablar. Det är ju bara en pump och en tändare. Och tändaren går på automatik via nån optisk pryl.
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Re: hur funkar en oljebrännare?

Inlägg av Gustav »

Det går utmärkt.
Jag värmer min badtunna med en gammal 90KW oljebrännare!
Tar ca 30-40 minuter att få tunnan varm om man fyller den med kallt vatten.
Har ingen reglering alls, bara en knapp som man slår på/av brännaren med.
10 liter diesel för att få tunnan varm, man gör av med ca 20 liter under en kväll.
Gustav Sundberg
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1673
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: hur funkar en oljebrännare?

Inlägg av Xuri »

Gustav , lust att utveckla lite mer hur stor din tunna är och hur din värmeväxlare är byggd, eller är de bara en gammal panna
Mvh Jens
Jens Hedlund.
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Re: hur funkar en oljebrännare?

Inlägg av Gustav »

Tunnan är som en vanlig tunna, har för mig att jag räknade på 2000 liter vatten i den.

Jag har inte bygt värmeväxlaren själv, utan en kopmis till mig har gjort den.
Men det är en gammal varmvattenberedare som utgångsobjekt (rostfri) lite rökkanaler som ska värma vattnet, 2st 4" anslutningar. en anslutning högt och en lågt, vattnet cirkulerar bara med självcirkulation men det funkar väldigt bra.
Förmodligen är det inte mycket mer än 50% verkningsgrad heller, skorstenen blir sjuukt varm. :P
Rökröret är bara ett vanligt 160mm spiro, men det får man byta ut lite då och då när det har brunnit upp :)
Kan försöka ta en bild eller två, men man ser inte så mycket då hela paketet är lindat i isolering och inbygt i en trälåda...
Gustav Sundberg
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1673
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: hur funkar en oljebrännare?

Inlägg av Xuri »

Okej så bra :) lite bilder på konceptet är alltid kul så får jag fler ideer på mitt egna bygge.

jag har 10-20meter 3/4" rostfri vakuum slang/Rör. tanken var att bygga en skorsten som har dom här 10-20 metrarna med slang/Rör invändigt å bygga en vattenmantlad skorsten och bara trycka på de på oljebrännaren. har lite ideer sedan 2 andra hemma mekade / moddade kaminer.
första kaminen stod i tunnan å den effektiviserades med diverse rör. funkade skitdåligt även om alla rör gjorde stor skillnad.
kamin nr 2 var från en villa som jag vattenmantlade lite mer än den var och sedan hade recirkulations pump å matade.
vi sänkte uppvärmingen från 12 timmar +5-40 grader. till 4 tim för samm temp. ca 3 kubik vatten.

Nu har jag en glasfibertunna med mindre volym å tror en oljebrännare kan bli rätt effektiv men allt blir hemmamek å ska vara billigt också.
kan man få ner uppvärmingstiden till under 1 timme hade ju varit guld värt :)
Jens Hedlund.
Användarvisningsbild
mh
Forumsberoende
Inlägg: 668
Blev medlem: ons apr 19, 2006 5:13 pm
Ort: västerås

Re: hur funkar en oljebrännare?

Inlägg av mh »

Xuri skrev:hejsvejs!

Har aldrig haft en vedpanna eller liknande i nått hus jag bott i så har inte en susning hur dom funkar men har planer på att bygga ett värmeaggregat till en badtunna jag snart börjar bygga på .
Å jag blev lite sugen på ta en oljebrännare å bara svetsa en värmeväxlare och ha ett litet paket på typ 20 kg som kan stå vid sidan av med bara 2 slanganslutningar till. Men då är ju frågan hur fanken funkar dom och går de att tjuvkoppla dom ?

är dom fristående eller kopplar man ihop dom med div styrelektronik å dom har utetempsensor osv ?
Har några plc och lite kännedom om å programera automatikskåp så styrelektroniken bör inte vara några problem, de är bara tjuvkopplingsbiten av brännarn som e stora frågetecknet.


tacksam för svar
En brännare har spänningsmatningen (via ett termostat ett skydd mot överhettning.) Sen har man en styrning av panntempen (panntermostet) som styr till /frånslag på brännarn. Enklast måste vara att ta en enkel regulator med tempgivare.
Magnus Helin 0707816992
smidy
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Ort: Åland

Re: hur funkar en oljebrännare?

Inlägg av smidy »

här på grynnan (åland) så är det vanligt med vedkamin med påfyllningsluckan ut genom sidan på tunnan, tänkte om du skulle göra liknande fast med oljebrännare, en rostfri låda i tunnan med en genomföring ut genom sidan på tunnan med ett fäste som brännaren passar på, gärna en knippe rör genom lådan nerifrån och upp som vattnet får cirkulera igenom, kanske skorstensutaget nere på lådan så du får skorstenen så länge som möjligt i vattnet...
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1673
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: hur funkar en oljebrännare?

Inlägg av Xuri »

OKej MH då vet jag :)
får en 20kw oljebrännare av en kollega som knappt är använd. ska väl testa leka med den lite i imorgon :)

smidy.
Jag vill inte ha kaminen i badtunnan av 3 orsaker. jag tycker inte de är effektivt alls.
och de tar en jävla massa plats å kaminen blir otympligt och tung. och då måste den vara gjord I rf och då blir de ännu tyngre å dyrare. fulla människor bränner sig på skorstenen eller tycker de är kul å bränna andra....


Mín badtunna är gjord helt i glasfiber å ska gå att lyfta på 2 pers. så vet inte ens om den blir isolerad då glasfiber är rätt värmedött. så kamin/skorsten/oljebrännare kommer vara en lös enhet med bara unionskopplingar på vattenslangarna / rören så man kan lyfta bort skiten å inte ens använda packningar :)
Jens Hedlund.
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1673
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: hur funkar en oljebrännare?

Inlägg av Xuri »

Fick med mig en oljebrännare hem idag :D
ser fräsch ut

Räcker de med självfall till oljebrännaren eller måste jag ha en matarpump som bygger lite tryck för att testköra skiten ?

mvh
Jens Hedlund.
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1673
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: hur funkar en oljebrännare?

Inlägg av Xuri »

satan höll på å göra nått i brallan innan...

lite klantigt av mig men tryckte i sladden å tryckte på knappjäveln men inget hände. gick å för stäng av stereon så jag hörde om de lät nått om skiten....
under tiden jag stängde av stereon så hörde jag nått starta å de tog inte många sek innan de stod en eldkvast där :twisted:, nästa gång väljer jag bättre ställe å provstarta på..... skiten startade ju på de som var kvar i 40cm slang...hade inte nått kärl med diesel ståendes äns..
å int fan trodde jag de som var i slangen skulle räcka.


nä jag läste lite mer utförligt var "Knappen" jag tryckte på återställningen så tro fan den inte starta då...
Jens Hedlund.
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1673
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: hur funkar en oljebrännare?

Inlägg av Xuri »

tack för hjälpen alla :)
Jens Hedlund.
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Re: hur funkar en oljebrännare?

Inlägg av Gustav »

Min brännare har inbygd pump, jag kör bara ner en slang i en dunk.
Eller två slangar rättare sagt, det är en retur oxå.
Gustav Sundberg
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1673
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: hur funkar en oljebrännare?

Inlägg av Xuri »

Jo de sitter en kugghjulspump montera på min fläktmotor också :)
har bara en slang och returen är blockad men tror jag ska öppna upp den å köra med retur de borde vara bättre för pumpen å lättare å använda om man råkar ha lite luft i ledningarna.
Jens Hedlund.
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Re: hur funkar en oljebrännare?

Inlägg av Gustav »

Okok. ser säkert ut som på min då.
Till helgen när det är lite ljus ute ska jag försöka ta lite bilder på spektaklet oxå.. :P
Nu är det ju kolsvart flera timmar innan man ens är hemma från jobbet.
Gustav Sundberg
Skriv svar